Rezolucja 2024/2331 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) za rok budżetowy 2022

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/2331
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) za rok budżetowy 2022

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) za rok budżetowy 2022,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0115/2024),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (UE-OSHA) ("Agencja") jej ostateczny budżet na rok 2022 wyniósł 16 405 100 EUR, co stanowi wzrost o 1,81 % w porównaniu z rokiem 2021; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2022 ("sprawozdanie Trybunału") Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

C. mając na uwadze, że nie zgłoszono żadnych problemów wymagających działań naprawczych w odniesieniu do zamówień publicznych Agencji w 2022 r. oraz że nie są realizowane ani nie oczekują na realizację żadne działania naprawcze, które wynikałyby z przeglądów i ocen dotyczących lat poprzednich;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2022 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 98,65 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 1,39 % w porównaniu z rokiem 2021; zauważa ponadto, że wskaźnik wykonania środków na płatności w 2021 r. wyniósł 72,07 %, co oznacza wzrost o 8,54 % w porównaniu z rokiem 2021;

2. zauważa, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii i niewielkiej kwoty od lokalnych władz hiszpańskich; zauważa ponadto, że wzrost budżetu Agencji w 2022 r. wynika z indeksacji;

3. zauważa, że Agencja dokonała przeniesienia z 2022 na 2023 r. ośmiu zobowiązań tymczasowych na łączną kwotę 533 676 euro; przypomina, że takie przeniesienia środków są dopuszczalne zgodnie z art. 12 ust. 6 regulaminu finansowego EU-OSHA w przypadkach, gdy na koniec danego roku istnieje stosowne zobowiązanie prawne, takie jak podpisana umowa; zauważa jednak, że do 31 grudnia 2022 r. Agencja nie podpisała żadnych umów odpowiadających kwocie 109 256 EUR z tych zobowiązań tymczasowych, w związku z czym kwota ta powinna zostać umorzona, a nie przeniesiona na 2023 r.;

Wyniki

4. zauważa z uznaniem, że wskaźnik wykonania programu prac Agencji w 2022 r. wyniósł 98 %, podczas gdy cel wyniósł 90 %;

5. odnotowuje wyniki Agencji w zakresie badań nad wpływem cyfryzacji na bezpieczeństwo, zdrowie, profilaktykę, praktyki i politykę w miejscu pracy, co będzie podstawą wiedzy dla kampanii "Zdrowe miejsca pracy" w zakresie cyfryzacji, która rozpocznie się w 2023 r.; zauważa, że badanie Agencji dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym weszło w 2022 r. w ostatni etap, w którym wskazano różne potencjalne skutki dla bezpieczeństwa i higieny pracy; zauważa ponadto, że w 2022 r. Agencja zakończyła trzyletnią kampanię "Zdrowe miejsca pracy" w zakresie zaburzeń układu mięśniowo-szkieletowego, również w odniesieniu do telepracy, która zyskała duże znaczenie podczas pandemii;

6. zauważa, że Agencja udzieliła wsparcia w zakresie badań nad wsparciem przestrzegania przepisów, analizując, w jaki sposób czynniki zewnętrzne wpływają na zapobieganie ryzyku w miejscu pracy; stwierdza, że Agencja opracowała narzędzia oceny danych i ryzyka, takie jak barometr BHP, których głównym celem jest zapewnienie wiarygodnego źródła unijnych danych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz OiRA, aby pomóc mikroprzedsiębiorstwom i małym przedsiębiorstwom w przeprowadzaniu ocen ryzyka; odnotowuje ponadto badania Agencji mające na celu ułatwienie gromadzenia danych: ESENER, badanie narażenia pracowników i Puls BHP; zauważa ponadto, że prace Agencji w 2022 r. przyczyniły się do wdrożenia unijnych strategicznych ram bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2021-2027;

7. docenia stały znaczący wkład Agencji, za pośrednictwem szeregu działań prowadzonych samodzielnie lub we współpracy z innymi, w tworzenie bezpieczniejszych i zdrowszych miejsc pracy dla każdego pracownika w Unii, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa lub rodzaju umowy w następstwie światowego kryzysu zdrowotnego wywołanego pandemią COVID-19; gratuluje Agencji osiągniętych dobrych wyników i z zadowoleniem przyjmuje badania Agencji, w których zwrócono szczególną uwagę na wpływ pandemii COVID-19 na zagrożenia psychospołeczne i zdrowie psychiczne; zwraca uwagę na istotną rolę Agencji we wdrażaniu zasad zapisanych w Europejskim filarze praw socjalnych i osiągnięcia celów z Porto;

8. wyraża uznanie dla Agencji za zapewnienie ciągłości działania przez szybką reorganizację, zmianę priorytetów i realokację zasobów w odpowiedzi na opóźnienie w mianowaniu swojego nowego dyrektora wykonawczego;

