Decyzja 226/2022 (2023/643) zmieniająca protokół 31 (współpraca w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami) i protokół 32 (warunki finansowe wdrażania art. 82) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 226/2022
z dnia 8 lipca 2022 r.
zmieniająca protokół 31 (współpraca w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami) i protokół 32 (warunki finansowe wdrażania art. 82) do Porozumienia EOG [2023/643]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 86 i 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy rozszerzyć współpracę pomiędzy umawiającymi się stronami Porozumienia EOG w celu uwzględnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiającego Program InvestEU i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2015/1017 1 .

(2) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2021/523 gwarancja UE może otrzymywać wkłady od państw EFTA w celu zapewnienia ich uczestnictwa w niektórych produktach finansowych w ramach modułu unijnego Funduszu Inves- tEU. Wkładom państw EFTA na rzecz tworzenia rezerw na gwarancję UE może towarzyszyć gwarancja wzajemna pokrywająca odpowiednie zobowiązanie warunkowe w odniesieniu do gwarancji UE. W stosownych przypadkach państwa EFTA mogą również wnieść wkład do Funduszu InvestEU w całości w postaci środków pieniężnych.

(3) Warunki udziału państw EFTA i ich instytucji, przedsiębiorstw, organizacji i obywateli w programach Unii Europejskiej są zawarte w Porozumieniu EOG, w szczególności w jego art. 81.

(4) Rozporządzenie Rady (UE) 2020/2094 z dnia 14 grudnia 2020 r. ustanawiające Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w celu wsparcia odbudowy w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 2  przydziela dodatkowe zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel na Program InvestEU ustanowiony rozporządzeniem (UE) 2021/523. W Protokole 32 do Porozumienia EOG w sprawie zasad finansowych dla wykonania art. 82 należy wyjaśnić, że do celów obliczania wkładów finansowych państw EFTA na rzecz Programu InvestEU podstawę obliczeń należy zwiększyć o środki odpowiadające zewnętrznym dochodom przeznaczonym na określony cel zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2020/2094 w związku z ich udziałem w tych programach.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić protokoły 31 i 32 do Porozumienia EOG, aby umożliwić podjęcie rozszerzonej współpracy od dnia 1 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W protokole 31 do Porozumienia EOG po art. 19 (Zmniejszanie różnic gospodarczych i społecznych) dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 20

Zwiększenie konkurencyjności oraz konwergencji i spójności społeczno-gospodarczej w ramach Program InvestEU

1. Począwszy od dnia 1 stycznia 2022 r., państwa EFTA uczestniczą w działaniach, które mogą wynikać z następującego aktu prawnego Unii:

- 32021 R 0523: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające program InvestEU i uchylające rozporządzenie (UE) 2015/1017 (Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 30).

2. Państwa EFTA nie uczestniczą w Centrum Doradztwa InvestEU.

3. Państwa EFTA mogą zdecydować się na uczestnictwo w jednym lub wielu produktach finansowych w ramach modułu unijnego Funduszu InvestEU. Wysokość wkładu finansowego wnoszonego przez państwa EFTA oblicza się na podstawie profilu ryzyka produktów finansowych, w których państwa te postanowią uczestniczyć. Wkład państw EFTA powiększa gwarancję UE.

4. Na potrzeby obliczenia wysokości wkładu finansowego państw EFTA do Funduszu InvestEU nie stosuje się współczynnika proporcjonalności określonego dla pozycji budżetowych w art. 82 ust. 1 Porozumienia EOG. Zgodnie z art. 8 protokołu 32 państwa EFTA zawierają z UE, reprezentowaną przez Komisję, umowy o przyznanie wkładu. Umowy o przyznanie wkładu ustanawiają wysokość wkładu finansowego państw EFTA na rzecz gwarancji UE, określają warunki wykorzystania tego wkładu, ustanawiają częstotliwość oraz wysokość wpłat, a także zasady zwrotu państwom EFTA niewykorzystanych środków i dochodów.

5. Jeśli państwa EFTA nie wniosą wkładu na rzecz tworzenia rezerw na gwarancję UE w całości w postaci środków pieniężnych, tj. jeśli wskaźnik zasilenia rezerw ustalono na poziomie niższym niż 100 %, są one zobowiązane pokryć stosowne zobowiązanie warunkowe poprzez udzielenie, na żądanie, nieodwołalnej i bezwarunkowej gwarancji wzajemnej. Takiej gwarancji wzajemnej udziela się wraz z podpisaniem umowy o przyznanie wkładu.

6. Liechtenstein zostaje wyłączony z udziału w programie oraz z obowiązku wnoszenia wkładu finansowego na jego rzecz.".

Artykuł  2

Art. 1 ust. 10 protokołu 32 do Porozumienia EOG otrzymuje brzmienie:

"10. Na potrzeby obliczenia wkładu operacyjnego zgodnie z art. 82 lit. a) i b) Porozumienia środki na zobowiązania i środki na płatności zapisane w budżecie Unii Europejskiej ostatecznie przyjętym na lata, do których ma zastosowanie finansowanie programu »Horyzont Europa« (ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695), Programu InvestEU (ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523) oraz Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (regulowanego decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE), zwiększa się o środki odpowiadające zewnętrznym dochodom przeznaczonym na określony cel przydzielonym na te działania na mocy art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2020/2094 z dnia 14 grudnia 2020 r. ustanawiającego Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w celu wsparcia odbudowy w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 3 .".

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po złożeniu ostatniej notyfikacji zgodnie z art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG * .

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lipca 2022 r.

1 Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 30.
2 Dz.U. L 433I z 22.12.2020, s. 23.
3 Dz.U. L 433I z 22.12.2020, s. 23.
* Nie wskazano wymogów konstytucyjnych.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.85.48

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 226/2022 (2023/643) zmieniająca protokół 31 (współpraca w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami) i protokół 32 (warunki finansowe wdrażania art. 82) do Porozumienia EOG
Data aktu: 08/07/2022
Data ogłoszenia: 23/03/2023
Data wejścia w życie: 23/03/2023