(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 14 maja 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3, a także mając na uwadze, co następuje,
a także mając na uwadze, co następuje,
(1) 13 marca 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy".
(2) Organizatorzy tej inicjatywy pogrupowali jej założenia według czterech środków, wzywając Komisję do: (i) "wzmoczmocnienia pakietu »Gotowi na 55«, aby osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2045 r."; (ii) "wzmocnienia unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) poprzez szybsze wycofanie bezpłatnych uprawnień (do 2030 r.) i brak limitów w zakresie opłaty emisyjnej, również w sektorach ciepłownictwa i transportu, ponieważ jest to niezbędne do osiągnięcia celów dotyczących redukcji emisji"; (iii) "redystrybucji znacznej części dochodów generowanych z tytułu opłat emisyjnych na rzecz gospodarstw domowych o niskich dochodach, opodatkowania zużycia zasobów nieodnawialnych zamiast pracy, wzmocnienia Społecznego Funduszu Klimatycznego UE"; (iv) "promowania na arenie międzynarodowej stworzenia »klubu klimatycznego«, w ramach którego wszystkie państwa uczestniczące ustalają solidne opłaty za emisję gazów cieplarnianych, uwzględniając należycie kwestię redystrybucji dochodów generowanych z tytułu opłat emisyjnych na rzecz gospodarstw domowych o niskich dochodach".
(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Stwierdzono w nim, że "globalne ocieplenie stanowi wyzwanie oraz jest kryzysem środowiskowym i gospodarczym", a także że ustalanie opłat za emisję gazów cieplarnianych to "najbardziej efektywny i skuteczny sposób ograniczenia" takich emisji. Organizatorzy uważają zatem, że "potrzebny jest solidniejszy system ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych" oraz że dochody generowane z tytułu tych opłat emisyjnych należy redystrybuować na rzecz gospodarstw domowych o niskich dochodach. Załącznik odnosi się również do klubu klimatycznego i mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).
(4) W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła dodatkowy dokument powielający opis inicjatywy.
(5) Jeżeli chodzi o cele inicjatywy, Komisja mogłaby przyjąć wniosek w sprawie aktu prawnego dotyczącego trzech pierwszych środków na podstawie art. 191-193 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). W szczególności w odniesieniu do trzeciego środka Komisja mogłaby zaproponować środki opodatkowania związanego ze środowiskiem na podstawie art. 192 ust. 2 lit. a) TFUE.
(6) W odniesieniu do czwartego środka Komisja mogłaby przedstawić zalecenie dotyczące decyzji Rady upoważniającej Komisję do rozpoczęcia rokowań w sprawie wiążącej współpracy międzynarodowej w ramach "klubu klimatycznego" na podstawie art. 218 ust. 3 TFUE.
(7) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(8) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(10) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(11) Należy zatem zarejestrować inicjatywę zatytułowaną "Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy".
(12) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 maja 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1316 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/1316 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 |
| Data aktu: | 13/05/2024 |
| Data ogłoszenia: | 14/05/2024 |