Wydajność i zyski

9. podkreśla, że Agencja podtrzymała ścisłą współpracę z innymi agencjami Unii w 2022 r., a mianowicie z Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy w zakresie metod badawczych oraz w zakresie zagrożeń psychospołecznych i cyfryzacji, a także z Agencją Praw Podstawowych w zakresie badania narażenia pracowników; odnotowuje, że Agencja sformalizowała również swoją współpracę z Europejskim Urzędem ds. Pracy i uczestniczyła w jego platformie poświęconej pracy nierejestrowanej oraz wspierała Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych w opracowywaniu wytycznych dotyczących bezpieczeństwa i higieny działań związanych z usuwaniem wycieków ropy naftowej; odnotowuje udział Agencji we wspólnym sprawozdaniu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób, Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności i Europejskiego Laboratorium Referencyjnego ds. grypy ptaków i rzekomego pomoru drobiu dotyczącym badań i wykrywania zakażeń wirusem grypy odzwierzęcej u ludzi oraz środków BHP dla osób narażonych w pracy;

10. podkreśla, że od lipca 2021 r. Agencja dzieliła się usługami w zakresie księgowości z Europejską Fundacją Kształcenia na podstawie umowy o gwarantowanym poziomie usług;

11. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja wdrożyła całkowicie elektroniczny proces w odniesieniu do wszystkich swoich transakcji oraz że wszystkie działania finansowe i rekrutacyjne związane z zasobami ludzkimi zostały zdigi- talizowane; odnotowuje wyniki Agencji w zakresie tworzenia regularnych tablic wskaźników dotyczących środowiska, które zawierają m.in. informacje na temat emisji CO2; zauważa z zadowoleniem, że Agencja w pełni wdrożyła swoją strategię na rzecz efektywności w celu konsolidacji funkcji związanych z finansami i zamówieniami publicznymi w ramach tego samego działu w drodze optymalizacji wykorzystania zasobów, harmonizacji procedur, doprecyzowania roli i obowiązków oraz zwiększenia wydajności;

12. wyraża uznanie dla Agencji za opracowanie planu korporacyjnego na rzecz poprawy efektywności energetycznej i neutralności klimatycznej jej działalności;

Polityka kadrowa

13. przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 97,5 %, podobnie jak w 2021 r. - obsadzono 39 z 40 stanowisk dla pracowników na czas określony zatwierdzonych w budżecie Unii;

14. odnotowuje sprawozdawczość w zakresie rozkładu równowagi płci za 2022 r. na szczeblu kadry kierowniczej wyższego szczebla - trzech mężczyzn i jedna kobieta na szczeblu zarządu - 61 mężczyzn i 38 kobiet, a w przypadku całego personelu Agencji - 21 mężczyzn i 44 kobiety; przypomina o znaczeniu zapewnienia równowagi płci i wzywa Agencję do uwzględnienia tego aspektu podczas przyszłych naborów pracowników i nominacji na stanowiska kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla; apeluje do Komisji i państw członkowskich, aby podczas mianowania kandydatów na członków zarządu Agencji uwzględniały znaczenie, jakie ma zapewnienie równowagi płci; zauważa, że w Agencji trwa proces przyjmowania Karty na rzecz różnorodności i włączenia społecznego, której celem jest promowanie równego traktowania i równych szans, bez względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub wierzenia, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną; przypomina Agencji o jej zapewnieniu i zobowiązaniu do złożenia oferty pracy kandydatowi, którego płeć jest niedostatecznie reprezentowana w Agencji, w przypadku gdy kandydaci różnej płci mają równe osiągnięcia;

15. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2022 r. Agencja zatrudniała 65 pracowników (w tym dwóch pracowników kontraktowych zatrudnionych na podstawie umowy krótkoterminowej w celu skompensowania zmniejszonego ekwiwalentu pełnego czasu pracy) z 15 państw członkowskich; z zaniepokojeniem odnotowuje niedostateczną reprezentacją pracowników z pozostałych 12 państw członkowskich; przypomina o znaczeniu równowagi geograficznej i wzywa Agencję do uwzględnienia równowagi geograficznej z najwyższym priorytetem w procedurze rekrutacji i zwraca się do Agencji o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o wszelkich zmianach w tym zakresie;

16. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w odniesieniu do środków związanych z osobami z niepełnosprawnością Agencja powołała koordynatora ds. niepełnosprawności (pracownika HR) jako punkt kontaktowy w przypadku wszelkich powiązanych potrzeb pracowników;

