Zalecenie 2024/214 w sprawie wytycznych określających metodologię gromadzenia i przetwarzania danych na potrzeby przygotowania rocznego sprawozdania dotyczącego kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2024/214
z dnia 10 stycznia 2024 r.
w sprawie wytycznych określających metodologię gromadzenia i przetwarzania danych na potrzeby przygotowania rocznego sprawozdania dotyczącego kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania 1  ("rozporządzenie"), w szczególności jego art. 26 ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie ustanawia unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania.

(2) Rozporządzeniem Unia daje wyraz swego zaangażowania na rzecz utrzymania w mocy surowych wymogów prawnych w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, a także na rzecz usprawnienia wymiany istotnych informacji i zwiększenia przejrzystości.

(3) Art. 26 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że Komisja, w porozumieniu z Grupą Koordynacyjną ds. Produktów Podwójnego Zastosowania, przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie roczne sprawozdanie z wykonywania rozporządzenia oraz z działalności, badań i konsultacji Grupy Koordynacyjnej ds. Produktów Podwójnego Zastosowania. Roczne sprawozdanie Unii jest publikowane i stanowi kluczowy element przejrzystości unijnej kontroli wywozu.

(4) Roczne sprawozdanie Unii powinno zawierać istotne informacje na temat udzielania zezwoleń i egzekwowania kontroli na mocy rozporządzenia, z należytym uwzględnieniem konieczności zapewnienia ochrony poufności niektórych danych, w szczególności w przypadku gdy publikacja danych dotyczących udzielania zezwoleń mogłaby wpłynąć na względy bezpieczeństwa narodowego zadeklarowane przez państwa członkowskie lub zagrozić poufności handlowej i umożliwić dostawcom spoza Unii wykorzystywanie restrykcyjnych decyzji o udzieleniu zezwoleń przez państwa członkowskie.

(5) Do celów przygotowania rocznego sprawozdania art. 26 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że Komisja i Rada publikują wytyczne w sprawie metodologii gromadzenia i przetwarzania danych z myślą o przygotowaniu rocznego sprawozdania, w tym określeniu rodzajów produktów i dostępności danych dotyczących egzekwowania prawa.

(6) W niniejszym zaleceniu opisano metodologię gromadzenia i publikowania danych, które roczne sprawozdanie Unii powinno zawierać.

(7) Niniejsze zalecenie było przedmiotem szczegółowych konsultacji przeprowadzonych przez Grupę Koordynacyjną ds. Produktów Podwójnego Zastosowania w 2022 i 2023 r. i uwzględnia uwagi otrzymane w trakcie konsultacji publicznych przeprowadzonych w pierwszym kwartale 2023 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

Zaleca się, aby państwa członkowskie uwzględniły niewiążące wytyczne określone w załączniku do niniejszego zalecenia w celu wypełnienia swoich obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2021/821.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 stycznia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

SPIS TREŚCI

GLOSARIUSZ

WPROWADZENIE

1. Odpowiednie przepisy prawne

2. Wykonanie

3. Gromadzenie danych

4. Dane dotyczące produktów podwójnego zastosowania, które nie są sklasyfikowane jako produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia

4.1. Rodzaje produktów

4.2. Informacje o zezwoleniach

4.2.1. Zezwolenia indywidualne

4.2.2. Globalne zezwolenia na wywóz

4.2.3. Krajowe i unijne zezwolenia generalne

5. Dodatkowe dane na potrzeby rocznego sprawozdania Unii

5.1. Przegląd zezwoleń według ich odnośnego rodzaju (rodzaju zezwolenia)

5.2. Zarejestrowani użytkownicy krajowych i unijnych generalnych zezwoleń na wywóz

5.3. Dane dotyczące korzystania z generalnych i globalnych zezwoleń na wywóz

6. Odmowy i zakazy

7. Dane dotyczące produktów podwójnego zastosowania sklasyfikowanych jako produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia

8. Informacje na temat administracji i egzekwowania przepisów

9. Przygotowanie rocznego sprawozdania Unii w sprawie kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania

9.1. Roczne sprawozdanie Unii w sprawie zezwoleń

9.1.1. Zezwolenia indywidualne

9.1.2. Globalne zezwolenia na wywóz

9.1.3. Krajowe generalne zezwolenia na wywóz

9.1.4. Korzystanie z globalnych, unijnych i krajowych generalnych zezwoleń na wywóz

9.1.5. Odmowy i zakazy (załącznik A)

9.1.6. Produkty służące do cyberinwigilacji

10. Informacje na temat administrowania kontrolami i ich egzekwowania

10.1. Administrowanie kontrolami

10.2. Egzekwowanie kontroli

ZAŁĄCZNIK A

KATEGORIA 0 - MATERIAŁY, INSTALACJE I URZĄDZENIA JĄDROWE

KATEGORIA 1 - MATERIAŁY SPECJALNE I ZWIĄZANE Z NIMI URZĄDZENIA

KATEGORIA 2 - PRZETWARZANIE MATERIAŁÓW

KATEGORIA 3 - ELEKTRONIKA

KATEGORIA 4 - KOMPUTERY

KATEGORIA 5 - TELEKOMUNIKACJA I OCHRONA INFORMACJI

KATEGORIA 6 - CZUJNIKI I LASERY

KATEGORIA 7 - NAWIGACJA I AWIONIKA

KATEGORIA 8 - URZĄDZENIA OKRĘTOWE

KATEGORIA 9 - KOSMONAUTYKA, AERONAUTYKA I NAPĘD

PRODUKTY NIEWYMIENIONE W WYKAZIE

ZAŁĄCZNIK B

GLOSARIUSZ

W niniejszym glosariuszu wyjaśniono lub zdefiniowano powtarzające się terminy stosowane w niniejszych wytycznych. Produkty oznaczone za pomocą * odnoszą się do definicji zawartych w unijnym rozporządzeniu (UE) 2021/821 w sprawie produktów podwójnego zastosowania i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 2 . Opisów terminów bez "*" nie należy rozumieć jako prawnie wiążących definicji.

Termin Definicja
Załącznik I, załącznik II lub załącznik IV do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania Załącznik I, załącznik II lub załącznik IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821. Załączniki są corocznie aktualizowane w drodze aktu delegowanego Komisji. Najnowszą aktualizację można znaleźć pod adresem: https://eur-lex.europa.eu.
Zezwolenie Definicję zezwolenia w kontekście rocznego sprawozdania Unii przedstawiono w art. 2 pkt 12, 13, 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2021/821 i wyjaśniono bardziej szczegółowo w art. 4, 6, 7, 8, 11, 12 i 13 rozporządzenia:

- indywidualne i globalne zezwolenia, w tym zezwolenia dla dużych projektów,

- unijne i krajowe generalne zezwolenia na wywóz,

- zezwolenia na świadczenie usług pośrednictwa,

- zezwolenia na tranzyt,

- zezwolenia na świadczenie pomocy technicznej,

- zezwolenia na transfer wewnątrzunijny,

- zezwolenia dotyczące produktów niewymienionych w załączniku I, ale podlegających wymogowi uzyskania zezwolenia na podstawie klauzuli generalnej (" catch-all "),

- zezwolenia na podstawie krajowego środka kontroli: w przypadku produktów niewymienionych w załączniku I, ale podlegających wymogowi uzyskania zezwolenia na podstawie środków krajowych.

