Decyzja 2024/1854 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu UE-ICAO w odniesieniu do decyzji o przyjęciu załącznika IV dotyczącego budowania zdolności, pomocy technicznej i wsparcia wdrażania do Porozumienia o współpracy między Unią Europejską a Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego określającego ogólne ramy zacieśnionej współpracy

DECYZJA RADY (UE) 2024/1854
z dnia 21 czerwca 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu UE-ICAO w odniesieniu do decyzji o przyjęciu załącznika IV dotyczącego budowania zdolności, pomocy technicznej i wsparcia wdrażania do Porozumienia o współpracy między Unią Europejską a Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego określającego ogólne ramy zacieśnionej współpracy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwana dalej "konwencją chicagowską") regulująca międzynarodowy transport lotniczy weszła w życie w dniu 4 kwietnia 1947 r. Na jej podstawie ustanowiono Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Państwa członkowskie Unii są umawiającymi się państwami konwencji chicagowskiej oraz członkami ICAO.

(2) Porozumienie o współpracy między Unią a ICAO określające ogólne ramy zacieśnionej współpracy 1  (zwane dalej "Porozumieniem o współpracy") weszło w życie w dniu 29 marca 2012 r.

(3) Zgodnie z Porozumieniem o współpracy Wspólny Komitet ustanowiony na podstawie tego porozumienia może przyjmować załączniki do Porozumienia o współpracy.

(4) Oczekuje się, że na następnym posiedzeniu Wspólny Komitet UE-ICAO przyjmie decyzję w sprawie przyjęcia załącznika IV do Porozumienia o współpracy, dotyczącego budowania zdolności, pomocy technicznej i wsparcia wdrażania. W tym nowym załączniku IV ma być przewidziane nawiązanie regularnego dialogu w zakresie budowania zdolności, pomocy technicznej i działań wspierających wdrażanie, w tym działań szkoleniowych, w obszarach objętych Porozumieniem o współpracy, w celu osiągnięcia synergii oraz, w stosownych przypadkach, koordynacji tych działań.

(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu w odniesieniu do przyjęcia nowego załącznika IV dotyczącego budowania zdolności, pomocy technicznej i wsparcia wdrażania, poprzez poparcie jego przyjęcia, ponieważ będzie on wiążący dla Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu UEICAO w odniesieniu do przyjęcia nowego załącznika IV dotyczącego budowania zdolności, pomocy technicznej i wsparcia wdrażania do Porozumienia o współpracy, zgodnie z pkt 7.3 lit. c) Porozumienia o współpracy między Unią Europejską a Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego określającego ogólne ramy zacieśnionej współpracy, oparte jest na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu UE-ICAO dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 21 czerwca 2024 r.

PROJEKT

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU UE-ICAO

z dnia ...

w sprawie przyjęcia załącznika IV dotyczącego budowania zdolności, pomocy technicznej i wsparcia wdrażania do Porozumienia o współpracy między Unią Europejską a Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego określającego ogólne ramy zacieśnionej współpracy

WSPÓLNY KOMITET UE-ICAO,

uwzględniając Porozumienie o współpracy między Unią Europejską a Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego określające ogólne ramy zacieśnionej współpracy (zwane dalej "Porozumieniem o współpracy"), które weszło w życie w dniu 29 marca 2012 r., w szczególności jego pkt 7.3 lit. c),

właściwe jest włączenie załącznika dotyczącego budowania zdolności, pomocy technicznej i wsparcia wdrażania do Porozumienia o współpracy w dziedzinach objętych Porozumieniem o współpracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przyjmuje się załącznik do niniejszej decyzji, który staje się integralną częścią Porozumienia o współpracy.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w...

ZAŁĄCZNIK

ZAŁĄCZNIK IV do POROZUMIENIA O WSPÓŁPRACY BUDOWANIE ZDOLNOŚCI, POMOC TECHNICZNA I WSPARCIE WDRAŻANIA

1. CELE

1.1 Strony zgadzają się współpracować w zakresie budowania zdolności, pomocy technicznej i wsparcia wdrażania w dziedzinie lotnictwa, z zastrzeżeniem odpowiednich polityk i decyzji Stron, z myślą o wspieraniu osiągania celów strategicznych ICAO na całym świecie w dziedzinach objętych Porozumieniem o współpracy (zwanym dalej "Porozumieniem o współpracy") między Unią Europejską (UE) a Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) określającym ramy zacieśnionej współpracy, które weszło w życie w dniu 29 marca 2012 r., w szczególności jego pkt 5 i 7.3 lit. c).