17. zauważa, że Agencja wdraża liczne strategie polityczne w zakresie zasobów ludzkich promujące dobrostan pracowników w pracy i równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, takie jak elastyczne godziny pracy, telepraca, urlop rodzicielski i sesje wsparcia psychologicznego;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

18. odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, a także zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi; zauważa, że oprócz deklaracji interesów członkowie zarządu muszą też dostarczyć deklaracje o braku konfliktu interesów; przyjmuje z zadowoleniem, że oba oświadczenia są dostępne na stronie internetowej Agencji; przyjmuje z zadowoleniem, że w 2022 r. nie zgłoszono żadnego przypadku konfliktu interesów, sygnalizowania nieprawidłowości ani efektu "drzwi obrotowych";

19. zauważa, że Agencja opracowała i sfinalizowała strategię zwalczania nadużyć finansowych na lata 2022-2026 koncentrującą się na konsolidacji istniejących ram Agencji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych; zauważa ponadto, że w czerwcu 2022 r. zarząd uzgodnił komunikat pt. "Dobre praktyki dla zarządu i jego członków", w którym określono między innymi podstawowe zasady i praktyki dotyczące tajemnicy zawodowej i poufności;

20. zauważa, że zaangażowanie Agencji na rzecz przejrzystości znajduje odzwierciedlenie w publikacji na jej stronie internetowej kluczowych dokumentów, w tym strategii Agencji, jednolitych dokumentów programowych i rocznych sprawozdań z działalności, głównych wyników oceny i wyników działalności, protokołów i obrad zarządu i rady wykonawczej;

Kontrola wewnętrzna

21. zauważa, że Agencja zawsze dąży do utrzymania i poprawy kontroli wewnętrznej i zarządzania w drodze regularnych audytów przeprowadzanych przez służbę audytu wewnętrznego; zauważa ponadto, że w 2022 r. służba audytu wewnętrznego zakończyła audyt zasobów ludzkich i etyki zgodnie z planem bez żadnych krytycznych ustaleń, a z Agencją uzgodniono szereg działań w celu dalszej poprawy kwestii kadrowych i związanych z etyką;

22. przypomina, że w 2019 r. zarząd przyjął ramy kontroli wewnętrznej, których podstawą są ramy kontroli wewnętrznej Komisji; zauważa, że w ocenie ram kontroli wewnętrznej za rok sprawozdawczy 2022 stwierdzono odpowiednie funkcjonowanie wszystkich elementów kontroli wewnętrznej;

23. zauważa, że rejestr ryzyka korporacyjnego Agencji jest powiązany z ramami kontroli wewnętrznej i zarówno rejestr, jak i ramy są poddawane regularnym przeglądom przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla; zauważa, że trzy rodzaje ryzyka monitorowane w 2022 r. sklasyfikowano jako związane ze środowiskiem zewnętrznym, cztery jako związane ze środowiskiem wewnętrznym i żadnego z nich nie sklasyfikowano jako potencjalnego zagrożenia dla reputacji lub osiągnięć strategicznych Agencji;

24. zauważa, że w 2022 r. zarząd wdrożył nową strategię zwalczania nadużyć finansowych Agencji na lata 2022-2026 poprzez regularne monitorowanie planu działania; zauważa ponadto, że w nowej strategii uwzględniono fakt, iż w ostatnich latach ustanowiono szereg środków zwalczania nadużyć finansowych, a jej celem jest konsolidacja istniejących środków;

Inne uwagi

25. odnotowuje wysiłki Agencji na rzecz zwiększenia ochrony cyberbezpieczeństwa za pomocą różnych środków, takich jak wieloczynnikowy system uwierzytelniania; odnotowuje ponadto współpracę i koordynację Agencji z CER- T-UE w celu wdrożenia nowej usługi wspierającej unijne instytucje, organy i agencje;

26. zauważa, że Agencja nie rozpoczęła wdrażania procesu certyfikacji EMAS ze względu na brak zasobów; zauważa ponadto, że Agencja zobowiązała się do ograniczenia swojego wpływu na środowisko;

27. z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie Agencji w działania podnoszące świadomość w ramach kampanii Agencji "Zdrowe miejsca pracy", w ramach której z powodzeniem opracowano szereg działań, takich jak kampania "Zmniejsz formalności", filmy animowane Napo i barometr BHP; z zadowoleniem przyjmuje, że Agencja aktywnie współpracuje z innymi agencjami, innymi instytucjami i Komisją w zakresie wspólnych działań promocyjnych dotyczących tematów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, za pośrednictwem ich stron internetowych, wspólnych publikacji i kanałów mediów społecznościowych;

28. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 11 kwietnia 2024 r. 2  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 38 z 31.1.2023, s. 29.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2024)0280.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2331

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2024/2331 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) za rok budżetowy 2022
Data aktu: 11/04/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024