EUGEA Generalne unijne zezwolenie na wywóz zgodnie z definicją w rozporządzeniu (UE) 2021/821.
Kontrole typu catch-all Kontrole wywozu produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w wykazie zgodnie z warunkami, o których mowa w szczególności w art. 4, 5, 9 i 10 rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania.
Produkty służące do cyberinwigilacji* Produkty podwójnego zastosowania specjalnie zaprojektowane po to, by umożliwić niejawny nadzór osób fizycznych poprzez monitorowanie, pobieranie, gromadzenie lub analizowanie danych z systemów informatycznych i telekomunikacyjnych - art. 2 pkt 20 rozporządzenia (UE) 2021/821.
Odmowy/zakazy Definicję odmów/zakazów w kontekście sprawozdania rocznego należy znaleźć w art. 3, 4, 6, 7 i 8 rozporządzenia (UE) 2021/821:

- odmowy wywozu (art. 3 i 4);

- odmowy zezwolenia na świadczenie usług pośrednictwa (art. 6);

- zakazy tranzytu (art. 7);

- odmowy zezwolenia na świadczenie pomocy technicznej (art. 8).

Produkty podwójnego zastosowania* Produkty, włącznie z oprogramowaniem i technologią, które mogą być stosowane zarówno w celach cywilnych, jak i wojskowych, oraz obejmują produkty, które mogą być wykorzystane do projektowania, rozwijania, produkcji lub stosowania broni jądrowej, chemicznej lub biologicznej bądź środków jej przenoszenia, w tym wszystkie produkty, które mogą być użyte zarówno w zastosowaniach niewybuchowych, jak i w jakikolwiek sposób do wspomagania wytwarzania broni jądrowej lub innych urządzeń do wybuchu jądrowego - art. 2 pkt 1.
Rozporządzenie w sprawie produktów podwójnego zastosowania (zwane również rozporządzeniem) Rozporządzenie (UE) 2021/821 ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania.
Miejsce przeznaczenia Kraj, w którym znajduje się odbiorca, zgodnie z informacjami przekazanymi przez eksportera właściwemu organowi. Krajem końcowego przeznaczenia jest kraj, w którym znajduje się użytkownik końcowy.
Wywóz* Zdefiniowany w następujący sposób:

- procedura wywozu w rozumieniu art. 269 unijnego kodeksu celnego;

- powrotny wywóz w rozumieniu art. 270 unijnego kodeksu celnego; powrotny wywóz ma miejsce również wtedy, gdy podczas tranzytu przez obszar celny Unii zgodnie z art. 2 pkt 11 rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania obowiązuje wymóg złożenia wywozowejdeklaracji skróconejze względu na zmianę ostatecznego miejsca przeznaczenia produktu;

- procedura uszlachetniania biernego w rozumieniu art. 259 unijnego kodeksu celnego;

- przekazywanie oprogramowania lub technologii za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym za pośrednictwem faksu, telefonu, poczty elektronicznej lub w jakikolwiek inny sposób drogą elektroniczną do miejsca przeznaczenia poza obszarem celnym Unii; obejmuje to udostępnianie takiego oprogramowania i technologii w formie elektronicznej osobom fizycznym lub prawnym lub spółkom osobowym poza obszarem celnym Unii; obejmuje to również ustne przekazywanie technologii, w przypadku gdy technologia jest opisywana za pośrednictwem środka komunikacji głosowej - art. 2 pkt 2.

Eksporter* Każda osoba fizyczna lub prawna bądź każda spółka osobowa, która:

- w czasie gdy zostaje przyjęte zgłoszenie wywozowe lub zgłoszenie do powrotnego wywozu bądź wywozowa deklaracja skrócona, pozo- staje w stosunku umownym z odbiorcą w państwie trzecim i jest uprawniona do decydowania o wysłaniu produktów poza obszar celny Unii; jeżeli nie została zawarta żadna umowa eksportowa lub strona umowy nie działa we własnym imieniu, eksporter oznacza osobę uprawnioną do decydowania o wysłaniu produktów poza obszar celny Unii;

- podejmuje decyzję o przekazaniu oprogramowania lub technologii za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym za pośrednictwem faksu, telefonu, poczty elektronicznej lub w jakikolwiek inny sposób drogą elektroniczną, do miejsca przeznaczenia poza obszarem celnym Unii lub o udostępnieniu takiego oprogramowania i technologii w formie elektronicznej osobom fizycznym lub prawnym lub spółkom osobowym poza obszarem celnym Unii. W przypadku gdy korzystanie z uprawnienia do dysponowania produktem podwójnego zastosowania należy do osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę poza obszarem celnym Unii na podstawie umowy, na której opiera się wywóz, eksportera uważa się za umawiającą się stronę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze celnym Unii.

- Każda osoba fizyczna przewożąca produkty podwójnego zastosowania, które mają zostać wywiezione, jeżeli te produkty podwójnego zastosowania znajdują się w bagażu osobistym tej osoby w rozumieniu art. 1 pkt 19 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 - art. 2 pkt 3.
Wewnętrzny system kontroli (ICP)* Obowiązujące skuteczne, odpowiednie i proporcjonalne strategie i procedury przyjmowane przez eksporterów w trosce o przestrzeganie przepisów i osiągnięcie celów niniejszego rozporządzenia oraz spełnienie warunków zezwoleń wdrażanych na mocy niniejszego rozporządzenia, w tym między innymi środki należytej staranności oceniające ryzyko związane z wywozem produktów z przeznaczeniem dla użytkowników końcowych i do zastosowań końcowych - art. 2 pkt 21.
Transfer lub transfer wewnątrzunijny Przepływ lub przekazanie produktów podwójnego zastosowania wymienionych w załączniku IV do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania od dostawcy z jednego państwa członkowskiego UE do odbiorcy w innym państwie członkowskim UE.
Produkty podwójnego zastosowania wymienione w wykazie Produkty podwójnego zastosowania wymienione w załączniku I do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania.
Produkty podwójnego zastosowania niewymienione w wykazie Produkty podwójnego zastosowania niewymienione w załączniku I i IV do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania, mogące podlegać kontroli wywozu (kontrole typu catch-all). Termin obejmuje produkty, które znajdują się (tuż) poniżej progów technicznych określonych w załączniku I do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania.
DUCG Grupa Koordynacyjna ds. Produktów Podwójnego Zastosowania ustanowiona na podstawie art. 24 rozporządzenia.

