uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3,
(1) W pkt 12 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 2 określono procedury zatwierdzania i stosowania sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego spełniającego normy określone w tym załączniku.
(2) Urządzenia systemów wykrywania materiałów wybuchowych w bagażu kabinowym (EDSCB) spełniające normę C3, jak określono w dodatku 12-B do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998, są przeznaczone do kontroli bagażu kabinowego zawierającego płyny, aerozole i żele oraz komputery przenośne i inne duże przedmioty elektryczne. Zastosowanie takiej innowacyjnej i wydajnej pod względem operacyjnym technologii umożliwia wdrażającemu ją portowi lotniczemu wyeliminowanie istniejących limitów w przewozie płynów, aerozoli i żeli w bagażu kabinowym odlatujących pasażerów.
(3) Komisja zatwierdziła urządzenia EDSCB odpowiadające normie C3 i przyznała im oznakowanie "pieczęć UE" 3 po otrzymaniu sprawozdań z badań lub sprawozdań poziomu 2 w ramach wspólnego procesu oceny Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) zawierających dowody na to, że sprzęt ten spełnia wymagane normy w zakresie wykrywania.
(4) Z informacji technicznych otrzymanych przez Komisję i zatwierdzonych przez państwa i laboratoria ECAC wynika, że istniejące konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3, którym Komisja przyznała oznakowanie "pieczęć UE" lub "oczekiwanie na pieczęć UE", należy poddać weryfikacji, aby ulepszyć ich działanie.
(5) Jako środek zapobiegawczy, w celu utrzymania bezpieczeństwa podróży lotniczych, należy wprowadzić limit maksymalnej objętości poszczególnych pojemników zawierających płyn, aerozol lub żel, które mogą być poddawane kontroli bezpieczeństwa przy użyciu dowolnej z obecnie zatwierdzonych konfiguracji urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3.
(6) Wszystkie zatwierdzone konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3, zgodnie z pkt 12.4.2.8 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998, które otrzymały oznakowanie "pieczęć UE" przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, powinny być odtąd eksploatowane zgodnie z koncepcją operacji dla systemu EDSCB zgodnego z normą C3, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników zawierających płyn, aerozol lub żel nie może przekraczać 100 ml.
(7) Należy uchylić decyzję Komisji (UE) 2024/1177 4 , ponieważ konfiguracja, która była przedmiotem tej decyzji, powinna obecnie podlegać ograniczeniu mającemu zastosowanie do wszystkich zatwierdzonych konfiguracji urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3.
(8) Odpowiedni producenci sprzętu powinni dokonać weryfikacji obecnie stosowanych konfiguracji i poddać je wymaganym badaniom przeprowadzanym przez laboratoria działające w ramach wspólnego procesu oceny ECAC.
(9) Ograniczenie wprowadzone niniejszym rozporządzeniem może zostać zniesione po otrzymaniu przez Komisję sprawozdań z badań lub sprawozdań poziomu 2 w ramach wspólnego procesu oceny ECAC zawierających dowody na to, że zweryfikowane konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3 spełniają wymagane normy w zakresie wykrywania.
(10) Co więcej, aby skrócić czas trwania ograniczenia operacyjnego wprowadzonego niniejszym rozporządzeniem i zapewnić szybsze badanie nowych konfiguracji, konfiguracje urządzeń zatwierdzone w ramach mechanizmów krajowych stosowanych przez państwa członkowskie i należycie zgłoszone Komisji zgodnie z pkt 12.0.5 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 należy uznać za kwalifikujące się do uzyskania oznakowania "pieczęć UE" pod pewnymi warunkami.
(11) Doświadczenie zdobyte podczas wdrażania pkt 12.0.4.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wykazało ponadto potrzebę zmiany jego obecnego brzmienia w celu umożliwienia operatorom zainstalowania nowych egzemplarzy konfiguracji urządzeń, w przypadku których oznakowanie "pieczęć UE" lub "oczekiwanie na pieczęć UE" zostało zawieszone, o ile stosowane są wymagane środki kompensacyjne.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998.
(13) Ponieważ potrzebny jest rozsądny okres, aby umożliwić portom lotniczym obsługującym konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3 przygotowanie wdrożenia środków zmniejszających ryzyko określonych w załączniku, stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć do dnia 1 września 2024 r.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 19 rozporządzenia (WE) nr 300/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2108 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2108 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 w odniesieniu do niektórych pilnych środków ochrony lotnictwa dotyczących sprzętu do kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli |
| Data aktu: | 29/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 31/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/08/2024, 01/09/2024 |