(Dz.U.UE L z dnia 26 lipca 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 1 wprowadzono wymóg osiągnięcia głównego celu, jakim jest uzyskanie co najmniej 32,5 % oszczędności energii na poziomie Unii do 2030 r.
(2) W dokumencie roboczym służb Komisji SWD(2013) 447 final 2 Komisja przedstawiła państwom członkowskim wytyczne dotyczące transpozycji i wdrożenia audytów energetycznych i systemów zarządzania energią zgodnie z dyrektywą 2012/27/UE, wspierając je we wdrażaniu odpowiednich programów, narzędzi i metod, aby mogły w pełni wykorzystać swój potencjał w zakresie oszczędności energii i osiągnąć główny cel w zakresie efektywności energetycznej.
(3) Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 3 przyjęto 13 września 2023 r. Za jej pomocą przekształcono dyrektywę 2012/27/UE, pozostawiając niektóre z jej przepisów bez zmian i wprowadzając jednocześnie pewne nowe wymogi. W szczególności podniesiono znacząco poziom ambicji na 2030 r. pod względem efektywności energetycznej, w tym w odniesieniu do systemów zarządzania energią i audytów energetycznych.
(4) Zgodnie z art. 11 dyrektywy (UE) 2023/1791 kryterium definiowania stosowania systemów zarządzania energią lub audytów energetycznych powinno stanowić średnie zużycie energii w przedsiębiorstwie.
(5) W związku z tym państwa członkowskie powinny zapewnić, aby przedsiębiorstwa, których zużycie energii przekroczyło 10 TJ, średnio w ciągu ostatnich trzech lat i przy uwzględnieniu wszystkich nośników energii, zostały poddane audytowi energetycznemu, a przedsiębiorstwa, których zużycie energii przekroczyło 85 TJ, wdrożyły system zarządzania energią.
(6) Należy jednak zachęcać przedsiębiorstwa, które nie osiągają progu zużycia określonego w art. 11 ust. 1 dyrektywy (UE) 2023/1791, do poddawania się audytom energetycznym i wdrażania wynikających z nich zaleceń.
(7) Aby stworzyć odpowiednie warunki i zaoferować wsparcie małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP), zachęca się państwa członkowskie do wdrożenia mechanizmów takich jak centra audytu energetycznego dla MŚP i mikroprzed- siębiorstw, w przypadku gdy nie konkurują one z audytorami prywatnymi, w celu zapewnienia audytów energetycznych, a także innych systemów wsparcia dla MŚP. Opracowując swoje systemy i programy wsparcia dla MŚP, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby ich programy obejmowały również wsparcie dla MŚP w kwantyfikacji wielorakich korzyści płynących ze środków w zakresie efektywności energetycznej, opracowywaniu planów działania na rzecz efektywności energetycznej oraz rozwijaniu sieci efektywności energetycznej dla MŚP, za pośrednictwem niezależnych podmiotów.
(8) Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby audyty energetyczne i systemy zarządzania energią uwzględniały odpowiednie normy europejskie lub międzynarodowe, np. EN ISO 50001 (systemy zarządzania energią) lub EN 16247-1 (audyty energetyczne), lub jeżeli obejmują audyt energetyczny, EN ISO 14000 (systemy zarządzania środowiskiem), a zatem były zgodne z przepisami załącznika VI do wersji przekształconej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej.
(9) Chociaż audyty energetyczne mogą być przeprowadzane jako jednostkowe audyty lub stanowić część szerszego systemu zarządzania środowiskowego lub umowy o poprawę efektywności energetycznej, we wszystkich takich przypadkach systemy te powinny spełniać minimalne wymagania określone w załączniku VI do dyrektywy (UE) 2023/1791.
(10) Państwa członkowskie mają wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne transponujące art. 11 dyrektywy (UE) 2023/1791 do dnia 11 października 2025 r., z wyjątkiem przepisów art. 11 ust. 1 dotyczących wdrożenia pierwszych systemów zarządzania energią oraz przepisów art. 11 ust. 2 dotyczących przeprowadzania pierwszego audytu energetycznego przez nowo zobowiązane przedsiębiorstwa objęte zakresem stosowania dyrektywy, które to przepisy mają zostać transponowane odpowiednio do dnia 11 października 2027 r. i 11 października 2026 r.
(11) Państwa członkowskie mogą według własnego uznania wybrać taki sposób transpozycji i wdrożenia wymogów dotyczących systemów zarządzania energią i audytów energetycznych, jaki najlepiej odpowiada ich warunkom krajowym. W tym kontekście zaleca się spójną interpretację odpowiednich przepisów dyrektywy (UE) 2023/1791, która przyczyniłaby się do jednakowego rozumienia dyrektywy (UE) 2023/1791 we wszystkich państwach członkowskich podczas przygotowywania środków transpozycji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Dokonując transpozycji art. 11 dyrektywy (UE) 2023/1791 do prawa krajowego, państwa członkowskie powinny stosować się do wytycznych interpretacyjnych zawartych w załączniku do niniejszego zalecenia.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2002 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2024/2002 ustanawiające wytyczne dotyczące interpretacji art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 w odniesieniu do systemów zarządzania energią i audytów energetycznych |
| Data aktu: | 24/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 26/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 24/07/2024 |