WPROWADZENIE 3

Przyjmując rozporządzenie (UE) 2021/821 (zwane dalej "rozporządzeniem"), UE dała wyraz swojej determinacji, aby utrzymać solidne wymogi prawne w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, a także aby usprawnić wymianę istotnych informacji i zapewnić większą przejrzystość. Rozporządzenie ustanawia po raz pierwszy wymóg, aby roczne sprawozdanie Unii z wykonywania kontroli zawierało istotne informacje na temat udzielania zezwoleń i egzekwowania kontroli na podstawie rozporządzenia, z należytym uwzględnieniem potrzeby zapewnienia ochrony poufności niektórych danych, w szczególności w przypadkach, gdy przekazywanie lub publikowanie danych dotyczących zezwoleń mogłoby mieć wpływ na kwestie obronności, polityki zagranicznej lub bezpieczeństwa narodowego bądź mogłoby utrudnić ochronę szczególnie chronionych informacji osobowych lub handlowych (art. 26).

Od 2013 r. DUCG opracowała na zasadzie dobrowolności mechanizm gromadzenia danych dotyczących zezwoleń i wspierała przygotowywanie rocznego sprawozdania dla Parlamentu Europejskiego i Rady, które zawiera zagregowane unijne dane dotyczące zezwoleń oraz inne informacje związane z kontrolą wywozu. Gromadzenie danych odbywało się co roku i mechanizm ten był stopniowo rozszerzany w celu pozyskiwania danych dotyczących różnych rodzajów zezwoleń oraz administrowania kontrolami, ich wykonywania i egzekwowania. Opierał się on na kwestionariuszu opracowanym przez DUCG.

W niniejszych wytycznych opisano nową metodologię gromadzenia i publikowania danych, które należy zawrzeć w sprawozdaniu rocznym. Metodologia ta ma być stosowana przez organy państw członkowskich wydające zezwolenia (zwane dalej również "właściwymi organami") - w stosownych przypadkach we współpracy z innymi organami (takimi jak organy celne) - oraz przez Komisję w celu przygotowania rocznego sprawozdania Unii na temat kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania 4 , które to sprawozdanie obejmuje wszystkie działania UE w obszarze kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania.

Kryteria określania metodologii gromadzenia danych i sporządzania sprawozdania rocznego zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia uwzględniają w szczególności potrzebę zmniejszenia obciążeń i kosztów administracyjnych. Metodologia ta nie wykracza więc poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów rozporządzenia, przy jednoczesnym zapewnieniu skutecznej wymiany istotnych informacji.

Niniejsze wytyczne zostały przygotowane przez grupę ekspertów technicznych złożoną z przedstawicieli organów kontroli wywozu państw członkowskich 5 , której to grupie przewodniczy DG ds. Handlu Komisji Europejskiej. W wytycznych uwzględniono również wyniki konsultacji z zainteresowanymi stronami przeprowadzonych przez DG ds. Handlu Komisji Europejskiej w okresie od 24 stycznia do 28 lutego 2023 r. 6

Niniejsze wytyczne udostępnia się do celów przygotowania rocznego sprawozdania Unii na temat danych dotyczących zezwoleń na produkty podwójnego zastosowania i stosuje się je od 2022 r. Biorąc pod uwagę obecny stan wykonania nowego rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania, niniejsze wytyczne dotyczące metodologii mogą zostać w przyszłości uaktualnione i ulepszone w razie potrzeby.

1.
Odpowiednie przepisy prawne

W art. 26 ust. 2 akapit drugi określono informacje, które sprawozdanie roczne UE musi zawierać co do zasady. W zdaniu pierwszym określono punkt odniesienia dla sprawozdawczości w zakresie zezwoleń, odmów i zakazów: "[s]prawozdanie roczne zawiera informacje dotyczące zezwoleń (w szczególności liczby i wartości według rodzajów produktów i miejsc przeznaczenia na szczeblu Unii i państw członkowskich), odmów i zakazów wydanych na mocy niniejszego rozporządzenia. Sprawozdanie roczne zawiera także informacje na temat administracji (w szczególności personelu, zgodności i działań informacyjnych, specjalnych narzędzi wydawania zezwoleń lub klasyfikacji) oraz egzekwowania kontroli (w szczególności liczby naruszeń i sankcji)".

Sformułowanie "według rodzajów produktów i miejsc przeznaczenia" w art. 26 ust. 2 akapit drugi, umieszczone w nawiasach, należy rozumieć jako wymóg zgłaszania zezwoleń według miejsc przeznaczenia oraz - oddzielnie - według rodzajów produktów. Interpretację tę uznaje się za zgodną z potrzebą ochrony informacji szczególnie chronionych na podstawie art. 26 ust. 3 i potrzebą uniknięcia ryzyka osłabienia restrykcyjnych decyzji o udzieleniu zezwoleń w Unii 7 .

"Informacje o zezwoleniach" odnoszą się do zezwoleń na wywóz produktów podwójnego zastosowania wydanych lub przyznanych przez państwa członkowskie na podstawie rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania lub przepisów krajowych.

W odniesieniu do odmów i zakazów odpowiednie dane liczbowe będą zgłaszane na szczeblu UE, ponieważ w odpowiedniej części art. 26 ust. 2 nie ma sformułowania "liczby i wartości według rodzajów produktów i miejsc przeznaczenia na szczeblu Unii i państw członkowskich".

W odniesieniu do produktów służących do cyberinwigilacji art. 26 ust. 2 akapit trzeci stanowi, że "sprawozdanie roczne zawiera szczegółowe informacje dotyczące zezwoleń, w szczególności liczby otrzymanych wniosków według produktu, państwa członkowskiego wydającego zezwolenie oraz miejsc przeznaczenia, których dotyczą wnioski, a także decyzji podejmowanych w sprawie tych wniosków".

W związku z tym sprawozdanie roczne będzie zawierać osobną sekcję poświęconą produktom służącym do cyberinwigilacji. Będzie ono zawierać liczbę wniosków otrzymanych przez państwa członkowskie, jak również wykaz wszystkich miejsc przeznaczenia, których dotyczą te wnioski, oraz odnośnych państw członkowskich. Sformułowanie "decyzji podejmowanych w sprawie tych wniosków" jest interpretowane jako zezwolenie albo odmowa/zakaz, a informacje te będą wyrażone jako wartość liczbowa dla UE ogółem w odniesieniu do wszystkich odnośnych produktów służących do cyberinwigilacji.

2.
Wykonanie

Komisja będzie dążyć do opublikowania sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 26 rozporządzenia, w pierwszym półroczu następnego roku (rok referencyjny +1), w zależności od faktycznej dostępności i kompletności danych krajowych oraz innych istotnych czynników.

Pełne i prawidłowe przekazanie Komisji danych przez państwa członkowskie będzie zatem musiało zostać zakończone do 30 kwietnia każdego roku 8 .

Służby Komisji dokonają przeglądu danych przekazanych przez właściwe organy i przygotują sprawozdanie roczne w porozumieniu z DUCG.

3.
Gromadzenie danych

Zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania państwa członkowskie będą zobowiązane do przekazywania Komisji informacji na temat zezwoleń do celów przygotowania sprawozdania rocznego.

