Rozporządzenie 2024/1352 w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) 2019/816 i (UE) 2019/818 do celów wprowadzenia kontroli przesiewowej obywateli państw trzecich na granicach zewnętrznych

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/1352
z dnia 14 maja 2024 r.
w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) 2019/816 i (UE) 2019/818 do celów wprowadzenia kontroli przesiewowej obywateli państw trzecich na granicach zewnętrznych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 78 ust. 2 lit. e), art. 79 ust. 2 lit. c), art. 82 ust. 1 akapit drugi lit. d) oraz art. 87 ust. 2 lit. a),

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1356 2  przewiduje identyfikację lub weryfikację tożsamości, kontrole bezpieczeństwa oraz wstępne kontrole stanu zdrowia i wstępne kontrole służące identyfikacji osób wymagających szczególnego traktowania na granicach zewnętrznych lub na terytorium państw członkowskich wobec obywateli państw trzecich, którzy nie zostali poddani odprawie granicznej na granicach zewnętrznych państw członkowskich, a także tych obywateli państw trzecich, którzy złożyli wniosek o udzielenie ochrony międzynarodowej na przejściach granicznych lub w strefach tranzytowych, nie spełniając warunków wjazdu określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 3 . W rozporządzeniu (UE) 2024/1356 stworzono jednolite przepisy umożliwiające sprawną identyfikację lub weryfikację tożsamości obywateli państw trzecich oraz kierowanie ich na odpowiednią ścieżkę proceduralną. Rozporządzenie to ma na celu podniesienie poziomu kontroli obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne i zapewnienie możliwości przeszukania odpowiednich systemów informacyjnych i baz danych UE w celu sprawdzenia czy obywatele państw trzecich poddawani kontroli przesiewowej mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego.

(2) Rozporządzenie (UE) 2024/1356 stanowi, że weryfikację osób podlegających kontroli przesiewowej do celów bezpieczeństwa należy przeprowadzać z wykorzystaniem tych samych systemów, co w przypadku osób ubiegających się o wizę lub zezwolenie na podróż w ramach europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS). W szczególności rozporządzenie (UE) 2024/1356 stanowi, że dane osobowe osób poddawanych kontroli przesiewowej mają być sprawdzane z wykorzystaniem europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych o obywatelach państw trzecich (ECRIS-TCN) ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/816 4  w odniesieniu do osób skazanych za przestępstwa terrorystyczne lub inne poważne przestępstwa.

(3) Organy ds. kontroli przesiewowej zdefiniowane w rozporządzeniu (UE) 2024/1356, potrzebują dostępu do ECRIS-TCN w celu ustalenia, czy dana osoba może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego.

(4) Trafienie wskazane przez ECRIS-TCN nie powinno samo w sobie być rozumiane w taki sposób, że dany obywatel państwa trzeciego zdefiniowany w rozporządzeniu (UE) 2019/816 został skazany w państwach członkowskich, które zostały wskazane. Istnienie uprzednich wyroków skazujących powinno zostać potwierdzone wyłącznie na podstawie informacji uzyskanych z rejestrów karnych odpowiednich państw członkowskich.

(5) Rozporządzenie (UE) 2024/1356 stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w odniesieniu do granic i zmienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 5 , (UE) 2017/2226 6 , (UE) 2018/1240 7  i (UE) 2019/817 8 , które również stanowią rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w odniesieniu do granic, tak aby przewidywały one prawo dostępu - do celów kontroli przesiewowej - do danych zawartych w wizowym systemie informacyjnym (VIS), systemie wjazdu/wyjazdu (EES) i w ETIAS. Równoległa zmiana rozporządzenia (UE) 2019/816, aby udzielić praw dostępu do ECRIS-TCN do danych zawartych w ECRIS-TCN do celów kontroli przesiewowej, nie mogła jednak zostać dokonana rozporządzeniem (UE) 2024/1356 ze względu na zmienną geometrię, ponieważ rozporządzenie (UE) 2019/816 nie stanowi rozwinięcia przepisów dorobku Schengen. Rozporządzenie (UE) 2019/816 należy zatem dostosować odrębnym aktem prawnym.

(6) Rozporządzenie (UE) 2024/1356 przewiduje szczególne przepisy dotyczące identyfikacji lub weryfikacji tożsamości obywateli państw trzecich przez przeszukiwanie wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację ustanowionego rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 i (UE) 2019/818 9 , aby ułatwić i wspomóc poprawną identyfikację lub weryfikację tożsamości osób zarejestrowanych w EES, VIS, ETIAS, Eurodac i ECRIS-TCN, w tym osób nieznanych, które nie są w stanie potwierdzić swojej tożsamości.

