uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 7,
po konsultacji z państwami członkowskimi,
Kontrola wyrywkowa producentów unijnych
Kontrola wyrywkowa importerów
Kontrola wyrywkowa producentów eksportujących w ChRL
Producent unijny
Producenci eksportujący w ChRL
Użytkownicy
3.2.1. Istnienie znaczących zakłóceń
3.2.2. Znaczące zakłócenia wpływające na ceny i koszty krajowe w ChRL.
3.2.3. Znaczące zakłócenia zgodnie z art. 2 ust. 6a lit. b) tiret pierwsze rozporządzenia podstawowego: rynek jest w znacznej mierze obsługiwany przez przedsiębiorstwa będące własnością władz kraju wywozu lub będące pod kontrolą lub politycznym nadzorem tych władz lub też działające zgodnie ze wskazówkami tych władz
3.2.4. Znaczące zakłócenia zgodnie z art. 2 ust. 6a lit. b) tiret drugie rozporządzenia podstawowego: obecność przedstawicieli państwa w przedsiębiorstwach umożliwia ingerowanie w ceny lub koszty
3.2.5. Znaczące zakłócenia zgodnie z art. 2 ust. 6a lit. b) tiret trzecie rozporządzenia podstawowego: polityka publiczna lub działania publiczne, które faworyzują dostawców krajowych lub w inny sposób wpływają na działanie sił rynkowych
3.2.6. Znaczące zakłócenia zgodnie z art. 2 ust. 6a lit. b) tiret czwarte rozporządzenia podstawowego: brak, dyskryminujące stosowanie bądź niedostateczne egzekwowanie przepisów dotyczących upadłości, prawa spółek czy prawa rzeczowego
3.2.7. Znaczące zakłócenia zgodnie z art. 2 ust. 6a lit. b) tiret piąte rozporządzenia podstawowego: zniekształcone koszty wynagrodzeń
3.2.8. Znaczące zakłócenia zgodnie z art. 2 ust. 6a lit. b) tiret szóste rozporządzenia podstawowego: dostęp do finansowania uzyskuje się dzięki instytucjom, które wdrażają cele polityki publicznej lub w inny sposób nie działają niezależnie od państwa
3.2.9. Systemowy charakter opisanych zakłóceń
3.2.10. Argumenty zainteresowanych stron
3.2.11. Wniosek
3.3.1. Uwagi ogólne
3.3.2. Poziom rozwoju gospodarczego podobny do poziomu ChRL
3.3.3. Wytwarzanie produktów należących do tej samej kategorii ogólnej lub tego samego sektora
3.3.4. Odpowiednie łatwo dostępne dane w potencjalnych reprezentatywnych krajach
3.3.5. Poziom ochrony socjalnej i ochrony środowiska
3.3.6. Wniosek
3.4.1. Czynniki produkcji
Tabela 1
| Czynnik produkcji | Kod towaru | Źródło danych | Wartość (CNY) | Jednostka miary |
| Główne surowce | ||||
| Kukurydza |
1005 90 11/1005 90 0090 |
GTA | 2,138 | kg |
| Kukurydza ekologiczna |
1005 90 11/1005 90 0090 |
Wartość GTA +20 % 88 | 2,565 | kg |
| Skrobia kukurydziana | 1108 12 0000 | GTA | 6,294 | kg |
| Ekologiczna skrobia kukurydziana | 1108 12 0000 | Wartość GTA +20 % 89 | 7,553 | kg |
| Glukoza/monohydrat glukozy |
1702 30 10/1702 30 0000 |
GTA | 7,448 | kg |
| Materiały pomocnicze | ||||
| Drożdże aktywne | 2102 10 0000 | GTA | 22,889 | kg |
| Drożdże nieaktywne 90 | 2102 20 11 | GTA | 49,569 | kg |
| Cytrynian amonu | 2918 15 0000 | GTA | 17,525 | kg |
| Roztwór amonowy 91 | 28141000 | GTA | 4,798 | kg |
| Siarczan amonu 92 | 3102 2100 | GTA | 1,65 | kg |
| Amylaza/a-amylaza/enzym scukrzający/celulaza | 3507 90 9000 | GTA | 97,257 | kg |
| Węgiel aktywny w dowolnej postaci | 3802 10 0000 | GTA | 25,351 | kg |
| Polidimetylosiloksan (substancja przeciwpieniąca) | 3910 0000 | GTA | 72,375 | kg |
| Węglan magnezu | 25191000 | GTA | 14,757 | kg |
| Siarczan magnezu | 2833 21 00 | GTA | 9,751 | kg |
| Kwas cytrynowy | 2918 14 0000 | GTA | 15,282 | kg |
| Sól 93 | 2501 0000 | GTA | 0,474 | kg |
| Substancja słodząca z owoców Monk Fruit | 2938 90 9090 | GTA | 500,721 | kg |
