uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") pirydabenu, pirydatu i triklopyru zostały określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP piryproksyfenu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) Na podstawie art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący tolerancji importowych w odniesieniu do pirydabenu stosowanego w Stanach Zjednoczonych na powierzchni grejpfrutów. Wnioskodawca przedstawił dane wskazujące, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianej uprawie w Stanach Zjednoczonych skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższego NDP pirydabenu, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tego produktu do Unii.
(3) W przypadku pirydatu złożono wniosek na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 dotyczący zmiany obecnego NDP w odniesieniu do szczypiorku. W przypadku piryproksyfenu wniosek taki złożono w odniesieniu do moreli i brzoskwiń. W przypadku triklopyru wniosek taki złożono w odniesieniu do pomarańczy, cytryn i mandarynek.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wszystkie te wnioski zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ocenił wnioski i sprawozdania oceniające, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W odniesieniu do pirydatu Urząd zauważył, że luka w danych dotyczących metod analitycznych do oznaczania pozostałości pirydatu, która została stwierdzona w ramach przeglądu NDP tej substancji czynnej na podstawie art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 3 , została uwzględniona w unijnej wzajemnej weryfikacji w zakresie pestycydów dotyczącej substancji czynnej pirydat 4 , w której przedstawiono dostatecznie zwalidowaną metodę. Należy zatem uchylić odpowiednie przypisy w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wskazujące na brak danych.
(7) W odniesieniu do NDP triklopyru w pomarańczach, cytrynach i mandarynkach Urząd zauważył, że przedłożone dane są wystarczające do wyznaczenia niższego proponowanego NDP wynoszącego 0,07 mg/kg na podstawie zamierzonego stosowania. Urząd zauważył jednak, że w niezakończonym jeszcze przeglądzie NDP na podstawie art. 12 w odniesieniu do tej substancji czynnej wymagane są dane służące potwierdzeniu obecnego NDP wynoszącego 0,1 mg/kg, i w związku z tym stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. W oczekiwaniu na ocenę danych służących potwierdzeniu NDP zdecydowano, że należy utrzymać obecny wstępny NDP wynoszący 0,1 mg/kg.
(8) W odniesieniu do zmian NDP, o które wystąpili wnioskodawcy w przypadku wszystkich czterech substancji, Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące kompletności przedłożonych danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął przy tym pod uwagę najnowsze dane na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkotrwałego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(9) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 tego rozporządzenia.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 marca 2023 r.
"Reasoned Opinion on the setting of an import tolerance for pyridaben in grapefruits" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do pirydabenu w grejpfrutach). Dziennik EFSA 2022;20(9):7553.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for pyridate in chives" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości pirydatu w szczypiorku). Dziennik EFSA 2022;20(8):7537.
"Reasoned Opinion on the modification of the existing maximum residue levels for pyriproxyfen in apricots and peaches" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości piryproksyfenu w morelach i brzoskwiniach). Dziennik EFSA 2022;20(9):7567.
"Reasoned Opinion on the modification of the existing maximum residue levels for triclopyr in oranges, lemons and mandarins" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości triklopyru w pomarańczach, cytrynach i mandarynkach). Dziennik EFSA 2022;20(8):7545.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.86.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/679 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pirydabenu, pirydatu, piryproksyfenu i triklopyru w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 23/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2023 |
| Data wejścia w życie: | 13/04/2023 |