Decyzja wykonawcza 2024/1192 w sprawie przyznanego Belgii, Francji i Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego lnu, określonych w dyrektywie Rady 2002/57/WE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1192
z dnia 24 kwietnia 2024 r.
w sprawie przyznanego Belgii, Francji i Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego lnu, określonych w dyrektywie Rady 2002/57/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 2563)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 kwietnia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/57/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych 1 , w szczególności jej art. 21 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 2002/57/WE określono wymogi dotyczące wprowadzania do obrotu w Unii materiału siewnego roślin oleistych i włóknistych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. i) tej dyrektywy kwalifikowany materiał siewny lnu może być produkowany z kwalifikowanego materiału siewnego do trzeciego rozmnożenia i musi spełniać warunki ustanowione w załącznikach I i II do tej dyrektywy dla kwalifikowanego materiału siewnego, w tym odpowiednie warunki inspekcji polowych w odniesieniu do tożsamości odmianowej.

(2) Trudne warunki uprawy lnu w ostatnich latach wynikające z fali upałów, susz i ograniczonych opadów deszczu w okresie wegetacji doprowadziły do poważnego niedoboru materiału siewnego lnu w Belgii, Francji i Niderlandach.

(3) W rezultacie Belgia, Francja i Niderlandy dysponują jedynie ograniczonymi ilościami materiału siewnego lnu, które są niewystarczające pod względem ilości potrzebnych do siewu.

(4) Z informacji przekazanych Komisji wynika, że aby pokonać te trudności w zaopatrzeniu w okresie, który upływa dnia 30 czerwca 2024 r., niezbędne jest łącznie 1 500 ton materiału siewnego lnu w przypadku Belgii, 1 500 ton w przypadku Francji i 270 ton w przypadku Niderlandów. Z informacji tych wynika również, że aby pokonać trudności w zaopatrzeniu w późniejszym okresie, który upływa dnia 30 czerwca 2025 r., niezbędne jest łącznie 500 ton materiału siewnego do produkcji lnu w przypadku Belgii, 4 000 ton w przypadku Francji i 400 ton w przypadku Niderlandów.

(5) Inne państwa członkowskie nie są w stanie zaspokoić zapotrzebowania Belgii, Francji i Niderlandów.

(6) W związku z tym w Belgii, Francji i Niderlandach występują przejściowe trudności w ogólnym zaopatrzeniu w materiał siewny lnu i wiele wskazuje na to, że sytuacja ta na razie się nie zmieni. Trudności te mogą zostać przezwyciężone jedynie poprzez zezwolenie, na określony czas i z zastrzeżeniem odpowiedniej maksymalnej ilości potrzebnej do rozwiązania tych problemów z zaopatrzeniem, na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego lnu wyprodukowanego w Belgii, Francji i Niderlandach z kategorii kwalifikowanego materiału siewnego trzeciego rozmnożenia i spełniającego mniej rygorystyczne wymogi niż te określone w dyrektywie 2002/57/WE.

(7) Zgodnie z wnioskiem tych państw członkowskich odstępstwa od obowiązujących wymogów dotyczą, z jednej strony, liczby dozwolonych rozmnożeń, późniejszych niż trzecie rozmnożenie, oraz, z drugiej strony, nieprzepro- wadzenia inspekcji polowej przed certyfikacją materiału siewnego.

(8) Państwa członkowskie powinny zatem zezwolić na określony czas na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego lnu wyprodukowanego w Belgii, Francji i Niderlandach w ramach rozmnożenia późniejszego niż trzecie rozmnożenie kwalifikowanego materiału siewnego.

(9) Zgodnie z wnioskiem tych państw członkowskich odstępstwa od obowiązujących wymogów dotyczą również nie- przeprowadzenia inspekcji polowej przed certyfikacją materiału siewnego. Należy zatem zezwolić na obrót kwalifikowanym materiałem siewnym lnu wyprodukowanym w tych państwach członkowskich z kwalifikowanego materiału siewnego rozmnożenia późniejszego niż trzecie rozmnożenie, bez uprzedniego przeprowadzenia inspekcji

polowych.

