Rozporządzenie delegowane 2024/2159 w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, mających na celu zaradzenie zakłóceniom na rynku wina w Unii

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/2159
z dnia 12 sierpnia 2024 r.
w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, mających na celu zaradzenie zakłóceniom na rynku wina w Unii

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1 w związku z art. 228,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unijny rynek wina doświadcza zakłóceń wynikających ze spadku konsumpcji krajowej i zmniejszenia wywozu do państw trzecich w przypadku niektórych kategorii wina, w szczególności win czerwonych w niektórych regionach produkcji. Powoduje to powtarzające się sytuacje nadmiernej podaży i gromadzenia zapasów w danych regionach produkcji wina. W 2023 r. Unia przyjęła nadzwyczajne środki 2  w celu usunięcia z rynku części skumulowanych zapasów w najbardziej dotkniętych regionach. Utrzymuje się jednak niepewność na rynku i słaby popyt. Pomimo stosunkowo umiarkowanych zbiorów w 2023 r. zapasy niektórych kategorii wina w niektórych regionach nadal rosną, a perspektywy na nadchodzące lata są niepewne, w związku z czym takie zakłócenia na rynku prawdopodobnie będą się utrzymywać lub pogarszać.

(2) Plantatorzy winorośli posiadający zezwolenia na nasadzenia są narażeni na sankcje, jeżeli nie wykorzystają tych zezwoleń do nasadzenia winorośli w odpowiednich winnicach. W konsekwencji sankcje i krótki okres ważności zezwoleń zmuszają plantatorów do dalszego nasadzania. Zniesienie kar i przedłużenie okresu ważności w regionach produkcji, w których występują zakłócenia na rynku, złagodzi przedmiotową presję wywieraną na plantatorów, a tym samym zmniejszy obszar obsadzony winoroślą, ograniczając tym samym wejście dodatkowych winnic produkcyjnych na już nasycony rynek. Środki te dadzą również plantatorom posiadającym zezwolenia na nasadzenia elastyczność umożliwiającą im ponowne rozważenie decyzji dotyczących sadzenia i poświęcenie dodatkowego czasu na określenie odmian winorośli i rodzajów wina najlepiej odpowiadających zmieniającym się potrzebom rynku i regionalnym warunkom klimatycznym. W związku z tym w regionach najbardziej dotkniętych zakłóceniami na rynku, aby ograniczyć obszar obsadzony w tym roku i w kolejnych latach, należy przedłużyć o trzy lata ważność zezwoleń na nasadzenia, które wygasają w 2024 r. lub 2025 r. i nie zostały jeszcze wykorzystane w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(3) Aby ułatwić zmniejszenie obszaru winnic, należy zapewnić posiadaczom zezwoleń na nasadzenia możliwość zrzeczenia się przyznanych im zezwoleń na lata 2024 i 2025 bez kar administracyjnych, o których mowa w art. 62 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. W tym celu powinni oni poinformować właściwe organy o zamiarze niewykorzystania swoich zezwoleń ani niekorzystania z przedłużenia ich ważności.

(4) Państwa członkowskie mają przekazać Komisji informacje na temat wykonania niniejszego rozporządzenia, aby umożliwić Unii monitorowanie skuteczności wprowadzonych nim środków.

(5) Wszelkie inne środki dostępne na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 wydają się niewystarczające lub nieodpowiednie, aby zapobiec zwiększeniu powierzchni winnic wskutek już udzielonych zezwoleń na nasadzenia, a tym samym aby zapobiec dodatkowej nadwyżce na rynku wina.

(6) W świetle utrzymujących się zakłóceń na rynku, a także krótkiego czasu dostępnego na umożliwienie plantatorom winorośli skorzystania z przedłużenia okresu ważności przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu, konieczne jest podjęcie natychmiastowych działań. Niniejsze rozporządzenie należy zatem przyjąć w trybie pilnym określonym w art. 228 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

(7) Z uwagi na konieczność podjęcia natychmiastowego działania niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Tymczasowe odstępstwa od art. 62 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do zezwoleń na nasadzenia i ponowne nasadzenia winorośli

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 62 ust. 3 akapit pierwszy zdanie pierwsze rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przedłuża się o trzy lata ważność niewykorzystanych zezwoleń na nasadzenia udzielonych zgodnie z art. 64 i 66 tego rozporządzenia, które wygasają w latach 2024 i 2025 i mają być stosowane w regionach najbardziej dotkniętych zakłóceniami na rynku określonymi przez państwo członkowskie.
2. 
Jeżeli jednak posiadacze zezwoleń, o których mowa w ust. 1, nie chcą z nich korzystać ani korzystać z przedłużenia ich ważności, informują o tym właściwe organy krajowe swojego państwa członkowskiego do dnia 31 grudnia 2024 r. Na zasadzie odstępstwa od art. 62 ust. 3 akapit pierwszy zdanie drugie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 nie podlegają oni karom administracyjnym.
Artykuł  2

Powiadomienia

1. 
Do dnia 31 marca 2025 r. państwa członkowskie przekazują Komisji następujące informacje:
a)
regiony, w których zastosowano art. 1;
b)
dla każdego z regionów, o których mowa w lit. a) niniejszego ustępu, obszary w hektarach objęte odpowiednio zezwoleniami na nowe nasadzenia i zezwolenia na ponowne nasadzenia, których ważność została przedłużona zgodnie z art. 1 ust. 1;
c)
dla każdego z regionów, o których mowa w lit. a) niniejszego ustępu, obszary w hektarach objęte odpowiednio zezwoleniami na nowe nasadzenia i zezwolenia na ponowne nasadzenia, których plantatorzy nie zamierzają wykorzystać i których ważność nie zostaje przedłużona zgodnie z art. 1 ust. 2;
2. 
Powiadomienia skierowane do Komisji, o których mowa w ust. 1, przekazuje się zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1183 3 .
Artykuł  3

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 sierpnia 2024 r.

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1225 z dnia 22 czerwca 2023 r. w sprawie tymczasowych środków wyjątkowych stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 służących przeciwdziałaniu zakłóceniom na rynku w sektorze wina występującym w niektórych państwach członkowskich oraz odstępstwo od rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1149 (Dz.U. L 160 z 26.6.2023, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/ 1225/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/1183 z dnia 20 kwietnia 2017 r. uzupełniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 i (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do powiadamiania Komisji o informacjach i dokumentach (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 100, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/1183/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2159

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/2159 w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, mających na celu zaradzenie zakłóceniom na rynku wina w Unii
Data aktu: 12/08/2024
Data ogłoszenia: 13/08/2024
Data wejścia w życie: 13/08/2024