Rozporządzenie wykonawcze 2024/2382 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1195 w odniesieniu do wzoru formularza kontroli dotyczącej Synchytrium endobioticum (Schilbersky) Percival, uznawania punktów produkcji za porażone i cofnięcia środków na obszarach porażonych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2382
z dnia 9 września 2024 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1195 w odniesieniu do wzoru formularza kontroli dotyczącej Synchytrium endobioticum (Schilbersky) Percival, uznawania punktów produkcji za porażone i cofnięcia środków na obszarach porażonych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 1 lit. a)-h),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1195 2  ustanowiono środki w celu zwalczania i zapobiegania rozprzestrzenianiu się Synchytrium endobioticum (Schilbersky) Percival ("określony agrofag") na terytorium Unii. Zastąpiło ono dyrektywę Rady 69/464/EWG 3 , która została uchylona rozporządzeniem (UE) 2016/2031 ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2022 r.

(2) Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195 właściwe organy uznają punkt produkcji za porażony określonym agrofagiem, jeśli występowanie określonego agrofaga w tym punkcie potwierdzono urzędowo badaniami, o których mowa w art. 3 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego.

(3) Pojawiły się wątpliwości, czy obszary odgraniczone przez właściwe organy jako zarażone parcele na podstawie art. 2 ust. 1 dyrektywy 69/464/EWG przed dniem 1 stycznia 2022 r. należy również traktować jako uznane za porażone punkty produkcji na podstawie art. 4 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195. Aby zapewnić jak największą ochronę terytorium Unii przed określonym agrofagiem, takie parcele powinny podlegać tym samym wymogom co porażone punkty produkcji uznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195. Z tego powodu w art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia wykonawczego należy jasno określić, że parcele odgraniczone jako zarażone na podstawie art. 2 ust. 1 dyrektywy 69/464/EWG przed dniem 1 stycznia 2022 r. należy również traktować jako uznane za porażone punkty produkcji.

(4) Zgodnie z art. 3 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195 do dnia 30 kwietnia każdego roku państwa członkowskie mają zgłaszać Komisji i pozostałym państwom członkowskim wyniki kontroli, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, przeprowadzonych w poprzednim roku. Przekazywanie tych wyników ma się odbywać zgodnie ze wzorem określonym w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego.

(5) Bardziej praktyczne okazało się odniesienie we wzorze do wielkości obszaru porażonego w roku objętym sprawozdaniem, jak również w roku poprzednim, a nie do obszaru wyznaczonego, ponieważ obszar porażony jest obszarem wymagającym najbardziej szczegółowego przekazywania wyników. Ponadto przekazywanie danych dotyczących próbek przeznaczonych do oceny wizualnej bulw oraz przekazywanie szczegółowych danych na temat metodyki testów laboratoryjnych nie dostarcza istotnych informacji do celów kontroli. W związku z tym ze wzoru formularza kontroli należy usunąć odpowiednie kolumny.

(6) W zdaniu pierwszym załącznika II należy także wyjaśnić, że wzór ma przedstawiać wyniki kontroli przeprowadzonych w roku kalendarzowym poprzedzającym rok sprawozdawczy.

(7) W załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195 określono warunki cofnięcia środków, o którym mowa w art. 9 tego rozporządzenia wykonawczego.

(8) Ponadto, także w celu zapewnienia najwyższego możliwego poziomu pewności co do eliminacji odnośnego zagrożenia fitosanitarnego, należy dodać w pkt 1.1 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195, że w przypadku gdy strefa porażenia była wykorzystywana jako trwałe użytki zielone, środki mogą zostać cofnięte wyłącznie wtedy, gdy w próbkach gleby pobranych w wyniku zastosowania schematu pobierania gleby do testów określonego w pkt 1.2 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195 nie stwierdzono żadnych oznak zakażenia określonym agrofagiem.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1195.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/1195

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/1195 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Parcele odgraniczone przez właściwe organy jako zarażone zgodnie z art. 2 ust. 1 dyrektywy 69/464/EWG przed dniem 1 stycznia 2022 r. traktuje się jako uznane za porażone punkty produkcji.";

2)
w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia;
3)
w załączniku IV pkt 1.1 otrzymuje brzmienie:

"1.1. Po upływie co najmniej 50 lat od ostatniego wykrycia określonego agrofaga, jeśli istnieje pozbawiony luk rejestr upraw w strefie porażenia, z którego wynika, że przez cały ten czas przestrzegano przepisów art. 6 ust. 2 i 3 oraz że strefa porażenia nie była wykorzystywana jako trwałe użytki zielone.

Jeżeli strefa porażenia była wykorzystywana jako trwałe użytki zielone, środki mogą zostać cofnięte wyłącznie wtedy, gdy w próbkach gleby pobranych w wyniku zastosowania schematu pobierania gleby do testów określonego w pkt 1.2 nie stwierdzono żadnych oznak zakażenia określonym agrofagiem;

lub".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Załącznik II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195 otrzymuje brzmienie:

""ZAŁĄCZNIK II

Wzór formularza kontroli, o którym mowa w art. 3

Wzór formularza do prezentowania wyników kontroli dotyczącej raka ziemniaka przeprowadzonej w roku kalendarzowym poprzedzającym rok sprawozdawczy.

Prosimy o korzystanie z niniejszej tabeli wyłącznie w odniesieniu do wyników kontroli dotyczących ziemniaków zbieranych w Państwa kraju.

Państwo członkowskie Kategoria Powierzchnia uprawy (ha) Ocena wizualna bulw Testy laboratoryjne Początkowa wielkość porażonego obszaru (1) (ha) Zaktualizowana wielkość porażonego obszaru (2) (ha) Numery powiadomień o nowych pojawach agrofagów przekazanych, w stosownych przypadkach, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1715 Informacje dodatkowe
Liczba partii Liczba partii budzących podejrzenia Liczba przebadanych próbek Liczba próbek z wynikiem dodatnim
Sadzeniaki ziemniaka
Bulwy ziemniaka inne niż do sadzenia
(1) Całkowita wielkość porażonego obszaru przed rokiem objętym sprawozdaniem.
(2) Całkowita wielkość porażonego obszaru w roku objętym sprawozdaniem."."
1 Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/2031/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1195 z dnia 11 lipca 2022 r. ustanawiające środki w celu zwalczania i zapobiegania rozprzestrzenianiu się Synchytrium endobioticum (Schilbersky) Percival (Dz.U. L 185 z 12.7.2022, s. 65, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_impl/2022/1195/oj).
3 Dyrektywa Rady 69/464/EWG z dnia 8 grudnia 1969 r. w sprawie zwalczania raka ziemniaczanego (Dz.U. L 323 z 24.12.1969, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1969/464/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2382

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2382 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1195 w odniesieniu do wzoru formularza kontroli dotyczącej Synchytrium endobioticum (Schilbersky) Percival, uznawania punktów produkcji za porażone i cofnięcia środków na obszarach porażonych
Data aktu: 09/09/2024
Data ogłoszenia: 10/09/2024
Data wejścia w życie: 30/09/2024