Rozporządzenie wykonawcze 2024/1071 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447 w odniesieniu do decyzji w sprawie wiążącej informacji w zakresie ustalania wartości celnej oraz wprowadzające teleinformatyczny system dla wiążących informacji o pochodzeniu i o wartości

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1071
z dnia 12 kwietnia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447 w odniesieniu do decyzji w sprawie wiążącej informacji w zakresie ustalania wartości celnej oraz wprowadzające teleinformatyczny system dla wiążących informacji o pochodzeniu i o wartości

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 17, 25 art. 37 ust. 1 lit. b), c) i d) i art. 58 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2024/1072 2  wprowadzono do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 3  decyzje w sprawie wiążącej informacji o wartości ("decyzje WIW").

(2) Aby zapewnić sprawne wdrożenie decyzji WIW do przepisów prawa celnego w drodze rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 4  należy ustanowić przepisy proceduralne odnoszące się do tych decyzji, zgodnie ze wzorem określonym w obowiązujących przepisach proceduralnych dotyczących decyzji WIT i WIP w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447. Należy ponadto w miarę możliwości dostosować te przepisy proceduralne do przepisów dotyczących decyzji WIT i WIP, aby zapewnić spójność różnych rodzajów wiążących informacji.

(3) Należy zmienić art. 16, 17, 21, 22 i 23 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 w celu rozszerzenia ich zakresu na decyzje WIW oraz, w stosownych przypadkach, na decyzje WIP, z uwzględnieniem szczególnego charakteru zarówno decyzji WIW, jak i decyzji WIP, a także w celu zapewnienia spójności elektronicznego zarządzania wszystkimi rodzajami decyzji w sprawie wiążących informacji. Ponadto należy uchylić art. 16 ust. 4 tego rozporządzenia, a tekst tego przepisu powinien zostać dodany do art. 17 tego rozporządzenia, ponieważ oba przepisy odnoszą się do wyszukiwania w systemie teleinformatycznym w różnych celach.

(4) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 wymaga, by wszelka wymiana informacji, takich jak deklaracje, zgłoszenia, wnioski lub decyzje, między organami celnymi państw członkowskich oraz między przedsiębiorcami a organami celnymi państw członkowskich, a także przechowywanie tych informacji, odbywały się za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych. Ze względu na włączenie decyzji WIP do systemu teleinformatycznego do celów wymiany i przechowywania informacji dotyczących decyzji WIP należy uchylić art. 18, 19 i załącznik 12-02 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447.

(5) W celu zapewnienia wystarczającego czasu na wdrożenie systemu teleinformatycznego służącego do wymiany i przechowywania informacji dotyczących decyzji WIW i WIP należy odroczyć stosowanie niniejszego rozporządzenia.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2447 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 16 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Wniosek o wydanie decyzji w sprawie wiążącej informacji o wartości (»WIW«) dotyczy wyłącznie jednego zbioru okoliczności istotnych dla ustalenia wartości celnej towarów.";

b)
uchyla się ust. 4;
2)
art. 17 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 17

Wyszukiwanie przez organ celny w systemie teleinformatycznym w odniesieniu do wniosków o wydanie decyzji i decyzji w sprawie wiążących informacji

(art. 22 ust. 1 i 3 kodeksu)

1. W przypadku gdy organ celny otrzyma wniosek o wydanie decyzji w sprawie wiążącej informacji i wszelkie dokumenty towarzyszące lub uzupełniające zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, przeprowadza wyszukiwanie w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 21 niniejszego rozporządzenia, w celu sprawdzenia:

a) zgodności z wymogiem określonym w art. 33 ust. 1 akapit drugi lit. a) kodeksu w odniesieniu do wniosku o wydanie decyzji w sprawie wiążącej informacji taryfowej (»decyzja WIT«) lub decyzji w sprawie wiążącej informacji o pochodzeniu (»decyzja WIP«);

b) zgodności z wymogiem określonym w art. 18a ust. 1 akapit drugi lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 w odniesieniu do wniosku o wydanie decyzji WIW.

2. Organ celny właściwy do wydania decyzji w sprawie wiążącej informacji, który zamierza wydać taką decyzję, przeprowadza wyszukiwanie w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w ustępie pierwszym niniejszego artykułu, w celu zapewnienia, aby decyzja ta była spójna z już wydanymi decyzjami w sprawie wiążącej informacji.

3. Organ celny prowadzi rejestr takich wyszukiwań w systemie teleinformatycznym.";

3)
uchyla się art. 18 i 19;
4)
art. 21 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 21

System teleinformatyczny na potrzeby wniosków i decyzji w sprawie wiążących informacji

(art. 16 ust. 1, art. 23 ust. 5 i art. 56 ust. 5 kodeksu)

1. Do wymiany i przechowywania informacji dotyczących wniosków i decyzji w sprawie wiążących informacji lub jakiegokolwiek późniejszego zdarzenia, które może wywierać wpływ na pierwotny wniosek lub decyzję, wykorzystuje się system teleinformatyczny utworzony w tym celu zgodnie z art. 16 ust. 1 kodeksu.

2. Organy celne udostępniają za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w ust. 1, informacje dotyczące wniosków i decyzji w sprawie wiążących informacji niezwłocznie i nie później niż 7 dni po uzyskaniu tych informacji przez organ celny.

3. Nadzór, o którym mowa w art. 55, obejmuje dane istotne dla monitorowania użycia decyzji w sprawie wiążą- cych informacji.

4. Organ celny, który otrzymał wniosek i wydał decyzję w sprawie wiążącej informacji, przekazuje za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w ust. 1, informacje o przyznaniu okresu przedłużonego użycia decyzji w sprawie wiążącej informacji, wskazując datę końcową okresu przedłużonego użycia oraz ilości towarów objętych tym okresem.

