uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 5,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W dniu 29 kwietnia 2024 r. Rada upoważniła Komisję do rozpoczęcia negocjacji z Ukrainą w sprawie umowy zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą 1 z dnia 29 czerwca 2022 r. w sprawie transportu drogowego towarów (zwaną dalej "Umową").
(2) Negocjacje w sprawie Umowy między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie drogowego przewozu towarów z dnia 29 czerwca 2022 r. (zwanej dalej "Umową zmieniającą") zakończyły się pomyślnie w dniu 31 maja 2024 r.
(3) Umowa okazała się niezbędna dla Ukrainy, ponieważ wspiera ukraińskie społeczeństwo i gospodarkę, umożliwiając unijnym i ukraińskim przewoźnikom drogowym towarów wykonywanie przewozów towarowych na terytorium ukraińskie, przez terytorium ukraińskie do Unii i w przeciwnym kierunku, wspierając tym samym również korytarze solidarnościowe dla Ukrainy. Skutki Umowy są nadal pozytywne również dla Unii, w szczególności dla wywozu z Unii do Ukrainy.
(4) Ze względu na wyjątkowe i nadzwyczajne okoliczności, które wymagają podpisania i tymczasowego stosowania Umowy zmieniającej, oraz zgodnie z Traktatami, właściwe jest, aby Unia tymczasowo wykonywała stosowną kompetencję dzieloną przyznaną jej na mocy Traktatów. Wszelkie skutki niniejszej decyzji dla podziału kompetencji między Unią a państwami członkowskimi powinny być ściśle ograniczone w czasie. Kompetencja wykonywana przez Unię na podstawie niniejszej decyzji oraz Umowy powinna być zatem wykonywana wyłącznie w okresie obowiązywania Umowy. W związku z tym Unia przestanie wykonywać kompetencję dzieloną wykonywaną w ten sposób, gdy tylko Umowa przestanie obowiązywać. Bez uszczerbku dla innych środków unijnych oraz pod warunkiem zgodności ze środkami unijnymi, kompetencja ta, zgodnie z art. 2 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), będzie następnie ponownie wykonywana przez państwa członkowskie. Ponadto przypomina się, że zgodnie z protokołem w sprawie wykonywania kompetencji dzielonych, załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej i TFUE, zakres wykonywania kompetencji Unii w niniejszej decyzji obejmuje wyłącznie elementy regulowane niniejszą decyzją oraz Umową i nie obejmuje całej dziedziny. Wykonywanie kompetencji Unii poprzez niniejszą decyzję pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Unii i państw członkowskich w stosunku do wszelkich trwających lub przyszłych negocjacji dotyczących umów międzynarodowych z dowolnym państwem trzecim w tej dziedzinie, jak również podpisywania takich umów lub ich zawierania.
(5) Na posiedzeniu Wspólnego Komitetu, które odbyło się w dniu 18 grudnia 2023 r., stwierdzono, że Umowa spełnia swój zamierzony cel i że warunki leżące u podstaw Umowy pozostają w mocy. Na tym samym posiedzeniu Wspólnego Komitetu Strony odnotowały jednak szereg kwestii wynikających ze stosowania i wdrażania Umowy oraz jej ewentualnego wpływu na szczeblu lokalnym na sektor transportu drogowego w Unii. W związku z tym konieczne są ograniczone zmiany w Umowie, aby ułatwić jej egzekwowanie i usprawnić jej wdrażanie.
(6) Aby zarówno Unia, jak i Ukraina mogły nadal czerpać korzyści z pozytywnych skutków Umowy w zakresie ułatwień w transporcie drogowym towarów między Ukrainą a Unią i przez jej terytorium, zmiany do Umowy powinny obejmować przedłużenie jej obowiązywania do dnia 30 czerwca 2025 r., z możliwością jej automatycznego przedłużenia na jeden okres sześciu miesięcy.
(7) Umowa obowiązuje obecnie do dnia 30 czerwca 2024 r. Warunki uzasadniające podpisanie Umowy nadal występują, w szczególności są to poważne zakłócenia, z którymi mierzy się sektor transportu w Ukrainie w związku z rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie. W związku z tym Umowę zmieniającą, która m.in. przewiduje przedłużenie stosowania Umowy, należy podpisać w trybie pilnym w imieniu Unii, z zastrzeżeniem jej zawarcia.
(8) Należy również przewidzieć skład grupy roboczej ad hoc ds. praktycznego wdrażania Umowy, działającej pod zwierzchnictwem Wspólnego Komitetu.
(9) Aby zapewnić ciągłość korzystnych skutków Umowy dla transportu towarów oraz uniknąć zakłóceń w wywozie ukraińskich produktów, Umowę zmieniającą należy stosować tymczasowo zgodnie z jej art. 2 ust. 2, w oczekiwaniu na zakończenie procedur niezbędnych do jej wejścia w życie.
(10) Zgodnie z Traktatami Komisja powinna zapewnić podpisanie Umowy zmieniającej, z zastrzeżeniem jej zawarcia,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1876 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/1876 w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 r. |
| Data aktu: | 20/06/2024 |
| Data ogłoszenia: | 02/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 20/06/2024 |