Obecna metodologia gromadzenia danych powinna zachować długotrwały charakter, umożliwiając państwom członkowskim dostarczanie Komisji istotnych informacji w sposób wydajny i racjonalny kosztowo, a przy tym rzetelny pod względem statystycznym i zapewniający należytą ochronę informacji osobowych, szczególnie chronionych informacji handlowych lub chronionych informacji dotyczących obronności, polityki zagranicznej lub bezpieczeństwa narodowego. Metodologia ta powinna również do minimum ograniczać konieczność dokonywania zmian, zważywszy na regularne, coroczne aktualizacje załącznika I do rozporządzenia. Metodologii tej, w tym zgromadzonych zgodnie z nią danych, nie stosuje się w żadnym innym celu niż przygotowanie rocznego sprawozdania UE zgodnie z art. 26 rozporządzenia.

4.
Dane dotyczące produktów podwójnego zastosowania, które nie są sklasyfikowane jako produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia

4.1. Rodzaje produktów

Klasyfikacja produktów podwójnego zastosowania w załączniku I jest bardzo szczegółowa - zawiera ponad 1 800 pozycji, z zastosowaniem pełnej klasyfikacji alfanumerycznej. Jest to podstawowe uzasadnienie, które skłoniło prawodawców Unii do pogrupowania pozycji w załączniku I według "rodzajów produktów" (art. 26 ust. 2 akapit pierwszy) do celów rocznego sprawozdania Unii.

Podczas gdy niektóre z tych produktów są łatwo rozpoznawalnymi produktami końcowymi - takimi jak reaktor jądrowy (ECCN 0A001) - wiele innych to mniejsze części i podzespoły innych produktów, np. zawory, pompy, materiały specjalne, elementy układów scalonych itp. W celu zapewnienia wymaganego poziomu przejrzystości sprawozdawczości publicznej, przy jednoczesnym zapewnieniu wydajnego i zrównoważonego gromadzenia danych w dłuższym okresie, zdecydowano, że punktem odniesienia dla określenia rodzajów produktów będzie klasyfikacja produktów podwójnego zastosowania na poziomie 5-cyfrowym, przy jednoczesnym zapewnieniu, że określenie "rodzajów produktów" będzie wspierało dostarczanie istotnych informacji z punktu widzenia bezpieczeństwa, polityki i handlu.

W załączniku A do niniejszych wytycznych opisano zatem wykaz "rodzajów produktów", które mają być wykorzystywane do gromadzenia danych dotyczących zezwoleń i przygotowywania rocznego sprawozdania Unii.

Zezwolenia będą przedstawiane z podziałem na rodzaje produktów i odpowiednie miejsca przeznaczenia zgodnie z wymogami rozporządzenia, z uwzględnieniem charakteru, celu i cech poszczególnych rodzajów zezwoleń, a także różnych praktyk stosowanych przez państwa członkowskie w zakresie udzielania zezwoleń i gromadzenia danych. Należy zatem dostosować sposób gromadzenia odpowiednich danych i przekazywania ich Komisji przez państwa członkowskie zgodnie ze specyfiką poszczególnych rodzajów zezwoleń i praktyk krajowych.

W metodologii tej uwzględniono również to, że zezwolenia mogą odnosić się do wielu produktów należących do wielu rodzajów produktów.

Rokiem referencyjnym będzie rok wydania zezwolenia.

4.2. Informacje o zezwoleniach

4.2.1. Zezwolenia indywidualne

Do celów przedmiotowej metodologii za zezwolenia indywidualne uznawane będą indywidualne zezwolenia na wywóz, zezwolenia na pośrednictwo, zezwolenia na świadczenie pomocy technicznej, zezwolenia na tranzyt, zezwolenia na transfer wewnątrzunijny, zezwolenia na podstawie krajowego środka kontroli oraz zezwolenia dotyczące produktów niewymienionych w wykazie. Państwa członkowskie przekazują Komisji dane dotyczące zezwoleń zgodnie z tą metodologią.

4.2.2. Globalne zezwolenia na wywóz

Mając na uwadze charakter, cel i cechy każdego rodzaju zezwolenia, w przedmiotowej metodologii uznaje się, że globalne zezwolenia na wywóz najczęściej zawierają szacunkowe lub otwarte wartości wywozu i są udzielane w odniesieniu do jednego lub wielu produktów i jednego miejsca przeznaczenia bądź dla jednego lub wielu produktów i wielu miejsc przeznaczenia. W związku z tym globalne zezwolenia zmniejszają obciążenie administracyjne właściwych organów i eksporterów w przypadku podobnych lub regularnych transakcji. Aby zabezpieczyć cele w zakresie nierozprzestrzeniania, eksporterzy, którzy chcą zakwalifikować się do globalnego zezwolenia, są zobowiązani do opracowania i przedłożenia wewnętrznego systemu kontroli. Ponieważ w rozporządzeniu pozostawiono kwestię określenia konfiguracji globalnych zezwoleń państwom członkowskim, w różnych państwach członkowskich stosowane są różne praktyki. W celu zapewnienia społeczeństwu istotnych informacji, przy jednoczesnym uwzględnieniu różnych praktyk krajowych i uzasadnienia globalnych zezwoleń na wywóz - jak wyjaśniono powyżej - globalne zezwolenia na wywóz wymagają dostosowania sposobu gromadzenia danych i sprawozdawczości zgodnie z poniższymi tabelami, ponieważ uznaje się to za najbardziej reprezentatywne i przydatne do celów sprawozdawczości publicznej. Państwa członkowskie przekażą Komisji odpowiednie dane dotyczące zezwoleń zgodnie z tą metodologią.

4.2.3. Krajowe i unijne zezwolenia generalne

Mając na uwadze charakter każdego rodzaju zezwoleń, w przedmiotowej metodologii uwzględniono, że:

- Unia Europejska udziela generalnych unijnych zezwoleń na wywóz z mocy prawa eksporterom, którzy powiadamiają właściwe organy i przestrzegają odpowiednich warunków ustanowionych w rozporządzeniu, łącznie z przyjęciem i przestrzeganiem odpowiednich wewnętrznych systemów kontroli oraz obowiązków sprawozdawczych określonych w mających zastosowanie przepisach krajowych.

- Państwa członkowskie udzielają krajowych generalnych zezwoleń na wywóz z mocy prawa eksporterom, którzy powiadamiają właściwe organy i przestrzegają odpowiednich warunków ustanowionych w mających zastosowanie przepisach krajowych, łącznie z przyjęciem i przestrzeganiem odpowiednich wewnętrznych systemów kontroli i obowiązków sprawozdawczych.

- Z perspektywy nieproliferacji wydawane są krajowe i unijne generalne zezwolenia na wywóz w celu ułatwienia handlu produktami podwójnego zastosowania, a także w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla eksporterów i organów kontroli wywozu.

Uznaje się zatem, że należy dostosować odpowiednią metodologię gromadzenia danych i sprawozdawczości, a państwa członkowskie dostarczą Komisji odpowiednie dane dotyczące zezwoleń zgodnie z tą metodologią.