(7) Ponieważ organy ds. kontroli przesiewowej potrzebują dostępu do danych przechowywanych we wspólnym repozytorium danych umożliwiających identyfikację w celu identyfikacji lub weryfikacji tożsamości, rozporządzenie (UE) 2024/1356 zmienia rozporządzenie (UE) 2019/817. Ze względu na zmienną geometrię zmiana rozporządzenia (UE) 2019/818 nie mogła zostać dokonana rozporządzeniem (UE) 2024/1356, ponieważ rozporządzenie (UE) 2019/818 nie stanowi rozwinięcia przepisów dorobku Schengen. Rozporządzenie (UE) 2019/818 należy zatem zmienić odrębnym aktem prawnym.

(8) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie umożliwienie organom ds. kontroli przesiewowej dostępu do danych zawartych w ECRIS-TCN lub we wspólnym repozytorium danych umożliwiających identyfikację do celów identyfikacji lub weryfikacji tożsamości oraz kontroli bezpieczeństwa ustanowionej rozporządzeniem (UE) 2024/1356, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(9) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i nie jest nim związana, ani go nie stosuje.

(10) Zgodnie z art. 1 i 2 oraz art. 4a ust. 1 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i do TFUE, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i nie jest nim związana, ani go nie stosuje,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany rozporządzenia (UE) 2019/816

W rozporządzeniu (UE) 2019/816 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 dodaje się literę w brzmieniu:

"f) warunki, zgodnie z którymi organy ds. kontroli przesiewowej zdefiniowane w art. 2 pkt 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1356 * mogą korzystać z danych w ECRIS-TCN do przeprowadzenia kontroli bezpieczeństwa w celu oceny, czy obywatel państwa trzeciego może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego o czym mowa w art. 15 tego rozporządzenia.

2)
w art. 2 akapit drugi dodaje się literę w brzmieniu:

"d) umożliwia dostęp do ECRIS-TCN do celów wspierania przeprowadzenia kontroli bezpieczeństwa ustanowionej rozporządzeniem (UE) 2024/1356.";

3)
art. 3 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) »właściwe organy« oznaczają organy centralne, Eurojust, Europol, EPPO, organy wyznaczone do celów VIS, o których mowa w art. 9d i art. 22b ust. 13 rozporządzenia (WE) nr 767/2008, jednostkę centralną ETIAS oraz organy ds. kontroli przesiewowej zdefiniowane w art. 2 pkt 10 rozporządzenia (UE) 2024/1356, które są uprawnione zgodnie z niniejszym rozporządzeniem do uzyskania dostępu do ECRIS-TCN lub do wysyłania zapytań do tego systemu;";

4)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) marker wskazujący, do celów rozporządzeń (WE) nr 767/2008 i (UE) 2018/1240 oraz art. 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2024/1356, że dany obywatel państwa trzeciego został skazany w ciągu ostatnich 25 lat za przestępstwo terrorystyczne lub w ciągu ostatnich 15 lat za inne przestępstwo wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) 2018/1240 - jeżeli zgodnie z prawem krajowym podlega ono karze pozbawienia wolności lub środkowi zabezpieczającemu polegającemu na pozbawieniu wolności o maksymalnym wymiarze co najmniej trzech lat - oraz kod skazującego państwa członkowskiego.";

b)
w ust. 7 dodaje się literę w brzmieniu:

"c) organy ds. kontroli przesiewowej zdefiniowane w art. 2 pkt 10 rozporządzenia (UE) 2024/1356, do celów oceny, czy obywatel państwa trzeciego może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego, w przypadku gdy kontrola bezpieczeństwa, o której mowa w art. 15 i 16 tego rozporządzenia, zakończy się trafieniem.";

5)
w art. 7 ust. 7 dodaje się literę w brzmieniu:

"e) wspierania celu oceny, czy obywatel państwa trzeciego poddawany kontroli bezpieczeństwa może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/1356.";

6)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 7c

Wykorzystanie ECRIS-TCN do celów kontroli przesiewowej

Organy ds. kontroli przesiewowej zdefiniowane w art. 2 pkt 10 rozporządzenia (UE) 2024/1356, mają prawo dostępu do danych w ECRIS-TCN oraz ich wyszukiwania przy wykorzystaniu europejskiego portalu wyszukiwania, o którym mowa w art. 6 rozporządzenia (UE) 2019/818, do celów wykonywania zadań powierzonych im na podstawie art. 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2024/1356.

Do celów wykonywania takich zadań organy ds. kontroli przesiewowej zdefiniowane w art. 2 pkt 10 rozporządzenia (UE) 2024/1356 mają dostęp wyłącznie do tych wpisów we wspólnym repozytorium danych umożliwiających identyfikację, do których dołączono marker zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. c) niniejszego rozporządzenia.

