(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 7 sierpnia 2024 r.)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zakażenie wirusem pomoru małych przeżuwaczy jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich.
(2) W przypadku wystąpienia ogniska zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy u owiec lub kóz istnieje poważne ryzyko rozprzestrzenienia się tej choroby na inne zakłady, w których utrzymywane są owce lub kozy.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszary buforowe wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(4) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2024/2132 4 przyjęto na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429 i ustanowiono w niej niektóre środki nadzwyczajne w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w Grecji. W szczególności w decyzji wykonawczej (UE) 2024/2132 przewiduje się, że obszary zapowietrzone, obszary zagrożone i obszary buforowe, które mają zostać ustanowione przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687 w następstwie wystąpienia ognisk tej choroby, powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do wspomnianej decyzji wykonawczej.
(5) Od daty przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2024/2132 Grecja powiadomiła Komisję o wystąpieniu ośmiu kolejnych ognisk zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w zakładach, w których utrzymuje się owce lub kozy. Sześć z tych ognisk znajduje się w jednostce regionalnej Larisa w regionie Tesalii; jedno w jednostce regionalnej Attyka Zachodnia w regionie Attyki; i jedno w jednostce regionalnej Koryntia w regionie Attyki;
(6) Od początku obecnej epidemii Grecja powiadomiła Komisję o wystąpieniu 23 ognisk zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy, które tworzą co najmniej dwa odrębne skupiska: jedno w jednostce regionalnej Trikala; drugie w jednostce regionalnej Larisa. Wszystkie sześć nowych ognisk choroby w jednostce regionalnej Larisa znajduje się w obrębie już ustanowionych obszarów objętych ograniczeniami, natomiast dwa ogniska w jednostkach regionalnych Koryntia i Attyka Zachodnia znajdują się poza tymi skupiskami i poza już ustanowionymi obszarami objętymi ograniczeniami.
(7) W związku z tym obszary w Grecji umieszczone w wykazie obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2024/2014 należy skorygować pod względem przestrzennym i czasowym w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby w Grecji i w pozostałej części Unii, a daty regionalizacji należy dostosować. Należy zatem zmienić wykaz obszarów objętych ograniczeniami określony w załączniku do tej decyzji wykonawczej.
(8) Wielkość obszarów objętych ograniczeniami i okres obowiązywania środków, które mają być stosowane na obszarach zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, powinny opierać się na kryteriach określonych w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisach określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, w tym sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy na obszarach dotkniętych tą chorobą oraz ogólnej sytuacji epidemiologicznej w zakresie zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w danym państwie członkowskim, a także na poziomie ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby. Okres obowiązywania środków należy również wyznaczyć z uwzględnieniem norm międzynarodowych Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH). W obecnej sytuacji epidemiologicznej istnieje wysokie ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się choroby, w szczególności ze względu na fakt, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez Grecję choroba rozprzestrzeniła się w ciągu kilku dni na obszarze o promieniu aż 180 km od miejsca pierwszego ogniska, oraz ze względu na dane epidemiologiczne sugerujące, że choroba występowała na obszarach objętych zakażeniem przez pewien czas, zanim została zdiagnozowana.
(9) Ze względu na powagę i pilny charakter sytuacji epidemiologicznej oraz w celu natychmiastowego ograniczenia rozprzestrzeniania się choroby należy dopilnować, aby nie odbywało się przemieszczanie zwierząt z obszaru zapowietrzonego, zagrożonego i buforowego do miejsc przeznaczenia poza zewnętrzny obwód obszaru buforowego, a także wykluczyć na pewien okres ewentualne odstępstwa od zakazu przemieszczania zwierząt z obszarów objętych ograniczeniami określonego w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby na duże odległości.
(10) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy oraz potrzebę zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby z zakładów w Grecji, w których wystąpiła choroba, do innych części tego państwa członkowskiego lub do innych państw członkowskich zmiany określone w niniejszej decyzji, które mają być wprowadzone w decyzji wykonawczej (UE) 2024/2132, powinny mieć zastosowanie jak najszybciej.
(11) Decyzja wykonawcza (UE) 2024/2132 ma zastosowanie do dnia 30 listopada 2024 r. Ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną w Unii w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy należy jednak przedłużyć okres stosowania tej decyzji wykonawczej do dnia 31 grudnia 2024 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 sierpnia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2156 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/2156 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2024/2132 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w Grecji |
| Data aktu: | 06/08/2024 |
| Data ogłoszenia: | 07/08/2024 |