uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 22 ust. 6 akapit trzeci i art. 26d ust. 6 akapit trzeci,
(1) W celu zapewnienia, by inwestorzy dysponowali wszystkimi informacjami, które są im niezbędne do podejmowania świadomych decyzji w odniesieniu do wpływu ich inwestycji na zrównoważony rozwój, ujawniane informacje związane ze zrównoważonym rozwojem powinny być dostatecznie jasne, zwięzłe i wyeksponowane.
(2) Aby zwiększyć porównywalność głównych niekorzystnych skutków związanych z aktywami finansowanymi przez ekspozycje bazowe dla czynników zrównoważonego rozwoju, konieczne jest wprowadzenie rozróżnienia między, z jednej strony, wskaźnikami niekorzystnych skutków, które - w związku z istotnością powiązanych z tymi skutkami ekspozycji - zawsze odzwierciedlają główne niekorzystne skutki, oraz, z drugiej strony, dodatkowymi wskaźnikami niekorzystnych skutków, które jednostki inicjujące uznają za szczególnie istotne.
(3) W związku z tym, że nie zawsze mogą być łatwo dostępne informacje dotyczące wszystkich wskaźników zrównoważonego rozwoju, jednostki inicjujące powinny być zobowiązane wyłącznie do ujawniania informacji na temat przynajmniej jednego dodatkowego wskaźnika głównych niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju związanych z klimatem lub innymi aspektami środowiskowymi oraz na temat przynajmniej jednego dodatkowego wskaźnika głównych niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju związanych z kwestiami społecznymi lub dotyczących zarządzania.
(4) W przypadku wszystkich wskaźników, zważywszy że informacje dotyczące głównych niekorzystnych skutków mogą nie być łatwo dostępne, jednostki inicjujące powinny mieć możliwość wykorzystywania danych uzyskanych przez nie albo bezpośrednio od dłużników albo od ekspertów zewnętrznych, albo stosowania założeń, które uznają za racjonalne. Jednostki inicjujące powinny jednak przedstawić szczegółowe wyjaśnienie dotyczące tego, w jaki sposób dołożyły wszelkich starań w celu uzyskania informacji dotyczących głównych niekorzystnych skutków od takich dłużników lub ekspertów zewnętrznych lub przez przyjęcie racjonalnych założeń.
(5) Zgodnie z art. 7 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (UE) 2017/2402 w związku z art. 7 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia informacje dotyczące sekurytyzacji, w przypadku gdy istnieje obowiązek sporządzania prospektu emisyjnego, muszą być udostępniane za pośrednictwem repozytorium sekurytyzacji zarejestrowanego w ESMA. Aby ułatwić śledzenie informacji dotyczących głównych niekorzystnych skutków, udostępnianych za pośrednictwem takiego repozytorium sekurytyzacji, jednostki inicjujące powinny stosować kod pozycji, który jest spójny z kodami określonymi w tabeli 3 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1224 2 .
(6) Zarówno art. 22 ust. 4 akapit drugi, jak i art. 26d ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2402 odnoszą się do dostępnych informacji dotyczących głównych niekorzystnych skutków związanych z aktywami finansowanymi przez ekspozycje bazowe dla czynników zrównoważonego rozwoju. Aby ułatwić jednostkom inicjującym uzyskanie całościowego obrazu obowiązków dotyczących ujawniania takich informacji oraz aby zapewnić spójność między przepisami i standardowymi szablonami służącymi do ujawniania takich głównych niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do, z jednej strony, prostych, przejrzystych i standardowych (STS) sekurytyzacji tradycyjnych nieobejmujących ABCP oraz, z drugiej strony, bilansowych sekurytyzacji STS, regulacyjne standardy techniczne, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, należy ująć w jednym rozporządzeniu.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(8) Wspólny Komitet Europejskich Urzędów Nadzoru, o którym mowa w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 , w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 4 i w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 , przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 oraz do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 marca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1700 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1700 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających, w odniesieniu do prostej, przejrzystej i standardowej sekurytyzacji tradycyjnej nieobejmującej ABCP oraz w odniesieniu do prostej, przejrzystej i standardowej sekurytyzacji bilansowej, treść, metody i prezentację informacji dotyczących głównych niekorzystnych skutków związanych z aktywami finansowanymi przez ekspozycje bazowe dla czynników zrównoważonego rozwoju |
| Data aktu: | 05/03/2024 |
| Data ogłoszenia: | 18/06/2024 |
| Data wejścia w życie: | 08/07/2024 |