Decyzja wykonawcza 2024/1888 w sprawie projektu transgranicznego Sekwana-Skalda w ramach korytarzy sieci bazowej Morze Północne-Morze Śródziemne i Atlantyk oraz uchylenia decyzji wykonawczej (UE) 2019/1118

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1888
z dnia 10 lipca 2024 r.
w sprawie projektu transgranicznego Sekwana-Skalda w ramach korytarzy sieci bazowej "Morze Północne-Morze Śródziemne" i "Atlantyk" oraz uchylenia decyzji wykonawczej (UE) 2019/1118

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 4754)

(Jedynie teksty w języku francuskim i niderlandzkim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE 1 , w szczególności jego art. 47 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dekarbonizacja transportu jest jednym z kluczowych celów polityki Unii. W komunikacie "Europejski Zielony Ład" 2  z dnia 11 grudnia 2019 r. Komisja potwierdziła i wzmocniła ambicje Unii w zakresie walki ze zmianą klimatu. W tym kontekście wspieranie transportu wodnego śródlądowego w celu zapewnienia przepływu towarów i pasażerów, jak określono w strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności 3 , jest ważną polityką transportową Unii i wieloletnim priorytetem w procesie wdrażania sieci TEN-T.

(2) Po zakończeniu budowy sieci Sekwana-Skalda dorzecze Sekwany będzie bezpośrednio połączone ciągłą, wysoko- przepustową śródlądową drogą wodną z dorzeczem Skaldy na północy Francji, Belgii i Niderlandów, a następnie z innymi ważnymi europejskimi basenami wodnymi, takimi jak Ren i Moza. Pozwoli to na stworzenie ciągłej, skutecznej i spójnej sieci śródlądowych dróg wodnych o wysokiej przepustowości łączącej liczne porty morskie i śródlądowe tego poszerzonego europejskiego regionu transgranicznego.

(3) Łącząc Francję, Belgię, Niderlandy i - z dalej położonych obszarów - Niemcy, sieć Sekwana-Skalda ma wyraźny wymiar transgraniczny.

(4) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 4  sieć Sekwana-Skalda i powiązane dorzecza Sekwany, Skaldy i Mozy to wstępnie zidentyfikowane połączenia transgraniczne w korytarzu sieci bazowej Morze Północne-Morze Śródziemne, a odcinek Hawr-Paryż znajduje się w korytarzu sieci bazowej Atlantyk. W deklaracji w sprawie realizacji korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Północne-Morze Śródziemne (deklaracja tallińska) z dnia 17 października 2013 r., podpisanej przez belgijskiego, niderlandzkiego i francuskiego ministra transportu oraz przez komisarza ds. transportu, dodatkowo podkreślono zaangażowanie zainteresowanych stron w jego realizację. Ponadto w planach prac nad korytarzem sieci bazowej Morze Północne-Morze Śródziemne położono nacisk na konieczność ukończenia projektu Sekwana-Skalda, który jest podstawą utworzenia w pełni funkcjonalnego, multi- modalnego korytarza transportowego.

(5) Jednym z głównych celów projektu jest zapewnienie, aby główne trasy sieci Sekwana-Skalda posiadały co najmniej klasę Va ECMT, oraz zagwarantowanie dobrych warunków żeglugowych.

(6) Wszystkie elementy składowe projektu Sekwana-Skalda są niezbędne do jego ukończenia. Jednym z głównych brakujących połączeń jest kanał Sekwana-Europa Północna, bez którego ukończenie sieci Sekwana-Skalda nie jest możliwe.

(7) Projekt Sekwana-Skalda jest złożonym projektem transgranicznym z udziałem Belgii (regionów Flandrii i Walonii) i Francji oraz obejmującym prace mające na celu zarówno stworzenie nowej infrastruktury, jak i ulepszenie infrastruktury już istniejącej przy minimalnym wpływie na żeglugę. Istotnym wyzwaniem jest zatem odpowiednia koordynacja. W celu wsparcia skoordynowanej i terminowej realizacji projektu należy przyjąć przepisy zawierające opis niezbędnych działań oraz harmonogram ich wdrożenia. Przyczyniłoby się to do osiągnięcia celów w zakresie przesunięcia transgranicznego i międzygałęziowego, określonych w planach prac dotyczących korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Śródziemne, jak również do ukończenia projektu Sekwana-Skalda w najwcześniejszym możliwym terminie, a w każdym razie najpóźniej do 2030 r.

