Decyzja nr 2021/03 Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w sprawie zasad dotyczących zwrotu kosztów podróży i relokacji personelu Stałego Sekretariatu Wspólnoty Transportowej powstałych w związku z podjęciem obowiązków lub zakończeniem służby

DECYZJA nr 2021/03 REGIONALNEGO KOMITETU STERUJĄCEGO WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ
w sprawie zasad dotyczących zwrotu kosztów podróży i relokacji personelu Stałego Sekretariatu Wspólnoty Transportowej powstałych w związku z podjęciem obowiązków lub zakończeniem służby [2023/561]

REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową, w szczególności jego art. 30 i 35,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się zasady dotyczące zwrotu kosztów podróży i relokacji personelu Stałego Sekretariatu Wspólnoty Transportowej powstałych w związku z podjęciem obowiązków lub zakończeniem służby, które to zasady określono w załączniku.

Po przyjęciu tych zasad Stały Sekretariat Wspólnoty Transportowej publikuje je na stronie internetowej Wspólnoty Transportowej.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Sarajewie dnia 7 czerwca 2021 r.

ZAŁĄCZNIK

ZASADY DOTYCZĄCE ZWROTU KOSZTÓW PODRÓŻY I RELOKACJI PERSONELU STAŁEGO SEKRETARIATU WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ POWSTAŁYCH W ZWIĄZKU Z PODJĘCIEM OBOWIĄZKÓW LUB ZAKOŃCZENIEM SŁUŻBY

1.
Zakres

Niniejsze zasady dotyczą:

a)
zwrotu kosztów podróży członków personelu Stałego Sekretariatu Wspólnoty Transportowej (zwanego dalej "Stałym Sekretariatem") podlegających regulaminowi pracowniczemu Wspólnoty Transportowej ("personel"), ich małżonków oraz dzieci pozostających na utrzymaniu w wieku od 2 do 18 lat faktycznie mieszkających w ich gospodarstwie domowym, w związku z podjęciem obowiązków lub zakończeniem służby;
b)
zwrotu kosztów relokacji i przechowywania ponoszonych przez członków personelu w związku z podjęciem obowiązków lub zakończeniem służby; oraz
c)
wypłaty członkom personelu dodatku na zagospodarowanie w związku z podjęciem obowiązków.
2.
Koszty podróży
2.1.
Zwracane są następujące koszty podróży:
a)
koszty podróży w związku z podjęciem obowiązków - od miejsca rekrutacji do miejsca zatrudnienia;
b)
koszty podróży w związku z zakończeniem służby - od miejsca zatrudnienia do miejsca pochodzenia, pod warunkiem że przemieszczenie to wiąże się ze zmianą głównego miejsca zamieszkania i następuje w ciągu jednego roku od dnia zakończenia służby.

Środek transportu oznacza zasadniczo podróż koleją w wagonach drugiej klasy na odległość mniejszą niż 400 km (w jedną stronę, biorąc pod uwagę oficjalną odległość określoną dla transportu kolejowego) oraz podróż samolotem w klasie ekonomicznej w przypadku odległości wynoszącej co najmniej 400 km.

