Rozporządzenie wykonawcze 2024/1071 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447 w odniesieniu do decyzji w sprawie wiążącej informacji w zakresie ustalania wartości celnej oraz wprowadzające teleinformatyczny system dla wiążących informacji o pochodzeniu i o wartości

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1071
z dnia 12 kwietnia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447 w odniesieniu do decyzji w sprawie wiążącej informacji w zakresie ustalania wartości celnej oraz wprowadzające teleinformatyczny system dla wiążących informacji o pochodzeniu i o wartości

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 17, 25 art. 37 ust. 1 lit. b), c) i d) i art. 58 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2024/1072 2  wprowadzono do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 3  decyzje w sprawie wiążącej informacji o wartości ("decyzje WIW").

(2) Aby zapewnić sprawne wdrożenie decyzji WIW do przepisów prawa celnego w drodze rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 4  należy ustanowić przepisy proceduralne odnoszące się do tych decyzji, zgodnie ze wzorem określonym w obowiązujących przepisach proceduralnych dotyczących decyzji WIT i WIP w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447. Należy ponadto w miarę możliwości dostosować te przepisy proceduralne do przepisów dotyczących decyzji WIT i WIP, aby zapewnić spójność różnych rodzajów wiążących informacji.

(3) Należy zmienić art. 16, 17, 21, 22 i 23 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 w celu rozszerzenia ich zakresu na decyzje WIW oraz, w stosownych przypadkach, na decyzje WIP, z uwzględnieniem szczególnego charakteru zarówno decyzji WIW, jak i decyzji WIP, a także w celu zapewnienia spójności elektronicznego zarządzania wszystkimi rodzajami decyzji w sprawie wiążących informacji. Ponadto należy uchylić art. 16 ust. 4 tego rozporządzenia, a tekst tego przepisu powinien zostać dodany do art. 17 tego rozporządzenia, ponieważ oba przepisy odnoszą się do wyszukiwania w systemie teleinformatycznym w różnych celach.

(4) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 wymaga, by wszelka wymiana informacji, takich jak deklaracje, zgłoszenia, wnioski lub decyzje, między organami celnymi państw członkowskich oraz między przedsiębiorcami a organami celnymi państw członkowskich, a także przechowywanie tych informacji, odbywały się za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych. Ze względu na włączenie decyzji WIP do systemu teleinformatycznego do celów wymiany i przechowywania informacji dotyczących decyzji WIP należy uchylić art. 18, 19 i załącznik 12-02 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447.

(5) W celu zapewnienia wystarczającego czasu na wdrożenie systemu teleinformatycznego służącego do wymiany i przechowywania informacji dotyczących decyzji WIW i WIP należy odroczyć stosowanie niniejszego rozporządzenia.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2447 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 16 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Wniosek o wydanie decyzji w sprawie wiążącej informacji o wartości (»WIW«) dotyczy wyłącznie jednego zbioru okoliczności istotnych dla ustalenia wartości celnej towarów.";

b)
uchyla się ust. 4;
2)
art. 17 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 17

Wyszukiwanie przez organ celny w systemie teleinformatycznym w odniesieniu do wniosków o wydanie decyzji i decyzji w sprawie wiążących informacji

(art. 22 ust. 1 i 3 kodeksu)

1. W przypadku gdy organ celny otrzyma wniosek o wydanie decyzji w sprawie wiążącej informacji i wszelkie dokumenty towarzyszące lub uzupełniające zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, przeprowadza wyszukiwanie w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 21 niniejszego rozporządzenia, w celu sprawdzenia:

a) zgodności z wymogiem określonym w art. 33 ust. 1 akapit drugi lit. a) kodeksu w odniesieniu do wniosku o wydanie decyzji w sprawie wiążącej informacji taryfowej (»decyzja WIT«) lub decyzji w sprawie wiążącej informacji o pochodzeniu (»decyzja WIP«);

b) zgodności z wymogiem określonym w art. 18a ust. 1 akapit drugi lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 w odniesieniu do wniosku o wydanie decyzji WIW.

2. Organ celny właściwy do wydania decyzji w sprawie wiążącej informacji, który zamierza wydać taką decyzję, przeprowadza wyszukiwanie w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w ustępie pierwszym niniejszego artykułu, w celu zapewnienia, aby decyzja ta była spójna z już wydanymi decyzjami w sprawie wiążącej informacji.

3. Organ celny prowadzi rejestr takich wyszukiwań w systemie teleinformatycznym.";

3)
uchyla się art. 18 i 19;
4)
art. 21 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 21

System teleinformatyczny na potrzeby wniosków i decyzji w sprawie wiążących informacji

(art. 16 ust. 1, art. 23 ust. 5 i art. 56 ust. 5 kodeksu)

1. Do wymiany i przechowywania informacji dotyczących wniosków i decyzji w sprawie wiążących informacji lub jakiegokolwiek późniejszego zdarzenia, które może wywierać wpływ na pierwotny wniosek lub decyzję, wykorzystuje się system teleinformatyczny utworzony w tym celu zgodnie z art. 16 ust. 1 kodeksu.

2. Organy celne udostępniają za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w ust. 1, informacje dotyczące wniosków i decyzji w sprawie wiążących informacji niezwłocznie i nie później niż 7 dni po uzyskaniu tych informacji przez organ celny.

3. Nadzór, o którym mowa w art. 55, obejmuje dane istotne dla monitorowania użycia decyzji w sprawie wiążą- cych informacji.

4. Organ celny, który otrzymał wniosek i wydał decyzję w sprawie wiążącej informacji, przekazuje za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w ust. 1, informacje o przyznaniu okresu przedłużonego użycia decyzji w sprawie wiążącej informacji, wskazując datę końcową okresu przedłużonego użycia oraz ilości towarów objętych tym okresem.

