uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 z dnia 23 listopada 2022 r. ustanawiające unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 952/2013 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6 i 7 oraz art. 10 ust. 3,
(1) Rozporządzeniem (UE) 2022/2399 ustanowiono unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł. Ponadto rozporządzenie zapewnia ramy dla współpracy cyfrowej między organami celnymi a innymi organami za pośrednictwem trzech głównych komponentów: unijnych systemów pozacelnych zarządzających określonymi formalnościami pozacelnymi wymienionymi w załączniku do tego rozporządzenia, krajowymi środowiskami jednego okienka w dziedzinie ceł oraz unijnym systemem jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw (EU CSW-CERTEX).
(2) W przypadku gdy przedsiębiorca składa zgłoszenie celne lub zgłoszenie do powrotnego wywozu, które wymagają dopełnienia unijnych formalności pozacelnych, organy celne i właściwe organy partnerskie powinny mieć możliwość automatycznej wymiany i weryfikacji informacji wymaganych na potrzeby procesu odprawy celnej zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2399. Należy zatem określić elementy danych, które mają być wymieniane między krajowymi środowiskami jednego okienka w dziedzinie ceł a odpowiednimi unijnymi systemami pozacelnymi za pośrednictwem EU CSW-CERTEX. W odniesieniu do każdej z unijnych formalności pozacelnych określonych w częściach A i B załącznika do rozporządzenia (UE) 2022/2399 należy określić odpowiednie przepisy Unii inne niż przepisy prawa celnego, określające odpowiednie elementy danych dla tych formalności.
(3) W przypadku procedur celnych i powrotnego wywozu, które wymagają dopełnienia unijnych formalności pozacelnych, EU CSW-CERTEX powinien wymieniać się wszystkimi elementami danych określonymi w załączniku B do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 2 i w załączniku B do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 3 .
(4) W części 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1715 4 określono elementy danych na potrzeby wspólnych zdrowotnych dokumentów wejścia (CHED).
(5) W załącznikach do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2306 5 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2307 6 określono elementy danych na potrzeby świadectwa kontroli.
(6) W art. 16 i 17 oraz w załączniku VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/590 7 określono elementy danych na potrzeby pozwoleń stosowanych w przywozie lub wywozie substancji zubożających warstwę ozonową (ODS).
(7) W art. 3 i 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/661 8 oraz art. 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 9 określono elementy danych na potrzeby rejestracji i zarządzania kontyngen- tami/upoważnieniami na portalu F-GAZ.
(8) W załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1079 10 określono elementy danych na potrzeby pozwolenia na przywóz dóbr kultury (ICG-L), oświadczenia importera dotyczącego dóbr kultury (ICG-S) oraz ogólnego opisu dóbr kultury (ICG-D).
(9) W art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 11 określono elementy danych na potrzeby zezwoleń w ramach mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).
(10) W załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1024/2008 12 określono elementy danych dotyczące zezwoleń związanych z egzekwowaniem prawa, zarządzaniem i handlem w dziedzinie leśnictwa (FLEGT).
(11) W załącznikach II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 13 określono elementy danych na potrzeby wywozu produktów podwójnego zastosowania.
(12) W załącznikach I-V do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 792/2012 14 określono elementy danych na potrzeby świadectw związanych z międzynarodowym handlem dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES).
(13) Art. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2248 15 określa elementy danych dotyczące informacji wymienianych między krajowymi systemami celnymi a systemem informacyjnym i komunikacyjnym do celów nadzoru rynku (ICSMS).
(14) Art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/2104 16 określa elementy danych na potrzeby powiadomienia o przybyciu.
(15) Ponieważ nowe przepisy sektorowe ustanawiające unijne formalności pozacelne przewidują korzystanie z unijnego środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł, konieczne jest dodanie nowych pozycji do istniejących tabel w częściach A i B załącznika do rozporządzenia (UE) 2022/2399.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2022/2399.
(17) Uprawnienia określone w art. 5 ust. 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2022/2399 do zmiany części A i B załącznika do tego rozporządzenia są ściśle powiązane z uprawnieniem określonym w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2399 do uzupełnienia tego rozporządzenia przez określenie wszystkich elementów danych istotnych dla unijnych formalności pozacelnych wymienionych w tych częściach. W związku z tym ze względu na uproszczenie procedur administracyjnych należy połączyć wszystkie uprawnienia w jednym akcie ustawodawczym.
(18) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 17 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał 31 maja 2024 r.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 lipca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2514 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/2514 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 przez określenie elementów danych, które mają być wymieniane za pośrednictwem unijnego systemu jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw, oraz zmieniające to rozporządzenie w odniesieniu do wykazu unijnych formalności pozacelnych objętych unijnym środowiskiem jednego okienka w dziedzinie ceł |
| Data aktu: | 03/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 27/09/2024 |
| Data wejścia w życie: | 17/10/2024 |