uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 71 ust. 3 i art. 259 ust. 1,
(1) Afrykański pomór świń jest zakaźną chorobą wirusową występującą u świń utrzymywanych i dzikich, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność chowu, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w ich wywozie do państw trzecich.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano pewne środki, które należy wprowadzić w przypadku urzędowego potwierdzenia wystąpienia ogniska choroby kategorii A u zwierząt utrzymywanych, w tym afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń. Przepisy te przewidują zwłaszcza ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami, obejmującego obszary zapowietrzone i zagrożone, oraz zakazy przemieszczania zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie i pozyskanych z nich produktów pochodzenia zwierzęcego.
(3) Ponadto w art. 63-66 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano pewne środki, które należy wprowadzić w przypadku urzędowego potwierdzenia wystąpienia ogniska choroby kategorii A u dzikich zwierząt, w tym afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń. W szczególności przepisy te przewidują ustanowienie strefy objętej zakażeniem i zakazy przemieszczania zwierząt dzikich należących do gatunków umieszczonych w wykazie i pozyskanych od nich lub z nich produktów pochodzenia zwierzęcego.
(4) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/594 4 ustanowiono środki szczególne w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń, które mają być stosowane przez pewien okres przez państwa członkowskie, które są wymienione lub których obszary są wymienione w załącznikach I i II do tego rozporządzenia ("zainteresowane państwa członkowskie"). W tym rozporządzeniu wykonawczym ustanowiono przepisy dotyczące umieszczenia na poziomie Unii w załączniku I do tego rozporządzenia obszarów objętych ograniczeniami I, II i III w następstwie wystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń oraz przepisy dotyczące umieszczenia na poziomie Unii w załączniku II do tego rozporządzenia w następstwie wystąpienia ogniska tej choroby w państwie członkowskim lub strefie uprzednio wolnych od choroby.
(5) Dodatkowo w przypadku wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń w państwie członkowskim w art. 3 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami przez właściwy organ tego państwa członkowskiego zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687.
(6) Ponadto w przypadku wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w państwie członkowskim w art. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 przewidziano ustanowienie strefy objętej zakażeniem przez właściwy organ tego państwa członkowskiego zgodnie z art. 63 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687.
(7) Niemcy poinformowały Komisję o obecnej sytuacji w zakresie afrykańskiego pomoru świń na swoim terytorium w następstwie potwierdzenia wystąpienia ogniska tej choroby u świń utrzymywanych w kraju związkowym Hesja w dniu 9 lipca 2024 r. na obszarze obecnie uznawanym za wolny od tej choroby. W związku z tym właściwy organ tego państwa członkowskiego ustanowił obszar objęty ograniczeniami, obejmujący obszary zapowietrzone i zagrożone, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2023/594.
(8) W związku z wystąpieniem pierwszego i pojedynczego ogniska afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń w państwie członkowskim lub strefie uprzednio uznawanych za wolne od choroby w art. 7 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 przewidziano umieszczenie obszaru jako obszaru objętego ograniczeniami obejmującego obszar zapowietrzony i zagrożony w wykazie w części B załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego. W związku z tym obszar objęty ograniczeniami ustanowiony przez właściwy organ Niemiec w kraju związkowym Hesja w Niemczech należy wymienić w części B załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594.
(9) Obszary wymienione jako obszary objęte ograniczeniami I, II i III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 wyznaczono w oparciu o sytuację epidemiologiczną w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii.
(10) Załącznik I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 został ostatnio zmieniony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/1946 5 w następstwie zmian sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń we Włoszech, na Łotwie, Litwie i w Polsce. Od czasu przyjęcia tego rozporządzenia wykonawczego sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do tej choroby w niektórych państwach członkowskich uległa zmianie.
(11) Wszelkie zmiany obszarów objętych ograniczeniami I, II i III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 powinny również opierać się na sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń na obszarach występowania tej choroby oraz ogólnej sytuacji epidemiologicznej w zakresie afrykańskiego pomoru świń w zainteresowanym państwie członkowskim, poziomie ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby, a także naukowych zasadach i kryteriach określania podziału geograficznego na obszary ze względu na afrykański pomór świń, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi afrykańskiego pomoru świń opracowanymi przez Komisję i państwa członkowskie 6 . Zmiany takie należy również wprowadzać z uwzględnieniem norm międzynarodowych, takich jak Kodeks zdrowia zwierząt lądowych 7 Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH), oraz uzasadnień podziału na obszary podanych przez właściwe organy zainteresowanych państw członkowskich.
