Decyzja 2024/1177 w sprawie zawieszenia zatwierdzenia sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego opatrzonego oznakowaniem pieczęć UE

DECYZJA KOMISJI (UE) 2024/1177
z dnia 23 kwietnia 2024 r.
w sprawie zawieszenia zatwierdzenia sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego opatrzonego oznakowaniem "pieczęć UE"
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego 1 , w szczególności pkt 12.0.4.1 załącznika do tego rozporządzenia,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Szczegółowe środki wdrażania wspólnych podstawowych norm, o których mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 2 , obejmują procedury zatwierdzania i stosowania sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego.

(2) Na tej podstawie rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 ustanawia zharmonizowany system zatwierdzania instalacji sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego w celu zapewnienia jak najlepszego wdrożenia wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.

(3) Decyzją Komisji (UE) 2021/2147 3  ustanowiono skonsolidowany wykaz zatwierdzonego sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego z oznakowaniem "pieczęć UE" dla urządzeń potwierdzonych w ramach wspólnego procesu oceny Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego do celów instalacji i użytkowania w całej Unii.

(4) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/1998, w szczególności z pkt 12.0.4.1 załącznika do tego rozporządzenia, jeżeli Komisja otrzyma informacje wskazujące, że sprzęt nie spełnia normy, w odniesieniu do której został zatwierdzony, może ona zawiesić oznakowanie "pieczęć UE" sprzętu służącego do ochrony bez uprzedzenia, na wniosek państw członkowskich lub z własnej inicjatywy. Sprzęt służący do ochrony, którego oznakowanie "pie- pieczęć UE" zostało zawieszone, nie może być już instalowany, a już zainstalowane egzemplarze są używane przy zastosowaniu stosownych środków kompensacyjnych.

(5) Z informacji technicznych otrzymanych przez Komisję wynika, że określona konfiguracja systemu wykrywania materiałów wybuchowych zgodnego z normą C3 dla bagażu kabinowego (EDSCB), obecnie wymieniona w "unijnej bazie danych bezpiecznego łańcucha dostaw - sprzęt służący do ochrony", nie spełnia wymogów w zakresie skuteczności kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli (LAG) znajdujących się w bagażu. Konfiguracja taka mogłaby być nadal eksploatowana zgodnie z koncepcją operacji dla systemu EDSCB zgodnego z normą C3, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników LAG nie może przekraczać 330 ml.

(6) Należy odpowiednio zaktualizować skonsolidowaną unijną bazę danych zawierającą wykaz sprzętu, na którego instalację i użytkowanie zezwolono w całej Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zawiesza się "pieczęć UE" przyznaną konfiguracji sprzętu systemu wykrywania materiałów wybuchowych dla bagażu kabinowego, działającej zgodnie z normą C3 i obecnie wymienionej w "unijnej bazie danych bezpiecznego łańcucha dostaw - sprzęt służący do ochrony" z oznaczeniem HI-SCAN 6040 CTiX i z algorytmem wykrywania 20-50-00, pod niepowtarzalnym alfanumerycznym identyfikatorem EDSCB00110. Sprzęt z taką konfiguracją może być eksploatowany tylko zgodnie z koncepcją operacji dla systemu EDSCB zgodnego z normą C3, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników LAG nie może przekraczać 330 ml.

Artykuł  2

"Unijna baza danych bezpiecznego łańcucha dostaw - sprzęt służący do ochrony" jest odpowiednio aktualizowana.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 kwietnia 2024 r.
1 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 299 z 14.11.2015, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72).
3 Decyzja Komisji (UE) 2021/2147 z dnia 3 grudnia 2021 r. w sprawie zatwierdzenia sprzętu opatrzonego znakiem "pieczęć UE" służącego do ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 433 z 6.12.2021, s. 25).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1177

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1177 w sprawie zawieszenia zatwierdzenia sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego opatrzonego oznakowaniem pieczęć UE
Data aktu: 23/04/2024
Data ogłoszenia: 25/04/2024
Data wejścia w życie: 26/04/2024