(8) Jasne określenie niezbędnych działań mających na celu dalsze wdrażanie i ukończenie projektu Sekwana-Skalda oraz harmonogramu ich realizacji jest ważne także z punktu widzenia planowania i pełnej optymalizacji dostępności funduszy europejskich, krajowych i regionalnych, jak również finansowania prywatnego. Współfinansowanie unijne wywiera efekt mnożnikowy na krajowy i regionalny proces decyzyjny dotyczący realizacji działań.

(9) Belgia (regiony Flandrii i Walonii) oraz Francja przeprowadziły już istotne prace (badania i prace infrastrukturalne) przyczyniające się do realizacji projektu Sekwana-Skalda. Większość z nich była współfinansowana przez Unię w ramach różnych programów finansowania. Działania realizowane są obecnie na podstawie wszystkich odnośnych umów o udzielenie dotacji w ramach instrumentu "Łącząc Europę", podpisywanych od 2014 r.

(10) Od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1118 5  realizacja projektu Sekwana-Skalda weszła wyraźnie w nową ważną i bardzo widoczną fazę, gdy zakończono główne analizy. Prowadzone prace obejmują liczne lokalizacje, w tym sektor 1 kanału Sekwana-Europa Północna, odbudowę jazów oraz modernizację śluz na górnej i dolnej Sekwanie, a także na transgranicznej rzece Lys.

(11) Główne dotychczasowe osiągnięcia obejmują m.in.: (i) podwyższenie klasy toru górnej Skaldy w Walonii do ECMT Va od stycznia 2020 r., w tym modernizację przepływu przez Tournai do klasy toru ECMT Va (w jednym kierunku); (ii) oddanie do użytku od sierpnia 2020 r. nowych śluz klasy ECMT Vb w St-Baafs-Vijve i Harelbeke, co usprawniło żeglugę na Lys, stanowiącej część szlaku Sekwana-Skalda we Flandrii; (iii) ponowne otwarcie w listopadzie 2023 r. transgranicznego kanału Condé-Pommeroeul z klasą ECMT Va.

(12) Zgodnie z art. 5 decyzji wykonawczej (UE) 2019/1118 dokonano przeglądu w celu aktualizacji harmonogramu realizacji pozostałych działań.

(13) Transgraniczny wymiar projektu wymaga stworzenia specjalnych struktur zarządzania. Belgia (regiony Flandrii i Walonii) i Francja od lat ściśle ze sobą współpracują, zwłaszcza w ramach międzyrządowej komisji ds. przygotowania i ukończenia projektu Sekwana-Skalda ustanowionej we wrześniu 2009 r. Ta międzyrządowa komisja działa przy wsparciu operacyjnym ze strony ugrupowania interesów gospodarczych Sekwana-Skalda (EUIG Sekwana- Skalda) zrzeszającego Voies Navigables de France (VNF), Société du Canal Seine-Nord Europe (SCSNE), Służbę Cywilną Walonii (SPW) oraz De Vlaamse Waterweg NV. Société du Canal Seine-Nord Europe, które odpowiada za budowę kanału Sekwana-Północ, utworzono w maju 2017 r. Te specjalne podmioty stanowią zintegrowaną strukturę zarządzania, która nadzoruje i koordynuje ukończenie projektu Sekwana-Skalda. Koordynator europejski ds. korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Śródziemne oraz przedstawiciel Komisji powinni regularnie uczestniczyć w posiedzeniach międzyrządowej komisji oraz EUIG Sekwana-Skalda w charakterze obserwatorów. Ponadto koordynator europejski i przedstawiciel Komisji powinni uczestniczyć w posiedzeniach rady nadzorczej (conseil de surveillance) SCSNE w charakterze obserwatorów.