Roczne sprawozdanie Komisji będzie oparte na najnowszej publikacji generalnych unijnych zezwoleń na wywóz oraz na krajowych generalnych zezwoleniach na wywóz przedstawionych w formie załącznika do sprawozdania rocznego.

5.
Dodatkowe dane na potrzeby rocznego sprawozdania Unii

5.1. Przegląd zezwoleń według ich odnośnego rodzaju (rodzaju zezwolenia)

Chociaż na mocy obowiązujących przepisów prawnych nie jest to obowiązkowe, za przydatne uznaje się, aby państwa członkowskie dodatkowo, na zasadzie dobrowolności, przekazywały dane dotyczące liczby i wartości zezwoleń z podziałem na rodzaje zezwoleń.

5.2. Zarejestrowani użytkownicy krajowych i unijnych generalnych zezwoleń na wywóz

W celu dostarczenia informacji na temat powiadomień składanych przez eksporterów zgodnie z rozporządzeniem 9  uznaje się za właściwe, aby państwa członkowskie dobrowolnie przekazywały informacje na temat liczby eksporterów, którzy złożyli powiadomienia lub są zarejestrowani przez właściwy organ w celu korzystania z unijnych lub krajowych generalnych zezwoleń.

5.3. Dane dotyczące korzystania z generalnych i globalnych zezwoleń na wywóz

W związku z faktem, że globalne zezwolenia na wywóz oraz unijne i krajowe generalne zezwolenia na wywóz stanowią podstawę prawną dużej części całkowitego unijnego wywozu produktów podwójnego zastosowania, uznaje się za przydatne, aby państwa członkowskie dostarczały - w miarę dostępności - dodatkowe dane na temat korzystania z takich zezwoleń.

W celu zachowania spójności sprawozdanie Komisji będzie odpowiednio odzwierciedlać fakt, że dane dotyczące zezwoleń nie są jednoznaczne z danymi przedstawiającymi korzystanie z zezwoleń.

Przyjęta metodologia uwzględnia, co następuje:

- państwa członkowskie mogą przekazywać te dodatkowe dane na zasadzie dobrowolności;

- w odniesieniu do dodatkowych danych na temat korzystania z globalnych, krajowych i unijnych generalnych zezwoleń na wywóz państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o przekazaniu danych ze statystyk celnych dotyczących faktycznego wywozu lub danych zgłoszonych przez eksporterów, w zależności od faktycznej dostępności 10 ;

- w niektórych przypadkach dane te będą odzwierciedlać zezwolenia udzielone przed rokiem referencyjnym, ponieważ korzystanie z zezwoleń ma miejsce przez wiele lat po ich udzieleniu;

- zgodnie z przepisami rozporządzenia państwa członkowskie stosują obecnie różne praktyki administracyjne w zakresie wymogów dotyczących powiadamiania przez eksporterów.

6.
Odmowy i zakazy

Art. 26. rozporządzenia stanowi, że roczne sprawozdanie Unii zawiera informacje o odmowach i zakazach. W rozporządzeniu nie wskazano, że odpowiednie dane powinny być zgłaszane według liczby, wartości i miejsca przeznaczenia na poziomie Unii i państw członkowskich. Do celów statystycznych uznaje się jednak za właściwe zgłaszanie liczby odmów i zakazów na szczeblu UE, a także ich całkowitej wartości, jak to jest zgodnie z obecną praktyką w zakresie sprawozdawczości rocznej.

Mimo że podawanie wartości odmów nie jest wymagane rozporządzeniem, uznaje się za przydatne, aby państwa członkowskie przekazywały te dane na zasadzie dobrowolności do celów przygotowania rocznego sprawozdania.

7.
Dane dotyczące produktów podwójnego zastosowania sklasyfikowanych jako produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia

Definicja zawarta w art. 2 pkt 20 w odniesieniu do produktów służących do cyberinwigilacji obejmuje produkty wymienione w załączniku I, jak również produkty niewymienione w wykazie.

Załącznik B opisuje pozycje wymienione w załączniku I do rozporządzenia, które uznaje się za zgodne z definicją zawartą w art. 2 pkt 20. Decyzję o tym, czy określony produkt niewymieniony w wykazie spełnia wymogi definicji prawnej, państwa członkowskie muszą podejmować indywidualnie dla każdego przypadku.

W sprawozdaniu rocznym należy również uwzględniać wnioski i zezwolenia dotyczące niewymienionych w wykazie produktów służących do cyberinwigilacji, na podstawie danych dostarczonych przez państwa członkowskie.

Wnioski i zezwolenia dotyczące innych wymienionych w wykazie produktów mogą zostać włączone do sprawozdania na podstawie decyzji odpowiedniego właściwego organu.

Państwa członkowskie przekażą Komisji odpowiednie dane dotyczące zezwoleń zgodnie z tą metodologią.

8.
Informacje na temat administracji i egzekwowania przepisów

W celu spełnienia wymogów dotyczących przejrzystości określonych w rozporządzeniu państwa członkowskie przekażą Komisji informacje dotyczące:

- personelu zatrudnionego w administracji (liczby urzędników wydających zezwolenia/liczby ekspertów zajmujących się kontrolami produktów podwójnego zastosowania);

- zgodności z przepisami i działań informacyjnych przeprowadzonych w ciągu roku (konferencji, spotkań ze stowarzyszeniami branżowymi itp.);

- wdrożenia zezwoleń lub innych narzędzi kontroli wywozu;

- liczby przypadków naruszenia i zastosowanych kar w danym roku (z należytym uwzględnieniem obowiązujących przepisów, na przykład dotyczących ochrony danych osobowych);

- państwa członkowskie będą również dostarczać na zasadzie dobrowolności informacje dotyczące opublikowanych krajowych sprawozdań rocznych na temat wykonania kontroli produktów podwójnego zastosowania w roku referencyjnym oraz odpowiednich źródeł internetowych, w miarę dostępności 11 .

9.
Przygotowanie rocznego sprawozdania Unii w sprawie kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania

Komisja przygotuje roczne sprawozdanie w oparciu o dane udostępnione przez państwa członkowskie zgodnie z metodologią opisaną w niniejszych wytycznych. W sprawozdaniu wykorzystane zostaną narzędzia wizualizacji danych i wykresy, aby zapewnić porównywalność między okresami.

Poniżej przedstawiono przykładowe tabele z danymi, które zostaną wykorzystane do przygotowania rocznego sprawozdania.

