uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 14 i ust. 15 lit. a), b) i c) oraz art. 72 ust. 5,
(1) Zgodnie z art. 58 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139 szczegółowe wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu certyfikowanych systemów bezzałogowych statków powietrznych (SBSP) użytkowanych w kategorii "szczegól- ególnej", dla których należy uzyskać świadectwo zdatności do lotu, oraz ich podzespołów, a także organizacji i personelu zaangażowanych w takie działania, określono w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2024/1107 2 .
(2) Aby zapewnić jednolite stosowanie tych szczegółowych wymagań dotyczących ciągłej zdatności do lotu, należy ustanowić zasady i procedury oceny zgodności z tymi wymaganiami, które mają być stosowane przez właściwe organy. Przedmiotowe zasady i procedury mają odzwierciedlać wymogi dotyczące właściwych organów odpowiedzialnych za ciągłą zdatność do lotu załogowych statków powietrznych określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1321/2014 3 , ale jednocześnie powinny być dostosowane do specyficznych ram SBSP.
(3) Ponadto w celu zarządzania ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa wynikającym z zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji konieczne jest, aby właściwe organy odpowiedzialne za ciągłą zdatność do lotu certyfikowanych bezzałogowych statków powietrznych i ich podzespołów stosowały wymagania dotyczące zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/203 4 . Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/203, aby objąć jego zakresem również te właściwe organy.
(4) Należy dać właściwym organom wystarczająco dużo czasu na zapewnienie zgodności z nowymi zasadami i procedurami oceny zgodności certyfikowanych SBSP ze szczegółowymi wymaganiami dotyczącymi ciągłej zdatności do lotu i w związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 maja 2025 r. Wymogi dotyczące zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze należy jednakże odroczyć do czasu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/203.
(5) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wspomagała Komisję zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139 i w dniu 31 sierpnia 2023 r. przedłożyła Komisji odnośną opinię nr 03/2023 5 .
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Stosowania Wspólnych Zasad Bezpieczeństwa w dziedzinie Lotnictwa Cywilnego ustanowionego na mocy art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 kwietnia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1109 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1109 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do wymogów i procedur administracyjnych mających zastosowanie do właściwych organów, dotyczących certyfikacji, nadzoru i egzekwowania przepisów w zakresie ciągłej zdatności do lotu certyfikowanych systemów bezzałogowych statków powietrznych, oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/203 |
| Data aktu: | 10/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 23/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 12/06/2024, 01/05/2025, 22/02/2026 |