Decyzja wykonawcza 2023/655 ustalająca ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2023 r. do dnia 31 lipca 2024 r. oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/493

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/655
z dnia 10 marca 2023 r.
ustalająca ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2023 r. do dnia 31 lipca 2024 r. oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/493

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 1532)

(Dz.U.UE L z dnia 21 marca 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/39 2  państwa członkowskie, które chcą uczestniczyć w unijnym programie pomocy na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych ("program dla szkół") muszą przedłożyć Komisji do dnia 31 stycznia każdego roku wniosek o pomoc unijną odnoszący się do następnego roku szkolnego i, w stosownych przypadkach, zaktualizowany wniosek o pomoc unijną dotyczący trwającego roku szkolnego.

(2) Aby zapewnić skuteczną realizację programu dla szkół, kwoty pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół rozdzielane pomiędzy uczestniczące państwa członkowskie należy określić na podstawie kwot wskazanych we wnioskach o pomoc unijną złożonych przez te państwa członkowskie oraz z uwzględnieniem przeniesień między wstępnymi przydziałami danego państwa członkowskiego, o których mowa w art. 23a ust. 4 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 3 .

(3) Wszystkie państwa członkowskie przedstawiły Komisji wnioski o pomoc unijną na okres od dnia 1 sierpnia 2023 r. do dnia 31 lipca 2024 r., określając wnioskowaną kwotę pomocy na owoce i warzywa dla szkół lub mleko dla szkół, lub dotyczącą obydwu części tego programu. W przypadku Belgii, Francji, Niderlandów i Szwecji wnioskowane kwoty objęły przeniesienia pomiędzy wstępnymi przydziałami.

(4) Aby maksymalnie wykorzystać potencjał dostępnych funduszy, pomoc Unii, o którą nie wnioskowano, należy ponownie rozdzielić pomiędzy te państwa członkowskie uczestniczące w programie dla szkół, które w swoich wnioskach o pomoc unijną wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej ich wstępny przydział, jeżeli byłyby dostępne dodatkowe zasoby.

(5) We wnioskach o pomoc unijną na okres od dnia 1 sierpnia 2023 r. do dnia 31 lipca 2024 r. Szwecja wystąpiła o przyznanie kwoty mniejszej niż wstępny przydział pomocy na owoce i warzywa dla szkół. Bułgaria, Czechy, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Hiszpania, Chorwacja, Cypr, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Niderlandy, Austria, Polska, Słowenia i Słowacja wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej wstępny przydział pomocy na owoce i warzywa dla szkół. Żadne państwo członkowskie nie wystąpiło o przyznanie kwoty mniejszej niż wstępny przydział pomocy na mleko dla szkół.

(6) Na podstawie informacji przekazanych przez państwa członkowskie należy określić ostateczny przydział pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2023 r. do dnia 31 lipca 2024 r.

(7) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2022/493 4  ustalono ostateczny przydział pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół dla państw członkowskich pragnących uczestniczyć w programie dla szkół w okresie od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r. Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2022/1187 5  zmieniono decyzję wykonawczą (UE) 2022/493 w odniesieniu do ostatecznego przydziału pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r., aby uwzględnić wyjątkowe drugie wnioski o pomoc unijną przedłożone przez państwa członkowskie na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/861 6  w odniesieniu do tego samego okresu.

(8) W powiadomieniach przedłożonych do dnia 31 stycznia 2023 r. na podstawie art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 niektóre państwa członkowskie zaktualizowały swoje wnioski o pomoc unijną w odniesieniu do roku szkolnego 2022/2023. Niemcy, Hiszpania, Niderlandy, Austria, i Finlandia poinformowały o przeniesieniach między ostatecznym przydziałem pomocy na owoce i warzywa dla szkół a ostatecznym przydziałem pomocy na mleko dla szkół. Niemcy i Niderlandy wystąpiły o przyznanie kwoty mniejszej niż ostateczny przydział pomocy na mleko dla szkół. Czechy, Dania, Estonia, Irlandia, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Słowacja i Szwecja wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej wstępny przydział pomocy na mleko dla szkół.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2022/493.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ostateczny przydział pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół, rozdzielonej pomiędzy państwa członkowskie uczestniczące w programie dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2023 r. do dnia 31 lipca 2024 r., określono w załączniku I.

