uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 1 , w szczególności jego art. 80 ust. 1,
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/764 2 określono honoraria i opłaty pobierane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej ("Agencja") za wykonywanie niektórych działań i świadczenie innych usług, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2016/796. Zgodnie z art. 80 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/796 wysokość honorariów i opłat ustala się na takim poziomie, aby zapewnić, że związane z nimi dochody są wystarczające do pokrycia pełnego kosztu realizowanych usług.
(2) W art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 zobowiązano Komisję do przeprowadzenia w każdym roku budżetowym jednej oceny honorariów i opłat na podstawie wyników finansowych Agencji i jej szacunku przyszłych wydatków i przychodów oraz, w razie potrzeby, rewizji kwot tych honorariów i opłat. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764 poddaje się następnie przeglądowi w świetle informacji przedstawionych przez Agencję w jej sprawozdaniach rocznych.
(3) Do końca 2023 r. Agencja dopuściła ponad 65 000 pojazdów, wydała niemal 200 jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa i zaakceptowała rozwiązania techniczne dla ponad 10 wdrożonych urządzeń przytorowych europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS). Takie procesy umożliwiły Agencji gromadzenie danych niezbędnych do określenia dalszych opłat stałych za określone rodzaje wniosków i usług.
(4) Rosnąca liczba wydawanych przez Agencję zezwoleń na wprowadzenie pojazdów do obrotu skutkuje rosnącym obciążeniem pracą, w szczególności w zakresie przetwarzania powiadomień o zmianach wprowadzonych w dopuszczonych pojazdach, zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/545 3 , oraz rozpatrywania wniosków o wprowadzenie danych do europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV) dla nowych typów pojazdów i wariantów typów pojazdów. W trosce o przejrzystość i przewidywalność dla wnioskodawców oraz w celu zapewnienia pełnego odzyskania powiązanych kosztów należy wprowadzić opłaty stałe za przetwarzanie takich powiadomień i wniosków.
(5) W przypadku wniosków dotyczących zezwolenia na wprowadzenie do obrotu wagonów towarowych zdefiniowanych w pkt 2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 321/2013 4 , w przypadku gdy obszarem użytkowania jest cała Unia, jedynym podmiotem udzielającym zezwolenia jest Agencja. W związku z tym właściwe jest wprowadzenie stałej opłaty za te wnioski.
(6) Wysokość opłat stałych powinna być obliczana na podstawie średniego obciążenia pracą związanego z rozpatrywaniem odpowiedniego rodzaju wniosku, zlecenia lub powiadomienia.
(7) Zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 Agencja wystawia wnioskodawcy fakturę końcową w terminie 30 dni kalendarzowych od wydania decyzji. Nie ma jednak podobnego terminu składania zestawień kosztów przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa uczestniczące w ocenie Agencji. Brakujące zestawienia kosztów opóźniają wystawienie faktury końcowej przez Agencję. W związku z tym należy zmienić harmonogram wystawiania faktur przez Agencję oraz uwzględnić terminy dostarczenia zestawień kosztów przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa.
(8) Doświadczenie w stosowaniu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 pokazało, że kilka przepisów wymaga wyjaśnienia w celu uniknięcia nieporozumień i dalszego usprawnienia obsługi faktur. W tym celu należy wprowadzić zmiany, aby umożliwić Agencji wystawianie comiesięcznych lub wielu faktur oraz zniechęcić do składania spóźnionych wniosków o stosowanie zmniejszeń w przypadku mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw.
(9) Chociaż wprowadzenie opłat stałych za niektóre działania Agencji przyniosło pozytywne rezultaty pod względem zwiększenia przejrzystości kosztów na rynku kolejowym, w pozostałych obszarach opłaty stałe mogą nie być odpowiednie ze względu na specyfikę poszczególnych wniosków powodującą znaczną zmienność nakładu pracy wymaganej do ich przetworzenia, a także ze względu na istniejące różnice w powiązanych kosztach bazowych. Dotyczy to w szczególności sytuacji, w której Agencja ma obowiązek skonsultować się z krajowymi organami ds. bezpieczeństwa, a zatem ostateczna opłata uiszczana przez wnioskodawcę zawiera część zmienną odzwierciedlającą opłaty pobierane przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa, z których większość dotychczas stosuje stawki godzinowe.
(10) W związku z tym Komisja uważa, że nie ma potrzeby wyznaczania konkretnego terminu przeglądu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 w celu wprowadzenia dalszych opłat stałych. Należy utrzymać wymóg stopniowego przechodzenia z opłat zmiennych na stałe, jednak dalsze zmiany honorariów i opłat nie powinny być uzależnione od terminu, lecz należy ich dokonywać wszędzie tam, gdzie jest to uzasadnione i konieczne.
(11) Zgodnie z art. 10 ust. 1a rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 roczna indeksacja honorariów i opłat Agencji ma uwzględniać roczną aktualizację wynagrodzeń i emerytur pracowników Agencji, a także stopę inflacji w Unii. Agencja regularnie publikuje na swojej stronie internetowej indeksowane honoraria i opłaty na kolejny rok, a ich stosowanie nie wymaga zmiany rozporządzenia wykonawczego. Ponieważ w niniejszym rozporządzeniu dodaje się nowe pozycje dotyczące określonych rodzajów honorariów, które oblicza się przy użyciu stawki godzinowej Agencji, indeksowanej do wartości z 2024 r., Komisja uważa, że wszystkie wartości przewidziane w niniejszym rozporządzeniu należy zaktualizować, aby odzwierciedlić rzeczywisty poziom honorariów i opłat na 2024 r.
(12) Aby zapewnić wnioskodawcom i Agencji odpowiedni czas na dostosowanie się do nowych przepisów, należy ustalić datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia. Ponadto, ponieważ działania prowadzone przez Agencję mogą wymagać długiego czasu, niektóre działania mogą być w toku w dniu rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia. Należy zatem również ustanowić przepisy przejściowe, zgodnie z którymi przepisy określone w wersji rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 obowiązującej przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie do obliczania honorariów za wnioski, zlecenia i powiadomienia złożone przed tą datą.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 81 rozporządzenia (UE) 2016/796,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2018 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2018 w sprawie zmiany honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności |
| Data aktu: | 26/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 29/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 18/08/2024, 01/10/2024 |