uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 998/2003 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (UE) nr 576/2013 ustanowiono wymagania w zakresie zdrowia zwierząt mające zastosowanie do przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych do państwa członkowskiego z innego państwa członkowskiego i z państw trzecich oraz kontrole mające zastosowanie do takiego przemieszczania.
(2) W art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 576/2013 określono warunki, na jakich zwierzęta domowe należące do gatunków wymienionych w części A załącznika I do tego rozporządzenia, a mianowicie psy, koty i fretki, mogą być przemieszczane w celach niehandlowych do państwa członkowskiego z terytorium lub państwa trzeciego. Zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. c) takie zwierzęta domowe muszą zostać poddane badaniu poziomu przeciwciał przeciwko wściekliźnie metodą miareczkowania, które spełnia wymogi dotyczące ważności określone w załączniku IV do wspomnianego rozporządzenia.
(3) Na zasadzie odstępstwa od art. 10 ust. 1 lit. c) art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 576/2013 stanowi, że badanie poziomu przeciwciał metodą miareczkowania nie jest wymagane w przypadku psów, kotów i fretek, które są przemieszczane do państwa członkowskiego z terytorium lub państwa trzeciego wymienionego w wykazie m.in. na podstawie art. 13 ust. 2 tego rozporządzenia.
(4) Aby zostać umieszczone w wykazie na podstawie art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 576/2013, terytorium lub państwo trzecie powinno złożyć wniosek, w którym wykaże, że w przypadku psów, kotów i fretek spełnia przynajmniej szczegółowe kryteria określone w art. 13 ust. 2 lit. a)-e), aby zapewnić wystarczający poziom bezpieczeństwa w odniesieniu do zagrożeń dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt związanych z takim przemieszczaniem o charakterze niehandlowym zwierząt domowych.
(5) W części 2 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 577/2013 2 ustanowiono wykaz terytoriów i państw trzecich korzystających z odstępstwa przewidzianego w art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 576/2013.
(6) Kontrole przeprowadzone w ostatnich latach przez organy krajowe w punktach wprowadzania do Unii zgodnie z art. 34 rozporządzenia (UE) nr 576/2013 wykazały powtarzające się niezgodności w zakresie profilaktycznych środków zdrowotnych przeciwko wściekliźnie w odniesieniu do psów, kotów i fretek przemieszczanych z Białorusi i Rosji. Niezgodności te obejmują brak i niewłaściwe podawanie szczepionek przeciwko wściekliźnie, a także sfałszowaną dokumentację szczepień przeciwko wściekliźnie, których ważność została nieprawidłowo poświadczona w towarzyszących świadectwach zdrowia zwierząt.
(7) W ramach kryteriów, które każde państwo trzecie musi spełnić we wniosku o wpis do wykazu przewidzianego w art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 576/2013, w lit. d) tego artykułu nałożono wymóg, aby obowiązywały i zostały skutecznie wdrożone przepisy dotyczące zapobiegania wściekliźnie i jej zwalczania, aby zminimalizować ryzyko zakażenia zwierząt domowych, w tym przepisy dotyczące szczepienia zwierząt domowych przeciwko wściekliźnie.
(8) Ponadto służby odpowiedzialne za kontrole urzędowe muszą zapewnić, aby psy, koty i fretki były przemieszczane wraz ze świadectwami zdrowia zwierząt należycie wypełnionymi i wydanymi zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) nr 576/2013. Oznacza to sprawdzenie i poświadczenie, że takie zwierzęta domowe zostały poddane szczepieniu przeciwko wściekliźnie, które jest w pełni zgodne z przepisami załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 576/2013.
(9) Białoruś i Rosja przedstawiły odpowiednie gwarancje wraz z wnioskiem o wpis do wykazu. Powtarzające się niezgodności stwierdzone przez organy krajowe w punktach wprowadzania do Unii w odniesieniu do psów, kotów i fretek przemieszczanych z Białorusi i Rosji świadczą jednak o poważnych niedociągnięciach w egzekwowaniu prawa na szczeblu krajowym w tych państwach. Niedociągnięcia te budzą poważne wątpliwości co do stałego stosowania i skutecznego wdrażania przez właściwe organy tych państw trzecich przepisów dotyczących zapobiegania wściekliźnie i jej zwalczania, a także co do dokładności świadectw urzędowych wydawanych na szczeblu tych państw.
(10) Biorąc pod uwagę znaczną częstość występowania niezgodności w odniesieniu do statusu zwierząt domowych w zakresie szczepień przeciwko wściekliźnie oraz dokładność ich certyfikacji, zwolnienie psów, kotów i fretek pochodzących z Białorusi i Rosji z obowiązku poddania się badaniu poziomu przeciwciał przeciwko wściekliźnie metodą miareczkowania przed wprowadzeniem na terytorium Unii budzi poważne obawy co do ryzyka wprowadzenia wścieklizny do Unii wskutek przemieszczania o charakterze niehandlowym takich zwierząt domowych.
(11) Ponadto niekorzystna sytuacja epidemiologiczna w Białorusi i Rosji - gdzie nadal występuje wścieklizna i jest regularnie wykrywana u psów i kotów, co potwierdzają informacje zgromadzone na szczeblu międzynarodowym przez Światową Organizację Zdrowia Zwierząt - przyczynia się do dodatkowego zwiększenia ryzyka wprowadzenia wścieklizny do Unii.
(12) Aby zaradzić tej sytuacji i zmniejszyć ryzyko wprowadzenia wścieklizny wskutek przemieszczania o charakterze niehandlowym psów, kotów i fretek przemieszczanych z Białorusi i Rosji, należy ponownie wprowadzić wymóg, aby takie zwierzęta domowe zostały poddane badaniu poziomu przeciwciał przeciwko wściekliźnie metodą miareczkowania przed wprowadzeniem na terytorium Unii.
(13) Należy zatem zaktualizować wykaz terytoriów i państw trzecich zawarty w części 2 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 577/2013 oraz usunąć z tego wykazu pozycje dotyczące Białorusi i Rosji.
(14) Aby zapobiec zbędnym zakłóceniom w przemieszczaniu o charakterze niehandlowym zwierząt domowych należących do gatunków wymienionych w części A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 576/2013 z Białorusi i Rosji oraz aby zachować zgodność z harmonogramem przewidzianym w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 576/2013 na potrzeby uznawania badania poziomu przeciwciał przeciwko wściekliźnie metodą miareczkowania za ważne, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 16 września 2024 r.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 kwietnia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1130 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1130 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 577/2013 w sprawie wzorów dokumentów identyfikacyjnych dla przemieszczania o charakterze niehandlowym psów, kotów i fretek, ustanowienia wykazów terytoriów i państw trzecich oraz formatu, szaty graficznej i wymogów językowych dotyczących oświadczeń potwierdzających spełnienie określonych warunków przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 |
| Data aktu: | 19/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 26/04/2024 |
| Data wejścia w życie: | 16/05/2024, 16/09/2024 |