Decyzja 2024/1293 upoważniająca do podjęcia negocjacji dotyczących zmian w Umowie między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów

DECYZJA RADY (UE) 2024/1293
z dnia 29 kwietnia 2024 r.
upoważniająca do podjęcia negocjacji dotyczących zmian w Umowie między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 3 i 4,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów 1 ,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy podjąć negocjacje w celu zawarcia umowy zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej "Umową"), w tym w odniesieniu do okresu jej obowiązywania.

(2) Ze względu na wyjątkowe i nadzwyczajne okoliczności, które spowodowały konieczność negocjowania umowy, oraz zgodnie z Traktatami, Rada uznała za właściwe, aby Unia tymczasowo wykonywała stosowną kompetencję dzieloną przyznaną jej na mocy Traktatów. Takie uzasadnienie stosuje się także do zmiany Umowy. Wszelkie skutki niniejszej decyzji dla podziału kompetencji między Unią a państwami członkowskimi powinny być jednak ściśle ograniczone w czasie. Kompetencja wykonywana przez Unię na podstawie niniejszej decyzji oraz Umowy, obejmująca zmiany, które mają być przedmiotem negocjacji na podstawie niniejszej decyzji, powinna zatem być wykonywana wyłącznie w okresie obowiązywania Umowy. W związku z tym Unia przestanie wykonywać kompetencję dzieloną wykonywaną w ten sposób, gdy tylko Umowa przestanie obowiązywać. Bez uszczerbku dla innych środków unijnych oraz pod warunkiem zgodności ze środkami unijnymi, kompetencja ta, zgodnie z art. 2 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), będzie następnie ponownie wykonywana przez państwa członkowskie. Ponadto przypomina się, że zgodnie z protokołem nr 25 w sprawie wykonywania kompetencji dzielonych, załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i TFUE, zakres wykonywania kompetencji Unii w niniejszej decyzji obejmuje wyłącznie elementy regulowane niniejszą decyzją i nie obejmuje całej dziedziny. Wykonywanie kompetencji Unii poprzez niniejszą decyzję pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Unii i państw członkowskich w stosunku do wszelkich trwających lub przyszłych negocjacji dotyczących umów międzynarodowych z dowolnym państwem trzecim w tej dziedzinie, jak również podpisywania takich umów lub ich zawierania.

(3) Na negocjatora Unii należy wyznaczyć Komisję.

(4) Negocjacje powinny być prowadzone przez Komisję w porozumieniu z działającą w Radzie Grupą Roboczą ds. Transportu Lądowego oraz zgodnie z odpowiednimi rolami instytucji określonymi w art. 13 ust. 2 TUE i w art. 218 TFUE, zgodnie z wykładnią Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym upoważnia się Komisję do rozpoczęcia negocjacji, w imieniu Unii, w sprawie zmian w Umowie między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej "Umową"), w tym w odniesieniu do okresu obowiązywania Umowy.
2. 
Negocjacje prowadzone są na podstawie wytycznych negocjacyjnych Rady przedstawionych w addendum do niniejszej decyzji. W stosownych przypadkach, w zależności od przebiegu negocjacji, te wytyczne negocjacyjne mogą być zmieniane lub doprecyzowywane.
Artykuł  2
1. 
Wykonywanie kompetencji Unii zgodnie z niniejszą decyzją oraz Umową, obejmującej wprowadzenie do niej zmian, jest ograniczone do okresu obowiązywania Umowy. Bez uszczerbku dla innych środków unijnych i z zastrzeżeniem ich przestrzegania, po upływie tego okresu obowiązywania Unia zaprzestaje natychmiast wykonywania tej kompetencji, a państwa członkowskie ponownie wykonują swoje kompetencje zgodnie z art. 2 ust. 2 TFUE.
2. 
Wykonywanie kompetencji Unii zgodnie z niniejszą decyzją pozostaje bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich dotyczących trwających lub przyszłych negocjacji dotyczących umów międzynarodowych w sprawie przewozów drogowych towarów z dowolnym innym państwem trzecim, oraz z Ukrainą w odniesieniu do okresu po zakończeniu obowiązywania Umowy, jak również podpisywania takich umów lub ich zawierania.
3. 
Bez uszczerbku dla art. 2 decyzji Rady (UE) 2022/1158 2  i art. 2 decyzji Rady (UE) 2022/2435 3  wykonywanie kompetencji Unii, o której mowa w ust. 1, obejmuje wyłącznie elementy regulowane niniejszą decyzją oraz wytycznymi negocjacyjnymi, a niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Unii i państw członkowskich w dziedzinie transportu drogowego towarów w odniesieniu do elementów innych niż te, które są regulowane niniejszą decyzją oraz wytycznymi negocjacyjnymi.
Artykuł  3

Komisja zostaje niniejszym wyznaczona na negocjatora Unii.

Artykuł  4

Negocjacje są prowadzone w porozumieniu z działającą w Radzie Grupą Roboczą ds. Transportu Lądowego, która zostaje niniejszym wyznaczona jako specjalny komitet w rozumieniu art. 218 ust. 4 TFUE.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 29 kwietnia 2024 r.
1 Dz.U. L 179 z 6.7.2022, s. 4.
2 Decyzja Rady (UE) 2022/1158 z dnia 27 czerwca 2022 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (Dz.U. L 179 z 6.7.2022, s. 1).
3 Decyzja Rady (UE) 2022/2435 z dnia 5 grudnia 2022 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (Dz.U. L 319 z 13.12.2022, s. 5).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1293

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1293 upoważniająca do podjęcia negocjacji dotyczących zmian w Umowie między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów
Data aktu: 29/04/2024
Data ogłoszenia: 14/05/2024