1.2 Uznając rolę budowania zdolności, pomocy technicznej i wsparcia wdrażania w osiąganiu celów strategicznych ICAO na całym świecie i w zapewnieniu globalnej zgodności z normami i zalecanymi metodami postępowania ICAO, Strony zgadzają się wymieniać informacje dotyczące działań w zakresie budowania zdolności, pomocy technicznej i wspierania wdrażania w celu określenia możliwych synergii i działań w ramach współpracy.

2. ZAKRES STOSOWANIA

2.1 Dążąc do osiągnięcia celów określonych w pkt 1.1 i 1.2 oraz w uzupełnieniu współpracy ustanowionej na podstawie załączników I, II i III do Porozumienia o współpracy, Strony zgadzają się współpracować w następujących obszarach:

- nawiązanie regularnego dialogu na temat działań w zakresie budowania zdolności, pomocy technicznej i wspierania wdrażania, w tym działań szkoleniowych, w dziedzinach objętych Porozumieniem o współpracy UE-ICAO, w celu osiągnięcia synergii oraz, w stosownych przypadkach, koordynacji tych działań;

- wspieranie i ułatwianie prowadzenia przez Strony działań w zakresie budowania zdolności, pomocy technicznej i wsparcia wdrażania, w tym:

- poprzez prowadzenie, w stosownych przypadkach, wspólnych działań w zakresie budowania zdolności, rozwoju pomocy technicznej i wsparcia wdrażania;

- poprzez zapewnianie ekspertów w danej dziedzinie oraz, w stosownych przypadkach, innego wsparcia rzeczowego;

- poprzez rozwój i realizację budowania zdolności, rozwój pomocy technicznej i produkty wspierające wdrażanie oraz szkolenia;

- w stosownych przypadkach poprzez uczestnictwo w projektach technicznych;

- promowanie współpracy regionalnej;

- w stosownych przypadkach wspieranie odpowiednich działań Stron, w tym poprzez dostarczanie właściwym organom Stron informacji dotyczących prowadzonych działań.

3. WDRAŻANIE

3.1 Zgodnie z pkt 3.3 i pkt 4.1 lit. a) Porozumienia o współpracy Strony dokonują, w razie potrzeby, ustaleń roboczych w celu skutecznej realizacji wspólnych działań określonych w pkt 2.1 i 5 niniejszego załącznika. Te ustalenia robocze przyjmuje Wspólny Komitet ustanowiony na podstawie pkt 7.3 lit. c) Porozumienia o współpracy.

4. DIALOG

4.1 Strony spotykają się co najmniej raz w roku na szczeblu dyrektora Biura Rozwoju Zdolności i Wsparcia Wdrażania ICAO, wspomaganego w stosownych przypadkach przez innych dyrektorów ICAO, oraz przedstawiciela Unii Europejskiej przy ICAO, wspomaganego odpowiednio przez przedstawiciela EASA i właściwe służby Komisji Europejskiej, oraz składają sprawozdania z tych spotkań na posiedzeniach Wspólnego Komitetu UE-ICAO. Do udziału w tym dialogu mogą zostać zaproszeni przedstawiciele państw członkowskich UE w Radzie ICAO i inne podmioty.

4. Podczas dialogu, o którym mowa w pkt 4.1, Strony wymieniają informacje dotyczące swoich odpowiednich działań w zakresie budowania zdolności, pomocy technicznej i wspierania wdrażania w dziedzinach objętych Porozumieniem o współpracy UE-ICAO oraz określają możliwe synergie i, w stosownych przypadkach, dążą do koordynacji swoich odpowiednich działań, jak określono w pkt 5.

4.3 Dialog, o którym mowa w pkt 4.2, uzupełniany jest co najmniej raz na kwartał o spotkania na szczeblu technicznym na poziomie punktów kontaktowych wyznaczonych przez każdą ze Stron.

5. WSPIERANIE I UŁATWIANIE DZIAŁAŃ

5.1 Strony zgadzają się, w tym w wyniku dialogu, o którym mowa w pkt 4, wspierać i ułatwiać prowadzenie przez Strony działań w zakresie budowania zdolności, rozwoju pomocy technicznej i wsparcia wdrażania.

