uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 z dnia 23 listopada 2022 r. ustanawiające unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 952/2013 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6 i 7 oraz art. 10 ust. 3,
(1) Rozporządzeniem (UE) 2022/2399 ustanowiono unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł. Ponadto rozporządzenie zapewnia ramy dla współpracy cyfrowej między organami celnymi a innymi organami za pośrednictwem trzech głównych komponentów: unijnych systemów pozacelnych zarządzających określonymi formalnościami pozacelnymi wymienionymi w załączniku do tego rozporządzenia, krajowymi środowiskami jednego okienka w dziedzinie ceł oraz unijnym systemem jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw (EU CSW-CERTEX).
(2) W przypadku gdy przedsiębiorca składa zgłoszenie celne lub zgłoszenie do powrotnego wywozu, które wymagają dopełnienia unijnych formalności pozacelnych, organy celne i właściwe organy partnerskie powinny mieć możliwość automatycznej wymiany i weryfikacji informacji wymaganych na potrzeby procesu odprawy celnej zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2399. Należy zatem określić elementy danych, które mają być wymieniane między krajowymi środowiskami jednego okienka w dziedzinie ceł a odpowiednimi unijnymi systemami pozacelnymi za pośrednictwem EU CSW-CERTEX. W odniesieniu do każdej z unijnych formalności pozacelnych określonych w częściach A i B załącznika do rozporządzenia (UE) 2022/2399 należy określić odpowiednie przepisy Unii inne niż przepisy prawa celnego, określające odpowiednie elementy danych dla tych formalności.
(3) W przypadku procedur celnych i powrotnego wywozu, które wymagają dopełnienia unijnych formalności pozacelnych, EU CSW-CERTEX powinien wymieniać się wszystkimi elementami danych określonymi w załączniku B do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 2 i w załączniku B do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 3 .
(4) W części 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1715 4 określono elementy danych na potrzeby wspólnych zdrowotnych dokumentów wejścia (CHED).
(5) W załącznikach do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2306 5 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2307 6 określono elementy danych na potrzeby świadectwa kontroli.
(6) W art. 16 i 17 oraz w załączniku VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/590 7 określono elementy danych na potrzeby pozwoleń stosowanych w przywozie lub wywozie substancji zubożających warstwę ozonową (ODS).
(7) W art. 3 i 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/661 8 oraz art. 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 9 określono elementy danych na potrzeby rejestracji i zarządzania kontyngen- tami/upoważnieniami na portalu F-GAZ.
(8) W załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1079 10 określono elementy danych na potrzeby pozwolenia na przywóz dóbr kultury (ICG-L), oświadczenia importera dotyczącego dóbr kultury (ICG-S) oraz ogólnego opisu dóbr kultury (ICG-D).
(9) W art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 11 określono elementy danych na potrzeby zezwoleń w ramach mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).
(10) W załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1024/2008 12 określono elementy danych dotyczące zezwoleń związanych z egzekwowaniem prawa, zarządzaniem i handlem w dziedzinie leśnictwa (FLEGT).
(11) W załącznikach II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 13 określono elementy danych na potrzeby wywozu produktów podwójnego zastosowania.
(12) W załącznikach I-V do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 792/2012 14 określono elementy danych na potrzeby świadectw związanych z międzynarodowym handlem dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES).
(13) Art. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2248 15 określa elementy danych dotyczące informacji wymienianych między krajowymi systemami celnymi a systemem informacyjnym i komunikacyjnym do celów nadzoru rynku (ICSMS).
(14) Art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/2104 16 określa elementy danych na potrzeby powiadomienia o przybyciu.
(15) Ponieważ nowe przepisy sektorowe ustanawiające unijne formalności pozacelne przewidują korzystanie z unijnego środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł, konieczne jest dodanie nowych pozycji do istniejących tabel w częściach A i B załącznika do rozporządzenia (UE) 2022/2399.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2022/2399.
(17) Uprawnienia określone w art. 5 ust. 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2022/2399 do zmiany części A i B załącznika do tego rozporządzenia są ściśle powiązane z uprawnieniem określonym w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2399 do uzupełnienia tego rozporządzenia przez określenie wszystkich elementów danych istotnych dla unijnych formalności pozacelnych wymienionych w tych częściach. W związku z tym ze względu na uproszczenie procedur administracyjnych należy połączyć wszystkie uprawnienia w jednym akcie ustawodawczym.
(18) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 17 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał 31 maja 2024 r.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 lipca 2024 r.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2514 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/2514 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 przez określenie elementów danych, które mają być wymieniane za pośrednictwem unijnego systemu jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw, oraz zmieniające to rozporządzenie w odniesieniu do wykazu unijnych formalności pozacelnych objętych unijnym środowiskiem jednego okienka w dziedzinie ceł |
| Data aktu: | 03/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 27/09/2024 |
| Data wejścia w życie: | 17/10/2024 |