uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., zgodnie z decyzją Rady 2013/103/UE 1 oraz Umową między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do tej konwencji (zwaną dalej "Umową w sprawie przystąpienia do konwencji").
(2) Zgromadzenie Ogólne OTIF (zwane dalej "Zgromadzeniem Ogólnym") zostało powołane zgodnie z art. 13 § 1 lit. a) COTIF. Zgodnie z art. 14 § 2 COTIF Zgromadzenie Ogólne między innymi przyjmuje swój regulamin wewnętrzny, wybiera Sekretarza Generalnego, postanawia, w razie potrzeby, o utworzeniu innych tymczasowych komisji dla realizacji określonych zadań oraz postanawia w sprawach propozycji mających na celu zmianę COTIF.
(3) Unia uczestniczy w Zgromadzeniu Ogólnym zgodnie z COTIF, przepisami regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego oraz postanowieniami Umowy w sprawie przystąpienia do konwencji.
(4) Oczekuje się, że na 16. sesji, która ma odbyć się w dniach od 25 do 26 września 2024 r., Zgromadzenie Ogólne podejmie szereg decyzji. Należy określić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii, ponieważ podjęte decyzje będą miały wpływ na funkcjonowanie OTIF i rozwój strategii organizacji lub doprowadzą do przyjęcia aktów, które są wiążące na mocy prawa międzynarodowego i mogą mieć decydujący wpływ na treść prawodawstwa Unii, a zatem będą stanowić "akt mający skutki prawne" w rozumieniu art. 218 ust. 9 TFUE.
(5) W szczególności w ramach pkt 5 porządku obrad na 16. sesji Zgromadzenie Ogólne ma podjąć decyzje w sprawie wniosku Chińskiej Republiki Ludowej (zwanej dalej "Chinami") o przystąpienie do OTIF w charakterze członka stowarzyszonego OTlF. Zgodnie z art. 37 § 2-5 COTIF Komisja wniosła w imieniu Unii sprzeciw wobec tego wniosku, z liczbą głosów równą liczbie głosów jej członków, którzy są również państwami członkowskimi OTIF. Zgodnie z zapowiedzią Sekretarza Generalnego OTIF w jego wniosku z 28 sierpnia 2024 r. wniosek Chin zostanie przedłożony Zgromadzeniu Ogólnemu w celu podjęcia decyzji zgodnie z art. 37 § 4 COTIF. 19 sierpnia 2024 r., w odpowiedzi na sprzeciw złożony przez Komisję w imieniu Unii i jej państw członkowskich, które są członkami OTIF, wydział stosunków zewnętrznych Krajowej Administracji Kolei Chińskich przedstawił dodatkowe wyjaśnienia i uzasadnienie swojego wniosku o członkostwo stowarzyszone w COTIF. Jednak do określenia stanowiska Unii niezbędne będą dodatkowe informacje. Dlatego na 16. sesji Zgromadzenia Ogólnego OTIF stanowisko Unii powinno polegać na opowiedzeniu się za odłożeniem decyzji w sprawie wniosku Chin o przystąpienie do OTIF na prawach członka stowarzyszonego do czasu kolejnej sesji Zgromadzenia Ogólnego OTIF oraz za poleceniem Sekretarzowi Generalnemu OTIF, aby w sprawie wniosku Chin zorganizował konsultacje z zainteresowanymi stronami.
(6) W ramach pkt 7 porządku obrad przyjęcie długoterminowej strategii dla OTIF może mieć wpływ na polityczne i merytoryczne prace OTIF oraz na proces decyzyjny w ramach OTIF. Proponowana zmieniona strategia długoterminowa przedłożona Zgromadzeniu Ogólnemu została omówiona i uzgodniona na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej (zwanego dalej "komitetem ad hoc") zgodnie ze stanowiskami Unii w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na poparciu przyjęcia tej zmienionej strategii długoterminowej.
(7) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie "wytycznych w sprawie stosowania procedur zmiany COTIF", o zalecenie kierowania się nimi przy przygotowywaniu zmian COTIF w ramach kompetencji Zgromadzenia Ogólnego oraz o zobowiązanie komitetu ad hoc do monitorowania i oceny stosowania wytycznych oraz do ich zmiany w razie potrzeby. Chociaż wytyczne te same w sobie nie są wiążące, mogą mieć decydujący wpływ na procedury zmiany COTIF. Wytyczne przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii, które zostały ustalone w odniesieniu do tych kwestii. W związku z tym stanowisko Unii powinno polegać na zatwierdzeniu tych wytycznych.
