Decyzja wykonawcza 2024/1188 w sprawie przyznanego Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego, określonych w dyrektywie Rady 66/402/EWG

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1188
z dnia 24 kwietnia 2024 r.
w sprawie przyznanego Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego, określonych w dyrektywie Rady 66/402/EWG

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 2566)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 kwietnia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 66/402/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin zbożowych 1 , w szczególności jej art. 17 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 66/402/EWG określono warunki w zakresie wprowadzania do obrotu w Unii materiału siewnego roślin zbożowych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt G lit. c) kwalifikowany materiał siewny drugiego rozmnożenia jęczmienia i pszenicy musi spełniać warunki podane w załącznikach I i II do tej dyrektywy. Uprawa musi spełniać warunki określone w załączniku I, aby zapewnić tożsamość odmianową. Warunki te sprawdza się poprzez inspekcje pól produkcji materiału siewnego. Warunki określone w załączniku II dotyczą między innymi minimalnej zdolności kiełkowania i maksymalnej zawartości nasion innych gatunków roślin.

(2) Skutkiem wyjątkowo deszczowej pogody jesienią i wczesną zimą w 2023 r. w Niderlandach były wilgotne gleby, co zmniejszyło powierzchnię siewu jęczmienia ozimego i pszenicy ozimej. Z tego powodu konieczny jest wysiew jęczmienia i pszenicy w okresie wiosennym. Wymaga to wykorzystania materiału siewnego jęczmienia jarego i pszenicy jarej, które nie są dostępne w Niderlandach w wymaganych ilościach.

(3) Z informacji przekazanych przez Niderlandy wynika, że aby pokonać te trudności w zaopatrzeniu w okresie, który upływa dnia 30 czerwca 2024 r., niezbędne jest łącznie 5 525 ton materiału siewnego jęczmienia jarego i 1 252 ton materiału siewnego pszenicy jarej.

(4) Inne państwa członkowskie, które również częściowo borykają się z tymi samymi problemami, są w stanie zaspokoić zapotrzebowanie Niderlandów na materiał siewny jedynie w ograniczonym stopniu.

(5) W związku z tym w Niderlandach występują przejściowe trudności w ogólnym zaopatrzeniu w materiał siewny jęczmienia jarego i materiał siewny pszenicy jarej i wiele wskazuje na to, że sytuacja ta na razie się nie zmieni. Trudności te mogą zostać przezwyciężone jedynie poprzez zezwolenie, na określony czas i z zastrzeżeniem odpowiedniej maksymalnej ilości, na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego jęczmienia jarego wyprodukowanego w Niderlandach z kwalifikowanego materiału siewnego drugiego rozmnożenia, który nie spełnia wymogów dotyczących inspekcji polowej, minimalnej zdolności kiełkowania i maksymalnej zawartości nasion innych gatunków roślin.

(6) W związku z tym państwa członkowskie powinny zezwolić na określony czas na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego jęczmienia jarego i materiału siewnego pszenicy jarej wyprodukowanego w Niderlandach z kategorii kwalifikowanego materiału siewnego drugiego rozmnożenia, który nie spełnia wymogów dotyczących inspekcji polowej, minimalnej zdolności kiełkowania i maksymalnej zawartości nasion innych gatunków.

(7) Aby zapewnić skuteczne monitorowanie tego odstępstwa, Niderlandy niezwłocznie powiadamiają Komisję i inne państwa członkowskie o ilościach, w odniesieniu do których wydały pozwolenie na wprowadzenie do obrotu zgodnie z niniejszą decyzją.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Pozwolenie na wprowadzenie do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego, spełniającego mniej rygorystyczne wymogi

1. 
Do dnia 30 czerwca 2024 r. państwa członkowskie zezwalają na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego jęczmienia jarego i kwalifikowanego materiału siewnego pszenicy jarej wyprodukowanego w Niderlandach z materiału siewnego kategorii "kwalifikowany materiał siewny drugiego rozmnożenia", który nie zostały poddany inspekcji polowej w odniesieniu do warunków, które musi spełniać uprawa zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 66/402/EWG i który nie spełnia wymogów dotyczących minimalnej zdolności kiełkowania i maksymalnej zawartości nasion innych gatunków zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 66/402/EWG.

Materiał siewny podlega przepisom określonym w ust. 2 oraz art. 2 i 3.

2. 
Całkowita ilość materiału siewnego, o którym mowa w ust. 1, nie przekracza:
a)
5 525 ton materiału siewnego w przypadku jęczmienia jarego;
b)
1 252 tony materiału siewnego w przypadku pszenicy jarej.
Artykuł  2

Wymogi w zakresie etykietowania

Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie etykietowania określonych w dyrektywie 66/402/EWG etykieta urzędowa partii materiału siewnego zawiera oświadczenie, że materiał siewny, o którym mowa w art. 1, jest produkowany z materiału siewnego kategorii kwalifikowanego materiału siewnego drugiego rozmnożenia oraz że nie został poddany inspekcji polowej i spełnia mniej rygorystyczne wymogi niż te określone w załączniku II do tej dyrektywy.

Artykuł  3

Powiadomienie o dozwolonych ilościach

Niderlandy niezwłocznie powiadamiają Komisję i inne państwa członkowskie o ilościach, w odniesieniu do których wydały pozwolenie na wprowadzenie do obrotu zgodnie z niniejszą decyzją.

Artykuł  4

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2024 r.

1 Dz.U. 125 z 11.7.1966, s. 2309/66, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1966/402/oj.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1188

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1188 w sprawie przyznanego Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego, określonych w dyrektywie Rady 66/402/EWG
Data aktu: 24/04/2024
Data ogłoszenia: 26/04/2024
Data wejścia w życie: 26/04/2024