uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3,
(1) Doświadczenia zdobyte podczas wdrażania rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 2 wskazują na
potrzebę dokonania niewielkich zmian w środkach wykonawczych pewnych wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.
(2) Transport naziemny między pomieszczeniami zarejestrowanych agentów, znanych nadawców i przewoźników lotniczych ładunków lotniczych i poczty lotniczej, do których zastosowano wymagane środki kontroli w zakresie ochrony, jest w wielu przypadkach zlecany przez takie podmioty zewnętrznym przewoźnikom drogowym działającym w ich imieniu. Niektóre warunki i przepisy umożliwiające korzystanie z usług przewoźników drogowych, a także niektóre obowiązki tych przewoźników, określono już w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998.
(3) Aby utrzymać integralność bezpiecznego łańcucha dostaw ładunków lotniczych i poczty lotniczej w Unii, potrzebna jest większa jasność co do widoczności, odpowiedzialności i nadzoru ze strony właściwych organów nad przewoźnikami drogowymi i wykonywanymi przez nich operacjami. W tym celu w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 należy zamieścić wymogi dotyczące zatwierdzania przewoźników drogowych i nadzoru nad nimi.
(4) Wymogi dotyczące zatwierdzonych przewoźników drogowych nie powinny powodować niepotrzebnych obciążeń administracyjnych i operacyjnych ani dla podmiotów, ani dla właściwych organów. Przepisy określające te wymogi powinny również uwzględniać doświadczenia państw członkowskich, które ustanowiły system zatwierdzania i nadzoru dla przewoźników drogowych wykonujących operacje na szczeblu krajowym.
(5) Aby umożliwić stopniowe wprowadzanie systemu zatwierdzonych przewoźników drogowych w Unii, obecne wymogi, którym podlegają przewoźnicy drogowi, powinny nadal obowiązywać do 31 grudnia 2026 r. Ułatwi to przygotowanie do obowiązkowego wdrożenia systemu zatwierdzonych przewoźników drogowych zarówno przez właściwe organy, jak i podlegające im odpowiednie podmioty.
(6) W dodatkach 3-B, 4-B, 5-A i 6-F do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wymieniono państwa trzecie uznane za stosujące normy ochrony równoważne ze wspólnymi podstawowymi normami dotyczącymi ochrony lotnictwa.
(7) Komisja sprawdziła, że port lotniczy Svalbard (odrębny obszar administracyjny należący do Królestwa Norwegii) spełnia kryteria określone w części E załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 272/2009 3 w odniesieniu do kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu kabinowego, kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego, ładunku i poczty oraz ochrony statków powietrznych.
(8) Należy zatem dodać port lotniczy Svalbard do wykazów w dodatkach 3-B, 4-B, 5-A i 6-F do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998.
(9) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/566 4 wprowadzono wymóg, aby od 1 lipca 2024 r. urządzenia do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych (ETD) instalowane od 1 września 2014 r. wykrywały również chemikalia. Doświadczenie zdobyte w trakcie realizacji etapów przygotowawczych wskazuje, że termin 1 lipca 2024 r. należy odroczyć o 15 miesięcy, aby zapewnić zgodność z tym wymogiem i umożliwić sprawną modernizację zainstalowanych urządzeń przez wszystkich użytkowników, bez stwarzania niepotrzebnego zagrożenia dla ochrony lotnictwa.
(10) Co więcej, należy wyjaśnić, zharmonizować lub uprościć niektóre szczegółowe środki ochrony lotnictwa, aby zwiększyć jasność prawa, ujednolicić wspólną wykładnię odpowiednich przepisów prawnych i zapewnić jak najskuteczniejsze wprowadzanie w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 19 rozporządzenia (WE) nr 300/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 maja 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1255 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1255 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 odnośnie do określonych szczegółowych środków mających na celu wprowadzenie w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego |
| Data aktu: | 03/05/2024 |
| Data ogłoszenia: | 06/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 26/05/2024 |