uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE 1 , w szczególności jego art. 47 lit. d),
(1) W specyfikacjach technicznych i operacyjnych określonych w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2017/224 2 określono, że specyfikacje ogólne usługi komercyjnej ("CS") przewidują dla tej usługi zwiększenie dokładności geolokalizacji ("CS o wysokiej dokładności") i poprawę zdolności uwierzytelniania ("CS uwierzytelniania") oraz dostęp płatny "w zależności od obowiązującej polityki cenowej".
(2) Decyzję wykonawczą (UE) 2017/224 zmieniono decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/321 3 , tak aby móc bezpłatnie oferować usługę CS o wysokiej dokładności i zmaksymalizować publiczne korzyści płynące z programu Galileo.
(3) Nie zdefiniowano ani nie wprowadzono "polityki cenowej", gdyż można się spodziewać, że płatny dostęp do CS uwierzytelniania spowolni rozwój aplikacji niezbędnych do korzystania z tej usługi oraz utrudni rozwijanie działalności gospodarczej opartej na systemach nawigacji satelitarnej, w szczególności w obrębie Unii. Może on również utrudnić penetrację rynków globalnych z uwagi na fakt, że inne systemy nawigacyjne ujawniły plany rozwoju bezpłatnych usług uwierzytelniania sygnału.
(4) Podstawowa infrastruktura niezbędna do świadczenia bezpłatnej usługi uwierzytelniania została już wdrożona. Odmiennie przedstawia się sytuacja w przypadku płatnej usługi uwierzytelniania, która wymagałaby wdrożenia dodatkowej infrastruktury umożliwiającej kontrolowanie dostępu użytkowników do usługi uwierzytelniania i pobieranie opłat.
(5) Pierwotnie płatna usługa uwierzytelniania zakładała - oprócz "podmiotu odpowiedzialnego za eksploatację systemu" - istnienie "dostawcy usługi komercyjnej" odpowiedzialnego za zarządzanie bazą użytkowników usługi uwierzytelniania. Dzięki proponowanej zmianie ten "dostawca usługi komercyjnej" nie jest już potrzebny.
(6) Pierwotnie płatna usługa uwierzytelniania zakładała stosowanie prywatnych kluczy kryptograficznych w odbiorniku
użytkownika końcowego, natomiast proponowana bezpłatna usługa uwierzytelniania opiera się wyłącznie na publicznych kluczach kryptograficznych, dzięki czemu jej stosowanie staje się łatwiejsze dla użytkowników. To uproszczenie odzwierciedlono w zmienionych specyfikacjach technicznych i operacyjnych.
(7) W art. 45 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/696 zdefiniowano usługę uwierzytelniania sygnału, opartą na zaszyfrowanych kodach zawartych w sygnałach, przeznaczoną głównie na potrzeby aplikacji nawigacji satelitarnej do użytku profesjonalnego lub komercyjnego, ale nie określono, czy w przypadku tej usługi należy pobierać opłatę.
(8) Należy również dostosować aspekty dotyczące wprowadzenia usługi, tak aby odzwierciedlić plany wprowadzenia systemu, w tym etap dostarczania sygnałów począwszy od 2024 r. oraz etap świadczenia usług począwszy od 2026 r.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/224.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1882 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/1882 zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2017/224 określającą specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013, w odniesieniu do bezpłatnego świadczenia usługi uwierzytelniania sygnału |
| Data aktu: | 10/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 11/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 31/07/2024 |