(12) Od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/1946 zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/594 odnotowano nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w Polsce oraz nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych na Łotwie, Litwie i w Polsce. Ponadto sytuacja epidemiologiczna na niektórych obszarach wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami III w Niemczech poprawiła się w odniesieniu do utrzymywanych świń ze względu na stosowanie przez to państwo członkowskie środków zwalczania chorób zgodnie z przepisami Unii.
(13) W następstwie tych niedawnych ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na Łotwie, Litwie i w Polsce oraz biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Unii, podział na obszary w tych państwach członkowskich został ponownie oceniony i zaktualizowany zgodnie z art. 5, 6 i 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. Art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 ustanawia przepisy szczególne dotyczące umieszczania w wykazie obszarów objętych ograniczeniami I w przypadku wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych lub dzikich świń na obszarze państwa członkowskiego graniczącym z obszarem, na którym oficjalnie nie potwierdzono ogniska afrykańskiego pomoru świń. Art. 6 tego rozporządzenia ustanawia przepisy szczególne dotyczące umieszczania w wykazie obszarów objętych ograniczeniami II lub stref objętych zakażeniem w przypadku wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w państwie członkowskim. Art. 7 tego rozporządzenia ustanawia przepisy szczególne dotyczące umieszczania w wykazie obszarów objętych ograniczeniami III lub obszarów objętych ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych w państwie członkowskim. Ponadto ponownie oceniono i zaktualizowano wprowadzone w tych państwach członkowskich środki zarządzania ryzykiem. Zmiany te należy również odzwierciedlić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594.
(14) W lipcu 2024 r. odnotowano wystąpienie ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych w okręgu Madonas na Łotwie na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W związku z tym wspomniany obszar Łotwy, wymieniony obecnie jako obszar objęty ograniczeniami II w tym załączniku, na którym wystąpiło to niedawne ognisko afrykańskiego pomoru świń, powinien być obecnie wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami III, a nie jako obszar objęty ograniczeniami II. Należy również ponownie określić granice obszaru objętego ograniczeniami II, aby uwzględnić to ognisko.
(15) Ponadto w lipcu 2024 r. odnotowano wystąpienie ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych w okręgu kowieńskim na Litwie na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W związku z tym wspomniany obszar Litwy, wymieniony obecnie jako obszar objęty ograniczeniami II w tym załączniku, na którym wystąpiło to niedawne ognisko afrykańskiego pomoru świń, powinien być obecnie wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami III, a nie jako obszar objęty ograniczeniami II. Należy również ponownie określić granice obszaru objętego ograniczeniami II, aby uwzględnić to ognisko.
(16) Ponadto w lipcu 2024 r. odnotowano dwa ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych w województwie wielkopolskim w Polsce, na obszarach obecnie wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, ale w bliskim sąsiedztwie obszarów obecnie wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami II w tym załączniku. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W związku z tym wspomniane obszary Polski wymienione obecnie jako obszary objęte ograniczeniami II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 znajdujące się w bliskim sąsiedztwie obszarów wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami III, na których wystąpiły te niedawne ogniska afrykańskiego pomoru świń, powinny teraz zostać wymienione w tym załączniku jako obszary objęte ograniczeniami III, a nie jako obszary objęte ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i II również należy ponownie określić w celu uwzględnienia tych ognisk.
(17) Ponadto w lipcu 2024 r. odnotowano wystąpienie dwóch ognisk afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych w województwie wielkopolskim w Polsce na obszarach obecnie wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W związku z tym wspomniane obszary Polski, wymienione obecnie jako obszary objęte ograniczeniami I w tym załączniku, na których wystąpiły te niedawne ogniska afrykańskiego pomoru świń, powinny być obecnie wymienione w tym załączniku jako obszary objęte ograniczeniami III, a nie jako obszary objęty ograniczeniami I. Należy również ponownie określić granice obszarów objętych ograniczeniami I, aby uwzględnić te ogniska.
(18) Ponadto w lipcu 2024 r. odnotowano wystąpienie ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni w województwie pomorskim w Polsce, na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W związku z tym wspomniany obszar Polski, wymieniony obecnie jako obszary objęte ograniczeniami I w tym załączniku, na którym wystąpiły te niedawne ogniska afrykańskiego pomoru świń, powinien być obecnie wymieniony w tym załączniku jako obszary objęte ograniczeniami II, a nie jako obszar objęty ograniczeniami I. Należy również ponownie określić granice obszaru objętego ograniczeniami I, aby uwzględnić to ognisko.
