uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 6,
(1) Aby ocenić, czy zewnętrzny dostawca usług ICT ma kluczowe znaczenie dla podmiotów finansowych, oraz biorąc pod uwagę kryteria określone w art. 31 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2554, Europejskie Urzędy Nadzoru (EUN) powinny stosować podkryteria w ramach oceny opartej na podejściu dwuetapowym. Biorąc pod uwagę znaczną liczbę usług ICT oraz różnorodność i liczbę instytucji finansowych korzystających z tych usług, należy przyjąć takie podejście dwuetapowe w celu przefiltrowania populacji zewnętrznych dostawców usług ICT i zidentyfikowania najbardziej kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT. Podkryteria ilościowe, które należy uwzględnić jako część pierwszego etapu oceny, są niezbędne do przeprowadzenia pierwszego wyboru populacji zewnętrznych dostawców usług ICT, w przypadku których istotne jest przeprowadzenie dalszej dogłębnej analizy w świetle podkryteriów jakościowych, które należy uwzględnić jako część drugiego etapu oceny.
(2) Stopień, w jakim usługa ICT świadczona przez zewnętrznego dostawcę usług ICT wspiera krytyczne lub istotne funkcje podmiotu finansowego, uznaje się za jeden z zasadniczych elementów oceny krytyczności w ujęciu ogólnym. W związku z tym istotność wspieranych przez usługi ICT działań podmiotów finansowych należy uwzględnić we wszystkich podkryteriach rozpatrywanych w ramach pierwszego etapu. W rezultacie częścią pierwszego etapu oceny nie powinna być odrębna ocena ilościowa związana z krytycznością funkcji podmiotów finansowych. Zamiast tego EUN powinny rozważyć krytyczność i istotność funkcji podmiotów finansowych wspieranych przez usługi ICT w ramach drugiego, jakościowego etapu oceny.
(3) Ocenę należy przeprowadzić dla poszczególnych zewnętrznych dostawców usług ICT lub, w stosownych przypadkach, dla grupy zewnętrznych dostawców usług ICT, w przypadku gdy zewnętrzny dostawca usług ICT należy do grupy, zgodnie z art. 31 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2554. Aby umożliwić kompleksową ocenę potencjalnego systemowego wpływu na unijny sektor finansowy, podwykonawcy zewnętrznych dostawców usług ICT powinni również podlegać ocenie przeprowadzanej przez EUN, a w stosownych przypadkach powinni być wyznaczani jako kluczowi zewnętrzni dostawcy usług ICT.
(4) Aby określić systemowy wpływ zewnętrznego dostawcy usług ICT na stabilność, ciągłość lub jakość świadczenia usług finansowych, niezwykle ważne jest wypracowanie jasnego obrazu zakresu i charakteru systemowego wpływu, jaki awaria operacyjna na dużą skalę zewnętrznego dostawcy usług ICT miałaby na podmioty finansowe, które korzystają z usług świadczonych przez zewnętrznego dostawcę usług ICT, oraz na system finansowy. W związku z tym należy wziąć pod uwagę liczbę podmiotów finansowych należących do określonej kategorii podmiotów finansowych korzystających z tych samych usług ICT, a także wartość ich aktywów, aby ocenić, czy istotne jest uznanie zewnętrznego dostawcy usług ICT oferującego te usługi ICT za kluczowego dostawcę. Ponadto należy przeprowadzić ocenę jakościową systemowego znaczenia zewnętrznych dostawców usług ICT i wzajemnych powiązań między nimi, a także znaczenia usług świadczonych przez zewnętrznego dostawcę usług ICT dla świadczenia usług finansowych przez podmioty finansowe, uwzględniając stabilność i ciągłość usług, w celu określenia systemowego wpływu zewnętrznego dostawcy usług ICT na działania podmiotów finansowych.
(5) Aby stwierdzić systemowy charakter i systemowe znaczenie podmiotów finansowych korzystających z usług ICT, należy wziąć pod uwagę charakter tych podmiotów. W przypadku gdy podmioty finansowe sklasyfikowane jako globalne instytucje o znaczeniu systemowym lub inne instytucje o znaczeniu systemowym lub uznane za "syste- ystemowe" korzystają z tych samych usług ICT w celu wspierania swoich krytycznych lub istotnych funkcji, należy ocenić, czy zewnętrznego dostawcę usług ICT świadczącego te usługi należy uznać za kluczowego dla unijnego sektora finansowego. Należy również ocenić wzajemne powiązania między podmiotami finansowymi w unijnym sektorze finansowym, które korzystają z usług ICT świadczonych przez tego samego zewnętrznego dostawcę usług ICT, w celu ustalenia stopnia zależności podmiotów finansowych od tego zewnętrznego dostawcy usług ICT.
(6) Usługi ICT wspierające krytyczne lub istotne funkcje podmiotów finansowych należy oceniać pod kątem ich rodzaju i krytycznego charakteru, które są niezbędne, aby podmioty finansowe mogły prowadzić swoje działania bez żadnych zakłóceń.
(7) Aby określić stopień substytucyjności zewnętrznego dostawcy usług ICT, w ramach oceny przeprowadzanej przez EUN należy uwzględnić liczbę zewnętrznych dostawców usług ICT działających na danym rynku, istnienie rozwiązań alternatywnych dla tej samej usługi ICT, a także koszt migracji danych i nakładów pracy w zakresie ICT do innych zewnętrznych dostawców usług ICT.
(8) W celu zapewnienia prawidłowości procesu oceny ważne jest, aby przy ocenie, czy zewnętrzni dostawcy usług ICT powinni zostać wyznaczeni jako kluczowi, EUN opierały się na danych z rejestrów informacji, o których mowa w art. 28 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2554, oraz na wszelkich innych łatwo dostępnych informacjach,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1502 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1502 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 przez określenie kryteriów wyznaczania zewnętrznych dostawców usług ICT jako mających kluczowe znaczenie dla podmiotów finansowych |
| Data aktu: | 22/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 30/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 19/06/2024, 16/01/2025 |