5.2 W stosownych przypadkach można podjąć wspólne działania w zakresie budowania zdolności, rozwoju pomocy technicznej i wsparcia wdrażania.

5.3 Wsparcie to może przyjąć formę zapewniania wyspecjalizowanych ekspertów posiadających udokumentowaną specjalistyczną wiedzę techniczną w odpowiednich dziedzinach.

5.4 W stosownych przypadkach wsparcie to może również przyjąć formę rozwoju i realizacji budowania zdolności, rozwoju pomocy technicznej i produktów wspierających wdrażanie, szkoleń oraz udziału w projektach technicznych.

5.5 Wsparcie to obejmuje, w stosownych przypadkach, współpracę na miejscu między odpowiednimi Biurami Regionalnymi ICAO a zespołami oddelegowanymi w ramach finansowanych przez UE działań w zakresie budowania zdolności, rozwoju pomocy technicznej lub wspierających wdrażanie.

5.6 Stosowanie odpowiednich logo jest brane pod uwagę, gdy ma związek z daną działalnością, zgodnie z zasadami i procedurami każdej ze stron.

6. WSPÓŁPRACA REGIONALNA

6.1 W swoich działaniach mających na celu przyspieszenie wdrażania norm i zalecanych metod postępowania ICAO Strony traktują priorytetowo podejścia regionalne, które stwarzają możliwości poprawy racjonalności pod względem kosztów, procesów nadzoru lub normalizacji.

7. DZIAŁANIA PROMOCYJNE

7.1 W stosownych przypadkach Strony wspierają swoje odpowiednie działania. Może to w szczególności obejmować przekazywanie informacji dotyczących działań prowadzonych w ramach stosowania niniejszego załącznika odpowiednim organom, takim jak Rada ICAO, odpowiednia dyrekcja Komisji Europejskiej lub właściwe organy EASA.

8. PRZEGLĄD

8.1 Strony dokonują regularnego przeglądu postępów w realizacji niniejszego załącznika, w miarę potrzeb biorąc pod uwagę wszelkie zmiany polityki i zmiany regulacyjne.

8.2 Każdą zmianę niniejszego załącznika zatwierdza Wspólny Komitet ustanowiony na podstawie pkt 7 Porozumienia o współpracy.

9. WEJŚCIE W ŻYCIE, ZMIANY I WYPOWIEDZENIE

9.1 Niniejszy załącznik wchodzi w życie z dniem przyjęcia przez Wspólny Komitet i pozostaje w mocy do czasu wypowiedzenia. Wypowiedzenie nie będzie miało wpływu na realizację bieżących działań, chyba że Strony postanowią inaczej.

9.2 Ustalenia robocze uzgodnione zgodnie z niniejszym załącznikiem wchodzą w życie z dniem przyjęcia przez Wspólny Komitet.

9.3 Wszelkie zmiany lub wypowiedzenie ustaleń roboczych przyjętych zgodnie z niniejszym załącznikiem uzgadniane są w ramach Wspólnego Komitetu.

9.4 Niniejszy załącznik może zostać w każdej chwili wypowiedziany przez którąkolwiek ze Stron. Wypowiedzenie takie staje się skuteczne sześć miesięcy po otrzymaniu przez jedną ze Stron pisemnego powiadomienia o wypowiedzeniu drugiej Strony, chyba że wypowiedzenie to zostanie za obopólną zgodą Stron wycofane przed upływem sześciomiesięcznego okresu wypowiedzenia.

9.5 Niezależnie od jakichkolwiek innych postanowień niniejszego artykułu, w przypadku wypowiedzenia Porozumienia o współpracy jednocześnie wypowiedziane zostają niniejszy załącznika oraz wszelkie przyjęte na jego podstawie ustalenia robocze.

1 Dz.U. L 232 z 9.9.2011, s. 2.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1854

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1854 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu UE-ICAO w odniesieniu do decyzji o przyjęciu załącznika IV dotyczącego budowania zdolności, pomocy technicznej i wsparcia wdrażania do Porozumienia o współpracy między Unią Europejską a Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego określającego ogólne ramy zacieśnionej współpracy
Data aktu: 21/06/2024
Data ogłoszenia: 05/07/2024