uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 2 w związku z art. 114 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 3 2021/1232 przewidziano tymczasowy system w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez niektórych dostawców publicznie dostępnych usług łączności interpersonalnej do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie, w oczekiwaniu na opracowanie i przyjęcie długoterminowych ram prawnych dotyczących przeciwdziałania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych w internecie i jego zwalczania (zwanych dalej "długoterminowymi ramami prawnymi"). Rozporządzenie to stosuje się do dnia 3 sierpnia 2024 r.
(2) Celem przyjętego przez Komisję dnia 11 maja 2022 r. wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy mające na celu zapobieganie niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i jego zwalczanie, jest zapewnienie długoterminowych ram prawnych. Nie rozpoczęto jeszcze jednak negocjacji międzyinstytucjonalnych w sprawie tego wniosku i jest pewne, że nie zostaną one zakończone na czas, aby długoterminowe ramy prawne - w tym wszelkie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/1232, które rozporządzenie to może zawierać - były przyjęte oraz weszły w życie do dnia 4 sierpnia 2024 r. i były od tego dnia stosowane.
(3) Ważne jest, aby niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych w internecie mogło być skutecznie zwalczane, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa Unii, w tym warunkami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2021/1232 oraz bez przerwy, do czasu zakończenia negocjacji międzyinstytucjonalnych nad wnioskiem, oraz przyjęcia, wejścia w życie i rozpoczęcia stosowania długoterminowych ram prawnych. Współprawodawcy zobowiązują się do jak najszybszego osiągnięcia porozumienia w sprawie długoterminowych ram prawnych oraz w celu uniknięcia wszelkiego dalszego przedłużania obowiązywania rozporządzenia (UE) 2021/1232 w przyszłości.
(4) Z uwagi na te nadzwyczajne okoliczności, należy zmienić rozporządzenie (UE) 2021/1232, aby przedłużyć jego stosowanie o dodatkowy okres ograniczony do tego, który jest bezwzględnie konieczny do przyjęcia długoterminowych ram prawnych i ich wejścia w życie. Trzeba pamiętać, że przedłużenie to ma charakter wyjątkowy i nie powinno tworzyć precedensu prowadzącego do kolejnych przedłużeń. Rozporządzenie (UE) 2021/1232 zostało pierwotnie opracowane jako przejściowy, tymczasowy instrument służący jako łącznik między wdrożeniem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 4 , która włączyła usługi łączności interpersonalnej niewykorzystujące numerów w zakres stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2002/58/WE 5 , od dnia 21 grudnia 2020 r., a ustanowieniem długoterminowych ram prawnych. Wbrew oczekiwaniom współprawodawców należy przedłużyć stosowanie rozporządzenia (UE) 2021/1232 ze względu na brak uzgodnionych długoterminowych ram prawnych.
(5) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/1232, aby zastosować tymczasowe odstępstwo od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE, od dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów wymagane jest opublikowanie i przedłożenie właściwemu organowi nadzorczemu i Komisji sprawozdania z przetwarzania danych osobowych na podstawie tego rozporządzenia.
(6) W świetle sprawozdania Komisji dotyczącego wykonania rozporządzenia (UE) 2021/1232 konieczne jest usprawnienie mechanizmu przekazywania Komisji sprawozdań zarówno przez państwa członkowskie, jak i dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów. Należy również podkreślić, że Komisja powinna w odpowiednim czasie przedstawić sprawozdanie z wykonania rozporządzenia (UE) 2021/1232.
(7) Aby ułatwić dostawcom usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów sprawozdawczość, w szczególności aby zapewnić, aby ich sprawozdania nadawały się do odczytu maszynowego i były łatwo dostępne, należy ustanowić wspólny format sprawozdawczości tych sprawozdań.
(8) Aby zapewnić jednolite warunki wykonania art. 3 ust. 1 lit. g) pkt (vii) rozporządzenia (UE) 2021/1232, należy przyznać Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 6 .
(9) Ze względu na potrzebę zapewnienia w odpowiednim czasie pewności prawa oraz ze względu na ograniczony charakter zmian przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, a mianowicie przedłużenie okresu stosowania tymczasowego systemu oraz powierzenie Komisji uprawnień wykonawczych w celu ustanowienia wspólnego formatu sprawozdawczości, należy przewidzieć, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie jak najszybciej.
(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 24 stycznia 2024 r.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/1232,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 kwietnia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1307 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/1307 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/1232 w sprawie tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do przetwarzania danych osobowych i innych danych do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecieTekst mający znaczenie dla EOG |
| Data aktu: | 29/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 14/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 15/05/2024 |