uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 82 ust. 1 i 2, art. 83 ust. 1 i 2 oraz art. 87 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 3 i 4,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Unia podpisała Konwencję Rady Europy o praniu, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu (zwaną dalej "konwencją") w dniu 2 kwietnia 2009 r. Konwencję podpisało 25 państw członkowskich, z czego 23 ją ratyfikowały.
(2) W dniu 23 listopada 2023 r. Komitet Ministrów Rady Europy przyjął statut ustanawiający Komitet Ekspertów ds. Odzyskiwania Mienia Pochodzącego z Przestępstwa (zwany dalej "statutem"). Komitetowi Ekspertów ds. Odzyskiwania Mienia Pochodzącego z Przestępstwa powierzono, pod zwierzchnictwem Komitetu Ministrów i Europejskiego Komitetu Problematyki Przestępczości, opracowanie protokołu dodatkowego uzupełniającego konwencję (zwanego dalej "protokołem dodatkowym"). Prace te rozpoczęły się w dniu 29 maja 2024 r. i mają zakończyć się do końca 2025 r.
(3) Zgodnie ze statutem protokół dodatkowy ma zawierać postanowienia mające na celu zwiększenie pewności i spójności w zakresie podziału skonfiskowanego mienia między Państwa-Strony w sprawach transgranicznych, postanowienia mające na celu zapewnienie efektywnego i skutecznego zarządzania zajętym, skonfiskowanym i repatriowanym mieniem, w tym wykonywanie decyzji o konfiskacie, postanowienia mające na celu ułatwienie wprowadzania procedur konfiskaty bez uprzedniego wyroku skazującego oraz konfiskaty rozszerzonej w sprawach karnych, w tym współpracę w zakresie wniosków w sprawach transgranicznych i ich wykonywanie, oraz wszelkie inne kwestie, które Komitet Ekspertów ds. Odzyskiwania Mienia Pochodzącego z Przestępstwa uzna za istotne dla wzmocnienia współpracy między Stronami w zakresie odzyskiwania mienia.
(4) Unia przyjęła już wspólne przepisy, które w dużym stopniu pokrywają się z niektórymi elementami rozważanej treści protokołu dodatkowego. Te wspólne przepisy obejmują w szczególności rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1805 1 oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1260 2 , która zastąpiła dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/42/UE 3 . Ponadto w stosunkach między niektórymi państwami członkowskimi nadal mają zastosowanie decyzje ramowe Rady 2003/577/WSiSW 4
i 2006/783/WSiSW 5 . Konkretne aspekty protokołu dodatkowego mogą mieć wpływ na te wspólne przepisy prawa Unii lub zmieniać jego zakres, w rozumieniu art. 3 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(5) Aby chronić integralność prawa Unii oraz zapewnić spójność między przepisami prawa międzynarodowego i przepisami prawa Unii, Komisja powinna uczestniczyć w negocjacjach dotyczących protokołu dodatkowego w odniesieniu do kwestii wchodzących w zakres kompetencji Unii, określonych w Traktatach, i w odniesieniu do których Unia już przyjęła przepisy lub ma je przyjąć w niedalekiej przyszłości.
(6) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla określonego w Traktatach podziału kompetencji między Unią i jej państwami członkowskimi, dla udziału państw członkowskich w negocjacjach dotyczących kwestii nieobjętych mandatem udzielonym Komisji lub dla wszelkich późniejszych decyzji o zawarciu protokołu dodatkowego.
(7) Wytyczne negocjacyjne określone w addendum do niniejszej decyzji skierowane są do Komisji i w stosownych przypadkach, w zależności od przebiegu negocjacji, mogą zostać zmienione lub rozwinięte.
(8) Z uwagi na fakt, że wszystkie państwa członkowskie są również członkami Rady Europy, państwa członkowskie uczestniczące w negocjacjach dotyczących protokołu dodatkowego, powinny, zgodnie z zasadą lojalnej współpracy, o której mowa w art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), przy pełnym wzajemnym poszanowaniu, wspierać negocjatora Unii w wykonywaniu zadań wynikających z Traktatów. Zgodnie z zasadą lojalnej współpracy Komisja i państwa członkowskie powinny ściśle współpracować w trakcie procesu negocjacyjnego, w tym poprzez regularne kontakty z ekspertami z państw członkowskich i ich przedstawicielami w Strasburgu.
(9) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i do TFUE, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(10) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1764 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/1764 w sprawie upoważnienia Komisji do udziału, w imieniu Unii Europejskiej, w negocjacjach w sprawie protokołu dodatkowego do Konwencji Rady Europy o praniu, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu |
| Data aktu: | 13/06/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/06/2024 |