uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 2111/2005 przewidziano ustanowienie unijnego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów na terytoriach, do których mają zastosowanie Traktaty.
(2) Ustanowienie unijnego wykazu przewoźników lotniczych opiera się na wspólnych kryteriach nakładania zakazu wykonywania przewozów na przewoźnika lotniczego, opracowanych na poziomie Unii. Te wspólne kryteria określono w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005.
(3) W ocenie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 przeprowadzonej przez Komisję zidentyfikowano kilka obszarów, w których można by usprawnić wdrażanie tego rozporządzenia w celu uwzględnienia rozwoju naukowego i technicznego. W ostatnich latach zarządzanie bezpieczeństwem lotniczym było wspomagane nowymi osiągnięciami technicznymi, które umożliwiły pomiar weryfikowalnych dowodów, ponieważ odnoszą się one do oceny zdolności operatorów z państw trzecich i informacji wynikających z inspekcji na płycie w celu spełnienia odpowiednich norm bezpieczeństwa. Ponadto gromadzenie wiedzy naukowej poprzez działalność badawczą Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zwiększa jej zdolność do oceny systemu zarządzania bezpieczeństwem danego operatora. Należy zatem zmienić załącznik do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 w celu uwzględnienia tych zmian.
(4) Wspólne kryteria określone w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 zawierają wykaz elementów, które należy uwzględnić przy rozważaniu nałożenia zakazu (lub ograniczeń w wykonywaniu przewozów). Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 unijny wykaz należy zaktualizować w celu usunięcia z niego przewoźnika lotniczego, gdy niedociągnięcia w zakresie bezpieczeństwa zostaną usunięte i w świetle wspólnych kryteriów nie ma innego powodu do utrzymania tego przewoźnika lotniczego w tym wykazie. Ze względu na przejrzystość konieczne jest sporządzenie wykazu elementów niezbędnych do oceny, jeżeli wspólne kryteria, których niespełnienie doprowadziło do stwierdzenia wyżej wymienionych niedociągnięć, przestały istnieć.
(5) Szereg usprawnień można zrealizować poprzez zmianę załącznika do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 dotyczącego wspólnych kryteriów stosowanych przy rozpatrywaniu nałożenia [lub zniesienia] zakazu wykonywania przewozów na poziomie Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.83.54 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/661 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wspólnych kryteriów branych pod uwagę przy wdrażaniu lub znoszeniu zakazu wykonywania przewozów na poziomie Unii |
| Data aktu: | 02/12/2022 |
| Data ogłoszenia: | 22/03/2023 |
| Data wejścia w życie: | 11/04/2023 |