| Stewia | 2938 90 9090 | GTA | 500,721 | kg |
| Siła robocza | ||||
| Siła robocza | [nie dot.] | MOP | 18 | Godzina pracy |
| Energia | ||||
| Gaz ziemny | [nie dot.] | https://www.globalpetrol- prices.com/natural_gas_- prices/ | 3,85 RMB/m3 (na podstawie 0,3658/ kWh, przelicznik 10,55 kWh na m3 gazu) (lub 5364,43 za tonę) | Metr sześcienny |
| Energia elektryczna | [nie dot.] | https://www.enel.com.co/ es/personas/tarifas-ener- gia-enel-distribu- cion.html. | 1,3646 RMB/kWh | kWh |
| Para wodna | [nie dot.] | https://www.globalpetrol- prices.com/natural_gas_- prices/ | 263,55 RMB (na podstawie ceny 1 m3 gazu do wytworzenia 1 tony pary wodnej) | Metr sześcienny gazu potrzebnego do produkcji pary wodnej |
| Woda | [nie dot.] | https://www.acueduc- to.com.co | 16,93 RMB | Metr sześcienny |
| Produkty uboczne/odpady | ||||
| Drożdże | 2102 10 0000 | GTA | 1-4 94 | kg |
| Pozostałości po filtracji (białko) przeznaczone na paszę | 2308 0000 | GTA | 1,363 | kg |
| Roztwór macierzysty erytrytolu | 2905 4900 | GTA | 0,1 | kg |
| Woda do namaczania kukurydzy/zarodki kukurydzy/włókno z kukurydzy | 23031000 | GTA | 5,049 | kg |
| Białko płynne/białko w proszku | 2308 0000 | GTA | 1,363 | Kg |
pkt(;;3)(189) Po wydaniu drugiej noty wykaz czynników produkcji został jeszcze skrócony ze względu na brak w GTA cen importowych stosowanych wobec Kolumbii. Dlatego ich wartości dodano do wartości materiałów zużywalnych:
3.4.2. Surowce
3.4.3. Produkty uboczne
3.4.4. Siła robocza
3.4.5. Energia elektryczna
3.4.6. Gaz ziemny
3.4.7. Para wodna
3.4.8. Woda
3.4.9. Pośrednie koszty produkcji, koszty sprzedaży, koszty ogólne i administracyjne oraz zysk
| Przedsiębiorstwo | Tymczasowy margines dumpingu |
| Baolingbao Biology Co., Ltd. | 31,9 % |
| Dongxiao Biotechnology Co., Ltd. | 76,9 % |
| Sanyuan Biotechnology Co., Ltd. | 187,5 % |
| Pozostałe przedsiębiorstwa współpracujące | 162,0% |
| Wszystkie pozostałe przedsiębiorstwa | 235,6 % |
Tabela 2
Konsumpcja w Unii (w tonach)
| 2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
| Całkowita konsumpcja w Unii | [14 000- 16 800] | [19 460- 23 350] | [16 240-19 500] | [15 400- 18 480] |
| Indeks | 100 | 139 | 116 | 110 |
| Źródło: Odpowiedzi znanego producenta unijnego na pytania zawarte w kwestionariuszu, informacje dostarczone przez skarżącego | ||||
4.3.1. Wielkość i udział w rynku przywozu z państwa, którego dotyczy postępowanie
Tabela 3
Wielkość przywozu (w tonach) i udział w rynku
| 2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
| Wielkość przywozu z ChRL (w tonach) | 9 660 | 14 546 | 11 922 | 13 168 |
| Indeks | 100 | 151 | 123 | 136 |
| Udział w rynku (w %) | [62 - 70] | [67-76] | [66-74] | [77-87] |
| Indeks | 100 | 108 | 106 | 124 |
| Źródło: Specjalistyczne dane rynkowe, odpowiedzi współpracujących producentów eksportujących na pytania dotyczące kontroli wyrywkowej i zawarte w kwestionariuszu. | ||||
4.3.2. Ceny przywozu z państwa, którego dotyczy postępowanie, oraz podcięcie cenowe
Tabela 4
Ceny importowe (w EUR/tonę)
| 2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
| Ceny przywozu z ChRL | 1 856 | 2 453 | 1 938 | 1 572 |
| Indeks | 100 | 132 | 104 | 85 |
| Źródło: Specjalistyczne dane rynkowe, odpowiedzi współpracujących producentów eksportujących na pytania dotyczące kontroli wyrywkowej i zawarte w kwestionariuszu. | ||||
4.4.1. Uwagi ogólne
4.4.2. Wskaźniki makroekonomiczne
4.4.2.1. Produkcja, moce produkcyjne i wykorzystanie mocy produkcyjnych
Tabela 5
Produkcja, moce produkcyjne i wykorzystanie mocy produkcyjnych