W przypadku trafienia sprawdzanie krajowych rejestrów karnych na podstawie danych z ECRIS-TCN opatrzonych markerem odbywa się zgodnie z prawem krajowym i przy wykorzystaniu krajowych kanałów komunikacji. Odpowiednie organy krajowe skazującego państwa członkowskiego przedstawiają organom ds. kontroli przesiewowej zdefiniowanym w art. 2 pkt 10 rozporządzenia (UE) 2024/1356 opinię co do tego, czy obecność danej osoby na terytorium państw członkowskich może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego, w ciągu dwóch dni, jeżeli kontrola przesiewowa odbywa się na terytorium państwa członkowskiego, lub w ciągu trzech dni, jeżeli kontrola przesiewowa odbywa się na granicy zewnętrznej. Jeżeli odpowiednie organy krajowe skazującego państwa członkowskiego nie przedłożą takiej opinii w tych terminach, oznacza to, że nie ma zastrzeżeń w zakresie bezpieczeństwa, które mają być uwzględnione. Przed przedstawieniem opinii organom ds. kontroli przesiewowej zdefiniowanym w art. 2 pkt 10 rozporządzenia (UE) 2024/1356 odpowiednie organy krajowe skazującego państwa członkowskiego konsultują krajowe rejestry karne. Jeśli w przypadku trafienia nie przedłożono opinii i nie ma zastrzeżeń w zakresie bezpieczeństwa, które mają być uwzględnione, wzmiankę o tym braku opinii i zastrzeżeń w zakresie bezpieczeństwa wpisuje się w formularzu kontroli przesiewowej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2024/1356.";

7)
w art. 24 ust. 1 akapit pierwszy dodaje się punkt w brzmieniu:

"d) wspierania celu oceny, czy obywatel państwa trzeciego poddawany kontroli bezpieczeństwa może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/1356.".

Artykuł  2

Zmiana rozporządzenia (UE) 2019/818

W rozporządzeniu (UE) 2019/818 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Organy państw członkowskich i agencje unijne, o których mowa w ust. 1, korzystają z europejskiego portalu wyszukiwania, aby wyszukiwać dane dotyczące osób lub ich dokumentów podróży przechowywane w systemach centralnych Eurodac i ECRIS-TCN zgodnie z prawami dostępu, o których mowa w aktach prawnych regulujących te systemy informacyjne UE oraz w prawie krajowym. Korzystają one także z europejskiego portalu wyszukiwania, aby konsultować wspólne repozytorium danych umożliwiających identyfikację zgodnie z prawami dostępu przysługującymi im na mocy niniejszego rozporządzenia do celów, o których mowa w art. 20, 20a, 21 i 22.";

2)
w art. 17 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wspólne repozytorium danych umożliwiających identyfikację, tworzące indywidualne akta osobowe dla każdej osoby zarejestrowanej w systemach EES, VIS, ETIAS, Eurodac lub ECRIS-TCN, zawierające dane, o których mowa w art. 18, ustanawia się po to, aby ułatwiać i wspomagać poprawną identyfikację lub weryfikację tożsamości osób zarejestrowanych w systemach EES, VIS, ETIAS, Eurodac i ECRIS-TCN zgodnie z art. 20 i 20a, wspierać funkcjonowanie detektora wielokrotnych tożsamości zgodnie z art. 21 oraz, w stosownych przypadkach, ułatwiać i usprawniać dostęp wyznaczonych organów i Europolu do systemów EES, VIS, ETIAS i Eurodac w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym lub innym poważnym przestępstwom, wykrywania ich lub prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych zgodnie z art. 22.";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Jeżeli dokonanie zapytania we wspólnym repozytorium danych umożliwiających identyfikację do celów identyfikacji osoby fizycznej zgodnie z art. 20 lub identyfikacji lub weryfikacji tożsamości osoby zgodnie z art. 20a, w celu wykrycia wielokrotnych tożsamości zgodnie z art. 21 lub w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym lub innym poważnym przestępstwom, wykrywania ich lub prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych zgodnie z art. 22 nie jest technicznie możliwe z powodu awarii wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację, eu-LISA automatycznie powiadamia o tym fakcie użytkowników wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację.";

3)
art. 18 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Organy korzystające z dostępu do wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację czynią to zgodnie z ich prawami dostępu na mocy aktów prawnych regulujących systemy informacyjne UE i prawa krajowego oraz zgodnie z przysługującymi im prawami dostępu na mocy niniejszego rozporządzenia do celów, o których mowa w art. 20, 20a, 21 i 22.";

4)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 20a

Dostęp do wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację lub weryfikację tożsamości zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/1356

1. Zapytania we wspólnym repozytorium danych umożliwiających identyfikację dokonywane są przez organy ds. kontroli przesiewowej zdefiniowane w art. 2 pkt 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1356 * wyłącznie w celu identyfikacji lub weryfikacji tożsamości osoby zgodnie z art. 14 tego rozporządzenia, pod warunkiem że proces ten uruchamia się w obecności tej osoby.