Artykuł  2

Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2022/493 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 marca 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  7  

Rok szkolny 2023/2024

Państwo członkowskie Ostateczny przydział środków na program "Owoce i warzywa w szkole"

w EUR

Ostateczny przydział środków na program "Mleko w szkole"

w EUR

Belgia 3 815 785 1 433 417
Bułgaria 2185256 1 800090
Czechy 3 507 158 3124223
Dania 1 739 147 1 632 431
Niemcy 20 984 737 9 628 111
Estonia 416641 764 787
Irlandia 1 986 571 873414
Grecja 3 149 503 1 464086
Hiszpania 13 751 007 5736134
Francja 18 176 401 14 523 309
Chorwacja 1 322043 610 533
Włochy 15293816 6 910 347
Cypr 300828 252652
Łotwa 677025 882003
Litwa 932 083 1 256256
Luksemburg 299 593 197646
Węgry 3 588 755 2 376098
Malta 314320 170050
Niderlandy 5 776 465 932699
Austria 2439 606 1 072 595
Polska 12 565 488 12 791 591
Portugalia 2 244 412 1 861 261
Rumunia 4 942 588,80 12 669 381,20
Słowenia 689 729 305 638
Słowacja 1 932 221 1 698 579
Finlandia 1 672 943 2 731 455
Szwecja 0 8401227
Ogółem 124 704 121,80 96 100 013,20

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK I

Rok szkolny 2022/2023
Państwo członkowskie Ostateczny przydział środków na program »Owoce i warzywa w szkole« w EUR Ostateczny przydział środków na program »Mleko w szkole« w EUR
Belgia 3405460 1 613199
Bułgaria 2 145 826 1 030 342
Czechy 3 515 512 2 000 127
Dania 1 855 060 1 578 658
Niemcy 20 867 400 9 614 058
Estonia 520 903 779 265
Irlandia 1 811 303 1 033 661
Grecja 3221670 1 550 685
Hiszpania 13 442293 6 152 902
Francja 16 271 478 16 146 588
Chorwacja 1 390 541 800 354
Włochy 17 117 780 8 003 535
Cypr 390 044 400 177
Łotwa 658180 748 041
Litwa 966451 1 135 641
Luksemburg 295 111 205 725
Węgry 3 122 448 1 945 693
Malta 293 504 201 724
Niderlandy 6006 511 642 270
Austria 2401 768 944 680
Polska 12 494 071 10 739 507
Portugalia 3 283 397 2 220 981
Rumunia 6900318 10 455 944
Słowenia 570823 311 770
Słowacja 1 872 965 1 070 557
Finlandia 1 799 047 3 624 689
Szwecja 0 9 233 498
Ogółem 126 619 864 94 184 271"
1 Dz.U. L 346 z 20.12.2013, s. 12.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/39 z dnia 3 listopada 2016 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych (Dz.U. L 5 z 10.1.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/493 z dnia 21 marca 2022 r. ustalająca ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r. oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2021/462 (Dz.U. L 100 z 28.3.2022, s. 55).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/1187 z dnia 7 lipca 2022 r. zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2022/493 ustalającą ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r. (Dz.U. L 184 z 11.7.2022, s. 56)
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/861 z dnia 1 czerwca 2022 r. ustanawiające przepisy wyjątkowe dotyczące drugich wniosków państw członkowskich o pomoc unijną na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół oraz wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 w odniesieniu do ponownego przydziału pomocy unijnej na okres od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r. (Dz.U. L 151 z 2.6.2022, s. 42).
7 Załącznik I:

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2024/845 z dnia 12 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.845) zmieniającej nin. decyzję z dniem 14 marca 2024 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/2596 z dnia 4 października 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2596) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.81.37

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/655 ustalająca ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2023 r. do dnia 31 lipca 2024 r. oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/493
Data aktu: 10/03/2023
Data ogłoszenia: 21/03/2023
Data wejścia w życie: 21/03/2023