uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") dla substancji czynnych 2,4-DB, jodosulfuron metylowy, mezotrion i piraflufen etylu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Podczas przeglądu tych NDP na podstawie art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że pewne informacje dotyczące niektórych produktów są niedostępne. Dostępne informacje były wystarczające, aby Urząd zaproponował NDP, które są bezpieczne dla konsumentów. W załączniku II do tego rozporządzenia wskazano luki w danych oraz wyznaczono datę, do której wnioskodawca ma przedłożyć Urzędowi te brakujące informacje na poparcie proponowanych NDP.
(3) W przypadku 2,4-DB wnioskodawca przedłożył brakujące informacje dotyczące metabolizmu i metod analitycznych w odniesieniu do jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego oraz pszenicy zwyczajnej, a Urząd stwierdził, że luki w danych wskazane w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zostały uzupełnione w wystarczającym stopniu 2 . W związku z tym w odniesieniu do tych produktów należy utrzymać obecne NDP określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz skreślić z tego załącznika przypis zawierający wymóg przedłożenia dodatkowych informacji. W przypadku towarów ze świń (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka), z bydła (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne), owiec (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne), kóz (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne), koniowatych (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne), pozostałych zwierząt lądowych utrzymywanych w warunkach fermowych (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne) oraz w przypadku mleka (bydło, owce, kozy, konie), wnioskodawca przedłożył wprawdzie informacje dotyczące metod analitycznych, ale nadal brakuje badania żywieniowego na przeżuwaczach. Urząd stwierdził, że te informacje nie były wystarczające, aby uzupełnić wcześniej zidentyfikowaną lukę w danych, oraz zalecił, aby osoby zarządzające ryzykiem rozważyły obniżenie NDP dla tych produktów do granicy wykrywalności ("GO")2. W związku z tym należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 NDP dla tych produktów na poziomie GO określonym dla danego produktu oraz skreślić z tego załącznika przypis zawierający wymóg przedłożenia dodatkowych informacji.
(4) W przypadku jodosulfuronu metylowego wnioskodawca nie przedłożył brakujących informacji dotyczących stabilności przy przechowywaniu, metabolizmu upraw i badań pozostałości w siemieniu lnianym oraz badań pozostałości w kukurydzy. Urząd stwierdził zatem, że wcześniej zidentyfikowana luka w danych nie została uzupełniona 3 i zalecił, aby osoby zarządzające ryzykiem rozważyły obniżenie tych NDP do poziomu GO. W związku z tym w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 NDP na poziomie GO określonej dla danego produktu oraz skreślić z tego załącznika [przypis zawierający] wymóg przedłożenia dodatkowych informacji.
(5) W przypadku mezotrionu wnioskodawca nie przedłożył brakujących informacji dotyczących badań pozostałości w trzcinie cukrowej, w których zbadano by poziomy pozostałości tej substancji i jej metabolitu AMBA (wolnego i sprzężonego). Urząd stwierdził zatem, że wcześniej zidentyfikowana luka w danych nie została uzupełniona 4 i zalecił, aby osoby zarządzające ryzykiem rozważyły obniżenie tego NDP do poziomu GO. W związku z tym w odniesieniu do trzciny cukrowej należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 NDP na poziomie GO określonej dla danego produktu oraz skreślić z tego załącznika wymóg przedkładania dodatkowych informacji.
(6) W przypadku piraflufenu etylu wnioskodawca nie przedłożył brakujących informacji dotyczących metod analitycznych w odniesieniu do chmielu. Urząd stwierdził zatem, że wcześniej zidentyfikowana luka w danych nie została uzupełniona 5 i zalecił, aby osoby zarządzające ryzykiem rozważyły obniżenie tego NDP do poziomu GO. W związku z tym w odniesieniu do chmielu należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 NDP na poziomie GO określonej dla danego produktu oraz skreślić z tego załącznika wymóg przedkładania dodatkowych informacji.
(7) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w związku z potrzebą dostosowania niektórych GO. Laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych produktów rozwój techniczny umożliwia ustalenie niższych GO.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wprowadzone do obrotu przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP i w odniesieniu do których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(11) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 kwietnia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1077 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/1077 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 2,4-DB, jodosulfuronu metylowego, mezotrionu i piraflufenu etylu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 15/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 16/04/2024 |
| Data wejścia w życie: | 06/11/2024, 06/05/2024 |