uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE 2 w przypadku sprzętu elektrycznego spełniającego normy zharmonizowane lub części norm zharmonizowanych, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zakłada się, że spełniają one cele związane z bezpieczeństwem, o których mowa w art. 3 wspomnianej dyrektywy i które określono w załączniku I do niej, a które to cele są objęte tymi normami zharmonizowanymi lub ich częściami.
(2) Pismem M/511 z dnia 8 listopada 2012 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) i Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) z wnioskiem o przedstawienie pierwszego pełnego wykazu tytułów norm zharmonizowanych oraz o opracowanie, zmianę i uzupełnienie norm zharmonizowanych w odniesieniu do sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia na potrzeby dyrektywy 2014/35/UE (dalej zwanym "wnioskiem"). Cele związane z bezpieczeństwem, o których mowa w art. 3 dyrektywy 2014/35/UE i które wyznaczono w załączniku I do wspomnianej dyrektywy, nie uległy zmianie od czasu skierowania wspomnianego wniosku do CEN, CENELEC i ETSI.
(3) Na podstawie wniosku CEN i CENELEC opracowały normę zharmonizowaną EN IEC 61010-2-012:2022 oraz zmianę tej normy EN IEC 61010-2-012:2022/A11:2022 w odniesieniu do badań klimatycznych i środowiskowych i innych urządzeń kondycjonowanych temperaturowo.
(4) Na podstawie wniosku CEN i CENELEC dokonały przeglądu normy zharmonizowanej EN 60598-2-22:2014 zmienionej normą EN 60598-2-22:2014/A1:2020 i sprostowanej normami EN 60598-2-22:2014/AC:2015, EN 60598-2-22:2014/AC:2016-05 i EN 60598-2-22:2014/AC:2016-09 w odniesieniu do opraw oświetleniowych do oświetlenia awaryjnego, do której odniesienia opublikowano decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/1956 3 . Doprowadziło to do przyjęcia normy zharmonizowanej EN IEC 60598-2-22:2022.
(5) Na podstawie wniosku CEN i CENELEC dokonały również przeglądu następujących norm zharmonizowanych, do których odniesienia opublikowano w komunikacie Komisji 4 : EN 61557-12:2008 w odniesieniu do urządzeń do pomiarów i monitorowania parametrów sieci; oraz EN 60598-1:2015 zmienionej normą EN 60598-1:2015/ A1:2018 i sprostowaną normami EN 60598-1:2015/AC:2015, EN 60598-1:2015/AC:2016 i EN 60598-1:2015/ AC:2017-05 w odniesieniu do opraw oświetleniowych. Doprowadziło to do przyjęcia następujących norm zharmonizowanych: EN IEC 61557-12:2022; oraz EN IEC 60598-1:2021 wraz ze zmianą do niej EN IEC 60598-1:2021/ A11:2022.
(6) Na podstawie wniosku CEN i CENELEC zmieniły normę zharmonizowaną EN 61347-2-7:2012 zmienioną normą EN 61347-2-7:2012/A1:2019, w odniesieniu do urządzeń do lamp, do której odniesienia opublikowano decyzją wykonawczą (UE) 2019/1956. Doprowadziło to do przyjęcia zmieniającej normy zharmonizowanej EN 61347-2-7:2012/A2:2022.
(7) Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła zgodność z wnioskiem tych norm zharmonizowanych oraz zmian do nich.
(8) Następujące normy zharmonizowane spełniają cele związane z bezpieczeństwem, które mają obejmować i które są określone w dyrektywie 2014/35/UE: EN IEC 61010-2-012:2022 zmieniona normami EN IEC 61010-2-012:2022/ A11:2022; EN IEC 61557-12:2022; EN IEC 60598-1:2021 zmieniona normami EN IEC 60598-1:2021/A11:2022; EN IEC 60598-2-22:2022; oraz EN 61347-2-7:2012 zmieniona normami EN 61347-2-7:2012/A1:2019 i EN 61347-2-7:2012/A2:2022. Odniesienia do tych norm oraz zmiany do nich należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(9) Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1956 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności z dyrektywą 2014/35/UE. W celu zapewnienia, aby odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2014/35/UE zostały wymienione w jednym akcie, do wspomnianego załącznika należy włączyć odniesienia do tych norm.
(10) Należy zatem wycofać odniesienia do norm zharmonizowanych EN 60598-2-22:2014 i EN 61347-2-7:2012 wraz z odniesieniami do wszelkich norm, którymi je zmieniono lub skorygowano, opublikowanymi w serii L Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, z uwagi na to, że zostały one poddane przeglądowi lub zmienione. Należy zatem skreślić te odniesienia z załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1956.
(11) Należy zatem również wycofać odniesienia do norm zharmonizowanych EN 61557-12:2008 i EN 60598-1:2015 wraz z odniesieniami do wszelkich norm, którymi je zmieniono lub skorygowano, opublikowanymi w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, z uwagi na to, że zostały one poddane przeglądowi. Załącznik II do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1956 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2014/35/UE, które wycofuje się z serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Należy zatem włączyć wspomniane wyżej odniesienia do tego załącznika.
(12) Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swojego sprzętu elektrycznego objętego normami zharmonizowanymi: EN 61557-12:2008; EN 60598-1:2015 zmienioną normą EN 60598-1:2015/A1:2018 i sprostowaną normami EN 60598-1:2015/AC:2015, EN 60598-1:2015/AC:2016 i EN 60598-1:2015/AC:2017-05; EN 60598-2-22:2014 zmienioną normą EN 60598-2-22:2014/A1:2020 i sprostowaną normami EN 60598-2-22:2014/AC:2015, EN 60598-2-22:2014/AC:2016-05 i EN 60598-2-22:2014/AC:2016-09; oraz EN 61347-2-7:2012 zmienioną normą EN 61347-2-7:2012/A1:2019, należy odroczyć wycofanie odniesień do tych norm zharmonizowanych.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/1956.
(14) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami, w tym z celami związanymi z bezpieczeństwem, określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie z dniem jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.8.16 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/98 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/1956 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń do lamp, opraw oświetleniowych, badań klimatycznych i środowiskowych i innych urządzeń kondycjonowanych temperaturowo oraz urządzeń do pomiarów i monitorowania parametrów sieci |
| Data aktu: | 09/01/2023 |
| Data ogłoszenia: | 11/01/2023 |
| Data wejścia w życie: | 11/07/2024, 11/01/2023 |