(14) W celu monitorowania postępów w realizacji projektu państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji regularne sprawozdania dotyczące tej kwestii i odcinków znajdujących się na ich terytoriach, a także powiadamiać o wszelkich odnotowanych opóźnieniach. 27 stycznia 2022 r. Komisja Międzyrządowa przedstawiła sprawozdanie na temat stanu realizacji. Sprawozdanie to zawiera również informacje na temat postępów prac wraz z niezbędnymi wnioskami dotyczącymi dostosowania i dopracowania ogólnego harmonogramu. Ze względu na istotny wpływ pandemii koronawirusa w latach 2020-2022 na warunki realizacji projektu dokonano przede wszystkim dostosowania harmonogramu określonego w art. 2.

(15) Harmonogram realizacji określony w niniejszej decyzji powinien pozostawać bez uszczerbku dla spełnienia wymogów zawartych w prawie międzynarodowym i prawie Unii, w tym w przepisach o ochronie środowiska i zdrowia ludzkiego. Harmonogram ten powinien umożliwiać planowanie i pełną optymalizację dostępności finansowania, nie przesądzając o zobowiązaniach finansowych państwa członkowskiego lub Unii.

(16) Zainteresowane państwa członkowskie powinny przestrzegać unijnych przepisów dotyczących ochrony środowiska, w szczególności przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE 6  w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/42/WE 7  w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE w sprawie ochrony dzikiego ptactwa 8 , dyrektywy Rady 92/43/EWG 9  w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE 10  ustanawiającej ramy polityki Wspólnoty w dziedzinie wody.

(17) Bez uszczerbku dla przepisów art. 47 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1315/2013 w niniejszej decyzji należy przewidzieć klauzulę przeglądową.

(18) Ponieważ działania niezbędne do dokończenia projektu transgranicznego Sekwana-Skalda są obecnie określone w niniejszej decyzji, należy uchylić decyzję wykonawczą (UE) 2019/1118.

(19) Środki przewidziane w niniejszej decyzji zostały zatwierdzone przez Belgię i Francję.

(20) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszej decyzji określa się opis działań oraz harmonogram realizacji projektu transgranicznego Sekwana-Skalda, a także ustanawia się powiązane przepisy dotyczące zarządzania.

Artykuł  2

Działania i harmonogram

Belgia i Francja zapewniają terminową realizację następujących działań:

