Rozporządzenie wykonawcze 2024/1740 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w odniesieniu do zasad informowania Komisji przez konsumentów i inne zainteresowane strony o produktach, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, oraz warunki przekazywania takich informacji odpowiednim organom krajowym

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1740
z dnia 21 czerwca 2024 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w odniesieniu do zasad informowania Komisji przez konsumentów i inne zainteresowane strony o produktach, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, oraz warunki przekazywania takich informacji odpowiednim organom krajowym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/988 przewidziano możliwość informowania Komisji przez konsumentów i inne zainteresowane strony za pośrednictwem wyodrębnionej części portalu Safety Gate o produktach, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów.

(2) Mechanizm informowania, który ma zostać określony przez Komisję, powinien obejmować zasady przekazywania informacji przez konsumentów, a także warunki przekazywania takich informacji odpowiednim organom krajowym. Mechanizm ten będzie współistniał z mechanizmami na szczeblu krajowym umożliwiającymi konsumentom i innym zainteresowanym stronom składanie do właściwych organów skarg, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa produktów, jak określono w art. 33 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/988. Wszystkie te mechanizmy powinny ułatwiać przekazywanie organom informacji od konsumentów i innych zainteresowanych stron oraz pomóc organom w wykrywaniu potencjalnych problemów związanych z bezpieczeństwem produktów.

(3) Komisja powinna zaprojektować portal Safety Gate w taki sposób, aby uniknąć lub zminimalizować ewentualne nadużycia lub zagrożenia dla jego bezpieczeństwa technicznego. Konsumenci i inne zainteresowane strony powinni korzystać z tego systemu w celu potwierdzenia swojej tożsamości przy wysyłaniu do Komisji informacji na temat produktów, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, oraz podczas sprawdzania statusu swoich skarg.

(4) Konsumenci i inne zainteresowane strony mogą przesyłać Komisji informacje na temat produktów, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, nawet jeśli nie zakupili danego produktu, ale na przykład po prostu go używali nie będąc jego właścicielami lub też został on im podarowany. W tych sytuacjach konsument lub inna zainteresowana strona zgłaszająca te informacje może nie być w stanie przekazać szczegółowych danych na temat produktu lub jego łańcucha dostaw.

(5) Informacje przekazywane przez konsumentów i inne zainteresowane strony za pośrednictwem portalu Safety Gate powinny być jak najbardziej kompletne, aby umożliwić właściwym organom krajowym skuteczne działania następcze w związku z tymi informacjami. Dostarczone informacje powinny umożliwiać identyfikację produktu oraz, w przypadku gdy informacje te są dostępne dla konsumentów lub innych zainteresowanych stron, jego łańcucha dostaw. Obejmuje to w szczególności podmiot gospodarczy lub dostawcę internetowej platformy handlowej, za pośrednictwem której zakupili produkt, oraz, jeżeli jest to inna osoba, osobę odpowiedzialną za produkt, zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988 lub art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 2 . Dostarczone dane umożliwiające identyfikację powinny również obejmować ewentualne ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów. Aby umożliwić podjęcie odpowiednich działań następczych w związku z przesłanymi informacjami, konsument lub inna zainteresowana strona powinni wskazać, w którym państwie członkowskim mają miejsce zamieszkania, lub państwo członkowskie, w którym się znajdują, jeżeli to drugie jest wygodniejsze dla konsumenta lub innej zainteresowanej strony do celów działań następczych, na przykład w stosownych przypadkach w związku z językiem komunikacji.

(6) Aby zweryfikować dokładność i adekwatność informacji przekazywanych przez konsumentów i inne zainteresowane strony na temat produktów, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, Komisja powinna zaprojektować specjalną część portalu Safety Gate, do której przekazywane będą informacje, w sposób umożliwiający wstępne filtrowanie. Filtrowanie to powinno zagwarantować, że zachowane zostaną jedynie informacje związane z bezpieczeństwem produktów, a nie np. informacje związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem produktów, które nie stwarza ryzyka. Filtrowanie to powinno być zautomatyzowane, aby zapewnić możliwość szybkiego przeprowadzenia weryfikacji, a tym samym umożliwić szybkie przesyłanie właściwym organom krajowym spraw dotyczących kwestii bezpieczeństwa produktów. System ten powinien umożliwiać organom krajowym skuteczne wychwycenie produktów, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów.

(7) Po przeprowadzeniu automatycznego filtrowania Komisja powinna przekazywać informacje odpowiednim państwom członkowskim, zapewniając jednocześnie wszystkim państwom członkowskim dostęp do informacji w systemie. Aby zapewnić odpowiednie działania następcze ze strony odpowiednich państw członkowskich, informacje należy przesyłać tym państwom członkowskim, w których zamieszkuje lub znajduje się konsument lub inna zainteresowana strona, którzy przekazali informacje, oraz, w stosownych przypadkach, państwu członkowskiemu, w którym zakupiono produkt, a także państwu członkowskiemu, w którym ma siedzibę osoba odpowiedzialna za produkt, zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1020 lub art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988, lub odpowiedni dostawca internetowej platformy handlowej. System powinien być zaprojektowany w taki sposób, aby przekazywał do tych państw członkowskich sprawy dotyczące produktów stwarzających ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, w celu zapewnienia odpowiednich działań następczych. Ten sposób przesyłania informacji do odpowiednich państw członkowskich jest zgodny z obecną praktyką w ramach systemu Safety Business Gateway, za pośrednictwem którego przedsiębiorstwa informują organy o kwestiach związanych z bezpieczeństwem produktów. Przekazywanie informacji odpowiednim państwom członkowskim nie powinno uniemożliwiać innym państwom członkowskim dostępu do tych informacji i podejmowania w związku z nimi działań następczych.