2. Jeżeli wynik zapytania wskaże, że dane tej osoby są przechowywane we wspólnym repozytorium danych umożliwiających identyfikację, organy ds. kontroli przesiewowej zdefiniowane w art. 2 pkt 10 rozporządzenia (UE) 2024/1356 są uprawnione do przeglądania danych, o których mowa w art. 18 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, a także danych, o których mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817.

5)
w art. 24 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Bez uszczerbku dla art. 29 rozporządzenia (UE) 2019/816 eu-LISA prowadzi rejestry dotyczące wszystkich operacji przetwarzania danych w ramach wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację zgodnie z ust. 2, 2a, 3 i 4 niniejszego artykułu."';

b)
dodaje się ustęp brzmieniu:

"2a. eu-LISA prowadzi rejestry dotyczące wszystkich operacji przetwarzania danych zgodnie z art. 20a w ramach wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację. Rejestry te obejmują:

a) państwo członkowskie dokonujące zapytania;

b) cel dostępu użytkownika dokonującego zapytania za pośrednictwem wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację;

c) datę i godzinę zapytania;

d) rodzaj danych użytych w zapytaniu;

e) wyniki zapytania.";

c)
ust. 5 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Każde państwo członkowskie prowadzi rejestry zapytań dokonywanych przez swoje organy i personel tych organów należycie upoważniony do korzystania ze wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację na mocy art. 20, 20a, 21 i 22. Każda agencja unijna prowadzi rejestr zapytań dokonywanych przez swój należycie upoważniony personel na mocy art. 21 i 22.".

Artykuł  3

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 12 czerwca 2026 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 maja 2024 r.

1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2024 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 14 maja 2024 r.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1356 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie wprowadzenia kontroli przesiewowej obywateli państw trzecich na granicach zewnętrznych oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 767/2008, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240 i (UE) 2019/817 (Dz.U. L, 2024/1356, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1356/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie unijnego kodeksu zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen) (Dz.U. L 77 z 23.3.2016, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/816 z dnia 17 kwietnia 2019 r. ustanawiające scentralizowany system służący do ustalania państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywateli państw trzecich i bezpaństwowców (ECRIS-TCN) na potrzeby uzupełnienia europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1726 (Dz.U. L 135 z 22.5.2019, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 60).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2226 z dnia 30 listopada 2017 r. ustanawiające system wjazdu/wyjazdu (EES) w celu rejestrowania danych dotyczących wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich i danych dotyczących odmowy wjazdu w odniesieniu do takich obywateli oraz określające warunki dostępu do EES na potrzeby ochrony porządku publicznego i zmieniające konwencję wykonawczą do układu z Schengen i rozporządzenia (WE) nr 767/2008 i (UE) nr 1077/2011 (Dz.U. L 327 z 9.12.2017, s. 20).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiające europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 (Dz.U. L 236 z 19.9.2018, s. 1).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie ustanowienia ram interoperacyjności systemów informacyjnych UE w obszarze granic i polityki wizowej oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1726, (UE) 2018/1861 oraz decyzje Rady 2004/512/WE i 2008/633/WSiSW (Dz.U. L 135 z 22.5.2019, s. 27).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/818 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie ustanowienia ram interoperacyjności systemów informacyjnych UE w obszarze współpracy policyjnej i sądowej oraz zmieniające rozporządzenia (UE) 2018/1726, (UE) 2018/1862 i (UE) 2019/816 (Dz.U. L 135 z 22.5.2019, s. 85).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1356 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie prowadzenia kontroli przesiewowej obywateli państw trzecich na granicach zewnętrznych oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 767/2008, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240 i (UE) 2019/817 (Dz.U. L, 2024/1356, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1356/oj).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1356 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie wprowadzenia kontroli przesiewowej obywateli państw trzecich na granicach zewnętrznych oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 767/2008, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240 i (UE) 2019/817 (Dz.U. L, 2024/1356, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1356/oj).";

Zmiany w prawie

Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1352

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2024/1352 w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) 2019/816 i (UE) 2019/818 do celów wprowadzenia kontroli przesiewowej obywateli państw trzecich na granicach zewnętrznych
Data aktu: 14/05/2024
Data ogłoszenia: 22/05/2024
Data wejścia w życie: 12/06/2026, 11/06/2024