uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 4,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/988 przewidziano możliwość informowania Komisji przez konsumentów i inne zainteresowane strony za pośrednictwem wyodrębnionej części portalu Safety Gate o produktach, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów.
(2) Mechanizm informowania, który ma zostać określony przez Komisję, powinien obejmować zasady przekazywania informacji przez konsumentów, a także warunki przekazywania takich informacji odpowiednim organom krajowym. Mechanizm ten będzie współistniał z mechanizmami na szczeblu krajowym umożliwiającymi konsumentom i innym zainteresowanym stronom składanie do właściwych organów skarg, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa produktów, jak określono w art. 33 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/988. Wszystkie te mechanizmy powinny ułatwiać przekazywanie organom informacji od konsumentów i innych zainteresowanych stron oraz pomóc organom w wykrywaniu potencjalnych problemów związanych z bezpieczeństwem produktów.
(3) Komisja powinna zaprojektować portal Safety Gate w taki sposób, aby uniknąć lub zminimalizować ewentualne nadużycia lub zagrożenia dla jego bezpieczeństwa technicznego. Konsumenci i inne zainteresowane strony powinni korzystać z tego systemu w celu potwierdzenia swojej tożsamości przy wysyłaniu do Komisji informacji na temat produktów, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, oraz podczas sprawdzania statusu swoich skarg.
(4) Konsumenci i inne zainteresowane strony mogą przesyłać Komisji informacje na temat produktów, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, nawet jeśli nie zakupili danego produktu, ale na przykład po prostu go używali nie będąc jego właścicielami lub też został on im podarowany. W tych sytuacjach konsument lub inna zainteresowana strona zgłaszająca te informacje może nie być w stanie przekazać szczegółowych danych na temat produktu lub jego łańcucha dostaw.
(5) Informacje przekazywane przez konsumentów i inne zainteresowane strony za pośrednictwem portalu Safety Gate powinny być jak najbardziej kompletne, aby umożliwić właściwym organom krajowym skuteczne działania następcze w związku z tymi informacjami. Dostarczone informacje powinny umożliwiać identyfikację produktu oraz, w przypadku gdy informacje te są dostępne dla konsumentów lub innych zainteresowanych stron, jego łańcucha dostaw. Obejmuje to w szczególności podmiot gospodarczy lub dostawcę internetowej platformy handlowej, za pośrednictwem której zakupili produkt, oraz, jeżeli jest to inna osoba, osobę odpowiedzialną za produkt, zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988 lub art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 2 . Dostarczone dane umożliwiające identyfikację powinny również obejmować ewentualne ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów. Aby umożliwić podjęcie odpowiednich działań następczych w związku z przesłanymi informacjami, konsument lub inna zainteresowana strona powinni wskazać, w którym państwie członkowskim mają miejsce zamieszkania, lub państwo członkowskie, w którym się znajdują, jeżeli to drugie jest wygodniejsze dla konsumenta lub innej zainteresowanej strony do celów działań następczych, na przykład w stosownych przypadkach w związku z językiem komunikacji.
(6) Aby zweryfikować dokładność i adekwatność informacji przekazywanych przez konsumentów i inne zainteresowane strony na temat produktów, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, Komisja powinna zaprojektować specjalną część portalu Safety Gate, do której przekazywane będą informacje, w sposób umożliwiający wstępne filtrowanie. Filtrowanie to powinno zagwarantować, że zachowane zostaną jedynie informacje związane z bezpieczeństwem produktów, a nie np. informacje związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem produktów, które nie stwarza ryzyka. Filtrowanie to powinno być zautomatyzowane, aby zapewnić możliwość szybkiego przeprowadzenia weryfikacji, a tym samym umożliwić szybkie przesyłanie właściwym organom krajowym spraw dotyczących kwestii bezpieczeństwa produktów. System ten powinien umożliwiać organom krajowym skuteczne wychwycenie produktów, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów.
(7) Po przeprowadzeniu automatycznego filtrowania Komisja powinna przekazywać informacje odpowiednim państwom członkowskim, zapewniając jednocześnie wszystkim państwom członkowskim dostęp do informacji w systemie. Aby zapewnić odpowiednie działania następcze ze strony odpowiednich państw członkowskich, informacje należy przesyłać tym państwom członkowskim, w których zamieszkuje lub znajduje się konsument lub inna zainteresowana strona, którzy przekazali informacje, oraz, w stosownych przypadkach, państwu członkowskiemu, w którym zakupiono produkt, a także państwu członkowskiemu, w którym ma siedzibę osoba odpowiedzialna za produkt, zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1020 lub art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988, lub odpowiedni dostawca internetowej platformy handlowej. System powinien być zaprojektowany w taki sposób, aby przekazywał do tych państw członkowskich sprawy dotyczące produktów stwarzających ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, w celu zapewnienia odpowiednich działań następczych. Ten sposób przesyłania informacji do odpowiednich państw członkowskich jest zgodny z obecną praktyką w ramach systemu Safety Business Gateway, za pośrednictwem którego przedsiębiorstwa informują organy o kwestiach związanych z bezpieczeństwem produktów. Przekazywanie informacji odpowiednim państwom członkowskim nie powinno uniemożliwiać innym państwom członkowskim dostępu do tych informacji i podejmowania w związku z nimi działań następczych.
(8) Dane osobowe przekazane przez konsumentów lub inne zainteresowane strony powinny być przetwarzane przez Komisję zgodnie z prawem Unii dotyczącym ochrony danych osobowych. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia podlega odpowiednio rozporządzeniom Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 i (UE) 2018/1725 4 oraz dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/58/WE 5 . W przypadku gdy konsumenci zgłaszają produkt na portalu Safety Gate, dane osobowe niezbędne do zgłoszenia produktu niebezpiecznego powinny być jedynymi danymi, które będą przechowywane w sposób proporcjonalny i maksymalnie przez okres pięciu lat od wprowadzenia danych do systemu.
(9) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 26 marca 2024 r.
(10) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od tej samej daty co rozporządzenie (UE) 2023/988.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozporządzenia w sprawie Ogólnego Bezpieczeństwa Produktów ustanowionego na mocy art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 czerwca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1740 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1740 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w odniesieniu do zasad informowania Komisji przez konsumentów i inne zainteresowane strony o produktach, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, oraz warunki przekazywania takich informacji odpowiednim organom krajowym |
| Data aktu: | 21/06/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/06/2024 |
| Data wejścia w życie: | 13/12/2024, 14/07/2024 |