2.2.
Każdy kwalifikujący się podróżny jest uprawniony do otrzymania zwrotu kosztów nadbagażu do 10 kg.
2.3.
Koszty podróży są zwracane dopiero po przedstawieniu oryginalnych dokumentów potwierdzających.
2.4.
W przypadku gdy transport lotniczy lub kolejowy nie jest dostępny lub nie jest racjonalny pod względem kosztów, zezwala się na podróż autobusem lub samochodem.
2.5.
Koszt podróży pojazdem prywatnym zwraca się na podstawie stawki wynoszącej 0,22 EUR/km.
2.6.
Koszty przejazdu taksówką nie podlegają zwrotowi.
3.
Koszty relokacji
3.1.
Koszty poniesione w związku z relokacją mebli i rzeczy osobistych, w tym koszty ubezpieczenia od zwykłego ryzyka (zniszczenia, kradzieży, pożaru itp.), podlegają zwrotowi pod warunkiem uzyskania uprzedniej zgody dyrektora Stałego Sekretariatu Wspólnoty Transportowej ("dyrektora") po:
a)
podjęciu obowiązków, nie później niż w ciągu jednego roku od zakończenia okresu próbnego, w przypadku relo- kacji z miejsca rekrutacji do miejsca zatrudnienia; koszty poniesione w związku z relokacją mającą miejsce przed podjęciem obowiązków przez członka personelu nie są zwracane;
b)
zakończeniu służby w przypadku relokacji z miejsca zatrudnienia do miejsca pochodzenia lub do miejsca, które nie jest bardziej odległe, pod warunkiem że relokacja następuje w ciągu jednego roku od dnia zakończenia służby.
3.2.
Podlegające zwrotowi koszty to zryczałtowany dodatek za relokację lub faktycznie poniesione koszty.
3.3.
Zryczałtowany dodatek za relokację wynosi 30 % podstawowego wynagrodzenia członka personelu, przy czym maksymalny pułap to 1 500 EUR.
3.4.
Faktycznie poniesione koszty, w tym koszty przechowywania przez okres nieprzekraczający 60 dni oraz ubezpieczenia od zwykłego ryzyka, są zwracane do pułapu 6 000 EUR oraz z uwzględnieniem poniższych limitów objętości, stosownie do przypadku:
a)
8 000 kg lub 40 m3 w przypadku kwalifikujących się członków personelu, którym do miejsca zatrudnienia towarzyszy lub do którego w miejscu zatrudnienia dołącza co najmniej jeden członek rodziny podróżujący na koszt Stałego Sekretariatu;
b)
4 000 kg lub 30 m3 w przypadku kwalifikujących się członków personelu, którym nie towarzyszy żaden członek rodziny podróżujący na koszt Stałego Sekretariatu.
3.5.
Transport mebli i rzeczy osobistych odbywa się drogą lądową lub morską bądź najbardziej ekonomicznymi środkami określonymi przez dyrektora, z uwzględnieniem kosztów związanych z pakowaniem, umieszczaniem w skrzyniach, przewozem, rozpakowywaniem, wyjmowaniem ze skrzyń i ewentualnymi opłatami celnymi.
3.6.
Członkowie personelu przedkładają do zatwierdzenia Stałemu Sekretariatowi oferty od co najmniej trzech przedsiębiorstw zajmujących się przeprowadzkami.
4.
Dodatek na zagospodarowanie
4.1.
Po powołaniu na stanowisko członkowie personelu, którym do miejsca zatrudnienia nie towarzyszy ani do których w miejscu zatrudnienia nie dołącza co najmniej jeden członek rodziny i którzy podróżują na koszt Stałego Sekretariatu, są uprawnieni do otrzymania dodatku na zagospodarowanie w wysokości jednego miesięcznego wynagrodzenia.
4.2.
Po powołaniu na stanowisko członkowie personelu, którym do miejsca zatrudnienia towarzyszy lub do których w miejscu zatrudnienia dołącza co najmniej jeden członek rodziny i którzy podróżują na koszt Stałego Sekretariatu, są uprawnieni do otrzymania dodatku na zagospodarowanie w wysokości dwóch miesięcznych wynagrodzeń. Stały Sekretariat wypłaca tę kwotę członkowi personelu w formie jednorazowej kwoty ryczałtowej.
5.
Przepisy administracyjne i końcowe
5.1.
Członkowie personelu powiadamiają Stały Sekretariat, jeżeli ich koszty podróży i relokacji lub, w stosownych przypadkach, koszty podróży i relokacji członków ich rodzin są częściowo lub całkowicie pokrywane przez stronę trzecią (np. organy rządowe, podmiot zapraszający, pracodawcę małżonka, innego pracodawcę), w którym to przypadku Stały Sekretariat zwraca lub pokrywa jedynie część kosztów niepokrytą przez stronę trzecią.
5.2.
Za prawidłowe wdrożenie niniejszych zasad odpowiedzialny jest dyrektor.
5.3.
Stały Sekretariat przechowuje przez okres pięciu lat zapisy, dokumenty i dowody dotyczące zwrotu kosztów relokacji i podróży oraz wypłaty dodatków na zagospodarowanie.
5.4.
Niniejsze zasady stosuje się od dnia następującego po dniu ich przyjęcia.
5.5.
Członkowie personelu, którzy podjęli obowiązki przed przyjęciem niniejszych zasad, są uprawnieni do zwrotu kosztów podróży i relokacji oraz do wypłaty dodatku na zagospodarowanie zgodnie z niniejszymi zasadami, po przedstawieniu dokumentacji potwierdzającej rzeczywiście poniesione koszty oraz z uwzględnieniem limitów określonych w zasadach 2-4.
5.6.
W zależności od zmian cen dyrektor może zaproponować Regionalnemu Komitetowi Sterującemu przegląd niniejszych zasad.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.73.54

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja nr 2021/03 Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w sprawie zasad dotyczących zwrotu kosztów podróży i relokacji personelu Stałego Sekretariatu Wspólnoty Transportowej powstałych w związku z podjęciem obowiązków lub zakończeniem służby
Data aktu: 07/06/2021
Data ogłoszenia: 10/03/2023
Data wejścia w życie: 07/06/2021