a)
Górna Sekwana, od Nogent-sur-Seine do Paryża: poprawa warunków żeglugowych do grudnia 2030 r.
poprawa warunków żeglugowych, w tym odbudowa jazów (Beaulieu, Livon, Vives-Eaux) do grudnia 2028 r., renowacja śluz (m.in. w Evry i Vigneux) oraz wydłużenie i pogłębienie śluzy w Ablon do grudnia 2029 r.;
ustanowienie systemu zdalnego sterowania śluz i jazów, do grudnia 2027 r.;
poprawa infrastruktury żeglugowej i usług świadczonych na rzecz użytkowników, do grudnia 2027 r.;
zakończenie analiz przygotowawczych do grudnia 2025 r., prace przygotowawcze mające na celu podwyższenie klasy ECMT odcinka między Bray-sur-Seine a Nogent-sur-Seine (28 km, w tym budowa nowego kanału o długości 10 km) do Va do grudnia 2028 r. oraz rozpoczęcie głównych prac do grudnia 2030 r.;
b)
Seine-Aval, od Suresnes do Hawru: modernizacja i poprawa warunków żeglugowych do grudnia 2027 r.
renowacja śluz (m.in. w Méricourt, Bougival, Suresnes, Andrésy, Notre-Dame-de-la-Garenne, Amfreville) oraz przedłużenie jednej ze śluz w Méricourt, do grudnia 2026 r.;
modernizacja jazów (Port-Mort, Poses, Méricourt, Bougival, Suresnes, Andrésy, Denouval) do grudnia 2027 r., w tym wzmocnienie wału w Croissy-sur-Seine do grudnia 2025 r.;
ustanowienie systemu zdalnego sterowania śluz i jazów, do grudnia 2027 r.;
poprawa infrastruktury żeglugowej i usług świadczonych na rzecz użytkowników, do grudnia 2027 r.;
budowa kładki dla pieszych w Poses-Amfreville, do grudnia 2026 r.;
c)
Oise, od Conflans-Sainte-Honorine do Compiègne: podwyższenie klasy ECMT do Vb i poprawa warunków żeglugowych, do grudnia 2028 r.
podwyższenie klasy ECMT rzeki Oise do Vb między Creil a Compiègne (MAGEO: pogłębienie, przebudowa nabrzeża i zabezpieczenie podpór mostowych, utworzenie obiektu kompensacji hydraulicznej w Verneuil i elementów środowiskowych) do grudnia 2028 r.;
odbudowa mostu w Mours, do grudnia 2028 r.,
ustanowienie systemu zdalnego sterowania śluz i jazów, do grudnia 2027 r.;
d)
kanał Sekwana-Europa Północna, od Compiègne do Aubencheul-au-Bac: budowa i oddanie do użytku w ramach klasy ECMT Vb oraz umożliwienie transportu trzech warstw kontenerów, do grudnia 2030 r.
1)
sektor 1 od Compiègne do Passel (18,6 km), w tym budowa śluzy w Montmacq:
zakończenie prac do grudnia 2029 r.;
oddanie do użytku odcinka drogi wodnej do czerwca 2030 r.;
2)
sektor 2 od Passel do Allaines (46 km), przebiegający przez 33 gminy, sektor 3 od Allaines do Etricourt-Manan- court (15 km), przebiegający przez 3 gminy, i sektor 4 od Etricourt-Manancourt do Aubencheul-au-Bac (28 km), przebiegający przez 11 gmin, w tym budowa śluz w Noyon, Catigny, Allaines, Marquion-Bourlon, Oisy- Le-Verger i śluzy na skrzyżowaniu z Canal du Nord na południe od śluzy w Allaines), zbiornika w Louette oraz mostu kanałowego (pont-canal) o długości 1,33 km, przecinającego dolinę Sommy:
jednolite pozwolenie środowiskowe do sierpnia 2024 r.;
rozpoczęcie głównych prac do września 2025 r.;
zakończenie prac do czerwca 2030 r.;
oddanie do użytku odcinka drogi wodnej do grudnia 2030 r.;
e)
oś Dunkierka-Skalda, w tym kanał w Dunkierce, od Valenciennes do Skaldy oraz do doliny Sambry i Mozy, a także rzeka Deule w kierunku Gandawy: w celu stopniowej kalibracji kanału do klasy ECMT Va (w obu kierunkach) i Vb (w jednym kierunku) oraz poprawy warunków nawigacyjnych, do grudnia 2027 r.
1)
na wszystkich odcinkach:
pierwsza faza wstępnych analiz dotyczących zwiększenia wydajności śluz (poprzez ich poszerzenie lub wydłużenie), do czerwca 2025 r.;
ustanowienie systemu zdalnego sterowania śluz do grudnia 2025 r.;
przeprowadzenie analiz określających środki dostosowujące wysokość obiektów inżynieryjnych na osi Dunkierka-Escaut na potrzeby przepływu statków przewożących trzy warstwy kontenerów, do września 2027 r.;
stopniowe zabezpieczenie warunków żeglugowych dla statków klasy Va ECMT, do grudnia 2027 r.;
2)
odcinek od Arleux do Deulemont:
podwyższenie klasy ECMT rzeki Deule do Va (w obu kierunkach) i Vb (w jednym kierunku), do czerwca 2024 r.;
wydłużenie śluzy w Quesnoy-sur-Deule, do grudnia 2026 r.;
3)
odcinek od Bauvin do Dunkierki:
ochrona linii brzegowej kanału Neufossé (fazy 1 i 2), do grudnia 2026 r., oraz ochrona linii brzegowej i renowacja linii wodnej w kanałach odprowadzających wodę w Fontinettes, do grudnia 2027 r.;
analizy dotyczące renowacji dolnej części koryta i stałego podłoża śluzy w Fontinettes, do grudnia 2030 r.;
