uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z jego art. 218 ust. 6 akapit drugi, lit. a),
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 1 ,
(1) Na mocy decyzji Rady 98/392/WE 2 Wspólnota Europejska zatwierdziła Konwencję Narodów Zjednoczonych z dnia 10 grudnia 1982 r. o prawie morza (UNCLOS) oraz Porozumienie z dnia 28 lipca 1994 r. odnoszące się do stosowania jej części XI w przypadku kwestii przez nią regulowanych, co do których państwa członkowskie przekazały kompetencje Wspólnocie. Unia jest dotychczas jedyną organizacją międzynarodową, która jest stroną UNCLOS w rozumieniu art. 305 ust. 1 lit. f) UNCLOS i art. 1 załącznika IX do tej konwencji.
(2) W dniu 19 czerwca 2023 r. w Nowym Jorku przyjęto porozumienie w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, dotyczące ochrony i zrównoważonego wykorzystywania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową (dalej zwane "porozumieniem").
(3) W konkluzjach z dnia 20 lipca 2023 r. Rada stwierdziła, że Unii i jej państwom członkowskim zależy na szybkiej ratyfikacji i wdrożeniu porozumienia, i wezwała wszystkie państwa do uczynienia tego samego.
(4) Unia i jej państwa członkowskie zamierzają ratyfikować porozumienie przed Konferencją Organizacji Narodów Zjednoczonych na temat oceanu, która odbędzie się w 2025 r.
(5) Zgodnie z decyzją Rady (UE) 2023/1974 3 porozumienie podpisano w imieniu Unii w dniu 20 września 2023 r., z zastrzeżeniem jego zawarcia w późniejszym terminie.
(6) Zgodnie z art. 66 porozumienia podlega ono ratyfikacji, zatwierdzeniu lub przyjęciu przez państwa i regionalne organizacje integracji gospodarczej, takie jak Unia.
(7) Porozumienie jest zgodne z celami środowiskowymi Unii, o których mowa w art. 191 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i które dotyczą zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska; ochrony zdrowia ludzkiego; ostrożnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, oraz promowania na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów w dziedzinie środowiska, a w szczególności zwalczania zmian klimatu.
(8) Niniejszej decyzji nie należy interpretować jako korzystania przez Unię z możliwości wykonywania jej kompetencji zewnętrznych w odniesieniu do dziedzin objętych porozumieniem wchodzących w zakres kompetencji dzielonych. W dziedzinie kompetencji dzielonych państwa członkowskie zachowują swoje kompetencje w zakresie, w jakim porozumienie nie wpływa na wspólne zasady ani nie zmienia ich zakresu, w tym ich przewidywalnego rozwoju w przyszłości.
(9) Zawarcie porozumienia przez Unię pozostaje bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w zakresie ratyfikacji, zatwierdzenia lub przyjęcia porozumienia.
(10) Zgodnie z art. 67 ust. 1 porozumienia Rada, państwa członkowskie i Komisja opracowały kodeks postępowania określający ustalenia wewnętrzne między Unią a jej państwami członkowskimi odzwierciedlające ich odpowiednie obowiązki w zakresie realizacji zobowiązań i wykonywania praw wynikających z porozumienia; kodeks ten stosuje się od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji. Ustalenia te należycie uwzględniają uzasadnione interesy Unii i jej państw członkowskich w ramach ich odpowiednich dziedzin kompetencji, z należytym poszanowaniem ich praw i obowiązków wynikających z UNCLOS.
(11) Zgodnie z art. 67 ust. 2 porozumienia Unia w swoim dokumencie zatwierdzenia ma określić zakres swoich kompetencji w odniesieniu do spraw uregulowanych w porozumieniu (zwany dalej "deklaracją kompetencji").
(12) Zgodnie z art. 70 porozumienia w związku z jego art. 10 ust. 1 Unia powinna wprowadzić wyjątek w celu wyłączenia skutków z mocą wsteczną, jak określono w art. 10 ust. 1 zdanie drugie porozumienia (zwany dalej "wyjątkiem dotyczącym zasady niedziałania wstecz"). Postanowienia tego porozumienia stosuje się w przypadku Unii wyłącznie w odniesieniu do działalności dotyczącej morskich zasobów genetycznych i informacji cyfrowej o sekwencjach DNA morskich zasobów genetycznych z obszarów znajdujących się poza jurysdykcją krajową, pozyskanych i wygenerowanych po wejściu w życie porozumienia w odniesieniu do Unii.
(13) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla suwerenności, suwerennych praw i jurysdykcji państw członkowskich zgodnie z UNCLOS.
(14) Należy zatwierdzić porozumienie, deklarację kompetencji i wyjątek dotyczący zasady niedziałania wstecz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1830 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/1830 w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, porozumienia w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, dotyczącego ochrony i zrównoważonego wykorzystywania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową |
| Data aktu: | 17/06/2024 |
| Data ogłoszenia: | 19/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 17/06/2024 |