uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 9,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/191 z dnia 16 lutego 2022 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej 2 ("rozporządzenie pierwotne"), w szczególności jego art. 2,
1. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI
(1) 16 lutego 2022 r. rozporządzeniem pierwotnym Komisja nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz do Unii niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali ("produkt objęty postępowaniem") pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("Chiny").
(2) W dochodzeniu, które doprowadziło do przyjęcia rozporządzenia pierwotnego ("pierwotne dochodzenie"), wobec producentów eksportujących z Chin zastosowano kontrolę wyrywkową zgodnie z art. 17 rozporządzenia podstawowego.
(3) Komisja nałożyła na przywóz produktu objętego postępowaniem od objętych próbą producentów eksportujących z Chin indywidualne stawki cła antydumpingowego wynoszące od 22,1 % do 48,8 %. Na współpracujących producentów eksportujących, którzy nie zostali włączeni do próby, nałożono stawkę cła w wysokości 39,6 %. Współpracujący producenci eksportujący nieobjęci próbą są wymienieni w załączniku do rozporządzenia pierwotnego. Ponadto na przywóz produktu objętego postępowaniem wyprodukowanego przez przedsiębiorstwa w Chinach, które się nie zgłosiły lub nie współpracowały w pierwotnym dochodzeniu, nałożono ogólnokrajową stawkę cła w wysokości 86,5 %.
(4) Na podstawie art. 2 rozporządzenia pierwotnego art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia może zostać zmieniony poprzez przyznanie nowemu producentowi eksportującemu stawki cła mającej zastosowanie wobec współpracujących przedsiębiorstw niewłączonych do próby, czyli stawki cła w wysokości 39,6 %, w przypadku gdy taki nowy producent eksportujący w Chinach dostarczy Komisji wystarczające dowody na to, że:
a) nie prowadził wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym dochodzeniem, które było podstawą wprowadzenia środków, czyli od 1 lipca 2019 r. do 30 czerwca 2020 r. ("okres objęty pierwotnym dochodzeniem") ("pierwszy warunek NEPT");
b) nie jest powiązany z żadnym chińskim eksporterem lub producentem podlegającym środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym, który współpracował lub mógł współpracować w pierwotnym dochodzeniu ("drugi warunek NEPT");
c) rzeczywiście dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii po upływie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem lub zaciągnął nieodwołalne zobowiązanie umowne na wywóz znacznych ilości produktu objętego postępowaniem do Unii ("trzeci warunek NEPT").
2. WNIOSEK O PRZYZNANIE STATUSU NOWEGO PRODUCENTA EKSPORTUJĄCEGO
(5) 25 września 2023 r. przedsiębiorstwo Suzhou DTFLOCK Precision Fastener Co., Ltd. ("wnioskodawca") przedłożyło Komisji wniosek o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego ("NEPT"), a zatem o zastosowanie względem niego stawki cła mającej zastosowanie do nieobjętych próbą współpracujących przedsiębiorstw w Chinach, twierdząc, że spełniło wszystkie warunki określone w art. 2 rozporządzenia pierwotnego ("wniosek").
(6) W celu ustalenia, czy wnioskodawca spełnił warunki przyznania NEPT, jak określono w art. 2 rozporządzenia pierwotnego ("warunki NEPT"), Komisja przesłała najpierw wnioskodawcy kwestionariusz, w którym zwróciła się o przedstawienie dowodów potwierdzających spełnienie warunków NEPT. Jednocześnie Komisja poinformowała o wniosku wnioskodawcy przemysł Unii i wezwała go do przedstawienia uwag. Przemysł Unii, reprezentowany przez European Industrial Fasteners Institute (Europejski Instytut Przemysłowych Elementów Złącznych), nie przedstawił uwag dotyczących spełnienia przez wnioskodawcę warunków NEPT.
(7) Na podstawie analizy odpowiedzi wnioskodawcy na pytania zawarte w kwestionariuszu Komisja zwróciła się o dodatkowe informacje i dowody potwierdzające, które wnioskodawca przekazał. Po analizie dodatkowych dowodów Komisja sprawdziła informacje o spółce w internetowej bazie danych Orbis 3 oraz w chińskich bazach danych takich jak Quichacha 4 i Aliyun 5 , porównując wszystkie dostępne informacje z publicznie dostępnymi informacjami w internecie.
(8) Komisja przeprowadziła ponadto zdalną kontrolę krzyżową z wnioskodawcą 23 i 24 kwietnia 2024 r. Komisja starała się zweryfikować wszelkie informacje, które uznała za niezbędne do ustalenia, czy wnioskodawca spełnił warunki NEPT.
3. ANALIZA WNIOSKU
(9) W odniesieniu do pierwszego warunku NEPT Komisja stwierdziła, że wnioskodawca nie dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. Komisja ustaliła, że wnioskodawca został założony w 2015 r., w tym samym roku uzyskał pozwolenie na wywóz, a wywóz produktu objętego postępowaniem do Unii rozpoczął w 2021 r.
(10) Komisja zweryfikowała wszystkie operacje wywozu w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem i nie znalazła dowodów na wywóz produktu objętego postępowaniem do Unii przed 2021 r. W szczególności w rejestrze sprzedaży wnioskodawcy nie wykazano żadnych operacji wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem; rejestry wnioskodawcy w tym okresie były zgodne ze sprawozdaniami finansowymi przedsiębiorstwa.
(11) W odniesieniu do drugiego warunku NEPT Komisja ustaliła, że wnioskodawca nie jest powiązany z żadnym producentem eksportującym w Chinach, który podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym.
(12) W odniesieniu do trzeciego warunku NEPT Komisja stwierdziła, że wnioskodawca dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii od marca 2021 r., a zatem po okresie objętym pierwotnym dochodzeniem.
(13) Wnioskodawca przedstawił dokumenty potwierdzające dotyczące wysyłek znacznych ilości produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie od lutego 2021 r. Komisja zweryfikowała to na podstawie sprawozdań finansowych wnioskodawcy podczas zdalnej kontroli krzyżowej. Komisja stwierdziła w związku z tym, że wnioskodawca spełnia trzeci warunek NEPT.
(14) Na podstawie powyższego Komisja stwierdziła, że wnioskodawca spełnia wszystkie trzy warunki NEPT, jak określono w art. 2 rozporządzenia pierwotnego. W rezultacie wnioskodawca powinien zostać objęty cłem antydumpingowym w wysokości 39,6 %, stosowanym wobec współpracujących przedsiębiorstw niewłączonych do próby podczas pierwotnego dochodzenia.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/191.
4. UJAWNIANIE USTALEŃ
(16) Wnioskodawca i przemysł Unii zostali poinformowani o istotnych faktach i ustaleniach, na podstawie których uznano, że wobec wnioskodawcy należy zastosować stawkę cła antydumpingowego mającą zastosowanie do przedsiębiorstw współpracujących nieobjętych próbą podczas dochodzenia pierwotnego.
(17) Wszystkie zainteresowane strony, a mianowicie przemysł Unii i wnioskodawca, otrzymały możliwość zgłoszenia uwag. Nie otrzymano żadnych uwag.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 września 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2392 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2392 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/191 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w związku z przyjęciem wniosku o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego |
| Data aktu: | 10/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 11/09/2024 |
| Data wejścia w życie: | 12/09/2024 |