uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2,
(1) Komisja wykryła pewne błędy w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/1475 2 . Należy sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2024/1475, aby zapewnić jasność i pewność prawa podmiotom gospodarczym i organom celnym państw członkowskich, zapewniając tym samym właściwe wdrożenie tego aktu. Sprostowanie błędów ma na celu w szczególności lepsze uzasadnienie wpływu wielkości przywozu towarów po cenach dumpingowych na przemysł Unii oraz uwzględnienie w art. 1 części normatywnej trzech brakujących kodów CN i trzech brakujących kodów TARIC.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/159 3 Komisja wprowadziła na trzy lata środek ochronny w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1029 4 przedłużono obowiązywanie środka ochronnego do 30 czerwca 2024 r. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/1782 5 przedłużono obowiązywanie środka ochronnego do 30 czerwca 2026 r. Produkt objęty przeglądem w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/1475 należy do jednej z kategorii produktów objętych środkiem ochronnym. W związku z tym po przekroczeniu kontyngentów taryfowych określonych w ramach środka ochronnego zarówno cło za ilości powyżej kontyngentu, jak i cło antydumpingowe stałyby się należne za ten sam przywóz. Ponieważ taka kumulacja środków antydumpingowych ze środkami ochronnymi może mieć większe niż pożądane skutki dla handlu, należy zapobiec jednoczesnemu stosowaniu cła antydumpingowego z cłem za ilości powyżej kontyngentu w odniesieniu do produktu objętego przeglądem w okresie obowiązywania cła ochronnego.
(3) W związku z tym jeżeli cło za ilości powyżej kontyngentu, o którym mowa w art. 1 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/159, zaczyna mieć zastosowanie do produktu objętego przeglądem i przekracza poziom ceł antydumpingowych określonych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/1475, należy pobrać jedynie cło za ilości powyżej kontyngentu, o którym mowa w art. 1 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/159. W okresie równoczesnego stosowania cła ochronnego i cła antydumpingowego należy zawiesić pobór ceł nałożonych na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/1475. Jeżeli cło za ilości powyżej kontyngentu, o którym mowa w art. 1 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/159, zaczyna mieć zastosowanie do produktu objętego przeglądem i jest ustalone na poziomie niższym niż poziom ceł antydumpingowych określony w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/1475, należy pobrać cło za ilości powyżej kontyngentu, o którym mowa w art. 1 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/159, powiększone o różnicę między tym cłem a wyższymi cłami antydumpingowymi nałożonymi na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/1475. Należy zawiesić niepobraną część kwoty ceł antydumpingowych.
(4) Należy zatem odpowiednio sprostować i zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2024/1475.
(5) Aby skrócić okres braku pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym. Powinno ono być stosowane ze skutkiem od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/1475, aby zapewnić stosowanie tego rozporządzenia wykonawczego do wszystkich rodzajów produktów objętych przeglądem wygaśnięcia oraz zapewnić prawidłowe stosowanie środków ochronnych. Stosowanie niniejszego rozporządzenia ze skutkiem od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/1475 nie spowodowałoby żadnych negatywnych konsekwencji dla zainteresowanych stron, biorąc pod uwagę fakt, że sprostowania i zmiany nie dotyczą zmian merytorycznych i nie rozszerzają zakresu środków.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 sierpnia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2137 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2137 w sprawie sprostowania i zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/1475 nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych przewodów rurowych i rur, bez szwu, ze stali nierdzewnej pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 |
| Data aktu: | 02/08/2024 |
| Data ogłoszenia: | 05/08/2024 |
| Data wejścia w życie: | 06/08/2024, 01/06/2024 |