f)
dolina Sambry i Mozy, od Pommerreul do Namur: podwyższenie klasy ECMT do Va, do grudnia 2030 r.;
na wszystkich odcinkach: ustanowienie systemu zdalnego sterowania jazów i śluz, do grudnia 2030 r.
1)
odcinek od Pommerreul do Seneffe: podwyższenie klasy ECMT do Va, w tym dostosowanie kanału Nimy-Bla- ton-Péronnes i budowa śluzy w Obourg (klasa ECMT Va) obok istniejącej śluzy (klasa ECMT IV), zakończenie prac do grudnia 2030 r.;
2)
odcinek od Seneffe do Charleroi: podwyższenie klasy ECMT do Va oraz budowa nowych śluz odpowiednio w Marchienne, Gosselies i Viesville (klasa ECMT Va) obok istniejących śluz (klasa ECMT IV), ukończenie do grudnia 2030 r.;
3)
odcinek od Charleroi do Namur:
poprawa możliwości przepływania i warunków żeglugowych, zakończenie analiz do grudnia 2024 r. i zakończenie prac do 2030 r.;
g)
Górna Skalda:
1)
w regionie Walonii (Belgia): zwiększenie przepustowości dzięki podwojeniu śluz i zabezpieczenie okolic śluz poprzez dostosowanie śluz w Herinnes i Kain, zakończenie analiz do grudnia 2026 r. i zakończenie prac do grudnia 2030 r.;
2)
w regionie Flandrii (Belgia): zakończenie analiz dotyczących podwyższenia klasy ECMT śluz do Vb do czerwca 2024 r. oraz przygotowanie technicznego i finansowego planu wdrażania do czerwca 2025 r.;
h)
Lys: podwyższenie klasy ECMT do Vb (w jednym kierunku) i Va (w obu kierunkach) oraz umożliwienie transportu 3 warstw kontenerów, do grudnia 2030 r., w tym:
1)
w regionie Flandrii (Belgia), między Gandawą a Wervik:
dostosowanie do klasy ECMT Vb, w tym podwyższenie mostów w celu umożliwienia transportu 3 warstw kontenerów:
na odcinku Deinze-St-Baafs-Vijve do grudnia 2026 r.;
na odcinku St-Baafs-Vijve-Harelbeke do grudnia 2028 r.;
na odcinkach Harelbeke-Menen i Menen-Wervik do grudnia 2030 r.;
2)
w regionie Walonii (Belgia), w gminie Comines: zabezpieczenie żeglugi, zwłaszcza poprzez modernizację jazu i śluzy w Comines, do grudnia 2030 r.;
3)
we Francji, między Deulemont a Comines: podwyższenie klasy ECMT do Vb, do grudnia 2025 r.;
i)
sieć łącząca we Flandrii:
1)
analizy dotyczące modernizacji odcinków śródlądowej drogi wodnej we Flandrii zapewniających bezpośrednie połączenie z głównym połączeniem Sekwana-Skalda, do grudnia 2024 r.:
podwyższenie klasy ECMT do Va w przypadku połączeń z portami morskimi w Zeebrugge (kanał Gan- dawa-Brugia) oraz w Antwerpii (Górna Skalda) - umożliwiające transport 3 warstw kontenerów, do grudnia 2024 r.;
podwyższenie klasy ECMT kanałów Roulers-Lys oraz Bossuit-Kortrijk do Va, do grudnia 2024 r.;
2)
przygotowanie technicznego i finansowego planu wdrażania, w tym szczegółowej oceny priorytetów na potrzeby niezbędnych modernizacji powyższych odcinków, do grudnia 2025 r.;
j)
sieć łącząca w Walonii: od Peronnes do Pommeroeul, na kanale Nimy-Blaton-Peronnes: przeprowadzenie analiz dotyczących w szczególności podwyższenia klasy ECMT do pełnowartościowej klasy IV, do grudnia 2030 r., oraz przygotowanie technicznego i finansowego planu wdrażania dotyczącego niezbędnych modernizacji, do grudnia 2030 r.;
k)
Seneffe-Antwerpia:
1)
na odcinkach we Flandrii i w Walonii: przeprowadzenie analiz dotyczących w szczególności podwyższenia klasy ECMT do pełnowartościowej klasy IV, do grudnia 2024 r., oraz przygotowanie technicznego i finansowego planu wdrażania dotyczącego niezbędnych modernizacji, do grudnia 2025 r.;
2)
na odcinku w Walonii:
modernizacja i zabezpieczenie nachylonej płaszczyzny w Ronquieres i śluzy w Ittre, do grudnia 2030 r.;
ustanowienie systemu zdalnego sterowania śluzy w Ittre, do grudnia 2030 r.;
l)
działania ogólne:
1)
przygotowanie ram polityki skoordynowanej między różnymi stronami w celu promowania pełnego rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych na całej długości sieci Sekwana-Skalda, zgodnie z krajowymi ramami polityki przedłożonymi przez Belgię i Francję w odniesieniu do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE 11 , do grudnia 2024 r., mając na celu ich stopniowe wdrożenie do grudnia 2030 r.;
2)
wdrożenie zintegrowanych i skutecznych usług zarządzania ruchem i transportem transgranicznym na całej długości sieci Sekwana-Skalda, w tym pełnowymiarowe wdrożenie usług informacji rzecznej zgodnie z dyrektywą 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 12 , do grudnia 2028 r.;
3)
rozwój multimodalnych platform logistycznych na sieci Sekwana-Skalda, do grudnia 2030 r.
Artykuł  3