9.1. Roczne sprawozdanie Unii w sprawie zezwoleń

9.1.1. Zezwolenia indywidualne

Tabela 1

Publikacja w rocznym sprawozdaniu Unii zezwoleń indywidualnych (z podaniem liczby i wartości) z podziałem na rodzaje produktów

Przykład

Rok Rodzaj produktu Opis rodzaju produktu Państwa członkowskie Wartość w EUR Liczba zezwoleń
2022 0EC1 Rodzaju produktu 1 XX 300 3
XY 200 2
Ogółem 500 5
1EC2 Rodzaju produktu 2 XY 1 200 8
XZ 1 000 10
Ogółem 2 200 18
2EC3 Rodzaju produktu 3 XZ 500 5
Ogółem 500 5
Ogółem 3 200 28

Tabela 2

Publikacja w rocznym sprawozdaniu UE indywidualnych zezwoleń (z podaniem liczby i wartości) z podziałem na miejsca przeznaczenia

Przykład

Rok Miejsce przeznaczenia Państwa członkowskie Wartość w EUR (1) Liczba zezwoleń
2022 Brazylia XZ 500 5
Chiny XY 1 000 10
Stany Zjednoczone XX 200 2
Ogółem 1 700 17
(1) W tys. EUR.

W art. 26 rozporządzenia nie wskazano, że sprawozdanie roczne powinno zawierać podział zezwoleń według ich rodzaju. Uznaje się jednak, że przydatne i właściwe będzie przekazywanie tych informacji na podstawie danych dostarczonych na zasadzie dobrowolności przez państwa członkowskie.

9.1.2. Globalne zezwolenia na wywóz

Publikowanie danych dotyczących globalnych zezwoleń na wywóz (miejsca przeznaczenia i rodzaje produktów) 12

Przykład

Tabela 3

Miejsca przeznaczenia

Identyfikator ISO miejsca przeznaczenia Identyfikator ISO państwa członkowskiego Liczba wydanych globalnych zezwoleń
US 3
2
4
1
CN 2
5
MY 4
3

Tabela 4

Rodzaj produktów

Rodzaj produktów Identyfikator ISO państwa członkowskiego Liczba wydanych globalnych zezwoleń
0EC01 4
1
1
4
1EC03 2
5
4EC05 5
3

Tabela 5

Wartość globalnych zezwoleń na wywóz 13

Identyfikator ISO państwa członkowskiego Wartość w EUR
HU
NL

9.1.3. Krajowe generalne zezwolenia na wywóz

Tabela 6

Miejsca przeznaczenia

Przykład

Identyfikator ISO miejsca przeznaczenia Identyfikator ISO państwa członkowskiego Liczba krajowych generalnych zezwoleń na wywóz (1)
US 3
2
4
1
CN 2
5
MY 4
3
(1) Obejmujących odpowiednie miejsce przeznaczenia.

Tabela 7

Rodzaj produktów

Przykład

Kod rodzaju produktów Identyfikator ISO państwa członkowskiego Liczba krajowych generalnych zezwoleń na wywóz (1)
0EC01 4
1
1
4
1EC03 2
5
4EC05 5
3
(1) Obejmujących odpowiedni rodzaj produktu.

Tabela 8

Wartość krajowych generalnych zezwoleń na wywóz 14

Przykład

Identyfikator ISO państwa członkowskiego Wartość

Tabela 9

Publikacja w rocznym sprawozdaniu Unii zezwoleń (z podaniem liczby i wartości) z podziałem na rodzaje zezwolenia

Przykład

Rok Identyfikator rodzaju zezwolenia Rodzaj zezwolenia Rodzaj danych Identyfikator ISO państwa członkowskiego Wartość w EUR (1) Liczba
2022 ID1 Indywidualne zezwolenie na wywóz Zezwolenia 100 70
200 30
Ogółem 300 100
ID2 Globalne zezwolenie na wywóz (2) Zezwolenia 200 20
100 40
Ogółem 300 60
ID3 Krajowe generalne zezwolenie na wywóz Zezwolenia W stosownych przypadkach 3
W stosownych przypadkach 4
Ogółem XXX 7
ID4 Generalne unijne zezwolenie na wywóz (3) Zezwolenia W stosownych przypadkach 8
W stosownych przypadkach 8
Ogółem XXX 16
ID5 Zezwolenie na pośrednictwo (4) Zezwolenia 50 10
50 3
Ogółem 100 13
ID6 Zezwolenie na świadczenie pomocy technicznej(5) Zezwolenia 700 40
100 5
Ogółem 800 45
ID7 Zezwolenie na tranzyt (6) Zezwolenia 80 3
50 1
Ogółem 130 4
ID8 Zezwolenia na podstawie krajowego środka kontroli (7) Zezwolenia 50 40
50 10
Ogółem 100 50
ID9 Zezwolenie na stosowanie produktów niewymienionych w wykazie (8) Zezwolenia 100 10
50 5
Ogółem 150 15
ID10 Zezwolenie na transfer wewnątrzunijny (9) Zezwolenia 60 25
20 15
Ogółem 80 40
Ogółem XXX YYY
(1) W mln EUR.
(2) W oparciu o wartość dostarczoną przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności, stosownie do przypadku.
(3) Wartość dostarczona przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności.
(4) Udostępnione Komisji przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności.
(5) Zobacz powyżej.
(6) Zobacz powyżej.
(7) Zobacz powyżej.
(8) Zobacz powyżej.
(9) Zobacz powyżej.

9.1.4. Korzystanie z globalnych, unijnych i krajowych generalnych zezwoleń na wywóz 15

Tabela 10

Wykorzystanie EUGEA przez eksporterów

Powiadomienia o pierwszym zastosowaniu - Przykład

Rok Identyfikator ISO 2 państwa członkowskiego EU001 (1) Wartość (2) w EUR EU002 Wartość w EUR EU003 Wartość w EUR EU004 Wartość w EUR EU008 Wartość w EUR
2022 4 1 1 4 4
2022 5 4 2 3 5
2022 7 5 4 2 6
2022 1 6 5 1 3
2022 2 7 5 3 2
2022 3 8 3 5 1
2022 8 6 2 5 4
2022 4 7 1 2 5
(1) Liczba powiadomień o pierwszym zastosowaniu dokonanych przez eksporterów w danym roku - W odniesieniu do wszystkich mających zastosowanie EUGEA.
(2) Całkowita wartość wywozu w oparciu o statystyki celne lub sprawozdania eksporterów. Zgodnie z dobrowolnie udostępnionymi przez państwa członkowskie danymi dotyczącymi wartości w kontekście korzystania z EUGEA.

