Decyzja wykonawcza 2024/2127 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Stop podrabianej żywności: miejsce pochodzenia na etykiecie (Stop cibo falso: origine in etichetta) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/2127
z dnia 24 lipca 2024 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Stop podrabianej żywności: miejsce pochodzenia na etykiecie" ("Stop cibo falso: origine in etichetta") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 5001)

(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 2 sierpnia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 14 czerwca 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Stop podrabianej żywności: miejsce pochodzenia na etykiecie".

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów to: (i) "dostęp europejskich konsumentów do przejrzystych informacji o żywności, którą kupują"; (ii) poszanowanie oczekiwań europejskich konsumentów "w zakresie wysokich standardów jakości i zrównoważonego rozwoju" w odniesieniu do żywności; (iii) "jasne i wyraźne wskazywanie pochodzenia wszystkich produktów wprowadzanych na wspólny rynek"; oraz (iv) spełnianie tych samych "norm środowiskowych, zdrowotnych i pracowniczych mających zastosowanie na rynku wewnętrznym w celu ochrony planety i zdrowia konsumentów" przez wszystkie produkty wprowadzane na wspólny rynek.

(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Odnosi się ona do kryteriów związanych z nabywaniem pochodzenia i miejscem pochodzenia określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 2  i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 3 . Organizatorzy uważają, że należy przestrzegać "zasady wzajemności, zakazać przywozu żywności przetworzonej przy użyciu substancji i metod zakazanych w Europie" oraz zwiększyć "kontrole graniczne żywności wprowadzanej przez granice europejskie i krajowe". Organizatorzy twierdzą również, że wymóg oznaczania pochodzenia powinien zostać rozszerzony na wszystkie produkty spożywcze "w celu zapobiegania oszustwom, ochrony zdrowia publicznego i zagwarantowania konsumentom prawa do informacji".

(4) Jeżeli chodzi o cele inicjatywy, Komisja może przedstawić wniosek na podstawie art. 114 i 169 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) dotyczący aktu prawnego mającego zapewnić europejskim konsumentom dostęp do przejrzystych informacji na temat nabywanej przez nich żywności spełniającej ich oczekiwania w zakresie wysokich standardów jakości i zrównoważonego rozwoju.

(5) Komisja może również przedłożyć na podstawie art. 114 i 207 TFUE wniosek dotyczący aktu prawnego mającego zapewnić wyraźne i jasne oznaczenia pochodzenia wszystkich produktów wprowadzanych na rynek wewnętrzny oraz nałożyć na nie wymóg przestrzegania tych samych norm środowiskowych, zdrowotnych i pracowniczych, które mają zastosowanie na rynku wewnętrznym w celu ochrony planety i zdrowia konsumentów.

(6) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(7) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(8) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(9) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(10) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Stop podrabianej żywności: miejsce pochodzenia na etykiecie".

(11) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "Stop podrabianej żywności: miejsce pochodzenia na etykiecie".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "Stop podrabianej żywności: miejsce pochodzenia na etykiecie", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Ettore PRANDINI i Paolo DI STEFANO.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2024 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/1169/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2127

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/2127 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Stop podrabianej żywności: miejsce pochodzenia na etykiecie (Stop cibo falso: origine in etichetta) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 24/07/2024
Data ogłoszenia: 02/08/2024