uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt, o których mowa w jego art. 5, oraz ich zwalczania, w tym przepisy dotyczące powiadamiania o chorobach i zgłaszania chorób, nadzoru, programów likwidacji chorób i statusu obszaru wolnego od choroby. W szczególności art. 37 ust. 1 rozporządzenia umożliwia państwom członkowskim wystąpienie do Komisji o uznanie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów w odniesieniu do chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (choroby kategorii A).
(2) Podejście oparte na podziale na kompartmenty przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2016/429 jest zgodne z międzynarodowymi normami Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt ("WOAH"), w szczególności z rozdziałami 4.4 i 4.5 Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych 2 dotyczącymi, odpowiednio, podziału na strefy i kompartmenty, które to normy mają być wykorzystywane przez członków WOAH jako podstawa przepisów dotyczących zapobiegania chorobom zwierząt i ich zwalczania.
(3) Chociaż w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 ustanowiono ogólne zasady uznawania statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, w odniesieniu do chorób kategorii A, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić przepisy uzupełniające dotyczące zatwierdzania przez właściwy organ statusu obszaru wolnego od choroby dla takich kompartmentów.
(4) W celu zatwierdzenia przez właściwy organ statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny obejmować ogólne wymagania dotyczące takich kompartmentów, a także przepisy w zakresie odpowiedzialności i obowiązków zarządzającego kompartmentem, wymagania dotyczące wspólnego systemu zarządzania bioasekuracją oraz szczegółowe wymagania i procedury zatwierdzania takich kompartmentów przez właściwy organ, w tym kompartmentów, które znajdują się na terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego.
(5) Art. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/690 3 stanowi, że choroby umieszczone w wykazie, w odniesieniu do których można ustalić status obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów zgodnie z art. 37 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/429, określono w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego. W niniejszym rozporządzeniu należy wskazać szczegółowe wymagania dotyczące zatwierdzania przez właściwy organ statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do tych chorób kategorii A.
(6) Aby zapobiec wprowadzaniu i rozprzestrzenianiu się chorób kategorii A w kompartmencie, w którym są utrzymywane zwierzęta lądowe, oraz w celu zwalczania tych chorób kategorii A na terenie Unii, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić szczegółowe wymogi dotyczące szczególnego nadzoru i rygorystyczne przepisy dotyczące bioasekuracji. Przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny również przewidywać, że niektóre zakłady, takie jak zakłady utrzymujące zwierzęta na wolnym wybiegu lub zajmujące się gromadzeniem zwierząt, które nawet jeżeli stosują rygorystyczne środki bioasekuracji, nadal z natury stwarzają podwyższone ryzyko rozprzestrzeniania się chorób ze względu na częste przemieszczanie i mieszanie zwierząt różnych kategorii lub o różnym statusie zdrowotnym, nie mogą być częścią kompartmentu do celów zatwierdzenia statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A.
(7) Ustanowienie i utrzymywanie określonych kompartmentów wolnych od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A jest trudne, ponieważ podmioty prowadzące kompartmenty muszą zapewnić ochronę populacji zwierząt i zachowanie jej odrębnego statusu zdrowotnego we wszystkich sytuacjach, w szczególności w przypadku, gdy w pobliżu kompartmentu istnieje obszar objęty ograniczeniami w odniesieniu do choroby kategorii A. W związku z tym najsurowsze środki bioasekuracji powinny mieć zastosowanie do wszystkich komponentów kompartmentów, co można osiągnąć jedynie dzięki wspólnemu systemowi zarządzania bioasekuracją. Taki system wymaga rygorystycznego zarządzania, w związku z czym każdy podmiot prowadzący kompartment powinien wyznaczyć w tym celu zarządzającego kompartmentem i jasno sprecyzować jego zadania i obowiązki.
(8) Podmioty, które występują do właściwego organu o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, powinny być świadome wymagań i procedur dotyczących takich wniosków. W związku z tym konieczne jest określenie takich wymagań i procedur w niniejszym rozporządzeniu.
(9) Wniosek o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, nie powinien zostać przyjęty w sytuacji gdy kompartment lub jego część znajdują się na obszarze objętym ograniczeniami w związku z daną chorobą kategorii A ze względu na trudności w ustanowieniu, utrzymaniu i weryfikacji skutecznych planów bioasekuracji w razie wystąpienia ognisk choroby kategorii A w pobliżu kompartmentu.
(10) W art. 94-100 rozporządzenia (UE) 2016/429 ustanowiono ogólne zasady i procedury zatwierdzania niektórych rodzajów zakładów, w szczególności tych, o których mowa w art. 94 ust. 1 lit. e), w tym kompartmentów. W niniejszym rozporządzeniu należy określić pewne szczegółowe procedury dla właściwego organu w zakresie zatwierdzania, zawieszania i cofania statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe. Wynika to ze złożoności i specyfiki środków zarządzania bioasekuracją w odniesieniu do kompartmentów oraz z różnic pod względem ryzyka choroby zwierząt między naruszeniami środków bioasekuracji a faktycznym wystąpieniem w kompartmencie choroby lub chorób kategorii A, w odniesieniu do których przyznano mu status obszaru wolnego od choroby.
(11) Choroby umieszczone w wykazie, w odniesieniu do których można ustanowić status obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) 2016/429, określono w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/690; zalicza się do nich wysoce zjadliwą grypę ptaków i zakażenie wirusem rzekomego pomoru drobiu. Kompartmenty, w których utrzymuje się drób (kompartmenty drobiu), którym przyznano status obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków i wirusa rzekomego pomoru drobiu, powinny spełniać szereg szczegółowych wymagań, w szczególności takich jak szczegółowy opis kompartmentu drobiu, ukierunkowany wspólny system zarządzania bioasekuracją oraz systemy ochrony i nadzoru dostosowane do ryzyka wprowadzenia do kompartmentu drobiu tych dwóch chorób kategorii A. Takie szczegółowe wymogi techniczne powinny zostać określone w niniejszym rozporządzeniu.
(12) Przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu dotyczące zatwierdzania statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, różnią się od przepisów obowiązujących przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2016/429. W przypadku zwierząt lądowych stosowanie kompartmentów drobiu było dozwolone na mocy dyrektywy 2005/94/WE 4 w odniesieniu do grypy ptaków. Kompartmenty zatwierdzone zgodnie z tą dyrektywą i rozporządzeniem Komisji (WE) nr 616/2009 5 , które to akty obecnie zostały uchylone, uznaje się za wciąż posiadające zatwierdzony status obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków na podstawie przepisów przejściowych określonych w art. 280 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/429 i w art. 84 ust. 2 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/689 6 . Kompartmenty w państwach członkowskich uznane za wolne od wysoce zjadliwej grypy ptaków zostały wymienione w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/620 7 . Status obszaru wolnego od choroby powinien zostać utrzymany przez okres niezbędny podmiotom prowadzącym kompartmenty do ubiegania się o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Należy zatem ustanowić odpowiednie przepisy przejściowe w celu zapewnienia płynnego przejścia kompartmentów drobiu o istniejącym uznanym statusie obszaru wolnego od choroby wymienionych w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2623 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/2623 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zasad zatwierdzania i uznawania statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe |
| Data aktu: | 30/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 04/10/2024 |
| Data wejścia w życie: | 24/10/2024 |