Rozporządzenie delegowane 2024/1399 w sprawie warunków klasyfikacji bez badań paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych w odniesieniu do ich reakcji na ogień oraz zmieniające decyzję 2006/213/WE

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1399
z dnia 10 listopada 2023 r.
w sprawie warunków klasyfikacji bez badań paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych w odniesieniu do ich reakcji na ogień oraz zmieniające decyzję 2006/213/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 5 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2016/364 2  ustanowiono system klasyfikacji właściwości użytkowych wyrobów budowlanych w odniesieniu do ich reakcji na ogień. Panele z litego drewna oraz płyty okładzinowe należą do wyrobów budowlanych, do których ma zastosowanie to rozporządzenie delegowane.

(2) W tabeli 2 załącznika do decyzji Komisji 2006/213/WE 3  ustanowiono klasy reakcji na ogień paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych. Warunki określone w tej decyzji w odniesieniu do tych produktów muszą zostać dookreślone, tak aby wyraźnie ograniczyć stosowanie tej decyzji wyłącznie do drewna surowego.

(3) Badania wykazały, że panele z litego drewna i płyty okładzinowe posiadają stałe i przewidywalne wartości użytkowe w odniesieniu do reakcji na ogień, pod warunkiem że spełniają one określone warunki dotyczące minimalnej gęstości średniej drewna, minimalnej grubości profilu i końcowego zastosowania produktu, oraz że drewno nie zostało poddane żadnej obróbce, z wyłączeniem suszenia komorowego.

(4) Należy zatem uznać, że panele z litego drewna i płyty okładzinowe osiągają określoną klasę właściwości użytkowych w zakresie reakcji na ogień, ustanowioną w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2016/364, we wszystkich tych warunkach bez konieczności przeprowadzania dalszych badań.

(5) Aby zagwarantować pewność prawa, w odniesieniu do paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych, należy skreślić tabelę 2 w załączniku do decyzji 2006/213/WE i zastąpić ją załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

(6) Aby zapewnić producentom, w szczególności małym przedsiębiorstwom i mikroprzedsiębiorstwom, wystarczająco dużo czasu na ocenę wpływu niniejszego rozporządzenia na ich działalność, datę wejścia w życie niniejszego rozporządzenia należy wyznaczyć na dzień przypadający dziewięćdziesiąt dni po dacie jego opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Uznaje się, że panele z litego drewna oraz płyty okładzinowe spełniające warunki określone w załączniku osiągają bez badań klasy właściwości użytkowych wskazane w załączniku.

Artykuł  2

Skreśla się tabelę 2 wraz z rysunkami a) i b) w załączniku do decyzji 2006/213/WE i zastępuje się ją tabelą oraz rysunkami a) i b) zamieszczonymi w niniejszym załączniku.

Odesłania do tabeli 2 i rysunków a) i b) w załączniku do decyzji 2006/213/WE odczytuje się jako odesłania do tabeli i rysunków zamieszczonych w niniejszym załączniku.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dziewięćdziesiątego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 listopada 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

KLASY REAKCJI NA OGIEŃ PANELI Z LITEGO DREWNA ORAZ PŁYT OKŁADZINOWYCH

Wyrób (11) Szczegółowy opis wyrobu (5) Minimalna gęstość średnia (6) (kg/m3) Minimalna grubość całkowita/ minimalna (7) (mm) Warunek zastosowania końcowego (4) Klasa (3)
Panele i płyty okładzinowe (1) Elementy z drewna surowego z wpustem i piórem lub bez nich, profilowane lub niepro- filowane 390 9/6 Bez szczeliny powietrznej lub z zamkniętą szczeliną powietrzną z tyłu D - s2, d2
12/8 D - s2, d0
Panele i płyty okładzinowe (2) Elementy z drewna surowego z wpustem i piórem lub bez nich, profilowane lub niepro- filowane 390 9/6 Z otwartą szczeliną powietrzną < 20 mm z tyłu D - s2, d0
18/12 Bez szczeliny powietrznej lub z otwartą szczeliną powietrzną z tyłu
Szczebelkowe elementy drewniane (8) Elementy z drewna surowego zamocowane do ramy nośnej (9) 390 18 Otoczone przez powietrze ze wszystkich stron (10) D - s2, d0
(1) Zamontowane mechanicznie na ramie nośnej z drewnianej listwy ze szczeliną zamkniętą lub wypełnioną podłożem co najmniej klasy A2 - s1, d0 o minimalnej gęstości równej 10 kg/m3 lub wypełnioną podłożem z celulozowego materiału izolacyjnego co najmniej klasy E, zawierającym materiał paroszczelny lub nie. Projekt wyrobu z drewna powinien umożliwiać jego montaż bez otwartych połączeń..