(8) Dane osobowe przekazane przez konsumentów lub inne zainteresowane strony powinny być przetwarzane przez Komisję zgodnie z prawem Unii dotyczącym ochrony danych osobowych. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia podlega odpowiednio rozporządzeniom Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3  i (UE) 2018/1725 4  oraz dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/58/WE 5 . W przypadku gdy konsumenci zgłaszają produkt na portalu Safety Gate, dane osobowe niezbędne do zgłoszenia produktu niebezpiecznego powinny być jedynymi danymi, które będą przechowywane w sposób proporcjonalny i maksymalnie przez okres pięciu lat od wprowadzenia danych do systemu.

(9) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 26 marca 2024 r.

(10) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od tej samej daty co rozporządzenie (UE) 2023/988.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozporządzenia w sprawie Ogólnego Bezpieczeństwa Produktów ustanowionego na mocy art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Informacje przekazywane przez konsumentów i inne zainteresowane strony

1. 
Komisja opracowuje portal Safety Gate, aby umożliwić konsumentom i innym zainteresowanym stronom informowanie Komisji o produktach, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, oraz dostarczanie Komisji następujących informacji:
a)
elementy identyfikujące produkt, który może stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów;
b)
wszelkie dostępne dane dotyczące łańcucha dostaw danego produktu, w szczególności podmiot gospodarczy lub dostawca internetowej platformy handlowej, za pośrednictwem których zakupili produkt, wraz z krajem siedziby tego podmiotu lub dostawcy, oraz, w stosownych przypadkach, osoba odpowiedzialna za produkt, zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1020 lub art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988;
c)
elementy potwierdzające podejrzenie, że produkt stwarza ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, w tym, w stosownych przypadkach, opis i okoliczności wypadku oraz opis urazów lub innych szkód, do których doszło;
d)
państwo członkowskie zamieszkania konsumenta lub innej zainteresowanej strony lub państwo członkowskie, w którym znajduje się konsument lub inna zainteresowana strona;
e)
dane osobowe i dane kontaktowe konsumenta lub innej zainteresowanej strony;
f)
wszelkie informacje na temat bezpośrednich kontaktów konsumenta lub innej zainteresowanej strony z odpowiednim podmiotem gospodarczym lub dostawcą internetowej platformy handlowej.
2. 
Komisja opracowuje portal Safety Gate w taki sposób, aby uniknąć ewentualnego nadużycia lub zagrożenia dla jego bezpieczeństwa technicznego i zminimalizować takie nadużycia lub zagrożenia
Artykuł  2

Weryfikacja ścisłości i adekwatności przekazanych informacji

Komisja opracowuje specjalną część portalu Safety Gate w taki sposób, aby zapewniać - po otrzymaniu informacji przekazanych zgodnie z art. 1 ust. 1 za pośrednictwem portalu Safety Gate - automatyczne filtrowanie informacji przez portal w celu weryfikacji, czy informacje przekazane przez konsumenta lub inną zainteresowaną stronę dotyczą kwestii bezpieczeństwa produktu.

Artykuł  3

Przekazywanie informacji przez Komisję odpowiedniemu państwu członkowskiemu lub państwom członkowskim

1. 
Jeżeli z weryfikacji przeprowadzonej zgodnie z art. 2 wynika, że informacje przekazane przez konsumenta lub inną zainteresowaną stronę dotyczą kwestii bezpieczeństwa produktu, Komisja bez zbędnej zwłoki przekazuje te informacje następującemu państwu członkowskiemu lub państwom członkowskim:
a)
państwu, w którym przekazujący te informacje konsument lub inna zainteresowana strona mają miejsce zamieszkania lub w którym się znajdują, w stosownych przypadkach;
b)
państwu, w którym produkt został zakupiony, w stosownych przypadkach;
c)
państwu, w którym ma siedzibę osoba odpowiedzialna za produkt na podstawie art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1020 lub art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988 lub odpowiedni dostawca internetowej platformy handlowej, w stosownych przypadkach.
2. 
Komisja informuje konsumenta lub inną zainteresowaną stronę o swoich działaniach oraz, w stosownych przypadkach, o przekazaniu informacji państwu członkowskiemu lub państwom członkowskim, o których mowa w ust. 1.
3. 
Komisja opracowuje portal Safety Gate w taki sposób, aby zapewnić wszystkim pozostałym państwom członkowskim dostęp do informacji przedłożonych przez konsumenta lub zainteresowaną stronę, w momencie gdy informacje te zostają przekazane danemu państwu członkowskiemu lub danym państwom członkowskim zgodnie z ust. 1.
Artykuł  4

Zatrzymywanie danych

Dane osobowe dostarczone przez konsumenta i inną zainteresowaną stronę są przechowywane w portalu Safety Gate i w systemach krajowych jedynie tak długo, jak jest to konieczne do zapewnienia odpowiednich działań następczych w danych sprawach. W każdym przypadku dane takie przechowuje się przez okres nie dłuższy niż pięć lat od ich wprowadzenia.

Artykuł  5

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 13 grudnia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 czerwca 2024 r.

1 Dz.U. L 135 z 23.5.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/988/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 (Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1020/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/ 679/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI:ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
5 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/58/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1740

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1740 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w odniesieniu do zasad informowania Komisji przez konsumentów i inne zainteresowane strony o produktach, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, oraz warunki przekazywania takich informacji odpowiednim organom krajowym
Data aktu: 21/06/2024
Data ogłoszenia: 24/06/2024
Data wejścia w życie: 13/12/2024, 14/07/2024