| 2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
| Wielkość produkcji (w tonach) | [9 700- 11 700] | [13 500- 16 300] | [11 060-13 340] | [1 940- 2 340] |
| Indeks | 100 | 139 | 114 | 20 |
| Moce produkcyjne (w tonach) | [11 700- 14 100] | [13 500- 16 300] | [18 430- 22 230] | [18 430- 22 230] |
| Indeks | 100 | 116 | 160 | 160 |
| Wykorzystanie mocy produkcyjnych | 83 % | 100% | 60% | 10% |
| Indeks | 100 | 120 | 75 | 12 |
| Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. | ||||
4.4.2.2. Wielkość sprzedaży i udział w rynku (266) Wielkość sprzedaży i udział przemysłu Unii w rynku kształtowały się w okresie badanym następująco:
Tabela 6
Wielkość sprzedaży i udział w rynku
| 2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
| Wielkość sprzedaży na rynku unijnym (w tonach) | [4 200- 5 200] | [5 000-6 200] | [4 115 - 5 095] | [2 440-3 020] |
| Indeks | 100 | 119 | 98 | 58 |
| Udział w rynku (w %) | [28-36] | [24-31] | [24-31] | [15-20] |
| Indeks | 100 | 85 | 84 | 55 |
| Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. | ||||
4.4.2.3. Wzrost
4.4.2.4. Zatrudnienie i wydajność
Tabela 7
Zatrudnienie i wydajność
| 2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
| Liczba pracowników (EPC) | [28-36] | [26-34] | [27-35] | [25-32] |
| Indeks | 100 | 94 | 98 | 88 |
| Wydajność (w tonach/EPC) | [340-410] | [500-610] | [400-480] | [75-90] |
| Indeks | 100 | 149 | 117 | 22 |
| Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. | ||||
4.4.2.5. Wielkość marginesu dumpingu i poprawa sytuacji po wcześniejszym dumpingu
4.4.3. Wskaźniki mikroekonomiczne
4.4.3.1. Ceny i czynniki wpływające na ceny
Tabela 8
Ceny sprzedaży w Unii
| 2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
| Średnia jednostkowa cena sprzedaży w Unii na rynku całkowitym (w EUR/t) | [2 650-3 180] | [2 700-3 240] | [3 260-3 910] | [3 310-3 980] |
| Indeks | 100 | 102 | 123 | 125 |
| Jednostkowy koszt produkcji (w EUR/t) | [1 800-2 160] | [1 730-2 070] | [2 750-3 300] | [6 300-7 560] |
| Indeks | 100 | 96 | 153 | 350 |
| Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. | ||||
4.4.3.2. Koszty pracy
Tabela 9
Średnie koszty pracy na pracownika
| 2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
| Średnie koszty pracy na pracownika (w EUR) | [77000-87000] | [76 200-86 100] | [83 900-94 800] | [81 600-92 200] |
| Indeks | 100 | 99 | 109 | 106 |
| Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. | ||||
4.4.3.3. Zapasy
Tabela 10
Zapasy
| 2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
| Stan zapasów na koniec okresu sprawozdawczego (w tonach) | [970-1 170] | [1 300-1 570] | [1 700-2 050] | [850-1 030] |
| Indeks | 100 | 134 | 175 | 88 |
| Stan zapasów na koniec okresu sprawozdawczego jako odsetek produkcji (%) | 10-12 | 10-12 | 15-18 | 45-54 |
| Indeks | 100 | 96 | 153 | 449 |
| Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. | ||||
4.4.3.4. Rentowność, przepływy środków pieniężnych, inwestycje, zwrot z inwestycji i zdolność do pozyskania kapitału
Tabela 11
Rentowność, przepływy środków pieniężnych, inwestycje i zwrot z inwestycji
| 2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
| Rentowność sprzedaży klientom niepowiązanym w Unii (w % obrotu ze sprzedaży) | [12-15] | [15-18] | [7-10] | [od - 38 do - 45] |
| Indeks | 100 | 120 | 64 | - 304 |
| Przepływy środków pieniężnych (w tys. EUR) | [9 500-10 000] | [9 800-10 300] | [2 300-2 600] | [od - 4 100 do - 4 600] |
| Indeks | 100 | 103 | 26 | - 46 |
