uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 2 lit. a),
(1) W załączniku II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1644 2 określono kryteria wyboru konkretnych kombinacji grup substancji i grup towarów do celów krajowych planów kontroli opartych na analizie ryzyka w odniesieniu do produkcji w państwach członkowskich. W oparciu o praktyczne doświadczenia ze stosowaniem rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1644 krajowe plany kontroli oparte na analizie ryzyka w odniesieniu do produkcji w państwach członkowskich nie zawierają właściwych substancji z grupy substancji A pkt 3 lit. b) w odniesieniu do surowego mleka bydlęcego, owczego i koziego oraz miodu, które to substancje mają być kontrolowane. Ponadto po wejściu w życie rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1644 zmieniła się zawartość podgrup zakazanych lub niedopuszczonych substancji farmakologicznie czynnych u zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, ("substancje z grupy A"), o których mowa w załączniku I do tego rozporządzenia delegowanego. W związku z tym żadne właściwe substancje z grupy substancji A pkt 3 lit. f) nie muszą być poddane kontroli w odniesieniu do niektórych towarów. Należy zatem usunąć obowiązkowy wymóg pobierania próbek z tabeli w pkt A.1 załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1644 w odniesieniu do przedmiotowych kombinacji grup substancji i grup towarów.
(2) Załącznik IV do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1644 zawiera przepis dotyczący substancji z grupy A, który określa kryteria wyboru konkretnych kombinacji grup substancji i grup towarów do celów krajowych planów randomizowanego nadzoru w odniesieniu do produkcji w państwach członkowskich. Należy przeredagować ten przepis, tak aby był bardziej jasny.
(3) W oparciu o praktyczne doświadczenia ze stosowaniem rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1644 krajowe plany randomizowanego nadzoru w odniesieniu do produkcji w państwach członkowskich nie zawierają właściwych substancji z grupy substancji B pkt 1 lit. e) w odniesieniu do wszystkich grup towarów oraz właściwych substancji z grupy B pkt 2 w odniesieniu do surowego mleka bydlęcego, owczego i koziego, które należałoby poddać kontroli. Należy zatem usunąć obowiązkowy wymóg pobierania próbek z tabeli w załączniku IV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1644 w odniesieniu do przedmiotowych kombinacji grup substancji i grup towarów.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2022/1644.
(5) Przepisy określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/1644 mają zostać włączone do krajowych planów kontroli opartych na analizie ryzyka i krajowych planów randomizowanego nadzoru, które mają być co roku przedkładane Komisji do oceny zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/1646 3 , dlatego też niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie dopiero do planów na 2025 r. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 1 stycznia 2025 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 czerwca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2562 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/2562 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2022/1644 w odniesieniu do niektórych kryteriów wyboru próbek |
| Data aktu: | 03/06/2024 |
| Data ogłoszenia: | 27/09/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2025, 17/10/2024 |