uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 akapit drugi, art. 5a ust. 1, art. 5b ust. 2 i 3 oraz art. 16 ust. 3,
uwzględniając opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych 2 ,
(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2674 3 zmieniono rozporządzenie (WE) nr 1217/2009 w celu przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych (FSDN). Zmienione ramy prawne znacząco zmieniają obecne ramy gromadzenia danych. W celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy zatem przyjąć nowe przepisy zastępujące obowiązujące przepisy ustanowione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1198/2014 4 .
(2) Rozporządzenie (WE) nr 1217/2009 upoważnia Komisję do przyjmowania rozporządzeń delegowanych ustanawiających przepisy niezbędne do corocznego określania dochodów i analizy zrównoważenia gospodarstw oraz do udostępniania danych FSDN do celów badawczych. W akcie delegowanym należy ustanowić w szczególności przepisy dotyczące określania wartości progowych wyznaczających pole obserwacji, sporządzania planów wyboru gospodarstw, określania okresu odniesienia dla standardowej produkcji, określania ogólnych i głównych typów rolniczych, a także udzielania dostępu do danych pseudonimizowanych do celów badawczych.
(3) Wartości progowe wyznaczające pole obserwacji powinny umożliwić uzyskanie reprezentatywnych wyników dla pola obserwacji i powinny odzwierciedlać sytuację strukturalną gospodarstw w każdym z państw członkowskich. Ponadto wartości progowe powinny zmaksymalizować stosunek korzyści do kosztów między liczebnością indukowanej próby a jej reprezentatywnością. Wartości progowe powinny być określone w sposób umożliwiający włączenie w pole obserwacji gospodarstw, które reprezentują możliwie największy udział wartości produkcji rolnej, użytków rolnych i siły roboczej wśród tych gospodarstw, które są zorientowane prorynkowo.
(4) Plan wyboru powinien zawierać minimalną liczbę elementów wskazujących sposób wybierania reprezentatywnej próby, co pozwoli badaniu zrealizować cele sieci danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych.
(5) Wartość standardowej produkcji opiera się na średnich danych z danego okresu odniesienia. Wartości te należy regularnie aktualizować w celu uwzględnienia tendencji gospodarczych, tak aby typologię tę można było nadal z powodzeniem stosować. Częstotliwość aktualizacji powinna być powiązana z latami, w których przeprowadza się w Unii badania zintegrowanych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych.
(6) Ogólne i główne typy rolnicze powinny być wyszczególnione w sposób umożliwiający utworzenie jednorodnych grup gospodarstw o mniejszym lub większym stopniu zagregowania, umożliwiając porównywanie sytuacji grup gospodarstw.
(7) W art. 16 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 przewidziano możliwość udostępniania przez Komisję danych pseudonimizowanych uzyskanych w ramach wdrażania tego rozporządzenia. Należy ustanowić przepisy dotyczące udzielania dostępu do danych pseudonimizowanych do celów badawczych, aby zapewnić możliwość dostarczania danych dostosowanych do tych celów, przy jednoczesnym zagwarantowaniu odpowiedniego poziomu ochrony danych indywidualnych. Zgodnie z art. 89 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 5 i art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 przed udzieleniem dostępu do danych pseudonimizowanych należy jednak upewnić się, czy cele przetwarzania danych nie mogłyby zostać osiągnięte przy użyciu danych zanonimizowanych.
(8) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy uchylić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1198/2014. Bio- rąc jednak pod uwagę, że proces gromadzenia danych za rok obrachunkowy 2024 już się rozpoczął, przepisy określone w tym rozporządzeniu delegowanym powinny nadal mieć zastosowanie do początku roku sprawozdawczego 2025.
(9) Przepisy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie od roku sprawozdawczego 2025 w odniesieniu do FSDN oraz od badania za rok 2026 r. w odniesieniu do badań zintegrowanych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych w Unii, aby uniknąć wpływu na już trwające procesy gromadzenia danych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 marca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1417 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1417 uzupełniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 ustanawiające sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych o przepisy dotyczące corocznego określania dochodów, przeprowadzania analizy zrównoważenia gospodarstw i dostępu do danych do celów badawczych, oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1198/2014 |
| Data aktu: | 13/03/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 31/05/2024, 01/01/2025 |