Rozporządzenie wykonawcze 2024/2611 ustalające reprezentatywne ceny, cła przywozowe i dodatkowe cła przywozowe w odniesieniu do melasy w sektorze cukru, obowiązujące od dnia 1 października 2024 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2611
z dnia 30 września 2024 r.
ustalające reprezentatywne ceny, cła przywozowe i dodatkowe cła przywozowe w odniesieniu do melasy w sektorze cukru, obowiązujące od dnia 1 października 2024 r.

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 183 i 193a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 25 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/2834 2  stanowi, że cenę importową CIF melasy uznaje się za "cenę reprezentatywną", o której mowa w art. 182 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

(2) Ceny importowe CIF niezwiązane z jakością standardową określoną w art. 31 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2834 należy dostosować do jakości oferowanej melasy, zgodnie z art. 32 tego rozporządzenia wykonawczego.

(3) Ceny reprezentatywne CIF stosowane w odniesieniu do przywozu melasy objętej kodami CN 1703 10 00 i 1703 90 00 należy ustalić zgodnie z art. 25 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2834.

(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/2835 3 , w przypadku gdy cena reprezentatywna CIF melasy, o której mowa w art. 25 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2834, plus cło przywozowe obowiązujące w odniesieniu do melasy z trzciny cukrowej objętej kodem CN 1703 10 00 lub w odniesieniu do melasy buraczanej objętej kodem CN 1703 90 00, przekracza - dla danego produktu - 8,21 EUR/100 kg, cła przywozowe są zawieszane lub ograniczone do kwoty ustalonej przez Komisję. Kwotę tę należy ustalić jednocześnie z cenami reprezentatywnymi, o których mowa w tym artykule.

(5) Należy ustalić cła przywozowe mające zastosowanie do przywozu wspomnianej melasy zgodnie z art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2835.

(6) W przypadku wystąpienia różnicy między ceną progową danego produktu a jego ceną reprezentatywną CIF należy ustalić dodatkowe cła przywozowe zgodnie z art. 33 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2834.

(7) Ceny reprezentatywne CIF należy ustalić na każdy rok gospodarczy zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 183 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, a Komisja może je zmienić na podstawie art. 25 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2834.

(8) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/2092 4  określono ceny reprezentatywne, cła przywozowe i dodatkowe cła przywozowe mające zastosowanie do przywozu melasy objętej kodami CN 1703 10 00 i 1703 90 00 od dnia 1 października 2023 r.

(9) Należy zatem uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/2092.

(10) W celu zapewnienia sprawiedliwego dostępu do melasy przywożonej na rynek unijny konieczne jest, aby środek ten miał zastosowanie jak najszybciej po udostępnieniu zaktualizowanych danych. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie z dniem jego opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Ceny reprezentatywne, cła przywozowe i dodatkowe cła przywozowe, mające zastosowanie w ramach przywozu melasy objętej kodami CN 1703 10 00 i 1703 90 00, są określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/2092 traci moc.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

CENY REPREZENTATYWNE, CŁA PRZYWOZOWE I DODATKOWE CŁA PRZYWOZOWE W ODNIESIENIU DO MELASY W SEKTORZE CUKRU, OBOWIĄZUJĄCE OD DNIA 1 PAŹDZIERNIKA 2024 R.

(w EUR)
Kod CN Cena reprezentatywna za 100 kg netto przedmiotowego produktu Cło przywozowe za 100 kg netto przedmiotowego produktu (1) Dodatkowe cło przywozowe za 100 kg netto przedmiotowego produktu
1703 10 00 (2) 18,11 0 -
1703 90 00 (2) 15,68 0 -
(1) Ta kwota zastępuje, zgodnie z art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2835, stawkę celną ustaloną dla tych produktów w ramach wspólnej taryfy celnej.

(2) Stawka dla jakości standardowej określonej w art. 31 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2834.

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2834 z dnia 10 października 2023 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do przywozu w sektorach ryżu, zbóż, cukru i chmielu (Dz.U. L, 2023/2834, 21.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2834/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2835 z dnia 10 października 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do przepisów dotyczących przywozu w sektorach ryżu, zbóż, cukru i chmielu oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 3330/94, (WE) nr 2810/95, (WE) nr 951/2006, (WE) nr 972/2006,(WE) nr 504/2007, (WE) nr 1375/2007, (WE) nr 402/2008, (WE) nr 1295/2008, (WE) nr 1312/2008 i (UE) nr 642/2010, (EWG) nr 1361/76, (EWG) nr 1842/81, (EWG) nr 3556/87, (EWG) nr 3846/87, (EWG) nr 815/89, (WE) nr 765/2002, (WE) nr 1993/2005, (WE) nr 1670/2006, (WE) nr 1731/2006, (WE) nr 1741/2006, (WE) nr 433/2007, (WE) nr 1359/2007, (WE) nr 1454/2007, (WE) nr 508/2008, (WE) nr 903/2008, (WE) nr 147/2009, (WE) nr 612/2009, (UE) nr 817/2010, (UE) nr 1178/2010, (UE) nr 90/2011 i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1373/2013 (Dz.U. L, 2023/2835, 21.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2835/oj).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2092 z dnia 28 września 2023 r. ustalające reprezentatywne ceny i dodatkowe cła przywozowe w odniesieniu do melasy w sektorze cukru, obowiązujące od dnia 1 października 2023 r. (Dz.U. L 241 z 29.9.2023, s. 116, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2092/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2611

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2611 ustalające reprezentatywne ceny, cła przywozowe i dodatkowe cła przywozowe w odniesieniu do melasy w sektorze cukru, obowiązujące od dnia 1 października 2024 r.
Data aktu: 30/09/2024
Data ogłoszenia: 01/10/2024
Data wejścia w życie: 01/10/2024