5. Komisja regularnie przekazuje państwom członkowskim wyniki monitorowania, o którym mowa w ust. 3, aby zapewnić organom celnym wsparcie przy monitorowaniu przestrzegania obowiązków wynikających z decyzji w sprawie wiążących informacji.

6. Do wymiany informacji dotyczących wniosków i decyzji w sprawie wiążących informacji wykorzystuje się zharmonizowany unijny interfejs dla przedsiębiorców opracowany przez Komisję i państwa członkowskie działające w porozumieniu.

7. Podczas przetwarzania wniosku o wydanie decyzji w sprawie wiążącej informacji organy celne wskazują status wniosku w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w ust. 1.

8. Do czasu wdrożenia pierwszej fazy aktualizacji systemu, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, oraz systemu, o którym mowa w art. 56 niniejszego rozporządzenia, organy celne prowadzą monitorowanie użycia decyzji w sprawie wiążących informacji podczas przeprowadzania kontroli celnych lub kontroli po zwolnieniu towarów zgodnie z art. 46 i 48 kodeksu. Na zasadzie odstępstwa od ust. 5 niniejszego artykułu, do czasu wdrożenia Komisja nie ma obowiązku informować państw członkowskich o wynikach monitorowania, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu.";

5)
art. 22 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 22

Przedłużone użycie decyzji w sprawie wiążących informacji

(art. 34 ust. 9 i art. 35 kodeksu)

1. Jeżeli organy celne podejmą decyzję o przyznaniu okresu przedłużonego użycia decyzji zgodnie z art. 34 ust. 9 akapit trzeci kodeksu lub z art. 20a ust. 6 akapit trzeci rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, określają:

– datę upływu okresu przedłużonego użycia tej decyzji, oraz

– ilości towarów, które mogą zostać odprawione w okresie przedłużonego użycia.

2. Użycie decyzji, której przyznano okres przedłużonego użycia, ustaje z chwilą wyczerpania tych ilości.

Na podstawie nadzoru, o którym mowa w art. 55, Komisja niezwłocznie informuje państwa członkowskie o wyczerpaniu tych ilości towarów.";

6)
art. 23 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 23

Działania służące zapewnieniu prawidłowej i jednolitej klasyfikacji taryfowej, prawidłowego i jednolitego określenia pochodzenia lub ustalenia wartości celnej

(art. 34 ust. 10 i art. 35 kodeksu)

1. Komisja niezwłocznie powiadamia organy celne o zawieszeniu wydania decyzji WIT i decyzji WIP zgodnie z art. 34 ust. 10 lit. a) kodeksu oraz decyzji WIW zgodnie z art. 20a ust. 7 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, w przypadku gdy:

a) Komisja stwierdziła istnienie nieprawidłowych lub niejednolitych decyzji;

b) organy celne zgłosiły do Komisji sprawy, w których nie udało się im wyeliminować rozbieżności opinii w kwestii prawidłowej i jednolitej klasyfikacji taryfowej, prawidłowego i jednolitego określenia pochodzenia lub ustalenia wartości celnej w maksymalnym terminie 90 dni.

Organy celne nie wydają decyzji w sprawie wiążących informacji w odniesieniu do towarów podlegających przepisom lit. a) lub b) od dnia, w którym Komisja powiadomiła organy celne o zawieszeniu, do chwili zapewnienia prawidłowej i jednolitej klasyfikacji lub prawidłowego i jednolitego określenia pochodzenia lub ustalenia wartości celnej.

2. Komisja organizuje na poziomie Unii konsultacje w sprawie prawidłowej i jednolitej klasyfikacji taryfowej, prawidłowego i jednolitego określenia pochodzenia lub ustalenia wartości celnej w najwcześniejszym możliwym terminie, a najpóźniej w ciągu 120 dni od powiadomienia Komisji, o którym mowa w ust. 1.

3. Komisja niezwłocznie powiadamia organy celne o cofnięciu zawieszenia.

4. Do celów ust. 1, 2 i 3 decyzje WIP uznaje się za niejednolite, jeżeli skutkują ustaleniem różnego pochodzenia towarów:

a) których pozycja taryfowa jest taka sama i których pochodzenie zostało ustalone zgodnie z takimi samymi regułami pochodzenia; oraz

b) które zostały uzyskane w takich samych warunkach, w ramach tego samego procesu produkcyjnego i z wykorzystaniem równoważnych materiałów, w szczególności jeżeli chodzi o ich status materiałów pochodzących lub niepochodzących.

5. Do celów ust. 1, 2 i 3 decyzje WIW uznaje się za niejednolite, jeżeli przewidują inną metodę ustalania wartości celnej lub inne kryteria ustalania wartości celnej w identycznych lub podobnych okolicznościach.";

7)
uchyla się załącznik 12-02.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 grudnia 2027 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 kwietnia 2024 r.

1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1072 z dnia 25 stycznia 2024 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446 w odniesieniu do decyzji w sprawie wiążącej informacji w zakresie ustalania wartości celnej oraz decyzji w sprawie wiążącej informacji o pochodzeniu (OJ L, 2024/1072, 15.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1072/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1071

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1071 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447 w odniesieniu do decyzji w sprawie wiążącej informacji w zakresie ustalania wartości celnej oraz wprowadzające teleinformatyczny system dla wiążących informacji o pochodzeniu i o wartości
Data aktu: 12/04/2024
Data ogłoszenia: 15/04/2024
Data wejścia w życie: 05/05/2024, 01/12/2027