| Inwestycje (w tys. EUR) | [4 800-5 800] | [480-580] | [21 500-26 000] | [2 400-2 900] |
| Indeks | 100 | 10 | 449 | 51 |
| Zwrot z inwestycji (w %) | 50-60 | 70-80 | 6-7 | [od - 30 do - 35] |
| Indeks | 100 | 134 | 12 | - 55 |
| Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. | ||||
4.4.4. Wnioski dotyczące szkody
5.2.1. Przywóz z państw trzecich
Tabela 12
Przywóz z państw trzecich
| Państwo | 2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
| Stany Zjednoczone | Wielkość sprzedaży (w tonach) | [375-470] | [360-450] | [505-635] | [170-210] |
| Indeks | 100 | 96 | 135 | 45 | |
| Udział w rynku (w %) | [3-4] | [2-3] | [4-5] | [1-2] | |
| Średnia cena (EUR/t) | [2 600-3 100] | [3 460-4 120] | [3 900-4 650] | [3 460-4 120] | |
| Indeks | 100 | 133 | 150 | 133 | |
| Źródło: Specjalistyczne dane rynkowe. | |||||
5.2.2. Wyniki wywozu przemysłu Unii
Tabela 13
Wyniki wywozu objętych próbą producentów unijnych
| 2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
| Wielkość wywozu (tony) | [5 600-7 000] | [7 200-9 000] | [5 800-7 200] | [780-980] |
| Indeks | 100 | 129 | 103 | 14 |
| Średnia cena (w EUR/t) | [2 350-2 750] | [2 300-2 700] | [3 000-3 500] | [3 050-3 580] |
| Indeks | 100 | 98 | 128 | 130 |
| Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. | ||||
5.2.3. Wzrost kosztów surowców i cen energii
5.2.4. Inne czynniki
| Przedsiębiorstwo | Margines dumpingu (%) | Margines szkody (%) |
| Baolingbao Biology Co. Ltd | 31,9 | 86,8 |
| Dongxiao Biotechnology Co. Ltd | 76,9 | 169,2 |
| Sanyuan Biotechnology Co. Ltd | 187,5 | 156,7 |
| Pozostałe przedsiębiorstwa współpracujące | 162,0 | 152,9 |
| Cały pozostały przywóz pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej | 235,6 | 316,3 |
| Przedsiębiorstwo | Tymczasowe cło antydumpingowe |
| Baolingbao Biology Co., Ltd. | 31,9 % |
| Dongxiao Biotechnology Co., Ltd. | 76,9 % |
| Sanyuan Biotechnology Co., Ltd. | 156,7% |
| Pozostałe przedsiębiorstwa współpracujące | 152,9 % |
| Cały pozostały przywóz pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej | 235,6 % |
| Przedsiębiorstwo | Tymczasowa stawka cła antydumpingowego (w %) |
| Baolingbao Biology Co., Ltd. | 31,9 |
| Dongxiao Biotechnology Co., Ltd. | 76,9 |
| Sanyuan Biotechnology Co., Ltd. | 156,7 |
| Pozostałe przedsiębiorstwa współpracujące | 152,9 |
| Cały pozostały przywóz pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej | 235,6 |
| Przedsiębiorstwo | Tymczasowa stawka cła antydumpingowego (w %) | Dodatkowy kod TARIC |
| Baolingbao Biology Co., Ltd. | 31,9 | 89BG |
| Dongxiao Biotechnology Co., Ltd. | 76,9 | 89BH |
| Sanyuan Biotechnology Co., Ltd. | 156,7 | 89BI |
| Pozostałe przedsiębiorstwa współpracujące wymienione w załączniku | 152,9 | |
| Cały pozostały przywóz pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej | 235,6 | C999 |
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 1. stosuje się przez okres sześciu miesięcy.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 lipca 2024 r.
WSPÓŁPRACUJĄCY PRODUCENCI EKSPORTUJĄCY W CHRL NIEOBJĘCI PRÓBĄ
| Nazwa | Dodatkowy kod TARIC |
| Shandong Xiangchi Jianyuan Bio-Tech Co., Ltd. | 89BJ |
| Yusweet Co., Ltd. | 89BK |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1959 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1959 nakładające tymczasowe cło antydumpingowe na przywóz erytrytolu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej |
| Data aktu: | 17/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 19/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 20/07/2024 |