(8) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie podstawowych zasad regulacyjnych określonych w sprawozdaniu komitetu ad hoc i odzwierciedlających stanowisko Unii określone w decyzji Rady (UE) 2023/2582 2 , mających ukierunkować komitet ad hoc i Komisję Rewizyjną podczas przygotowywania zmian COTIF oraz zmian odpowiednich not w sprawozdaniu wyjaśniającym do COTIF w celu wprowadzenia zobowiązania państw członkowskich OTIF do poszanowania (niepodważania) integralności fizycznej i funkcjonalnej infrastruktury kolejowej innych państw członkowskich OTIF, a także wprowadzenia przepisów materialnych i proceduralnych dotyczących sankcji w celu zapewnienia zgodności z obowiązkami wynikającymi z COTIF, które mają zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia celu OTIF. Te podstawowe zasady regulacyjne dotyczą zorganizowania i funkcjonowania organizacji, której Unia jest umawiającą się stroną, i mogą prowadzić do opracowania wniosków w sprawie zmiany COTIF; ta ważna kwestia dotyczy pełnego zakresu działalności OTIF, w tym obszarów, w których Unia posiada wyłączne kompetencje w odniesieniu do państw członkowskich Unii. Powiązane wnioski dotyczące zmiany COTIF będą wiążące na mocy prawa międzynarodowego i będą mogły mieć decydujący wpływ zarówno na treść prawodawstwa Unii, jak i na interpretację i stosowanie COTIF. Podstawowe zasady regulacyjne przedstawione Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na zatwierdzeniu tych podstawowych zasad regulacyjnych.
(9) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie "zalecenia w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami". Jak określono w stanowisku Unii zgodnie z decyzją (UE) 2023/2582, rozwój łączności elektronicznej wymaga pewnych aktualizacji o charakterze administracyjnym w celu zapewnienia bezpiecznego i niezawodnego stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami. Ważne jest poparcie przygotowania zalecenia w tym zakresie, które uwzględni różny poziom doświadczenia członków OTIF i będzie zgodne z przepisami ustanowionymi na poziomie unijnym, w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 3 . Chociaż zalecenie to nie jest samo w sobie wiążące, będzie miało wpływ na "wytyczne w sprawie aktów traktatowych w ramach COTIF", a także na noty wyjaśniające do "regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego", "przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji przez Sekretarza Generalnego" oraz "decyzji w sprawie stałych przedstawicieli", które będzie należało odpowiednio zmienić. Zalecenie to może zatem wywrzeć decydujący wpływ na procedury zmiany COTIF. Wnioski dotyczące decyzji przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. W związku z tym stanowisko Unii powinno polegać na zatwierdzeniu tego zalecenia.
(10) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o przyjęcie "decyzji w sprawie symboli, nazwy i skrótu Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami" oraz "decyzji w sprawie praw autorskich i otwartego dostępu", a także zatwierdzenie w odniesieniu do każdej decyzji związanych z nimi "not wyjaśniających". Jak określono w stanowisku Unii zgodnie z decyzją (UE) 2023/2582, polityka sformułowana w taki sposób, by ułatwiać ponowne wykorzystywanie informacji i dokumentów będących własnością OTIF, powinna być zgodna z przepisami określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 4 oraz w decyzji Komisji 2011/833/UE 5 . Planowane akty w tym obszarze mogą zatem w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść przepisów Unii. Wnioski dotyczące decyzji przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na przyjęciu tych decyzji i zatwierdzeniu związanych z nimi not wyjaśniających.
(11) W ramach pkt 14 i 15 porządku obrad planowane decyzje Zgromadzenia Ogólnego dotyczą przyjęcia zmienionych wersji, odpowiednio, regulaminu wewnętrznego i przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego, a także zatwierdzenia not wyjaśniających związanych z tymi aktami, z których wszystkie zostały dostosowane zgodnie z nowymi wytycznymi w sprawie stosowania języka neutralnego płciowo. Odpowiednie noty wyjaśniające uwzględnią również propozycję komitetu ad hoc zawartą w "zaleceniu w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami". Regulamin wewnętrzny Zgromadzenia Ogólnego oraz przepisy dotyczące wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego są prawnie wiążącymi aktami na mocy COTIF, a związane z nimi odpowiednie noty wyjaśniające mogą mieć decydujący wpływ na interpretację i stosowanie COTIF. Zmienione wersje regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego i przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego oraz związanych z nimi not wyjaśniających zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Unia Europejska powinna zatem poprzeć przyjęcie tych zmian.
(12) Proponowane decyzje są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię.
(13) Zgodnie z załącznikiem III do decyzji Rady 2013/103/UE przygotowanie posiedzeń OTIF obejmuje koordynację w miejscu obrad. Niewielkie zmiany w niniejszym stanowisku Unii mogą zostać uzgodnione w drodze koordynacji w miejscu obrad bez konieczności podejmowania przez Radę dalszych decyzji, w szczególności by można było zareagować na propozycje i rozwój sytuacji, które nie zostały uwzględnione w momencie podejmowania niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2586 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/2586 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 16. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) |
| Data aktu: | 23/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 01/10/2024 |