Tabela 11

Łączna liczba eksporterów korzystających z EUGEA

Przykład

Identyfikator

ISO 2 państwa członkowskiego

EU001 EU002 EU003 EU004 EU005 EU006 EU007 EU008
14
20
16

Tabela 12

Korzystanie z krajowych generalnych zezwoleń na wywóz z podziałem na eksporterów Przykład

Rok Identyfikator ISO 2 państwa członkowskiego Liczba powiadomień o pierwszym wykorzystaniu lub pierwszych rejestracji w danym roku Łączna liczba eksporterów korzystających z krajowych generalnych zezwoleń na wywóz
2022 14
2022 20
2022 16

Tabela 13

Dane dodatkowe 16 : szczegółowe informacje według rodzaju produktu

Przykład

Rok Identyfikator ISO 2 państwa członkowskiego 17 Kod rodzaju produktów Wartość w EUR Krótki opis odpowiedniego globalnego zezwolenia na wywóz, krajowego generalnego zezwolenia na wywóz lub kodu EUGEA
2022 0EC01 300
2022 1EC03 1 000

Tabela 14

Dane dodatkowe 18 : szczegółowe informacje z podziałem na miejsca przeznaczenia

Przykład

Rok Identyfikator ISO 2 państwa członkowskiego Identyfikator ISO 2 kraju przeznaczenia Wartość w EUR Krótki opis odpowiedniego globalnego zezwolenia na wywóz, krajowego generalnego zezwolenia na wywóz lub kodu EUGEA
2022 US 300
2022 CN 1 000

9.1.5. Odmowy i zakazy (załącznik A)

Tabela 15

Przykład

Dane opublikowane w rocznym sprawozdaniu Unii dotyczące odmów i zakazów

Rok XXXX
Liczba odmów i zakazów (ogółem UE)

XX

Sprawozdanie roczne UE będzie również wskazywać względny odsetek transakcji, dla których odmówiono zezwolenia, w odniesieniu do całkowitej wartości unijnych zezwoleń na produkty podwójnego zastosowania w roku referencyjnym.

9.1.6. Produkty służące do cyberinwigilacji

Tabela 16

Publikowanie w rocznym sprawozdaniu Unii danych dotyczących wniosków, które odnoszą się do produktów służących do cyberinwigilacji (załącznik B)

Przykład

Złośliwe oprogramowanie Systemy przechwytywania przekazów telekomunikacyjnych Systemy nadzoru internetu Oprogramowanie do monitorowania komunikacji Narzędzia kryminalistyczne/ dochodzeniowe Inne (wymienione) (1) Inne (niewy- mienione) (2) Ogółem Miejsca przeznaczenia (3)
Otrzymane wnioski 54 89 76 3 4 4 XXX X,Y,Z,W
Państwa członkowskie wydające zezwolenia (4) Wykaz państw członkowskich Wykaz państw członkowskich Wykaz państw członkowskich Wykaz państw członkowskich Wykaz państw członkowskich Wykaz państw członkowskich Wykaz państw członkowskich
(1) Inne wymienione produkty, które mogą być wykorzystywane jako produkty służące do cyberinwigilacji.
(2) Inne niewymienione produkty służące do cyberinwigilacji, które mogą być wykorzystywane jako produkty służące do cyberinwigilacji.
(3) Wykaz kodów państw.
(4) W przypadku gdy tylko jedno lub dwa państwa członkowskie są wymienione jako organy wydające, służby Komisji konsultują się z danymi organami i uzyskują pozytywną odpowiedź od konsultowanych państw członkowskich w celu przekazania danych w sposób chroniący poufność informacji osobowych lub handlowych oraz chronionych informacji dotyczących obronności, polityki zagranicznej lub bezpieczeństwa narodowego.

Tabela 17

Publikowanie w rocznym sprawozdaniu Unii danych dotyczących zezwoleń, odmów i zakazów, które odnoszą się do produktów służących do cyberinwigilacji (załącznik B)

Przykład

Rok 2022 - UE
Liczba wydanych odmów i zakazów Wykaz odnośnych państw członkowskich
Liczba wydanych zezwoleń Wykaz odnośnych państw członkowskich
10.
Informacje na temat administrowania kontrolami i ich egzekwowania

Roczne sprawozdanie Unii z analizy będzie zawierać następujące informacje.

10.1. Administrowanie kontrolami

Liczba pracowników (ekwiwalent pełnego czasu pracy) bezpośrednio zaangażowanych w administrowanie kontrolami w UE: xx

Korzystanie z narzędzi kontroli wywozu:

- Elektroniczny system wydawania zezwoleń: wykaz państw członkowskich korzystających z elektronicznego systemu wydawania zezwoleń

- Narzędzie klasyfikacji: wykaz państw członkowskich korzystających z narzędzi klasyfikacji

- Pozostałe narzędzia: wykaz państw członkowskich wykorzystujących inne narzędzia lub oprogramowanie do wspierania eksporterów lub organów kontroli wywozu w wykonywaniu kontroli

Liczba wydarzeń informacyjnych zorganizowanych w roku referencyjnym: yy

Linki do dostępnych sprawozdań krajowych.

10.2. Egzekwowanie kontroli

Liczba przeprowadzonych kontroli zgodności: xx W tym kontrole przeprowadzone przez organy celne lub inne agencje.

Liczba zgłoszonych naruszeń: yy

Liczba nałożonych sankcji administracyjnych i karnych: xx przez właściwy krajowy organ odpowiedzialny za egzekwowanie przepisów, w przypadku naruszenia przepisów dotyczących kontroli wywozu.

Załącznik  A

Rodzaje produktów zgodnie z art. 26 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/821 (z wyłączeniem produktów służących do cyberinwigilacji)

KATEGORIA 0 - MATERIAŁY, INSTALACJE I URZĄDZENIA JĄDROWE
Kod Rodzaje produktu
0EC1 Materiały, instalacje, zakłady i urządzenia jądrowe
0EC2 Oprogramowanie do materiałów, instalacji i urządzeń jądrowych
0EC3 Technologia do materiałów, instalacji i urządzeń jądrowych

KATEGORIA 1 - MATERIAŁY SPECJALNE I ZWIĄZANE Z NIMI URZĄDZENIA

Kod Rodzaje produktu
1EC1 Materiały, elementy i wyroby do statków powietrznych i rakiet kosmicznych
1EC2 Materiały wybuchowe, paliwa i powiązane urządzenia
1EC3. Materiały włókniste lub włókienkowe i urządzenia produkcyjne
1EC4 Metale specjalne i stopy oraz urządzenia do nich
1EC5 Produkty i urządzenia związane z energią jądrową
1EC6 Toksyczne związki chemiczne, prekursory, czynniki chorobotwórcze, toksyny i zmodyfikowane genetycznie organizmy, powiązane urządzenia, wyposażenie i części ochronne i detekcyjne
1EC7 Oprogramowanie do materiałów specjalnych i związanych z nimi urządzeń
1EC8 Technologia do materiałów specjalnych i związanych z nimi urządzeń

KATEGORIA 2 - PRZETWARZANIE MATERIAŁÓW

Kod Rodzaje produktu
2EC1 Obrabiarki oraz układy i elementy do urządzeń przemysłowych
2EC2 Sprzęt do produkcji chemicznej i biologicznej
2EC3 Oprogramowanie do przetwarzania materiałów
2EC4 Technologia do przetwarzania materiałów

KATEGORIA 3 - ELEKTRONIKA

Kod Rodzaje produktu
3EC1 Produkty i elementy elektroniczne
3EC2 Zespoły elektroniczne, moduły i sprzęt elektroniczny
3EC3 Produkty elektroniczne nadające się do zastosowań jądrowych
3EC4 Sprzęt do produkcji i testowania urządzeń lub materiałów półprzewodnikowych
3EC5 Materiały półprzewodnikowe
3EC6 Oprogramowanie do elektroniki
3EC7 Technologia do elektroniki