(2) Zamontowane mechanicznie na ramie nośnej z drewnianej listwy z otwartą szczeliną powietrzną z tyłu lub bez niej. Projekt wyrobu z drewna powinien umożliwiać jego montaż bez otwartych połączeń.

(3) Klasa przewidziana w tabeli 1 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/364.

(4) Otwarta szczelina powietrzna może umożliwiać wentylację z tyłu wyrobu, natomiast zamknięta szczelina powietrzna wyklucza taką możliwość. Podłoże umieszczone za szczeliną powietrzną powinno być co najmniej klasy A2 - s1, d0, a jego gęstość powinna wynosić co najmniej 10 kg/m3. Podłoże umieszczone za zamkniętą szczeliną powietrzną o maksymalnej grubości 20 mm w przypadku pionowych elementów drewnianych a powinno być co najmniej klasy D - s2, d0.

(5) Połączenia obejmują wszelkie typy połączeń, np. połączenia doczołowe, z wpustem i piórem. Drewno surowe to materiał z drewna, który nie został powleczony ani poddany żadnej innej metodzie obróbki, z wyłączeniem suszenia komorowego (obróbka mechaniczna, chemiczna, impregnacja i inne metody).

(6) Uzyskana zgodnie z EN 13238.

(7) Zgodnie z zamieszczonym rysunkiem a. Obszar profilowany eksponowanej strony panelu nie powinien stanowić więcej niż 20 % obszaru płaskiego lub 25 %, jeżeli zmierzony został zarówno na eksponowanej, jak i na tylnej stronie panelu. W przypadku połączeń doczołowych najgrubsze miejsce występuje w punkcie połączenia.

(8) Prostokątne elementy drewniane z krawędziami zaokrąglonymi lub nie, zamontowane poziomo lub pionowo na ramie nośnej i otoczone ze wszystkich stron powietrzem, głównie stosowane na innych elementach budowlanych w zastosowaniach przeznaczonych do wnętrz i na zewnątrz.

(9) Maksymalny eksponowany obszar (wszystkie strony prostokątnych elementów drewnianych i drewnianej ramy nośnej) nie może przekraczać 110 % całkowitej powierzchni płaskiej, zob. rysunek b.

(10) Inne elementy budowlane położone bliżej niż 100 mm od elementów drewnianych (nie licząc ramy nośnej) powinny być co najmniej klasy A2 - s1, d0, umieszczone w odległości od 100 do 300 mm, co najmniej klasy B - s1, d0, a umieszczone dalej niż 300 mm, co najmniej klasy D - s2, d0.

(11) Dotyczy również podstopnic

Rysunek a

Profile paneli z litego drewna i płyt okładzinowych

grafika

Rysunek b

Maksymalny eksponowany obszar drewnianego elementu taśmowego 2n (t + w) + a < 1,10

grafika

n = liczba kawałków drewna na metr

t = grubość każdego kawałka drewna, w metrach

w = szerokość każdego kawałka drewna, w metrach

a = eksponowany obszar drewnianej ramy nośnej (jeśli występuje), w m2 na m2 drewnianego elementu taśmowego

1 Dz.U. L 88 z 4.4.2011, s. 5.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/364 z dnia 1 lipca 2015 r. w sprawie klasyfikacji reakcji na ogień wyrobów budowlanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 (Dz.U. L 68 z 15.3.2016, s. 4).
3 Decyzja Komisji 2006/213/WE z dnia 6 marca 2006 r. ustanawiająca klasy reakcji na ogień niektórych wyrobów budowlanych w odniesieniu do drewnianych pokryć podłogowych, paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych (Dz.U. L 79 z 16.3.2006, s. 27).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1399

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1399 w sprawie warunków klasyfikacji bez badań paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych w odniesieniu do ich reakcji na ogień oraz zmieniające decyzję 2006/213/WE
Data aktu: 10/11/2023
Data ogłoszenia: 22/05/2024
Data wejścia w życie: 20/08/2024