(Dz.U.UE L z dnia 26 lipca 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 1 wprowadzono wymóg osiągnięcia głównego celu, jakim jest uzyskanie co najmniej 32,5 % oszczędności energii na poziomie Unii do 2030 r.
(2) W dokumencie roboczym służb Komisji SWD(2013) 447 final 2 Komisja przedstawiła państwom członkowskim wytyczne dotyczące transpozycji i wdrożenia audytów energetycznych i systemów zarządzania energią zgodnie z dyrektywą 2012/27/UE, wspierając je we wdrażaniu odpowiednich programów, narzędzi i metod, aby mogły w pełni wykorzystać swój potencjał w zakresie oszczędności energii i osiągnąć główny cel w zakresie efektywności energetycznej.
(3) Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 3 przyjęto 13 września 2023 r. Za jej pomocą przekształcono dyrektywę 2012/27/UE, pozostawiając niektóre z jej przepisów bez zmian i wprowadzając jednocześnie pewne nowe wymogi. W szczególności podniesiono znacząco poziom ambicji na 2030 r. pod względem efektywności energetycznej, w tym w odniesieniu do systemów zarządzania energią i audytów energetycznych.
(4) Zgodnie z art. 11 dyrektywy (UE) 2023/1791 kryterium definiowania stosowania systemów zarządzania energią lub audytów energetycznych powinno stanowić średnie zużycie energii w przedsiębiorstwie.
(5) W związku z tym państwa członkowskie powinny zapewnić, aby przedsiębiorstwa, których zużycie energii przekroczyło 10 TJ, średnio w ciągu ostatnich trzech lat i przy uwzględnieniu wszystkich nośników energii, zostały poddane audytowi energetycznemu, a przedsiębiorstwa, których zużycie energii przekroczyło 85 TJ, wdrożyły system zarządzania energią.
(6) Należy jednak zachęcać przedsiębiorstwa, które nie osiągają progu zużycia określonego w art. 11 ust. 1 dyrektywy (UE) 2023/1791, do poddawania się audytom energetycznym i wdrażania wynikających z nich zaleceń.
(7) Aby stworzyć odpowiednie warunki i zaoferować wsparcie małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP), zachęca się państwa członkowskie do wdrożenia mechanizmów takich jak centra audytu energetycznego dla MŚP i mikroprzed- siębiorstw, w przypadku gdy nie konkurują one z audytorami prywatnymi, w celu zapewnienia audytów energetycznych, a także innych systemów wsparcia dla MŚP. Opracowując swoje systemy i programy wsparcia dla MŚP, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby ich programy obejmowały również wsparcie dla MŚP w kwantyfikacji wielorakich korzyści płynących ze środków w zakresie efektywności energetycznej, opracowywaniu planów działania na rzecz efektywności energetycznej oraz rozwijaniu sieci efektywności energetycznej dla MŚP, za pośrednictwem niezależnych podmiotów.
(8) Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby audyty energetyczne i systemy zarządzania energią uwzględniały odpowiednie normy europejskie lub międzynarodowe, np. EN ISO 50001 (systemy zarządzania energią) lub EN 16247-1 (audyty energetyczne), lub jeżeli obejmują audyt energetyczny, EN ISO 14000 (systemy zarządzania środowiskiem), a zatem były zgodne z przepisami załącznika VI do wersji przekształconej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej.
(9) Chociaż audyty energetyczne mogą być przeprowadzane jako jednostkowe audyty lub stanowić część szerszego systemu zarządzania środowiskowego lub umowy o poprawę efektywności energetycznej, we wszystkich takich przypadkach systemy te powinny spełniać minimalne wymagania określone w załączniku VI do dyrektywy (UE) 2023/1791.
(10) Państwa członkowskie mają wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne transponujące art. 11 dyrektywy (UE) 2023/1791 do dnia 11 października 2025 r., z wyjątkiem przepisów art. 11 ust. 1 dotyczących wdrożenia pierwszych systemów zarządzania energią oraz przepisów art. 11 ust. 2 dotyczących przeprowadzania pierwszego audytu energetycznego przez nowo zobowiązane przedsiębiorstwa objęte zakresem stosowania dyrektywy, które to przepisy mają zostać transponowane odpowiednio do dnia 11 października 2027 r. i 11 października 2026 r.
(11) Państwa członkowskie mogą według własnego uznania wybrać taki sposób transpozycji i wdrożenia wymogów dotyczących systemów zarządzania energią i audytów energetycznych, jaki najlepiej odpowiada ich warunkom krajowym. W tym kontekście zaleca się spójną interpretację odpowiednich przepisów dyrektywy (UE) 2023/1791, która przyczyniłaby się do jednakowego rozumienia dyrektywy (UE) 2023/1791 we wszystkich państwach członkowskich podczas przygotowywania środków transpozycji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Dokonując transpozycji art. 11 dyrektywy (UE) 2023/1791 do prawa krajowego, państwa członkowskie powinny stosować się do wytycznych interpretacyjnych zawartych w załączniku do niniejszego zalecenia.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2002 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2024/2002 ustanawiające wytyczne dotyczące interpretacji art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 w odniesieniu do systemów zarządzania energią i audytów energetycznych |
| Data aktu: | 24/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 26/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 24/07/2024 |