KATEGORIA 4 - KOMPUTERY

Kod Rodzaje produktu lub "produkt"
4EC1 Komputery
4EC2 Oprogramowanie do komputerów
4EC3 Technologia do komputerów

KATEGORIA 5 - TELEKOMUNIKACJA I OCHRONA INFORMACJI

Kod Rodzaje produktu lub "produkt"
5EC1 Produkty i kable telekomunikacyjne
5EC2 Ochrona informacji oraz produkty i urządzenia do kryptoanalizy
5EC3 Oprogramowanie do telekomunikacji i ochrony informacji
5EC4 Technologia do telekomunikacji i ochrony informacji

KATEGORIA 6 - CZUJNIKI I LASERY

Kod Rodzaje produktu
6EC1 Urządzenia optyczne i akustyczne, powiązane części składowe i materiały; pozostałe czujniki
6EC2 Lasery, powiązane urządzenia i materiały
6EC3 Systemy radarowe, powiązane urządzenia i części składowe
6EC4 Oprogramowanie do czujników i laserów
6EC5 Technologia do czujników i laserów

KATEGORIA 7 - NAWIGACJA I AWIONIKA

Kod Rodzaje produktu
7EC1 Urządzenia do nawigacji inercyjnej
7EC2 Inne urządzenia związane z nawigacją i awioniką
7EC3 Systemy sterowania lotem
7EC4 Urządzenia produkcyjne do nawigacji i awioniki
7EC5 Oprogramowanie do nawigacji i awioniki
7EC6 Technologia do nawigacji i awioniki

KATEGORIA 8 - URZĄDZENIA OKRĘTOWE

Kod Rodzaje produktu
8EC1 Pływające jednostki podwodne lub nawodne oraz związane z nimi systemy okrętowe, urządzenia i elementy składowe
8EC2 Materiały i urządzenia do statków morskich
8EC3 Oprogramowanie do urządzeń okrętowych
8EC4 Technologia do urządzeń okrętowych

KATEGORIA 9 - KOSMONAUTYKA, AERONAUTYKA I NAPĘD

Kod Rodzaje produktu
9EC1 Silniki do rakiet kosmicznych i turbiny gazowe (z wyłączeniem UAV)
9EC2 UAV i ich napędy
9EC3 Rakiety i statki kosmiczne
9EC4 Silniki rakietowe
9EC5 Urządzenia do tuneli aerodynamicznych, instalacji do testów i komór
9EC6 Oprogramowanie do kosmonautyki, aeronautyki i napędu
9EC7 Technologia do kosmonautyki, aeronautyki i napędu

PRODUKTY NIEWYMIENIONE W WYKAZIE

Kod Rodzaje produktu
XEC1 Inne/niewymienione

Załącznik  B

Produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia (UE) 2021/821

Kod Produkty służące do cyberinwigilacji
CS1 Złośliwe oprogramowanie
CS2 Systemy przechwytywania przekazów telekomunikacyjnych
CS3 Systemy nadzoru internetu
CS4 Oprogramowanie do monitorowania komunikacji
CS5 Narzędzia kryminalistyczne/dochodzeniowe
CS6 Inne wymienione produkty, które mogą być wykorzystywane jako produkty służące do cyberinwigilacji
CS7 Inne niewymienione produkty służące do cyberinwigilacji, które mogą być wykorzystywane jako produkty służące do cyberinwigilacji
1 Dz.U. L 206 z 11.6.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
3 Niniejsze wytyczne dotyczą przygotowania rocznego sprawozdania Unii na temat kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania, z uwzględnieniem tego, że właściwe organy państw członkowskich stosują różne praktyki w zakresie sprawozdawczości publicznej na szczeblu krajowym.
4 Pozostaje to bez uszczerbku dla wymiany informacji między państwami członkowskimi a Komisją, "mając na względzie zwiększenie skuteczności wspólnotowego unijnego systemu kontroli wywozu i zapewnienie spójnego i skutecznego wdrożenia i egzekwowania kontroli na całym obszarze celnym Unii", zgodnie z art. 23 rozporządzenia (UE) 2021/821.
5 Grupa ekspertów technicznych odbyła kilka posiedzeń w okresie od lutego 2022 r. do czerwca 2023 r.
7 Połączenie danych dotyczących zezwoleń według miejsca przeznaczenia i według rodzajów produktów w jednej tabeli najprawdopodobniej doprowadziłoby do poważnych naruszeń poufności danych eksporterów lub mogłoby osłabić restrykcyjne decyzje o udzieleniu zezwoleń w UE.
8 Tabele przeliczeniowe EUR, USD i walut krajowych będą dostarczane przez służby Komisji na początku stycznia każdego roku.
9 Zob. odpowiednie przepisy dotyczące generalnych unijnych zezwoleń na wywóz: "Eksporter stosujący niniejsze zezwolenie powiadamia właściwy organ państwa członkowskiego, w którym ma on miejsce zamieszkania lub siedzibę, o pierwszym zastosowaniu niniejszego zezwolenia w ciągu 30 dni po dniu pierwszego wywozu lub, ewentualnie, zgodnie z wymogiem właściwego organu państwa członkowskiego, w którym eksporter ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, przed pierwszym zastosowaniem niniejszego zezwolenia. Państwa członkowskie przekazują Komisji informacje o trybie powiadamiania przyjętym w odniesieniu do niniejszego zezwolenia. Komisja publikuje przekazane jej informacje w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej".
10 Jeżeli chodzi o dane dostarczone przez eksporterów, państwa członkowskie mogą je przedłożyć zgodnie z wymogami dotyczącymi powiadamiania przez eksporterów w odpowiednich globalnych i krajowych zezwoleniach generalnych. Aby zapewnić porównywalność i spójność zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 223/2009, w ramach kolejnych rewizji przedmiotowej metodologii rozważona zostanie możliwość wykorzystania wyłącznie danych pochodzących od organów celnych.
11 Nie jest to wymagane prawem, ale stanowi źródło dalszych informacji.
12 W zależności od faktycznej dostępności danych z państw członkowskich.
13 Ponieważ nie wszystkie państwa członkowskie wymagają od eksporterów wskazania odpowiedniej wartości przy składaniu wniosku o globalne zezwolenia na wywóz, tabela ta będzie miała zastosowanie w stosownych przypadkach.
14 W stosownych przypadkach zgodnie z praktyką krajową.
15 Zgodnie z dobrowolnie udostępnionymi przez państwa członkowskie danymi dotyczącymi korzystania z unijnych generalnych zezwoleń na wywóz (EUGEA).
16 Udostępniane przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności na temat korzystania z globalnych, krajowych i unijnych generalnych zezwoleń na wywóz.
17 Tylko odpowiednie państwa członkowskie, które dobrowolnie dostarczyły odpowiednie dane.
18 Zobacz powyżej.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.214

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2024/214 w sprawie wytycznych określających metodologię gromadzenia i przetwarzania danych na potrzeby przygotowania rocznego sprawozdania dotyczącego kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821
Data aktu: 10/01/2024
Data ogłoszenia: 17/01/2024
Data wejścia w życie: 17/01/2024