Zarządzanie

1. 
Koordynatora europejskiego ds. korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Śródziemne oraz przedstawiciela Komisji Europejskiej zaprasza się do udziału w posiedzeniach rady nadzorczej spółki (conseil de surveillance) Société du canal Seine-Nord Europe w charakterze obserwatorów.
2. 
Postępy w działaniach określonych w art. 2 należy regularnie omawiać w ramach międzyrządowej komisji ds. przygotowania i ukończenia projektu Sekwana-Skalda oraz w ramach EUIG Sekwana-Skalda. Koordynatora europejskiego ds. korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Śródziemne oraz przedstawiciela Komisji zaprasza się do udziału w charakterze obserwatorów w posiedzeniach międzyrządowej komisji co najmniej dwa razy w roku oraz w posiedzeniach EUIG Sekwana-Skalda co najmniej trzy razy w roku.
Artykuł  4

Sprawozdawczość

Co najmniej raz w roku Belgia i Francja informują Komisję i koordynatora europejskiego ds. korytarza sieci bazowej "Morze Północne-Morze Śródziemne" o postępach w realizacji działań, o których mowa w art. 2, oraz powiadamiają o wszelkich odnotowanych opóźnieniach, określając ich przyczyny i wskazując przedsięwzięte środki naprawcze. W tym celu państwa członkowskie mogą, w stosownych przypadkach, wykorzystywać treść rocznych sprawozdań o stanie działania, które mają być składane zgodnie z umowami o udzielenie dotacji w ramach instrumentu "Łącząc Europę".

Artykuł  5

Przegląd

Najpóźniej do dnia 31 grudnia 2027 r., na wniosek Belgii i Francji, bądź z własnej inicjatywy, oraz z pomocą koordynatora europejskiego ds. korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Śródziemne, Komisja dokonuje przeglądu działań i harmonogramu, o których mowa w art. 2.

Artykuł  6

Uchylenie

Decyzja wykonawcza (UE) 2019/1118 traci moc.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii i do Republiki Francuskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 lipca 2024 r.

1 Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1315/oj.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Europejski Zielony Ład", COM(2019) 640 final.
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości", COM(2020) 789 final.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę" i uchylające rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz.U. L 249 z 14.7.2021, s. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg/2021/1153/oj).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1118 z dnia 27 czerwca 2019 r. w sprawie projektu transgranicznego Sekwana-Skalda w ramach korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Śródziemne oraz korytarza sieci bazowej Atlantyk (Dz.U. L 176, 1.7.2019, p. 61, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2019/1118/oj).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (Dz.U. L 26 z 28.1.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/92/oj).
7 Dyrektywa 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko (Dz.U. L 197 z 21.7.2001, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2001/42/oj).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (Dz.U. L 20 z 26.1.2010, s. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/147/oj).
9 Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1992/43/oj).
10 Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2000/60/oj).
11 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (Dz.U. L 307 z 28.10.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/94/oj).
12 Dyrektywa 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz.U. L 255 z 30.9.2005, s. 152, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/ 2005/44/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1888

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1888 w sprawie projektu transgranicznego Sekwana-Skalda w ramach korytarzy sieci bazowej Morze Północne-Morze Śródziemne i Atlantyk oraz uchylenia decyzji wykonawczej (UE) 2019/1118
Data aktu: 10/07/2024
Data ogłoszenia: 12/07/2024