uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE 2 w przypadku zabawek spełniających całkowicie lub częściowo normy zharmonizowane, do których odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, domniemywa się, że spełniają one wymagania objęte tymi normami lub ich częściami określone w art. 10 dyrektywy 2009/48/WE i w załączniku II do tej dyrektywy.
(2) W części III załącznika II do dyrektywy 2009/48/WE ustanowiono wymagania szczegółowe mające na celu zagwarantowanie, że podczas używania zabawek nie występuje ryzyko niekorzystnych skutków dla zdrowia ludzkiego związane z narażeniem na działanie substancji lub mieszanin chemicznych, z których zabawki się składają lub które zawierają. Ponadto w art. 10 ust. 2 ustanowiono zasadnicze wymagania bezpieczeństwa.
(3) Pismem M/445 3 z dnia 9 lipca 2009 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem o opracowanie nowych (i dokonanie rewizji istniejących) norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2009/48/WE. Wniosek ten został zastąpiony przez nowy wniosek określony w decyzji wykonawczej Komisji (C(2022) 7410 4 , w którym zwrócono się między innymi o rewizję normy EN 71-13 "Bezpieczeństwo zabawek - Część 13: Zapachowe gry planszowe, zestawy kosmetyczne oraz gry smakowe".
(4) CEN zmienił normę zharmonizowaną EN 71-13:2021 "Bezpieczeństwo zabawek - Część 13: Zapachowe gry planszowe, zestawy kosmetyczne oraz gry smakowe", do której odniesienie opublikowano w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/1992 5 . Doprowadziło to do przyjęcia normy zharmonizowanej EN 71-13:2021+A1:2022.
(5) Specyfikacje normy zharmonizowanej EN 71-13:2021+A1:2022 są wyraźniej powiązane z wymogami dyrektywy 2009/48/WE. W szczególności ta nowa wersja normy EN 71-13:2021 dostosowuje tę normę do dyrektywy 2009/48/WE zmienionej dyrektywami Komisji (UE) 2020/2088 6 i (UE) 2020/2089 7 . W przedmiotowej normie wprowadzono zmiany w tabelach 1 i 2 oraz zamieszczono w niej dodatkową tabelę 3 w celu uwzględnienia zmian w zawartych w dyrektywie 2009/48/WE wykazach substancji zapachowych mogących powodować alergie, wprowadzonych dyrektywami (UE) 2020/2088 i (UE) 2020/2089. Tabela 3 normy zawiera wykaz substancji zapachowych mogących powodować alergie, których nazwy należy zgodnie z dyrektywą 2009/48/WE umieścić na etykiecie przytwierdzonej do zabawki, na opakowaniu lub w ulotce załączonej do zabawki. Norma EN 71-13:2021 +A1:2022 zawiera specyfikację, zgodnie z którą zestawy kosmetyczne i gry smakowe nie mogą być używane przez dzieci w wieku poniżej 36 miesięcy. Specyfikacja ta wyraźnie odzwierciedla wymóg określony w części III pkt 12 akapit drugi załącznika II do dyrektywy 2009/48/WE.
(6) Komisja wraz z CEN oceniła, czy norma zharmonizowana EN 71-13:2021+A1:2022 opracowana przez CEN jest zgodna z wnioskiem M/445 z dnia 9 lipca 2009 r. Komisja oceniła również jej zgodność z nowym wnioskiem określonym w decyzji wykonawczej C(2022) 7410. Norma zharmonizowana spełnia założone wymagania przewidziane w dyrektywie 2009/48/WE. Należy zatem opublikować odniesienia do tej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(7) Norma zharmonizowana EN 71-13:2021+A1:2022 zastępuje normę zharmonizowaną EN 71-13:2021. Odniesienie do tej normy należy zatem wycofać z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
(8) Ze względów przejrzystości, racjonalności i uproszczenia pełny wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2009/48/WE i spełniających założone wymagania należy opublikować w jednym akcie. Odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2009/48/WE są obecnie opublikowane w decyzji wykonawczej (UE) 2021/1992. W związku z tym decyzję wykonawczą (UE) 2021/1992 należy zastąpić nową decyzją.
(9) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.96.85 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/740 w sprawie norm zharmonizowanych dla zabawek, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE |
| Data aktu: | 04/04/2023 |
| Data ogłoszenia: | 05/04/2023 |
| Data wejścia w życie: | 05/04/2023 |