5. Komisja regularnie przekazuje państwom członkowskim wyniki monitorowania, o którym mowa w ust. 3, aby zapewnić organom celnym wsparcie przy monitorowaniu przestrzegania obowiązków wynikających z decyzji w sprawie wiążących informacji.

6. Do wymiany informacji dotyczących wniosków i decyzji w sprawie wiążących informacji wykorzystuje się zharmonizowany unijny interfejs dla przedsiębiorców opracowany przez Komisję i państwa członkowskie działające w porozumieniu.

7. Podczas przetwarzania wniosku o wydanie decyzji w sprawie wiążącej informacji organy celne wskazują status wniosku w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w ust. 1.

8. Do czasu wdrożenia pierwszej fazy aktualizacji systemu, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, oraz systemu, o którym mowa w art. 56 niniejszego rozporządzenia, organy celne prowadzą monitorowanie użycia decyzji w sprawie wiążących informacji podczas przeprowadzania kontroli celnych lub kontroli po zwolnieniu towarów zgodnie z art. 46 i 48 kodeksu. Na zasadzie odstępstwa od ust. 5 niniejszego artykułu, do czasu wdrożenia Komisja nie ma obowiązku informować państw członkowskich o wynikach monitorowania, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu.";

5)
art. 22 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 22

Przedłużone użycie decyzji w sprawie wiążących informacji

(art. 34 ust. 9 i art. 35 kodeksu)

1. Jeżeli organy celne podejmą decyzję o przyznaniu okresu przedłużonego użycia decyzji zgodnie z art. 34 ust. 9 akapit trzeci kodeksu lub z art. 20a ust. 6 akapit trzeci rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, określają:

– datę upływu okresu przedłużonego użycia tej decyzji, oraz

– ilości towarów, które mogą zostać odprawione w okresie przedłużonego użycia.

2. Użycie decyzji, której przyznano okres przedłużonego użycia, ustaje z chwilą wyczerpania tych ilości.

Na podstawie nadzoru, o którym mowa w art. 55, Komisja niezwłocznie informuje państwa członkowskie o wyczerpaniu tych ilości towarów.";

6)
art. 23 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 23

Działania służące zapewnieniu prawidłowej i jednolitej klasyfikacji taryfowej, prawidłowego i jednolitego określenia pochodzenia lub ustalenia wartości celnej

(art. 34 ust. 10 i art. 35 kodeksu)

1. Komisja niezwłocznie powiadamia organy celne o zawieszeniu wydania decyzji WIT i decyzji WIP zgodnie z art. 34 ust. 10 lit. a) kodeksu oraz decyzji WIW zgodnie z art. 20a ust. 7 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, w przypadku gdy:

a) Komisja stwierdziła istnienie nieprawidłowych lub niejednolitych decyzji;

b) organy celne zgłosiły do Komisji sprawy, w których nie udało się im wyeliminować rozbieżności opinii w kwestii prawidłowej i jednolitej klasyfikacji taryfowej, prawidłowego i jednolitego określenia pochodzenia lub ustalenia wartości celnej w maksymalnym terminie 90 dni.

Organy celne nie wydają decyzji w sprawie wiążących informacji w odniesieniu do towarów podlegających przepisom lit. a) lub b) od dnia, w którym Komisja powiadomiła organy celne o zawieszeniu, do chwili zapewnienia prawidłowej i jednolitej klasyfikacji lub prawidłowego i jednolitego określenia pochodzenia lub ustalenia wartości celnej.

2. Komisja organizuje na poziomie Unii konsultacje w sprawie prawidłowej i jednolitej klasyfikacji taryfowej, prawidłowego i jednolitego określenia pochodzenia lub ustalenia wartości celnej w najwcześniejszym możliwym terminie, a najpóźniej w ciągu 120 dni od powiadomienia Komisji, o którym mowa w ust. 1.

3. Komisja niezwłocznie powiadamia organy celne o cofnięciu zawieszenia.

4. Do celów ust. 1, 2 i 3 decyzje WIP uznaje się za niejednolite, jeżeli skutkują ustaleniem różnego pochodzenia towarów:

a) których pozycja taryfowa jest taka sama i których pochodzenie zostało ustalone zgodnie z takimi samymi regułami pochodzenia; oraz

b) które zostały uzyskane w takich samych warunkach, w ramach tego samego procesu produkcyjnego i z wykorzystaniem równoważnych materiałów, w szczególności jeżeli chodzi o ich status materiałów pochodzących lub niepochodzących.

5. Do celów ust. 1, 2 i 3 decyzje WIW uznaje się za niejednolite, jeżeli przewidują inną metodę ustalania wartości celnej lub inne kryteria ustalania wartości celnej w identycznych lub podobnych okolicznościach.";

7)
uchyla się załącznik 12-02.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 grudnia 2027 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 kwietnia 2024 r.

1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1072 z dnia 25 stycznia 2024 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446 w odniesieniu do decyzji w sprawie wiążącej informacji w zakresie ustalania wartości celnej oraz decyzji w sprawie wiążącej informacji o pochodzeniu (OJ L, 2024/1072, 15.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1072/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1071

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1071 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447 w odniesieniu do decyzji w sprawie wiążącej informacji w zakresie ustalania wartości celnej oraz wprowadzające teleinformatyczny system dla wiążących informacji o pochodzeniu i o wartości
Data aktu: 12/04/2024
Data ogłoszenia: 15/04/2024
Data wejścia w życie: 01/12/2027, 05/05/2024