(19) Ponadto w lipcu 2024 r. odnotowano wystąpienie ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych w województwie zachodniopomorskim w Polsce na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W związku z tym wspomniany obszar Polski, wymieniony obecnie jako obszar objęty ograniczeniami II w tym załączniku, na którym wystąpiło to niedawne ognisko afrykańskiego pomoru świń, powinien być obecnie wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami III, a nie jako obszar objęty ograniczeniami II. Należy również ponownie określić granice obszaru objętego ograniczeniami II, aby uwzględnić to ognisko.
(20) Ponadto w lipcu 2024 r. w Polsce odnotowano wystąpienie ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w województwie zachodniopomorskim na obszarze uznawanym obecnie za wolny od tej choroby, ale położonym w pobliżu obszarów wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami I i II w załączniku I do tego rozporządzenia wykonawczego. W celu zapewnienia ciągłości terytorialnej, zgodnie z art. 6 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego wspomniany obszar Polski, który nie jest obecnie wymieniony w wykazie i na którym wystąpiło niedawne ognisko afrykańskiego pomoru świń, powinien obecnie być wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami I również należy ponownie określić w celu uwzględnienia tego ogniska.
(21) Polska poinformowała ponadto Komisję o potwierdzeniu w dniu 25 kwietnia 2024 r. wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w województwie pomorskim na obszarze uprzednio uznawanym za wolny od tej choroby. W związku z tym właściwy organ tego państwa członkowskiego ustanowił strefę objętą zakażeniem zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2023/594.
(22) W następstwie otrzymania od Polski informacji dotyczących tego ogniska u dzikich świń w województwie pomorskim przyjęto decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2024/1310 8 .
(23) Ponadto strefę objętą zakażeniem ustanowioną przez właściwy organ Polski w województwie pomorskim wymieniono w części A załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, a decyzję wykonawczą (UE) 2024/1310 uchylono. Ograniczenia na tym obszarze mają zastosowanie do dnia 24 lipca 2024 r.
(24) Polska poinformowała Komisję o obecnej sytuacji w zakresie afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w strefie zakażonej w województwie pomorskim, potwierdzając wystąpienie na tym obszarze dalszych ognisk u tych gatunków oraz należyte wdrożenie środków dotyczących stref zakażonych zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687 w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się tej choroby.
(25) Z uwagi na obecną sytuację w zakresie afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w województwie pomorskim oraz należyte wdrożenie środków przez Polskę, a także aby zapobiec niepotrzebnym zakłóceniom w handlu, należy usunąć ten obszar w województwie pomorskim z części A załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 oraz umieścić ten obszar jako obszary objęte ograniczeniami II i I w załączniku I do tego rozporządzenia wykonawczego.
(26) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Niemcy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na obszarze objętym ograniczeniami III wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych w Niemczech zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 22, 25 i 40 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w kodeksie WOAH, obszar w kraju związkowym Brandenburgia w Niemczech, wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III powinien teraz zostać wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II z powodu niewystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na tym obszarze objętym ograniczeniami III przez ostatnie dwanaście miesięcy, podczas gdy choroba ta nadal występuje u dzikich świń.
(27) Aby uwzględnić niedawne zmiany sytuacji epidemiologicznej w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii oraz proaktywnie zwalczać ryzyko związane z rozprzestrzenianiem się tej choroby, w Niemczech, na Łotwie, Litwie i w Polsce należy wyznaczyć nowe obszary objęte ograniczeniami o odpowiedniej wielkości oraz uwzględnić je jako obszary objęte ograniczeniami I, II i III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594.
(28) Ponadto obszar objęty ograniczeniami, obejmujący obszar zapowietrzony i zagrożony, ustanowiony przez właściwy organ Niemiec w kraju związkowym Hesja w Niemczech należy wymienić w części B załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594.
(29) Ponieważ sytuacja w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń jest w Unii bardzo dynamiczna, przy wyznaczaniu tych nowych obszarów objętych ograniczeniami wzięto pod uwagę sytuację epidemiologiczną na otaczających je obszarach.
(30) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń ważne jest, aby zmiany, które mają zostać wprowadzone niniejszym rozporządzeniem w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stały się skuteczne tak szybko, jak jest to możliwe.
(31) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 lipca 2024 r.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1994 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1994 zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 ustanawiającego szczególne środki zwalczania afrykańskiego pomoru świń |
| Data aktu: | 16/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 18/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 19/07/2024 |