(10) W celu koordynacji i skutecznego monitorowania tego odstępstwa właściwe organy Belgii, Francji i Niderlandów powinny wymieniać między sobą informacje oraz powiadamiać Komisję o ilościach nasion lnu objętych odstępstwami oraz o podmiotach gospodarczych, których te odstępstwa dotyczą.

(11) Aby zapewnić skuteczne monitorowanie tego odstępstwa, Belgia, Francja i Niderlandy bezzwłocznie powiadamiają Komisję i inne państwa członkowskie o ilościach, w odniesieniu do których wydały pozwolenie na wprowadzenie do obrotu zgodnie z niniejszą decyzją.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Pozwolenie na wprowadzenie do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego, który nie został poddany inspekcji polowej w odniesieniu do tożsamości odmianowej

1. 
Do dnia 30 czerwca 2024 r. państwa członkowskie zezwalają na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego lnu, który został wyprodukowany w Belgii, Francji i Niderlandach z materiału siewnego kategorii "kwa- kwalifikowany materiał siewny trzeciego rozmnożenia" i który nie został poddany inspekcji polowej w odniesieniu do tożsamości odmianowej, z zastrzeżeniem art. 3-5.
2. 
Całkowita ilość materiału siewnego, o którym mowa w ust. 1, nie przekracza:
a)
1 500 ton w przypadku produkcji w Belgii;
b)
1 500 ton w przypadku produkcji we Francji;
c)
270 ton w przypadku produkcji w Niderlandach.
Artykuł  2

Pozwolenie na wprowadzenie do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego wyprodukowanego w ramach późniejszego rozmnożenia niż trzecie rozmnożenie

1. 
Do dnia 30 czerwca 2025 r. państwa członkowskie zezwalają na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego wyprodukowanego w Belgii, Francji i Niderlandach z materiału siewnego kategorii "kwalifikowany materiał siewny trzeciego rozmnożenia", z zastrzeżeniem ust. 2 i art. 3-5.
2. 
Całkowita ilość materiału siewnego, o którym mowa w ust. 1, nie przekracza:
a)
500 ton w przypadku produkcji w Belgii;
b)
4 000 ton w przypadku produkcji we Francji;
c)
400 ton w przypadku produkcji w Niderlandach.
Artykuł  3

Wymogi w zakresie etykietowania

Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie etykietowania określonych w dyrektywie 2002/57/WE etykieta urzędowa zawiera następujące elementy:

a)
w przypadku materiału siewnego, o którym mowa w art. 1 - oświadczenie, że materiał siewny nie został poddany inspekcji polowej w odniesieniu do tożsamości odmianowej;
b)
w przypadku materiału siewnego, o którym mowa w art. 2 - oświadczenie, że materiał siewny został wyprodukowany w ramach późniejszego rozmnożenia niż kwalifikowany materiał siewny trzeciego rozmnożenia.
Artykuł  4

Wymiana informacji na temat dozwolonych ilości

Właściwe organy Belgii, Francji i Niderlandów bezzwłocznie powiadamiają siebie nawzajem oraz Komisję o podmiotach korzystających z tych odstępstw oraz o podmiotach, którym ten materiał siewny został zaoferowany.

Artykuł  5

Powiadomienie o dozwolonych ilościach

Belgia, Francja i Niderlandy bezzwłocznie powiadamiają Komisję i inne państwa członkowskie o ilościach, w odniesieniu do których wydały pozwolenie na wprowadzenie do obrotu zgodnie z niniejszą decyzją.

Artykuł  6

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2024 r.

1 Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 74, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/57/oj.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1192

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1192 w sprawie przyznanego Belgii, Francji i Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego lnu, określonych w dyrektywie Rady 2002/57/WE
Data aktu: 24/04/2024
Data ogłoszenia: 26/04/2024
Data wejścia w życie: 26/04/2024