Decyzja 2023/616 zmieniająca decyzję 2005/37/WE w zakresie zadań wykonywanych przez Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe (ECTN)

DECYZJA KOMISJI (UE) 2023/616
z dnia 17 marca 2023 r.
zmieniająca decyzję 2005/37/WE w zakresie zadań wykonywanych przez Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe (ECTN)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2003/861/WE z dnia 8 grudnia 2003 r. dotyczącą analizy technicznej i współpracy w odniesieniu do fałszywych monet euro 1 , w szczególności jej art. 1,

uwzględniając decyzję Rady 2003/862/WE z dnia 8 grudnia 2003 r. rozszerzającą skutki decyzji 2003/861/WE dotyczącej analizy technicznej i współpracy w odniesieniu do fałszywych monet euro na państwa członkowskie, które nie przyjęły euro jako jednej waluty 2 , w szczególności jej art. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe ("ECTN") ustanowiono w ramach Dyrekcji Generalnej ds. Gospodarczych i Finansowych (DG ECFIN) Komisji zgodnie z art. 1 decyzji Komisji 2005/37/WE 3 .

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1338/2001 4  właściwe organy krajowe, Komisja i Europejski Bank Centralny są zobowiązane do współpracy, aby chronić euro przed fałszowaniem poprzez wymianę informacji i zapewnienie wzajemnej pomocy.

(3) ECTN wykonuje swoje zadania w Brukseli. Niektóre z jego zadań wykonywane są we francuskim Krajowym Centrum Analiz Monet utworzonym w ramach Mennicy Francuskiej w Pessac.

(4) Zgodnie z art. 2 decyzji 2005/37/WE zadaniem ECTN jest koordynacja realizacji procedur weryfikacji autentyczności zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1210/2010 5 .

(5) ECTN używa dostępnego sprzętu technicznego do przeprowadzenia wstępnej, nieniszczącej analizy fałszywych monet euro. Obejmuje ona m.in. analizę mikroskopową, wizualną i techniczną fałszywych monet euro skonfiskowanych przez państwa członkowskie, przygotowanie odpowiedniej dokumentacji technicznej i kwerendy w specjalnych informatycznych bazach danych w celu określenia cech wspólnych z już istniejącymi i sklasyfikowanymi kategoriami fałszywych monet euro.

(6) Konieczne jest, aby ECTN przeprowadzało również zaawansowaną analizę nieniszczącą w celu wczesnego zidentyfikowania wysokiej jakości fałszywych monet euro, określenia ich cech technicznych i szybkiej oceny poziomu zagrożenia, jakie się z nimi wiąże. Tego rodzaju zaawansowana analiza nieniszcząca umożliwi ECTN podejmowanie właściwych, wczesnych i skutecznych decyzji politycznych w celu zapobiegania pojawiającym się zagrożeniom i informowania organów ścigania o tych zagrożeniach w ramach strategii zwalczania fałszerstw. W tym celu ECTN powinno być w stanie nabyć odpowiedni sprzęt techniczny służący do przeprowadzania takich zaawansowanych analiz nieniszczących. Na mocy obowiązujących regulacji finansowych wydatki związane z udostępnianym sprzętem technicznym i z personelem ECTN powinny być pokrywane z budżetu ogólnego Unii Europejskiej.

(7) ECTN wykonuje dodatkową analizę nieniszczącą w Mennicy Francuskiej w celu sfinalizowania klasyfikacji nowych rodzajów fałszywych monet euro. Na zasadzie ad hoc ECTN wykonuje również dodatkową analizę niszczącą przy użyciu specjalistycznego sprzętu technicznego w Mennicy Francuskiej.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2005/37/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji 2005/37/WE wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 dodaje się lit. e) w brzmieniu:

"e) przeprowadza zaawansowane i nieniszczące analizy wysokiej jakości fałszywych monet euro w celu informowania Europolu i organów ścigania o pojawiających się zagrożeniach.";

2)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

1. W celu wypełnienia swojej misji ECTN przeprowadza wstępną analizę techniczną w Brukseli, a analiza dodatkowa może zostać wykonana we francuskim Krajowym Centrum Analiz Monet utworzonym w ramach Mennicy Francuskiej.

2. DG ECFIN udostępnia ECTN odpowiedni sprzęt techniczny służący do przeprowadzania w Brukseli analizy nieniszczącej w celu identyfikowania pojawiających się zagrożeń związanych z wysokiej jakości fałszywymi monetami euro oraz wczesnego reagowania na te zagrożenia.

3. ECTN korzysta z personelu i wyposażenia Mennicy Francuskiej w celu przeprowadzenia niezbędnych analiz dodatkowych wykonywanych w jej siedzibie. Władze francuskie udostępniają odpowiedni personel oraz sprzęt z pierwszeństwem dla ECTN. Władze francuskie są odpowiedzialne za serwisowanie sprzętu technicznego Mennicy Francuskiej.

4. Koszty personelu ECTN i sprzętu technicznego niezbędnego do wykonywania zadań ECTN w Brukseli pokrywane są z budżetu Unii. Wydatki związane z kosztami podróży służbowych personelu ECTN do Pessac oraz różne uzasadnione drobne wydatki, które mogą pojawić się podczas korzystania ze sprzętu technicznego w laboratorium Mennicy Francuskiej, pokrywane są z budżetu Unii.

5. DG ECFIN może, we współpracy z Mennicą Francuską, opracować procedury administracyjne mające zastosowanie do ECTN w przypadku korzystania ze sprzętu technicznego Mennicy Francuskiej.";

3)
art. 4 ustęp pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Komisja koordynuje działania niezbędne do ochrony monet euro przed fałszowaniem oraz zapewnia skuteczne i jednolite wdrażanie procedur weryfikacji autentyczności w strefie euro, między innymi poprzez okresowe spotkania z Europolem i ekspertami z dziedziny fałszerstwa monet.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 marca 2023 r.
1 Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 44.
2 Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 45.
3 Decyzja Komisji 2005/37/WE z dnia 29 października 2004 r. ustanawiająca Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe (ECTN) oraz przewidująca koordynację działań technicznych w celu ochrony euro przed fałszowaniem (Dz.U. L 19 z 21.1.2005, s. 73).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1338/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. ustanawiające środki niezbędne dla ochrony euro przed fałszowaniem (Dz.U. L 181 z 4.7.2001, s. 6).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1210/2010 z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie weryfikacji autentyczności monet euro oraz postępowania z monetami euro nienadającymi się do obiegu (Dz.U. L 339 z 22.12.2010, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.80.96

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/616 zmieniająca decyzję 2005/37/WE w zakresie zadań wykonywanych przez Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe (ECTN)
Data aktu: 17/03/2023
Data ogłoszenia: 20/03/2023
Data wejścia w życie: 09/04/2023