uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2000/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawo- dawstw państw członkowskich odnoszących się do emisji hałasu do środowiska przez urządzenia używane na zewnątrz pomieszczeń 1 , w szczególności jej art. 18a,
(1) Zgodnie z art. 4 dyrektywy 2000/14/WE państwa członkowskie zapewniają, aby urządzenia określone w art. 2 ust. 1 nie były wprowadzane do obrotu ani wprowadzane do użytku do czasu, gdy producent lub jego upoważniony przedstawiciel mający siedzibę w Unii zapewni, aby dane urządzenie posiadało oznaczenie gwarantowanego poziomu mocy akustycznej, który na podstawie art. 3 lit. f) ustala się zgodnie z wymogami ustanowionymi w załączniku III.
(2) Zgodnie z sekcją 1.5.8 akapit drugi załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 państwa członkowskie zapewniają, aby producenci mierzyli poziom emisji hałasu przez maszyny. Zgodnie z sekcją 1.7.4.2 lit. u) tego załącznika państwa członkowskie zapewniają, aby producenci dostarczali informacje na temat emisji hałasu, w tym informacje na temat metody stosowanej do pomiaru hałasu, która w przypadkach niestosowania norm zharmonizowanych powinna być metodą najbardziej odpowiednią dla danej maszyny, chyba że metoda ta jest określona w innych przepisach Unii, a jej stosowanie jest obowiązkowe, co ma miejsce w przypadku dyrektywy 2000/14/WE. Producenci urządzeń objętych zakresem zarówno dyrektywy 2006/42/WE, jak i dyrektywy 2000/14/WE są zatem zobowiązani do pomiaru emisji hałasu przez takie urządzenia zgodnie z metodami ustanowionymi w dyrektywie 2000/14/WE.
(3) Art. 12 dyrektywy 2000/14/WE zawiera tabelę, w której określono dopuszczalny poziom mocy akustycznej urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń. Tabela ta została zaktualizowana dyrektywą 2005/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Metody pomiaru hałasu, określone w załączniku III do dyrektywy 2000/14/WE, nie zostały jednak zaktualizowane od czasu jej przyjęcia. Konieczne jest zatem dostosowanie tych metod do postępu technicznego i postępów w zakresie normalizacji europejskiej.
(4) Różne metody pomiarowe mogą mieć różne warunki lub ograniczenia, które mogą mieć wpływ na obliczony poziom mocy akustycznej. Dopuszczalne poziomy mocy akustycznej określone w art. 12 dyrektywy 2000/14/WE zostały ustanowione przy użyciu metod pomiarowych przyjętych w 2000 r. Jeżeli gwarantowane poziomy mocy akustycznej urządzeń wymienionych w art. 12 są obliczane zgodnie z nowymi metodami pomiarowymi, a dopuszczalne poziomy mocy akustycznej nie zostały odpowiednio zaktualizowane, obie wartości hałasu mogą nie być w pełni porównywalne, a zmiana obliczonego gwarantowanego poziomu mocy akustycznej wynikająca ze zmiany metody pomiaru hałasu może prowadzić do zmiany zgodności urządzeń. W przypadku gdy w wyniku zmiany metod pomiaru hałasu pojawiają się wątpliwości co do zgodności urządzeń, konieczne jest - w celu zachowania porównywalności - zapewnienie obliczania poziomów mocy akustycznej za pomocą tych samych metod pomiaru, które są stosowane do ustalenia dopuszczalnych poziomów mocy akustycznej.
(5) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić dyrektywę 2000/14/WE.
(6) Należy zapewnić podmiotom gospodarczym wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych wymogów. Rozpoczęcie stosowania niniejszego rozporządzenia należy zatem odroczyć.
(7) Aby uniknąć niepotrzebnych obciążeń administracyjnych i związanych z tym kosztów dla podmiotów gospodarczych, konieczne jest również zapewnienie wystarczającego okresu przejściowego po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, podczas którego urządzenia używane na zewnątrz pomieszczeń, które zostały już wprowadzone do obrotu i które spełniają wymogi załącznika III do dyrektywy 2000/14/WE, mogą być nadal udostępniane na rynku,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 listopada 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1208 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1208 zmieniające dyrektywę 2000/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do metod pomiaru hałasu emitowanego przez urządzenia używane na zewnątrz pomieszczeń |
| Data aktu: | 16/11/2023 |
| Data ogłoszenia: | 02/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 22/05/2024, 22/05/2025 |